Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Tänkte på dig när jag skrev mitt inlägg och hoppades att du inte skulle se det. :D
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Älgar liksom alla andra vilda djur som lever i frihet går inte under djurskyddslagen. Älgar är därför en dum liknelse i dina argument. Om det skulle finnas vildhästar i Sverige skulle inte heller dessa behöva ha ligghall då det inte finns någon ägare/ansvarig för vilda djurs välbefinnande.
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Med tanke på att vi 'aldrig' kan erbjuda en hage likvärdig frihet så kan jag inte se att det finns några bra argument för att inte ha ligghall.

Sen förstår jag inte varför man inte vill sin hästs bästa? Skydd mot riktiga ruskväder ska väl vara en självklarhet för någon som älskar djur.

Och ang mailet du skickat, så lär det nog inte tas på allvar nej. Man måste tänka mer "vuxet" när man ska skriva den sortens mail.
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Jag tror inte heller att ditt brev kommer att tas på allvar. Och inte för fomuleringarna/felstavningen. Utan helt enkelt att det var för ett par år sen som en köttbonden ville ha sina kor ute på vintern utan ligghall. Han har ca 2000 hektar mark med gott om naturligt vindskydd.

Han hade innan fått dispans på att inte bygga ligghallar. Men i slutet på oktober 2007 beslöt myndigheterna att riva upp avtalet. Nu vaar han tvungen att bygga skydd till sina kor.

Vilket han upponerade(?) sig mot. Så detta gick så långt som till kammarrätten innan bonden tillsist fick rätt.

http://www.sydsvenskan.se/lund/article204266/KC-Ranch-fick-ratt-till-slut.html

Så jag tror inte att dom då kommer att ändra reglerna. För hur många hästägare kan erbjuda sina hästar dom ytorna som denna bonde?
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

KL
Jag har min häst i utebox, alltså lika kallt inne som det är ute och dom går ute så mycket som dom får gå ute.

Jag undrar ofta vad som egentligen är bättre för hästen att gå in i en kall utebox istället för att vara ute och få röra på sig givetvis med fri tillgång på hö och vatten?

Givetvis om det blåser och regnar eller snöar och det verkligen inte är nått mysigt väder ute, har dom ingen ligghall då måste dom ju in men annars? Majoriteten av nätterna här hitils har varit väldigt fina.

Jag tycker det ska vara så att vid dåligt väder ska hästarna ha skydd på ett eller annat sätt, vid finare väder så tycker jag dom borde få gå ute hela dygnet oavsett. Sommrarna är verkligen inte trevligare för hästarna ofta utan nästan jobbigare att vara ute under än vintern men då går det bra.

Tycker det borde vara lika mycket krav på ligghall på sommarn som på vintern om kravet ska finnas.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Dessutom finns det kanske en anledning att hästar inte lever vilda i den här delen av världen? Vildhästar finns mig veterligen på platser med ett helt annat klimat än det vi har i Sverige idag.

Fast vildhästar lever också där det är otroligt mycket snö och hårt klimat under vintrarna, ofta värre än här i sverige men o andra sidan är det ju många som dör också av näringsbristen och sånt.

Inte för att jag inte tycker dom borde ha skydd men främst är det nog maten som inte finns hos vilt som gör att dom inte klarar sig. Vädret klarar dom nog av. Men skydd måste ju definitivt finnas om dom ska gå ute, oavsett årstid tycker jag.

Tror inte att Ts tänkt sluta mata hästarna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Nu har jag tänkt på det här i flera år och nu tycker jag att räcker detta med lagen om att hästar får bara vara ute max 16 timmar per/dygn.

Faktafel. Hästar får vara ute hur mycket som helst, men då krävs det att anläggningen har det som krävs, dvs en laglig ligghall.

Jag tycker ni ska ompröva lagen för inte bygger ni vindskydd åt älgarna i skogen och hästarna är lika mycket vilda djur som älgarna i skogen.
Och ge mig inte det att nu är de inte vilda hästar för de skulle bli vilda så fort man släppte dem fria, det är den enda skillnaden på häst och älg är att vi håller dem fångna.

Och att vi har avlat hästar att passa oss och inte naturen, sen har vi importerat och exporterat dom runt hejdvilt så ingen ras har längre ett habitat. Sen är inte älgar och hästar ens av samma släkt, så hur du får fram att enda skillnaden är domesticeringen är störtlöjligt.

Jag tycker om er lag när det gäller folk som inte tar hand om sina hästar alls men när det gäller vi som verkligen tar hand om våra djur drabbas av att inte få vara ute dygnet runt när vädret är fint.
Jag kan tycka att nu är det så fint ute så mina hästar kan få vara ute och då ska jag kunna det men går inte pga denna idiotiska lag med 16 timmar/dygn.

Åter igen, dom får vara ute dygnet runt. Men då krävs det har man har en ligghall.

Varför ska mina hästar få drabbas av denna lag när de egentligen skulle gå ute som vildhästar dygnet runt i vilket väder som helst om de var vildhästar.
Här tycker jag att lagen får vara lite flexibel och att man får dömma från fall till fall om ägaren har ett bra omdöme eller ej.

Den anledningen skulle även rättfärdiga att sluta vattna och mata hästar. Hey, dom är egentligen vildhästar och vildhästar hittar sånt själv.

Jag har varit med om att jag har haft inspektörer ute och kollat om hästarna varit ute dygnet runt och det enda de pratade om var ligghall mm.
Men inget ljud om hur hullet var på hästarna eller om de fick mat och vatten de tittade inte ens under täcket på hästarna vilket jag tyckte var dåligt.

Det fetmarkerade är helt klart något att påpeka, har också varit med om samma sak.

För om hästarna har mat och vatten och ett bra hull så skulle det inte göra något om de var ute när det var 3 minus ute och det var stjärnklart och fint ute.

Och sen blir det snöstorm under natten när du nannar så skönt under ett varmt täcke och hästarna står i detta väder utan möjlighet att ta skydd...

Då kanske ni ska sätta en lag om hur länge en häst får stå inomhus också för det är många hästar som knappt får vara ute alls istället...om det nu inte finns en sån för jag har inte läst alla regler som finns.

Ska du kritisera deras djurskyddslagar gällande hästhållning bör du först av allt läsa igenom det lagar dom har stadgat.

Vad ska behövas för att denna idiotiska lag försvinner eller blir omformulerad så att det inte blir ett tabu att ha hästarna ute när vädret tillåter??
Jag vet att det är fler hästägare som tycker lika som mig och jag skulle gärna skrapa ihop protest listor om det skulle behövas för att ni ska ompröva eller omformulera denna lag så det passade alla även de hästar som inte har det bra.

Min namnteckning skulle då verkligen inte få.

Sen fattar jag inte att ni inte åker runt och tittar på ridskolorna som har pyttehagar till sina hästarn när de går ute på dagen.

Nu har jag hört att ridskolan i #### ska ha sådan hagar till sina hästar när de är ute.

Och det är tillåtet?

Dom kontrollerar ridskoleverksamheter, och ja, det är tillåtet med små hagar.

Och det har jag sett även på privatstall att de har boxhagar till hästarna sen klagas det när hästar får gå ute fast det inte finns något vindskydd (vissa nätter) ja det är ju så man kliar sig i huvudet ibland och undrar om det verkligen är hästkunnit folk som sitter på dessa poster!!!

Just nu kliar jag mig i huvudet och undrar vad du menar.

Ja, Jag är en hästägare som är besviken på systemet vi har här i sverige och våra djur ska ändå ha det bra här, och då så behandlar vi våra hästar som om det skulle vara människor istället för djur och i vissa fall och tvärs om.

Mår hästar dåligt av en ligghall i hagen? Meningen med den är att hästarna själva ska få välja om dom vill stå ute i regnet eller inte.
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Men på sommaren får väl ändå hästen vara ute dygnet runt utan ligghall eller har jag missat något?
Och varför i hela Hälsingland skulle man vilja ha sina hästar ute dygnet runt mitt i smällkalla vintern när man kan ta in dom eller ha ligghall?
Om man nu vill ha hästarna så naturligt som möjligt är det väl bara till att spika ihop en ligghall då kan ju hästarna precis som i det vilda söka skydd när de vill eller hur?
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Och ge mig inte det att nu är de inte vilda hästar för de skulle bli vilda så fort man släppte dem fria, det är den enda skillnaden på häst och älg är att vi håller dem fångna.

Här har du den stora skillnaden mellan älg och häst. Eftersom vi håller dem fågna så är det vår förb****de plikt att se till att de alltid har något torrt vindskyddat ställe att gå in i. Älgarna har tillgång till hela skogen för att leta upp ett sådant ställe. Hästen har den, i hästögon, lilla hage vi människor gett den. Om älgarna inte hittar det skydd de behöver så dör de samt att de djur som inte är tillräckligt starka också dör. Att hålla djur på det sättet är inte förenligt med vår syn på djur och därför ska hästar ha ligghall (hovvård, mat, vetvård osv.).

I övrigt håller jag med övriga om att ditt brev är oerhört rörigt och illa formulerat. Jag klarade inte av att läsa hela. Om du vill framföra en ståndpunkt till andra måste du lära sig att "tala till bönder på bönders vis och till de lärde på latin"
 
Senast ändrad:
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Här kan alla "förståsepåare" läsa en kunskapsbaserad och enkel artikel om hur nutida hästen fungerar, så får ni en fingervisning om hur det ligger till sett utifrån hästens synvinkel och inte utifrån eran. http://www.capactiva.se/eto.htm (bra och enkelt beskrivet tycker jag, sedan finns det fördjupade kunskaper för den som vill)
Det viktigaste i all hästhållning torde vara att ha ett bra "hästöga" där man varje dag ser varje individ och kan avgöra om allt är O.K. eller om man bör förändra eller sätta in temporära resurser för att hästen ska ha ett kvalitativt liv.
Håller absolut med om att häst och älg är jämförbart utifrån ett naturperspektiv. Men inget behöver ju drivas in absurdum; vi håller oss med dessa husdjur för vår egen njutning och glädje och vill givetvis inte att någon individ ska duka under p.g.a. naturens hårda villkor.
Bäst för hästen är givetvis att sträcka sig så långt som det bara går att den får leva i samklang med sin natur och få utrymme att utveckla sina instinkter och det sociala samspelet i flocken som det flykt och flockdjur den är.
Sedan är det viktigt att passa på om en individ blir sjuk, skadad, hängig etc. och erbjuda den den vård som krävs. Även randlåga djur eller djur som presterar onaturligt mycket mer måste få en tillvaro som matchar behoven.
Jag förstår att samtliga vill sina hästar det bästa och forskning finnes för att uppnå det.
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

*kl*

Ts vilda hästar har heller inte täcke vilket dina uppenbarligen har. Nej jag håller med många om att ditt mail är rörigt skrivet och jag skulle nog tycka det var pinsamt att skicka ett sånt mail faktiskt.

Till den allmänna debatten om ligghall och hurvida hästarna använder dem så tror jag precis som någon skrev att det beror helt och hållet på hur de är byggda.

Förra stallet min häst stod i var det en ligghall av trä och något gles i panelen. Superfin med 2 ingångar så ingen skulle bli hindrad att kliva in och massa mjuk fin halm där inne. Min häst var aldrig där vad någon i stallet såg.

Nu står vi på ett nytt ställe med en jättestor ligghall byggd efter alla konstens regler angående takhöjd osv. Men den har bara 1 ingång om än jäkligt stor och nu står alla hästarna där inne väldigt ofta och då var det ändå snöoväder förra vintern också här.

Så av de tre hästar som bor i stallet nu vet vi att åtminstone 2 inte använde ligghall förra året men i år använder de den med glädje.
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

KL

Älgar i djurparker har också vindskydd.
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

*KL*

Jag har själv haft och har sett alla möjliga raser på lösdrift, utan ligghall i flera fall. (Dels innan den lagen kom och dels i stall där ägaren inte bryr sig om just den lagen. Jag känner till ett flertal...) Kan säga att även fullblod mår hur bra som helst på lösdrift, mitt i snöstormar och åska, hagel och drivis. I de fall då ligghall har funnits så har den inte utnyttjats, trots att det har rört sig om mycket välbyggda hallar med bra sikt åt flera håll. När det har varit som mest storm och snö så har hästarna stått utanför ligghallen och sett hur pigga ut som helst. Regn med stark blåst och lera däremot verkar betydligt jobbigare, då har jag ofta sett dem stå i grupp med rumpan mot vinden och sett lite lätt "lidande" ut.

En häst mår i regel bra så länge den får tillräckligt med mat och vatten, och täcke efter väder om det är nödvändigt, och min erfarenhet har lärt mig att en häst som hela dygnet får välja själv om den vill stå still på samma plats eller röra sig fritt mår mycket bättre än hästar som alltid står inne i upp till 12 timmar/dag. De är ju konstruerade för att röra på sig, så jag tycker inte att det är schysst att stänga in dem i boxar. (Jag har haft häst på box tidigare år, men har nu helt gått ifrån det.)

Att det finns en ligghall i hagen är ju inte negativt i sig, men jag har sällan sett hästar använda hallar på vintern. Kontentan anser jag är att de inte behöver dem. Det har jag ju sett på alla dessa hästar som har gått på lösdrift, med eller utan hall - de mår skitbra! :) Bra hull och muskler, pigga och alerta, friska, glada i arbete och tävling, aldrig "kalla" utan konstant bra blodcirkulation, etc. Men hallarna de står där oanvända. ;)

Lagen om ligghall får gärna fortsätta finnas för min del, men jag förstår inte varför just 16 timmar utan hall är gränsen - varför inte 15 eller 17 timmar? Och varför finns ingen lag som gör gällande att hästar måste få gå ute i flera timmar varje dag?
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Här kan alla "förståsepåare" läsa en kunskapsbaserad och enkel artikel om hur nutida hästen fungerar, så får ni en fingervisning om hur det ligger till sett utifrån hästens synvinkel och inte utifrån eran. http://www.capactiva.se/eto.htm (bra och enkelt beskrivet tycker jag, sedan finns det fördjupade kunskaper för den som vill)
Det viktigaste i all hästhållning torde vara att ha ett bra "hästöga" där man varje dag ser varje individ och kan avgöra om allt är O.K. eller om man bör förändra eller sätta in temporära resurser för att hästen ska ha ett kvalitativt liv.
Håller absolut med om att häst och älg är jämförbart utifrån ett naturperspektiv. Men inget behöver ju drivas in absurdum; vi håller oss med dessa husdjur för vår egen njutning och glädje och vill givetvis inte att någon individ ska duka under p.g.a. naturens hårda villkor.
Bäst för hästen är givetvis att sträcka sig så långt som det bara går att den får leva i samklang med sin natur och få utrymme att utveckla sina instinkter och det sociala samspelet i flocken som det flykt och flockdjur den är.
Sedan är det viktigt att passa på om en individ blir sjuk, skadad, hängig etc. och erbjuda den den vård som krävs. Även randlåga djur eller djur som presterar onaturligt mycket mer måste få en tillvaro som matchar behoven.
Jag förstår att samtliga vill sina hästar det bästa och forskning finnes för att uppnå det.

:bow::bow::bow: Så sant som det är sagt!!:bow:
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Lagen om ligghall får gärna fortsätta finnas för min del, men jag förstår inte varför just 16 timmar utan hall är gränsen - varför inte 15 eller 17 timmar?
Förut var det 12 timmar men det insåg myndigheterna var för kort tid och ändrade till 16. Siffran är givetvis satt godtyckligt som en sådan siffra måste sättas men den är till för att folk inte ska kunna slänga ut ett gäng hästar och låta dem gå där, ibland på mindre lämplig mark, utan att kunna söka skydd. Givetvis finns det ställen där ligghall är överflödig men i de fallen får man antingen ta att bygga ändå eller försöka få dispens för övriga hästars skull.
Och varför finns ingen lag som gör gällande att hästar måste få gå ute i flera timmar varje dag?
Den lag som började gälla nu i somras var en början på detta. Jag tror inte ett ögonblick att den lagen är målet utan jag tor att den är till för att börja skapa en förändring.
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Då får du komma över till mig och se mina hästar när de faktiskt är i sin lösdrift ganska mycket nu på vintern. Har tre hästar tillsammans (ett äldre sto med sitt årsföl, plus en åring), och de utnyttjar faktiskt sitt hus ganska mycket. Men, alla är väl olika :)
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Fast nu är det ju så att även om många hästar säkert skulle kunna klara sig utan vindskydd ute dygnet runt, så finns det också många som inte skulle det.
Att hästar har samma behov som älgar är inte speciellt trovärdigt då dom skiljer sig på många punkter, därav att dom inte har samma lagar i samband med skydd.

Eftersom forskning dessutom stryker detta så är det högst otroligt att länsstyrelsen skulle ändra villkoren till sämre för dessa hästar bara för att du har en naiv syn på rasen häst och vad deras kapacitet är.
Du skriver dessutom om ägare som inte sköter sina hästar, och hur lagen ska innefatta dessa för att skydda djuren, men du inser inte att du själv kan vara en av dessa ägare när du inte förstår dina hästars genuina behov (som åter igen har fastställts genom forskning, såsom effekten av vind och värmeisolering hos hästar, kritiska nedre temperatur zoner etc. etc.)
Lagen är ju där för att skydda hästarna, även om ägarna inte håller med.
Du är exakt en sån ägare, och det säger jag inte för att vara elak utan för att det klart framgår av ditt inlägg och dina synpunkter på denna lag.

Kanske dags att lära sig mer om hästars behov som är baserat på fastställda fakta?
Ta dig en funderare snälla.
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Då får du komma över till mig och se mina hästar när de faktiskt är i sin lösdrift ganska mycket nu på vintern. Har tre hästar tillsammans (ett äldre sto med sitt årsföl, plus en åring), och de utnyttjar faktiskt sitt hus ganska mycket. Men, alla är väl olika :)
Av någon underlig anledning verkar det ofta som om de hästar vars ägare frivilligt bygger ligghall för att ge hästarna en torr liggplats. I de fallen verkar det som om hästarna är villigare att använda ligghallen, medan de hästar vars ägare ogillar idén med ligghall, där används ligghallen enligt ägarna som häst-toalett:angel:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
10 261
Senast: Araminta
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 917
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 051
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 386
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp