Detta med att köpa häst.

Precis! Och eftersom stallet har stått så här i många år,med denna "idiotiska lösning" med ventilationen,så antar jag att stallet helt enkelt ÄR för fuktigt att ha hästar i....De ville väl inte göra om och göra rätt,för att det förstås skulle kostat pengar.....men nu kommer det ju garanterat kosta pengar för mig,för nu har jag ett stall som är alldeles för fuktigt,och jag kommer ej att kunna använda det som jag tänkte....:(:banghead:

Så om jag ska ha hästar på min lilla gård,så kommer jag alltså att behöva bygga lösdrift. Och stallet kommer att stå helt oanvänt....:banghead: :cry: Det var detta jag misstänkte från första början när jag flyttade in.....

Fast lugn i båten nu. Du kan inte anta att ventilationen i ditt stall är värdelös/undermålig pga reflektioner och beskrivningar du får på ett diskussionsforum.

Ta ut nån kunnig som kan hjälpa dig gå över stallets byggnation inkl ventilation . 👍
 
Du skrev "oftast inte optimalt" och jag bad om källa på det.

Kollar du nogrannt så var det inte dig som jag svarade på. :)

Jag går utifrån egen erfarenhet och utbildade bekantas erfarenhet. Då jag sällan litar på vinklade artiklar.
Jag är emot lösdrift men accepterar såklart att det finns människor som föredrar det. Smaken är som baken helt enkelt :)
 
Känns lite som du drar alla hästar över en kant.
Vissa hästar passar inte för lösdrift.
När lösdrift började användas så var det tänkt för avelshästar som inte motionerades av ryttare. Eftersom det var optimalt för att dom skulle få röra på sig mer.
Sen spred det sig och hästägare såg precis som du beskriver det faktiskt som ett slappare alternativ till att ha hästarna på box.
Lösdrift är oftast inte optimalt för hästar som motioneras dagligen. Kanske vissa men absolut inte alla.
Källa? Och varför lösdrift inte optimalt för hästar som motioneras dagligen?

Islandshästar är bland de hästar där lösdrift är vanligt, både bland ridhästar och avelshästar, vad jag vet är det inte tänkt för någon speciell sort.

Alla hästar passar inte i lösdrift, men ingen häst är anpassad för uppstallning och där handlar det om det genetiska arvet, hästar är genetiskt anpassade för att röra sig och inte stå still på 3x4 kvadratmeter eller så.
 
Kollar du nogrannt så var det inte dig som jag svarade på. :)

Jag går utifrån egen erfarenhet och utbildade bekantas erfarenhet. Då jag sällan litar på vinklade artiklar.
Jag är emot lösdrift men accepterar såklart att det finns människor som föredrar det. Smaken är som baken helt enkelt :)
Forskning visar dock att hästar på lösdrift är mindre sjuka, har färre skador och mår bättre psykiskt. Och studien är gjord på lektionshästar, dvs de arbetar dagligen.

https://www.hippson.se/artikelarkivet/forskning/studie-slar-hal-pa-myter-om.htm
 
Forskning visar dock att hästar på lösdrift är mindre sjuka, har färre skador och mår bättre psykiskt. Och studien är gjord på lektionshästar, dvs de arbetar dagligen.

https://www.hippson.se/artikelarkivet/forskning/studie-slar-hal-pa-myter-om.htm

Lånar citatet @mandalaki och fortsätter lite..

Faktum är @cajjer att alla studier jag sett förespråkar lösdrift ur hästvälfärdssynpunkt. Och de är gjorda av oberoende forskare på universitet.
 
Kollar du nogrannt så var det inte dig som jag svarade på. :)

Jag går utifrån egen erfarenhet och utbildade bekantas erfarenhet. Då jag sällan litar på vinklade artiklar.
Jag är emot lösdrift men accepterar såklart att det finns människor som föredrar det. Smaken är som baken helt enkelt :)
nej, men du svarade inte när jag bad om en källa. Kommer du med ett sånt påstående så måste du kunna bevisa det.
 
De är väl isf precis som jag skrev hästar som klarar av lösdrift? :)
Nä du skrev oftast inte optimalt och jag menar att det är få som inte klarar det.

Sedan är en lösdrift för avels och unghästar inte den bästa för tävlinshästar på hög nivå, lika så är en anpassad för tävligshästar inte optimalt för dom unga hästarna som inte har börjat ridas/köras in än.

Sedan tror jag många ser lösdrift som en hage med en ligghall i, måste vara fri tillgång på mat, inga täcken och det är många hästar i gruppen. För mig är en grusad hage som inte är större än ett ridhus, hästen går själv eller med 1 kompis, har täcke, klipps och fodras flera gånger om dagen lika mycket lösdrift som det fösta.
 
Känns lite som du drar alla hästar över en kant.
Vissa hästar passar inte för lösdrift.
När lösdrift började användas så var det tänkt för avelshästar som inte motionerades av ryttare. Eftersom det var optimalt för att dom skulle få röra på sig mer.
Sen spred det sig och hästägare såg precis som du beskriver det faktiskt som ett slappare alternativ till att ha hästarna på box.
Lösdrift är oftast inte optimalt för hästar som motioneras dagligen. Kanske vissa men absolut inte alla.
Det är snarast så, att det finns en hel del forskning, som stöder hur bra det är för hästarna att gå ute i stort sett dygnet runt.

https://www.hippson.se/artikelarkivet/forskning/box-ger-fler-skador-an-losdrift.htm

Efter över 10 år med hästar på lösdrift så kan jag sammanfatta mina erfarenheter såhär:

Hästarna rör sig mer, de reglerar själva om de vill stå eller ligga skyddat, de "vandrar" på ett sätt som är naturligt för arten och ägnar sig åt födosök. Det social samspelet i gruppen blir bättre, och de äter och dricker "bättre", jag odlar eget grovfoder som är anpassat så att jag kan ge fri tillgång. Den ständiga rörelsen är förmånlig för hästens hälsa, de får i stort sett aldrig kolik, och skador är ovanliga, trots att delar av vinterhagarna här hos mig, är både kuperade och innehåller mer steniga partier.
När man tar in hästarna för att jobba med dem, så möts man av glada och mätta hästar, som tycker att det är kul att jobba.

Vad har du för belägg för dina påståenden om att man inte skulle kunna "jobba" med hästar på lösdrift? Jag känner ganska många med hästar som verkligen "jobbar", t.ex. hästar som går i daglig entreprenadkörning i skogen, det går utmärkt att ha dessa hårt arbetande hästar i lösdrift, eller travhästar som tävlar och tränar... Eller för den delen en bekant med fälttävlanshästar strax under den absoluta Sverige-eliten.

Och det är absolut inte "slappare" att hålla hästar i lösdrift än på stall.

Man måste både vara ordentligt observant på hästarna både som individer och som grupp. Man måste sköta hygienen, både i form av mockning av hagen och bädden ligghall, fylla på grovfoder, sköta borttag av foderrester, sköta vattentillgången, samt åtminstone ta in och visitera hästen dagligen, och då, om det behövs, kan man ge tillskott av kraftfoder. Men man kan mocka/halma ligghallen "vid behov", om man har varmbädd (ju större yta per häst, desto mer sällan), och inte som en daglig arbetsuppgift. Likaså kan man mocka i hagen varannan/var tredje dag, eller mer sällan, om man har stora ytor.

Har man hästar som använder täcken (de flesta hobbyhästar "behöver" inte täcken), så får man pyssla med dessa.

Det man inte behöver göra, är att passa utsläpp och insläpp. Och då kan man planera sin tid bättre, och utan att "skaffa hästvakt" som tar inhästarna åt en, t.ex. vara borta hemifrån en kväll då och då, bara man tittat till hästarna tidigare under dagen. Och är man t.ex. sjuk, så kan man göra ett minimum, och man bestämma sig för att "mocka på lördag", om det är den dagen man har tid.

Det tunga skötsel jobbet kommer på våren/försommaren. All hästskit som man inte kunnat mocka under vintern (det går liksom inte att mocka fastfrusen och översnöad skit), ska så gott det går mockas ur vinterhagen. Foderester som p.g.a snö och is inte kunnat tas bort ska tas bort. Varmbädden i ligghallen ska tas ut.
Jag mockar hagen med maskin och en del handkraft, det ska göras under den där korta perioden på våren, när marken tinat och torkat upp, men innan det börjat växa. Likaså så är det här den optimala tidpunkten för att ta foderrester som inte gått att få bort under vintern. Det rengöringen brukar bli ett antal pass om ett par - tre timmar om dagen, medan hästarna står i stallet, eller tillfälligt får vara i någon närliggande sommarhage.

Bädden behöver man också maskin för att ta ut, det brukar jag göra när hästarna är ute i sina sommarhagar. I min stora ligghall om ca 70 kvm, så tar det ungefär två arbetsdagar, för två personer med en kompaktlastare och en traktor, och en del handskottning på slutet.

Det är få, om några hästar, som långsiktigt inte kan vänja sig vid att leva i flock på lösdrift.

Inte ens när jag hade hyresgäster, (en del på box, andra i lösdrift), tog det mer än högst någon vecka, innan nya hästar var nöjda och glada i lösdriften. Hästar som aldrig levt i flock, tar längre tid på sig att vänja sig.
Men det var iofs låg omsättning på hästar, så grupperna var stabila.
 
Mycket intressant ämne detta med storlek på hästhagar.
Börjar fundera på om min hage är för liten? Det ingår en st.hästhage på min fastighet,och den är på en (1) hektar.

Är detta för litet för två hästar?
Det är ju inte jättestort enligt mitt tycke,men vad säger ni?
Marken består av betesmark. Inte skogsmark.

En häst ska ha nog med utrymme för att kunna röra sig obehindrat i alla gångarter. Det är den regeln jag har läst. Men någon fastsatt yta tror jag inte finns stadgad ?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 391
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
595
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
604
Senast: valy
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 623
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp