Det var ju fel?!

Quinoa har jag uttalat QuinOa, men nu lärt mig att det heter QuInoa med betoning på i:et.

Som värmlänning har jag svårt med de flesta sch-ljud och blandar dem friskt i hopp om att något ska bli rätt åtminstone. :o
 
Byt ut havssalt mot vägsalt så blir det mer rätt :up: Himalayasalt (som inte alls bryts i Himalaya) har samma renhet som vägsalt. Mums liksom, gott med lite arsenik :yuck:
En person som försökte övertyga om det saltets förträfflighet hävdade att det minsann innehöll ALLA grundämnen. Det är ju en väl förborgad hemlighet måste jag säga, tänk de puckade forskarna som fortfarande tror att Fermium inte förekommer naturligt på jorden tex.
 
In direkt fel uttal men en dramatenvagn har jag alltid trott hade något med ett ursprung från Dramaten att göra. Inte länge sen jag fick reda på att det var en vagn att "dra maten" i.

Sen stör jag mig något otroligt på att jag envisas med att säga "även fast". Jag vet att det heter även om, eller fastän, men ändå lyckas jag med att säga "även fast" alldeles för ofta :meh:
Dramaten (dvs väskan/vagnen) kan vara det fulaste ord jag vet, så långt man kan komma från det riktiga Dramaten :cautious: Det förvirrade mig totalt när jag fick lära mig det för inte så längesedan och jag stör mig fortfarande på det när jag möter på ordet :rofl:
 
Borde ju finnas folk som uttalar stjärna som tjärna istället för schärna? Lite som de finns de som uttalar choklad som tjoklad istället för schoklad.
Ja...säkert...
Aldrig hört såklart... Vissa har bredare sje ljud och andra spetsigare men tjoklad låter helgalet i mina öron!
 
Ja...säkert...
Aldrig hört såklart... Vissa har bredare sje ljud och andra spetsigare men tjoklad låter helgalet i mina öron!
Ja tjärna har jag aldrig hört men tjoklad verkar ganska vanligt, jag tycker också det låter helt knäppt.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
När jag gick i grundskolan hade vi lektioner där man skulle lära sig skilja på de olika sche-ljuden, förekommer det inte längre? Ingen i klassen hade några svårigheter, varken med det eller skilja på när man använder e eller ä.
 
När jag gick i grundskolan hade vi lektioner där man skulle lära sig skilja på de olika sche-ljuden, förekommer det inte längre? Ingen i klassen hade några svårigheter, varken med det eller skilja på när man använder e eller ä.
Hade sådana lektioner i skolan jag med (90-tal) men å andra sidan har skolan jobbat stenhårt för rikssvenska väldigt länge, så om dialektala skillnader finns säger det ändå inte så mycket om huruvida det är rätt eller fel. Om en inte anser att rikssvenska är det enda rätta, då.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
520
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 440
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 512
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 801
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vem hjälper hjälparen?
  • Trött och arg
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp