Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Kan inte låta bli att även svara på detta :D . Mitt sto som jag skrev om i inlägget ovan, hon skulle dö rätt snart i det här klimatet om hon skulle få klara sig själv.
Ena dagen snöstorm och andra minus 25 grader och 1 meter snö. Kanske skulle hon klara sig under sommaren men på vintern skulle hon dö innan januari. Hon är INTE avlad för att överleva själv i det fria, hon är avlad på prestation.

Överleva i det fria kallar jag prestation, inte hoppa några skutt ibland eller gå runt i en paddock.:cool:
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Överleva i det fria kallar jag prestation, inte hoppa några skutt ibland eller gå runt i en paddock.:cool:

Suck.

Okej jag omformulerar mig.

Många av dagens hästar är framavlade på att toppprestera under intensiva och energikrävande moment under tävling, inte för att överleva i det vilda.

Nöjd så? :devil: ;)
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

*KL*

Jag fattar inte att det skall vara så förbaskat jobbigt att ta hand om djur man skaffat sig.
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Jag vill också kommentera.

Jag tycker att du i ditt mail går överstyr.
Det är väl inte fel att begära att ligghall finns för utegångsdjur!
Med ligghall, får de vara ute dygnet runt om de vill. Visst, det kostar lite att göra en ligghall men det är dyrt att ha häst.
Jag har fyra valacker som utehästar, en nordsvensk, två fjordingar och en islandshäst. Samtliga är oftare ute än inne, men är ibland inne och ser sig om. Bajsar mest i ligghallen, erkännes, men jag tycker att det är bra att de har möjlighet att söka ordentligt skydd för väder och vind, även om jag har en liten skogsdunge också i hagen.

Jag håller med dig om att man kunde förbättra kraven för utevistelse, och kraven på storlek på hagar. Jag tror att nuvarande regelverk kommer att anpassas successivt. Idag tillåts det exempelvis inte att nyproducera spiltor, utan det måste bli boxar om man ska bygga nytt. Jag misstänker att det kan bli liknande gällande utevistelser, mått på hagar och liknande.
De flesta (tror jag, ren spekulation) ridhus och travbanor skulle behöva slå igen om man helt abrupt ställde krav på stora ytor för rasthagarna, och det är för stora ekonomiska intressen inblandade för att det ska göras tvärt.
Vilket man naturligtvis kan ha synpunkter på.

Jag tycker att ditt mail var rörigt och dåligt skrivet och att du angriper fel del av lagen, som huvudsakligen angriper skyddsdelen av lagen som innebär att man ska ha ligghall för utegångsdjur.
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

KL

Jag tror merparten missar huvudpoängen. Man kan ha hästar på olika vis, det som är tillåtet är inte alla gånger det bästa ur hästens synpunkt. Och om man nu skulle rangordna vad som används oavsett om det är lagligt eller inte ur hästarnas synvinkel så hamnar utedrift utan vinskydd inte alls länst ner på listan. Nu utgår jag också från att man har hästar som tål det, och inte helklippta frusna typer som kanske är mindre lämpliga att ha ute dygnet runt.

1 Hästar som går ute dygnet, bara ligghall stora hagar med naturliga skydd, både ouppvärmd och uppvärmd ligghall och givetvis god tillgång till box både i varm och kallstall.
2. Hästar som går ute dygnet, bara ligghall stora hagar med naturliga skydd, tillgång till ligghall och box vid behov.
3. Hästar som går ute dygnet, stora hagar med naturliga skydd, tillgång till ligghall och box vid behov.
4. Traditionellt stall, stora hagar med naturliga skydd, mycket utevistelse
5. Traditionellt stall, små hagar, inget skydd, mycket utevistelse.
6. Liten ruta till hage ingen ligghall och inget som helst skydd och utevistelse dygnet runt, tillgång till stall.
7. Traditionellt stall, små rutor till hagar, hästaran ute ett fåtal timmar om dagen
8. Traditionellt stall, hästarna ute en timme om dagen för att lagen kräver så.
9. Traditionellt stall ingen utevistelse.
10. Liten ruta till hage ingen ligghall och inget som helst skydd och utevistelse dygnet runt, ingen tillgångt till stall.

Exakt vad hur man rangordnar beror på preferenser och typ av häst men i mina ögon så börjar det bli direkt fel runt aternativ 6 tidigare alternativ är i mina ögon tämligen hästvänliga. Flera av dessa alternativ är dock tillåtna enligt lag. Jag gissar är att vad TS vill få fram är att hennes önskade sätt att hålla hästarna är bättre än många lagliga, att hon inte har möjligheter att bygga vindskydd och att hennes hästar trivs bättre ute än instängda i stallet trots bristen på vindskydd. Hon opponerar sig mot detta då hon vill göra det som hon anser är bäst för hästarna utifrån de möjligherer hon har.

Skulle det vara optimalt så är alternativ 1 det bästa i synnerhet om man lär hästarna att trycker de på en viss knapp så kommer en människa ut och lägger på/tar av täcke enligt önskemål. Realistiskt vore att lagen förutom att kräva vindskydd även kräver rimlig mängd utevistelse i rimligt stora hagar, att detta inte sker har mer med hur hästar hålls traditionellt och än vad man vet är bra för hästar.
 
Senast ändrad:
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

*kl*
En ligghall som inte används är i mina ögon felkonstruerad.
Jag har haft hästar, ponnyer och unghästar på lösdrifter och i samtliga fall används lösdriften för vila. Minstingarna har en egen lösdrift nu och även om de oftast är ute i snön när jag kommer och fodrar och vattnar så är det ofta som de är inne och kommer fram först när jag ropar på dem.
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Jag håller med.
Mina hästar använder sina ligghallar ganska så mycket.
IM000044-1.jpg
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Av någon underlig anledning verkar det ofta som om de hästar vars ägare frivilligt bygger ligghall för att ge hästarna en torr liggplats. I de fallen verkar det som om hästarna är villigare att använda ligghallen, medan de hästar vars ägare ogillar idén med ligghall, där används ligghallen enligt ägarna som häst-toalett:angel:

Ha ha , fast i vårt fall är det inte så. :)

Jag älskar vetskapen om att min pålle kan gå in och få skydd mot regn och blåst men ändå tycks de mest använda den som toalett!

Har stått och sett hur de går in och bajsar och sedan går ut igen :D

Fast på sommaren använder de det flitigt när insekterna är som värst :)
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Jag håller med om det du skrivit om stora hagar och naturligt skydd. Hade hästen varit vild så hade den ju sökt sig till områden där de kan få skydd under perioder med mycket nederbörd, blåst eller hetta.

Hur många har en skog i hagen?

Om inte så har hästen faktiskt inget skydd. Tittar man på hästar som har skog, eller för del delen en dunge, i hagen så används den ganska flitigt. Dels på sommaren när det är varmt, för att få skugga, dels på vintern för att knapra i sig mat från träden.

Jag tycker det är en stor lyx med skog eller träd i hagar, för det finns inte överallt. Har man inte det så är en ligghall ett jättebra substitut.
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Och det har jag sett även på privatstall att de har boxhagar till hästarna sen klagas det när hästar får gå ute fast det inte finns något vindskydd (vissa nätter) ja det är ju så man kliar sig i huvudet ibland och undrar om det verkligen är hästkunnit folk som sitter på dessa poster!!!

J

Just detta reagerade jag på. Du verkar ju inte ens veta vilka det är som sitter i Jorbruksverket. Så vem hade du tänkt skicka brevet till. Men jag kan informera att vår jordbruksminister är 2 eller 3:dje generationen av uppfödare för New Forest. Alltså uppvuxen med hästar. De har både ett stort luftigt stall med boxar och inte mindre är 3! olika lösdrifter. Alla med tillhörande stora hagar. Så nog tusan kan han en hel del om hästar!

Och som många sagt ditt brev är slarvigt och otydligt skrivet. Jag tror inte ens de skulle orka läsa det. Än mindre bry sig om det. Och din bristande kunskap i lagarna är nästan pinsam. Har man häst så bör man veta grundlagarna för detta.

Läs på mer och bygg ett vindskydd i hagen om du vill ha dina hästar ute längre.
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

*KL*

Jag fattar inte att det skall vara så förbaskat jobbigt att ta hand om djur man skaffat sig.

Precis. Hur kan man ens klaga på när lagen försöker förbättra lägsta nivån för Sveriges alla hästar? :mad:

Försök istället påverka mer åt det positiva hållet. Ang hagtiden mm. Inte gnälla över förbättranden som redan gjorts, vad är man för hästvän då? Om man endast ser till sitt eget intresse och inte tänker på alla de hästar som kanske inte har lika kunniga/engagerade ägare, det är ju de hästarna lagen försöker fånga in bla.
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Precis. Hur kan man ens klaga på när lagen försöker förbättra lägsta nivån för Sveriges alla hästar? :mad:

Försök istället påverka mer åt det positiva hållet. Ang hagtiden mm. Inte gnälla över förbättranden som redan gjorts, vad är man för hästvän då? Om man endast ser till sitt eget intresse och inte tänker på alla de hästar som kanske inte har lika kunniga/engagerade ägare, det är ju de hästarna lagen försöker fånga in bla.

Word :bow: :bow:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
10 262
Senast: Araminta
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 918
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 052
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 387
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp