Detta med korsningsavel...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ramona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 169
  • Visningar Visningar 11 673
Status
Stängd för vidare inlägg.

Ramona

Trådstartare
Jag förstår att alla människor inte tycker om korsningsavel, men varför ska man i tråd efter tråd där människor söker råd om helt andra saker lägga sej i hur de avlar??
Om människor äger en travare och vill betäcka den med en arabhingst eller liknande, och frågar om råd, varför då istället ge kommentarer om att man inte rekommenderar någon att korsa travare med någonting annat?

Speciellt med råden att du kommer aldrig att få pengarna tillbaka om du säljer den, den kommer vara enormt svårsåld etc. Allting handlar inte om pengar och alla människor behöver inte sälja sina hästar.

Varför lägger man sej i så fort någon vill betäcka med en travare, när man inte bryr sej om att fråga efter exteriöra bilder på alla ston som det frågas om råd för här på Buke???

Sv: Detta med korsningsavel...

Jag reagerade inte på det faktum att hon skulle betäcka sitt travarsto, utan valet av just den arabhingsten.
Fast det klart, jag lägger i detta fallet mer ansvar på hingstägaren, som ställer en sån hingst till förfogande.

När jag avråder från korsningsavel så brukar det inte vara för att det är den ena eller andra rasen utan för andra orsaker. Som att det inte är något genom tänkt utan mest en impulshandling, vilket inte är bra i någon avel eller att själva individen/indivderna som man tänker använda inte alls är lämpliga för avel i någon form. Ibland också att stoägaren faktiskt saknar de mest elimentära kunskaperna om avel. Skulle helt klart behöva lite mer kött på benen innan det är dags för betäckning.

I mitt fall handlar det om att vi genom årens lopp haft en hel del "konstiga" korsningar på inridning/tillridning/inkörning, och jag har speciellt fått uppfattningen att travare/arab ger mkt temperament. och inte ger särskilt ridbara hästar-över lag.

Därför tycker inte jag att man ska avla så. Det är mkt stor risk att dessa hästar, i egenskap av att vara "svåra" börjar vandra, priserna blir allt lägre, och sedan är cirkusen igång.

Den tråd du refererar till så hela tråden känns 'oövertänkt hingstval'. Jag är inte förtjust i travare/arabkorsning annat än när det avlas mot distansen. helt enkelt för jag sett så många avkommor som inte blivit bra, det blir så lätt kort steg och boglåst. Vilket är logisk om man kollar på exteriör, rörelsemönster osv hos de olika raserna. Jag har inget emot korsningsavel i allmänhet dock, men tycker att man då bör korsa raser som kompletterar varandra väl.

Sen reagerade jag likt CK KRAFTIGT på vilken hingst som tänkts användas, och VARFÖR. 'Söt och snäll' som anledning köper jag inte någon gång, och absolut inte i det här fallet. Varför öka risken att få en talanglös avkomma? Varför öka risken att få en exteriört inkorrekt fölunge? Eller en individ som pga att den har kroppsbyggnaden/mekaniken/etc emot sig och därför kommer löpa ökad risk för förslitningsskador?

Jag förstår att alla människor inte tycker om korsningsavel, men varför ska man i tråd efter tråd där människor söker råd om helt andra saker lägga sej i hur de avlar??
Om människor äger en travare och vill betäcka den med en arabhingst eller liknande, och frågar om råd, varför då istället ge kommentarer om att man inte rekommenderar någon att korsa travare med någonting annat?

Speciellt med råden att du kommer aldrig att få pengarna tillbaka om du säljer den, den kommer vara enormt svårsåld etc. Allting handlar inte om pengar och alla människor behöver inte sälja sina hästar.

Varför lägger man sej i så fort någon vill betäcka med en travare, när man inte bryr sej om att fråga efter exteriöra bilder på alla ston som det frågas om råd för här på Buke???

Äntligen ett vettigt inlägg i debatten om travarkorsningar!
:bow::bow::bow:

Jag har en underbar korsning mellan arab/varmblod och jag förstår inte folks motvilja mot korsningsavel. Visst, många renrasiga varmblod har inte en kropp av ridhästmodell men det finns många riktigt tråkiga arabkroppar också, som inte känns speciellt ridbara. Att korsa två individer med "tråkig" exteriör är ju inte lyckat i något fall. Att förena det bästa från två individer är väl grunden för avel och om det sedan är två araber eller ett varmblod och en arab har för mig ingen betydelse. De arab/varmblods-korsningar som jag sett har varit mycket fina hästar och jag köper mer än gärna en till "trarab" i framtiden.

I mitt fall handlar det om att vi genom årens lopp haft en hel del "konstiga" korsningar på inridning/tillridning/inkörning, och jag har speciellt fått uppfattningen att travare/arab ger mkt temperament. och inte ger särskilt ridbara hästar-över lag.
Du behöver inte rida in eller till hästar du inte tycker om. Skicka hem dem!!

Det är mkt stor risk att dessa hästar, i egenskap av att vara "svåra" börjar vandra, priserna blir allt lägre, och sedan är cirkusen igång.
Men det är inte du som tar risken. Varför bryr du dej om vad de avlar på eller hur mycket pengar de förlorar på sin avel? Det är ju de som avlar som riskerar, inte du.

Inga hästar vandrar så mycket som tävlingsponnierna gör, och där är det ingen som bryr sej det minsta. Folk köper ponnier för att ha sista året på ponny etc för att sedan sälja vidare och kasnke tjäna en hacka på det. Inte någon reagerar på att dessa individer vandrar runt från hem till hem till hem.

Och detta med att de som korsningsavlar skulle vara okunniga. Ja, jag var också nybörjare en gång i tiden. Precis som du var! Mitt första föl var iofs inte en korsning enligt den irländska standarden, men här i Sverige skulle den inte få några gröna papper precis. Men det blev en bra häst!
Även om man är okunnig kan man ha vett på att omge sej med kunniga människor, så jag ser inte hindret.

Anledningen är väl preis som ngn skrev tidigare att det ofta känns ogenomtänkt... T.ex. att "åh ett varmblod och en arab, den skulle säkert bli jättebrs" och särskilt då i den tråden jag antar det här handlar om så föll valet på just den arbahingsten därför att den var "snäll & söt". Det känns ofta som att man tänker att "jamen om ja korsar den o den rasen kommer fölet få det bästa av båda två!" när det lika gärna kan bli precis tvärtom eller nånting mittemellan. Och särskilt när det handlar om två ändå rätt "specielal" raser med distinkta drag så kan det väl lättare bli fel... T.ex. om du korsar en häst av grövre typ med en arab för att förädla och hoppas på att få ett lättare föl så är det ju en annan sak...

Men varför är det ditt ansvar att se till att den aveln upphör? Varför inte låta människor göra sina egna misstag?
Är alla de korsningarna så galna att ingen vill ha dem?

Helt ärligt så tror jag inte att det föds flera tusen travare/arab-korsningar på ett år, utan det är några stycken som är en fjärt i rymden om man jämför med allt annat som avlas.

Den är det inte bara just den nämna korsningen som folk hakar upp sej på. Det är allting!! Så fort det är korsningsavel inblandat så ifrågasätter folk varför de avlar istället för att svara på TS ursprungliga fråga.

Är inte det viktigaste med korsningsavel att den som avlar VET vad den håller på med?

Jag håller inte på med korningar, men jag har haft en korsning som var mycket söt och stundvis mycket trevlig, men också en riktig tjurskalle och retsticka.. Han hade sina speciella egenskaper, det viktigaste med en sådan individ är att den hamnar hos någon med kunskap att hålla på med den. Korsningar kan bli speciella eftersom man inte vet vad för egenskaper som slår in.

Ex min gamla Dahlman.. 25% russ/ 25% halvblod/50% newforest.. Han blev stor som en NF, humör som ett russ och tävlingsinstinkt som halvblodet.. Alltså ett speedat russ i 140cm storlek.. Tyvärr fick han russbenen och det var dom som gjorde att han bara blev 17år.

Ska JAG ha en ridhäst så kan jag lägga på ett halv eller fullblod på en av mina ardenner och få fram en förhoppningsvis bra ridhäst.

Att jag kör renrasit nu är för att med den individen jag har nu och sedan hingsten så kan jag med mycket stor säkerhet säga att det 2föl som väntas blir lugna och sansade ardenner av god rastyp och kommer ligga på runt 38p iaf. Visst kan det gå fel, men eftersom jag VET vad jag har i stona och vet vad jag har i hingsten så är säkerheten större än en vild gissning på ett antal raser och man inte vet vad som slår fram. Det kan bli bra, men så kan det också bli skräp, ex ardenner/halv eller fullblod.. En stor och grov modell, ser ut som en ardenner med har temprament som halv/fullblod, eller tvärtom.. Smäcker med ett segt ardenner temprament. Eller så kan det bli en smäckrare, men ändå något grövre än halv/fullblodet, men lite mera gnista i än ardennern. Med det så menar jag inte att ardennern är trög och seg, men lugna och sansade. (oftast, är väl bäst att tillägga eftersom undantagen bekräftar regeln)

Anledningen är väl preis som ngn skrev tidigare att det ofta känns ogenomtänkt... T.ex. att "åh ett varmblod och en arab, den skulle säkert bli jättebrs" och särskilt då i den tråden jag antar det här handlar om så föll valet på just den arbahingsten därför att den var "snäll & söt". Det känns ofta som att man tänker att "jamen om ja korsar den o den rasen kommer fölet få det bästa av båda två!" när det lika gärna kan bli precis tvärtom eller nånting mittemellan. Och särskilt när det handlar om två ändå rätt "specielal" raser med distinkta drag så kan det väl lättare bli fel... T.ex. om du korsar en häst av grövre typ med en arab för att förädla och hoppas på att få ett lättare föl så är det ju en annan sak...
Alla ni som så självsäkert uttalar er om travarkorsningar, hur många har ni sett? På hur stort underlag bildar ni er negativa uppfattning?
Familjens arabhingst har säkert under årens lopp blivit far till minst 25 avkommor med travarmor, och av dom jag sett har ingen varit så katastrofal som ni självutnämnda experter påpekar. Om ni nu blir så upprörda av denna korsning, varför bry er när halva världen står i krig och halva svälter? Detta verkar lite i mina ögon som ett I-landsproblem........../Madde

Är inte det viktigaste med korsningsavel att den som avlar VET vad den håller på med?
Det viktiga när man håller på med avel över huvud taget är att man vet vad man sysslar med, sen spelar det ingen roll vad för avel man bedriver.

Och någonstans måste man ju börja. Har man ett jättetrevligt sto som man verkligen älskar, men som snart behöver ersättas ser jag inga hinder för att man ska avla på henne om hon är korrekt exteriört. Människor som inte har en aning om hästar och som inte har någon kunnig människa runt omkring sej vet oftast inte ens hur man betäcker, vart man vänder sej, hur det hela går till etc. Och de vet oftast att de inte är kapabla till att rida in en unghäst.
Människor som dessutom skriver en tråd på Bukefalos har oftast en hum om att de faktiskt behöver hjälp och lite nya idéer, annars hade de inte startat tråden från början.
Dessutom kan det första fölet man avlar väcka ett intresse för fortsatt kommersiell avel som kanske är lite mer seriös.

Och sen att avkommorna blir konstiga och man inte vet vad som slår igenom. Så är det väl med all avel oavsett, eller?
Jag fick mina framtänder utsparkade av en connemara-ponny som vägrade att bli klippt. Den ponnyn var dessutom helt omöjlig att sko, man kunde inte leda honom utan bett i munnen etc.
Men jag har tränat en tjej som hade en d-ponny korsning mellan arab och fjordning och det är nog en av de finaste ponnierna jag sett i hela mitt liv. Den hoppade verkligen ALLT, hade superbra temperament och var trevlig på alla sätt och vis.
En kompis till mej hade en korsning mellan shettis och travare när hon var liten. Det var en maxad b-ponny och såg ut som en islänning ungefär. Men också en supertrevlig ponny på alla sätt och vis.

Du behöver inte rida in eller till hästar du inte tycker om. Skicka hem dem!!
Absolut-visst kan vi göra det. det hjälper ju verkligen hästarna:angel::devil:

Men det är inte du som tar risken. Varför bryr du dej om vad de avlar på eller hur mycket pengar de förlorar på sin avel? Det är ju de som avlar som riskerar, inte du.

det ger jag blanka f*n i, men frågar dom på ett öppet forum så får dom ju tåla olika svar, eller hur!

Inga hästar vandrar så mycket som tävlingsponnierna gör, och där är det ingen som bryr sej det minsta. Folk köper ponnier för att ha sista året på ponny etc för att sedan sälja vidare och kasnke tjäna en hacka på det. Inte någon reagerar på att dessa individer vandrar runt från hem till hem till hem

Ofta kostar ponnyer för högre klasser en del pengar, därför tar folk noggrannt hand om sina "investeringar"...
Du som är hästhandlare-vad är det för fel på att tjäna mkt pengar?

Och detta med att de som korsningsavlar skulle vara okunniga. Ja, jag var också nybörjare en gång i tiden. Precis som du var! Mitt första föl var iofs inte en korsning enligt den irländska standarden, men här i Sverige skulle den inte få några gröna papper precis. Men det blev en bra häst!
Även om man är okunnig kan man ha vett på att omge sej med kunniga människor, så jag ser inte hindret.

Om du har tid och lust-läs i mina gamla trådar, där jag berättat om hur jag började min ponnyavel med linjeavel på cawdor hywel...
SÅ hade jag aldrig avlat idag, så jag om ngn erkänner ofta att jag begått fel i min "barndom" som uppfödare.

Fortsätt gärna att reta dig på mina inlägg-jag bjuder på det:rofl:

Cathrine/ fd hästhandlare, numera endast uppfödare:)

Anledningen till att halva (90%??) Buke ramaskriker varje gång nån yppar ett ord om att betäcka en travare men nåt annat än travare är väl just för att många (läs: inte alla) som vill betäcka sitt travarsto gör det av anledningen att "hon ju är så söt och snäll" och väljer ofta en hingst dom tycker är snygg och/eller snäll inte alltid en hingst som passar stoet och är lämplig till det man vill ha ut av avkomman.

Sen finns det ju en hög med folk som betäcker sina hbl ston också just för att de är så söta o snälla med de betäcker ju ofta med godkända halvblodshingstar varpå det inte blir sån debatt fastän det stoet knappast har mer än ett travar sto i ridhästavlen att göra.

Jag tycker absolut att man kan betäcka sitt travar sto med målet att få fram en schysst och trevlig ridhäst för lätta klasser men då ska stoet faktiskt ha egenskaper som gör henne till en bra ridhäst själv och hingstvalet ska vara genomtänkt och passande inte bara första bästa/billigaste eller närmsta hingsten.

Men gör man en icke-renrasig häst, oavsett ras, måste man tänka ytterligare ett steg, Går den att sälja om jag måste? Om den inte blir vad jag tänkt vad gör jag då?
Allt går inte som man tänkt sig speciellt inom avel..

/Milla - som själv är delaktig i buskaveln med en travar-arab bebis på jäsning i hagen.

Du som är hästhandlare-vad är det för fel på att tjäna mkt pengar?
Absolut ingenting! Det är bra om man kan tjäna pengar på sin hobby tycker jag.
Däremot ska man inte neka människor at förlora en massa pengar på hästarna heller. Om människor vill ta risker de tycker är värda att ta ska de få göra det utan att "alla" klagar.

Fortsätt gärna att reta dig på mina inlägg-jag bjuder på det:rofl:
Jag stör mej inte alls på dina inlägg, jag försöker bara förstå hur du tänker och varför du tänker som du gör.
Jag kan inte förstå varför någon anser att de har rätten att döma någon annan människa i vad som är rätt eller fel när det gäller hästavel. Jag kan inte förstå hur någon kan försöka stoppa någon annan människa att göra vad de vill med sina egna resurser och pengar.

Vad är det som säger att det är människorna bakom kombinationen man bryr sig om och inte vad som kan bli resultatet av detsamma? :confused: Mig personligen så skiter jag högaktningsfullt om någon tjänar eller förlorar på att betäcka sitt sto, oavsett ras, däremot så tar jag väldigt illa vid mig när hästar och andra djur far illa. :crazy:

Ditt exempel på korsning travare - shettis hade nog fått de flesta att skrika i högan sky om någon skulle lägga en tråd här och be om råd om hingst! :eek: Jag tror inte att anledningen till att folk skulle reagera beror på att det är synd om den som avlar utan av omtanke om hästarna. Självklart finns det inga garantier för att folk tar bättre hand om sina rasrena djur, men förhoppningen finns alltid att när man planerar en parning att det trots allt ska finnas mer än "söt och snäll" som anledning, för djurets skull. :cool:

Jag inbillar mig att det finns en massa hästmänniskor med olika ambition i sitt hästerr och att man har kommit olika långt på vägen.

Många avlar för eget bruk i första vändan, men det blir inte som de har tänkt sig. Avkomman får inte stoets fantastiska egenskaper, och sen gör de som storken....

Det finns många, som inte har stora ambitioner, men borde haft en valack istället, men råkade ha ett sto.

Jag är en sån. Jag har ett sto (eller två) men det ena har ingenting förutom att jag som ägare tycker att hon är skitbra, hon hoppar hus och är underbar, men ibland lite svår. Det är en ponny. Dottern som rider är snart 18 så vad gör vi nu, antingen säljer vi henne, men hon har inte tillräckliga meriter att tilltala tävlingsryttare men å andra sidan så är hon jiu ett sto, så det går att behålla och avla på. Jag ser hennes exteriöra brister. Så jag ställde ut henne får att få en proffsbedömning och jag blev FÖRVÅNAD ! Hon måste inte kasseras rakt av för avel trots allt. Hon kan tillföra ngt. Min förhoppning är att vi får orning på ridningen tillräckligt för att
1. Tävla och få meriter så att hon attraherar rätt typ av ryttare eller
2, sätta henne i avel och hon ger bra avkommor som hoppar minst lika bra.
3. Det är rätt coolt att komma med en ponny och rida skiten av stora hästar :-)

Men inte fasen avlar jag på denna med okänd stam bara för att hon är gullig,

Å amdra sidan hur många av oss har inte underkapacitet i förhållande till våra hästar....

Jag tror att "skithästarna" i de flesta fall hittar sina "skitryttare"

eller var det tvärt om ?

Gonatt...

Absolut ingenting! Det är bra om man kan tjäna pengar på sin hobby tycker jag.
Däremot ska man inte neka människor at förlora en massa pengar på hästarna heller. Om människor vill ta risker de tycker är värda att ta ska de få göra det utan att "alla" klagar.

MEN om dessa människor frågar om råd i ett allmänt forum, då är det väl ändå så att de någonstans funderar över det hela med en viss skeptis,eller:angel:.För om man är självklar i sitt val, så behövs ju inga råd från allmänheten.
Jag har aldrig "nekat" ngn från att förlora/tjäna pengar-det är faktiskt upp till var och en.
Däremot är det inte roligt att få dessa(och andra iofs) korsningar på uppfostran/utbildning efter några år, och några ägare:eek::mad:
VARFÖR"förstöra" en så pass bra och genuin ras som den varmblodiga travaren faktsikt är???(för jag antar att det är den vi diskuterar här?) det finns mängder av BRA hingstar inom rasen-använd dom istället.

Jag stör mej inte alls på dina inlägg, jag försöker bara förstå hur du tänker och varför du tänker som du gör.
Jaha, då har vi väl förmodligen >VÄLDIGT OLIKA ÅSIKTER I DET MESTA DÅ:angel::crazy:
ja du det är inte lätt att förstå hur en annan människa tänker:angel::rofl:kanske det beror på min långa erfarenhet:angel:(ja-jag är vad du nog skulle kalla-en gammal "kärring":))

Jag kan inte förstå hur någon kan försöka stoppa någon annan människa att göra vad de vill med sina egna resurser och pengar.
Vem har pratat om det??? Jag har ju själv haft en relativt stor handelsverksamhet i många år, mest av engelska,irländska,danska och belgiska ponnyer/hästar. jag tjänade bra med pengar, men slet som ett djur!
OM man bara tar hand om alla djuren på ett bra sätt, och inte har djurskyddet hängande där jämt, samt att man tar in sunda djur-fine-grattis till ett mkt roligt och ganska ekonomiskt fördelaktigt arbete...

VARFÖR"förstöra" en så pass bra och genuin ras som den varmblodiga travaren faktsikt är???(för jag antar att det är den vi diskuterar här?) det finns mängder av BRA hingstar inom rasen-använd dom istället.
¨

Utan att i övrigt lägga mig i korsningsdebatten, måste jag bara kommentera detta.
Det sker redan en överproduktion av travhästar. De som i första hand slaktas unga är de som har ett undermåligt möderne. De riktigt bra fölstona, som verkligen har i travaraveln att göra är oftast inte ridhästar, eftersom det är en annan prislapp på dem.
De bra travhingstarna är dessutom dyra, så då står ägaren till ett (förmodligen i travsammanhang) dåligt sto inför valet att betäcka sitt dåliga sto med en billig hingst (Som ändå är dyrare än de flesta ridhingstar), eller att betäcka med en dyrare hingst, och få en avkomma som kanske går att sälja, men som fortfarande kommer att vara en förlustaffär. Möjligheten att tjäna pengar på travavel finns om du har BRA ston, och betäcker med bra hingstar.
Om man ska hålla på med avel som är en förlustaffär, är det förmodligen roligare att göra det med något man är intresserad av, (ridning) än med trav, som de som har ridtravare oftast inte är så intresserade av.
Jag tror knappast att travarrasen riskerar att utarmas för att ett antal travston per år används i korsningsavel.
Vi skulle till exempel inte få för oss att använda något av våra travston i ridhästavel, för det skulle vara en dålig affär för oss. DE passar bättre i travaraveln.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 567
Senast: Lavinia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 442
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 499
Senast: ginnies
·
Äldre Jag funderar på vad man kan göra med en släkting som mår riktigt dåligt psykiskt. Jag är en total lekman men det känns verkligen som hen...
Svar
17
· Visningar
1 679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka