Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Hos oss använder hästarna ligghallen ganska flitigt, dom ligger där och vilar flera ggr / dygn, unghästar iofs så dom ligger kanske mer än andra, men dom väljer alltid ligghallen att ligga i. Utom vid strålande solsken och TORR mark.
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Jag håller med dig i stort men tillägger att det finns vildhästar i liknande klimat som vårt. I Canada, Rocky mountains.

Dessa hästar lever ett mycket hårt liv och får själva ombesörja sin "välfärd" vilket i deras fall handlar om att överleva den kallare årstiden med mycket snö och kyla ner mot -40 grader. Varg, björn och bergslejon förser sig gärna med yngre, skadade och äldre medlemmar av flocken. Dom kan aldrig slappna av utan är på helspänn hela tiden samtidigt som dom försvagas beroende på tillgången på föda. Stona fölar en bit från flocken och är då mycket utsatt för rovdjuren som absolut tar chansen att förse sig av nyfött föl. Hästarna har "tur" om dom överlever sitt första levnadsår.

Dessa hästar har bara detta som sitt liv. Dom har inte nåt annat "arbete" att uföra än just att överleva och sprida sina gener. För dom är det optimalt, naturens gång så att säga.

TS: Vi har våra hästar till så mycket mer än ovanstående. Många hästar klarar att gå ute och mår gott av det. Jag vill dock inte att mina hästar, som jag ber om annat än att bara överleva, ska utsättas för detta. Dom går på lösdrift men jag har stall när det behövs. Daglig översyn, dagligt arbete samt nogrann utfodring för att dom ska kunna fortsätta prestera. Det är min skyldighet att se till att dom har skydd, bra mat och får jobba! Jag tror ju inte att mina hästar dör om dom bli kalla, som hästarna i Rocky Mountains ofta blir, men dom kommer inte att kunna arbeta och behålla sin sundhet om dom blir utsatta för det.

Ditt brev är rörigt och inte genomtänkt. Förvänta dig inte att det ska bli nåt av det.
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Av någon underlig anledning verkar det ofta som om de hästar vars ägare frivilligt bygger ligghall för att ge hästarna en torr liggplats. I de fallen verkar det som om hästarna är villigare att använda ligghallen, medan de hästar vars ägare ogillar idén med ligghall, där används ligghallen enligt ägarna som häst-toalett:angel:

Haha, tyvärr använder mina den som toalett också ;)
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Hej ni måste säga att jag alltid haft hästar som gärna står i ligghallen (nordisar som då enligt vissa borde leva vildhästliv) de är för övrigt helst där jag är om de får välja. Jag tror att användandet ab ligghall faktiskt helt hänger på hur den är placerad och hur den är byggd så att alla får komma in. Jag har min står med öppningen i rakt söderläge med en skogskant som går i vinkel från lösdriften och där de har fri sikt över vidderna (läs vallarna). Hästarna vill ha full kontroll på sin omgivning, om de inte känner att de har det i vindskyddet så kommer de inte att använda det så mycket...

Jag håller inte med TS jag tycker att lagen är bra och har blivit bättre även om jag också tycker att man borde studera djuren lika noga som byggnader vid ett besök. Jag märker också på mina hästar att de tycker om att komma in i box i bland och "vara ifred" de kopplar av och vilar-

Jag vet också att from i år så kan man söka dispens för ligghall om man har rätt sorts hästar och behovet av skydd och torr liggplats uppfylls. Känner åtminstonde en som fick dispens att använda en tät grandunge som vindskydd om han halmade under så att underlaget hölls torrt.

Jag tror att det viktigaste i djurhållningen är att man inte blir för enkelspårig utan att men istället ser djuren som individer och är ödmjuk och flexibel inför deras behov istället för att bestämma sig för att si eller så och det gäller allt...
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

*KL

till och med skogens vilda djur gillar ligghallarna ;)

Vi har under vintertid hittat spår från både älg, hjort och rådjur i ligghallen i sommarhagen. De verkar passa på när hagen inte används av hästarna.

Rådjuren och hjortarna hittar vi till och från i sommarhagen även under sommartid även om hästarna går där, hästarna i ena änden och rådjuren/hjortarna i den andra:D.
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

*KL*

Mina använder också ligghallen att vila i. Dom står där inte så mycket för att komma undan regn och skit, däremot så sover dom desto mer där! Min ligghall är dessvärre ganska liten och räcker precis till antalet hästar men dom knör in sig allihopa ändå:laugh: Används dock också som toalett utav mina skitgrisar till vallacker! Nu när det är snö används den däremot inte, då ligger dom i snön. Men skulle aldrig ens tänka tanken att inte ge dom tillgång till lösdrift i regn och rusk!

Tycker det är självklart med en lösdrift och den behöver inte vara så kostsam om man inte äger marken/gården.
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Ja jag vet att det var rörigt, jag var ganska upprörd när jag skrev plus att ibland så hoppar mina ögon över ord som jag tror står så meningar blir fel ibland.:mad:

Tyvärr så håller jag inte med dig.
Jag har haft frigång men där jag bor just nu finns det inte tillgång till det.
Och när jag hade frigång så var mina hästar nästan aldrig inne i frigången utom när jag gav dem hö där inne, på sommaren var de inne varje dygn då det var mycket mygg och odjur (då en vis tid på dygnet).

Det jag var ute efter i brevet till Jordbruksverket är att jag som ägare till mina djur ska kunna avgöra själv om mina djur ska få gå ute ett helt dygn utan att behöva vara olaglig eller som de kallar det enligt lag att ha brister eftersom det inte finns en ligghall/frigång
.
Och idag så går inte det, och det är det som jag tycker är fel för om jag anser att det är fint väder och när jag är ute strax innan midnatt och ser en stjärnklar himmel och mina djur vill inte gå in för att de trivs ute så går inte det.

Den största anledningen till varför hästar vill gå in är för att de vet att de får mat där men skulle de få mat ute så skulle de inte alls vara så intresserade av att gå in.

Sen får ni säga vad ni vill om det för det är min åsikt, jag har haft hästar hela mitt liv med boxar utan boxar och frigång och jag har lite år på nacken också för den delen och man lär sig hela tiden mera.

Nu var det inte tänkt att jag skulle ha dem ute dygnet runt utan frigång utan bara då och då när jag tyckte vädret var bra.

Och mina hästar har bra hull och päls så för dem skulle det inte vara några problem att få vara ute när vädret tillåter.

Om man sätter sig ned och verkligen tittar på hästarna hur de är mot varandra och som jag la märke till med min frigång när jag hade frigång för 1 gången så förstod jag hur fel man har tänkt för de var ute när jag skulle ha släppt in dem och inne när jag skulle ha släppt ut dem.


Ja och mycket mera.

Såsom jag har förstått/hört så kan man ha hästar inne 22 timmar och ute 2 timmar per dygn enligt Jordbruksverkets regler och jag har letat i deras regler var det står hur länge en häst får stå inne och jag hittar det inte så jag har inte svart på vitt här men känn er fri att rätta mig den som vet.

Och det ska vara ok tycker ni ? :mad: Jag tycker inte att det är klokt....om detta stämmer.
Lika lite jag tycker om dessa små hagar som många ridskolor och privatstall har.:cry:

Men detta ska vara om enligt lag??

Sen måste jag bara kommentera detta med älgarna/hästar och tala om att om ni släppte era hästar fria och lät dem gå, så skulle de bli vilda och vilda hästar skulle klara sig precis som de alltid gjort.
ja, de skulle svälta och leta mat så som älgarna gör och som hästar alltid gjort innan vi människor fångade dem.

ledsen att det vart rörigt men som sagt jag var inte så glad när jag skrev det först brevet.

Hoppalong
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Ja mina hagar har skog och äng så skogen har jag hört nu att den kan räknas som skydd vilket jag inte visste
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Jag tycker att du är larvig.
Om du vill ha hästarna ute dygnet runt - smäll upp en ligghall.
Den skadar garanterat inte någon häst och sedan så kan du göra som du vill med utevistelsen.
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Det jag var ute efter i brevet till Jordbruksverket är att jag som ägare till mina djur ska kunna avgöra själv om mina djur ska få gå ute ett helt dygn utan att behöva vara olaglig eller som de kallar det enligt lag att ha brister eftersom det inte finns en ligghall/frigång

.
Och mina hästar har bra hull och päls så för dem skulle det inte vara några problem att få vara ute när vädret tillåter.

DU anser att de har päls och hull att klara det. Det finns många hästar som inte har tillräckligt med päls och hull men där ägaren okunnigt nog tycker det, det är DE hästarna lagen skyddar.


Och det ska vara ok tycker ni ? Jag tycker inte att det är klokt....om detta stämmer.
Lika lite jag tycker om dessa små hagar som många ridskolor och privatstall har.


Tyvärr är inte alla människor kunniga nog eller ens bryr sig nog för att kunna ge hästarna en bra utevistelse. Du kanske kan det och tycker att denna lag motverkar dig. Men den är till för att skydda de hästar som inte har en vettig ägare. Det är som i trafiken, lagarna kommer till efter måttet på träskallarna, inte de som är förnuftiga. vi kan ju inte börja flexa lagarna för då skulle många hästar falla igenom systemet. Vilket ingen vill. Det är inte bra med för lite utevistelse i småhagar heller men bara för att det existerar gör det inte frigång utan ligghall mer legitimt.


Sen måste jag bara kommentera detta med älgarna/hästar och tala om att om ni släppte era hästar fria och lät dem gå, så skulle de bli vilda och vilda hästar skulle klara sig precis som de alltid gjort.
ja, de skulle svälta och leta mat så som älgarna gör och som hästar alltid gjort innan vi människor fångade dem.

Vi har inte vilda hästar i sverige och har aldrig haft. Det närmaste vilda hästar vi har är Russen på Lojsta Hed men de är inte vilda. De får veterinärvård och hovvård samt stödfodras och hanteras. Egentligen är det en stor lösdrift. Stona är premierade avelston i många fall och aveln väl planerad. Lojsta följer de förordningar som finns. Så vi kan alltså inte släppa ut hästarna så de kan klara sig som de alltid gjort. Läs på lite om hisoriken om hästar i sverige och även andra länder så får du lite mer fakta på benen. Det resomemanget haltar grovt.

Btw...du startade ditt första inlägg med att skriva att du funderat på detta i många år, då borde du hunnit gjort bättre efterforskningar på dina jämförelser och tänkt igenom det du ville skriva bättre utan upprörda känslor.

Mvh Voff
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Sen måste jag bara kommentera detta med älgarna/hästar och tala om att om ni släppte era hästar fria och lät dem gå, så skulle de bli vilda och vilda hästar skulle klara sig precis som de alltid gjort.
ja, de skulle svälta och leta mat så som älgarna gör och som hästar alltid gjort innan vi människor fångade dem.

Nej, de skulle aldrig kunna bli som riktiga vildhästar eftersom de är domesticerade för ett liv med människan. Förvildade - visst, men det är en helt annan sak.

Oavsett förstår jag inte hur någon skulle önska sina hästar att ha samma liv som en älg :crazy:

Sen finns det såklart en mängd saker man kan reagera på i djurhållningen i Sverige. Jag tycker inte heller att hästarna ska gå i pyttesmå hagar 2 timmar om dygnet, men bara för att jag tycker det är fel kan jag även tycka det är fel att låta hästarna gå ute i kyla utan möjlighet till skydd.
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Men, bara för att det är fel att ha hästen inne 22 timmar och i sockerbitshage två timmar blir det inte rätt att ha dem ute dygnet om utan skydd? Två fel gör inte ett rätt.

Sen vad gäller "vildhästbiten" tyvärr så är min erfarenhet av "frisläppta" (förrymda) hästar att de inte alls blir "vildhästar" eller " lever som älgar". De hittas oftast ihjälfrusna eller ihjälsvultna under vintern. Precis som älgar och rådjur ofta gör. Även dessa djur stödutfodras under stränga vintrar. Visste du inte det?
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Varför vill du inte bygga upp en ligghall?

Jag har sett hästar som går ute utan skydd därför att ägarna är för bekväma av sig och tror att hästarna klarar vad som helst bara de har päls.
Men jag antar att det inte är ditt problem?
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

J
Den största anledningen till varför hästar vill gå in är för att de vet att de får mat där men skulle de få mat ute så skulle de inte alls vara så intresserade av att gå in.

Jag håller delvis med dig, mina Islandshästar ville aldrig in mer än att få mat.
Däremot mitt Arabiska fullblod vill verkligen in o sussa i halmen.

Lagen är till för att skydda hästarna, jag tycker lagen om ligghall är bra om hallen sköts på ett bra sätt.
Trots bra skötsel av hallen har jag ändå varit tvungen att stalla in ett par timmar varje natt för fullblodets skull. Så hästar är individer, en del vill in och en del föredrar att vara ute.

Sen som ni kan förstå så anser jag heller inte att bara en ligghall räcker, utan låt hästen välja. Vill den vara ute 24/7, så skaffa en bra ligghall och sköt om den.
Vill den däremot få vara inne, låt den det. Fördelen med ligghallen finns ju ändå vid dåligt väder när hästen är ute, och på somrarna som skydd mot mygg o knott.

Sen har jag kanske kloka hästar, men jag gjorde så i början när jag hade min ligghall att jag fodrade alla mål ute. Mest för att veta att de inte bara ville in för att få mat.
Det första året var det inte förrän i början på dec som de visade tecken på att vilja komma in. Sen gjorde jag så att de var på box bara till natthöet och kom ut tidigt på morgonen. (vid bra väder då)
Alla fodertider var punktliga, men till vilket mål de ville in (mer oväder då) så stod de alltid vid grinden när de ville in. Ville de vara kvar ute stod de i ligghallen o väntade på maten.

Jag vet inte om detta fungerade så bra för att jag rätttolkade vad de ville. Men fungerade det gjorde det.
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Det som är fel i din inställning är att du säger att DU kan bedöma om det är lämpligt väder för hästarna. Det är DU som gör bedömningen att hästarna inte behöver ligghall. Bygg en ligghall så får hästarna själv välja om de vill använda den eller ej, för hur väderförhållandena känns för dina hästar kan du inte bedöma. Så, nej, dina argument håller inte tycker jag. Sedan bara för att det är klart väder klocksan 12 på natten, betyder inte det att det inte skulle regna och snålblåsa två timmar senare. Inte ens SMHI har rätt i sina prognoser alltid...

// a1agnlju som tycker att det borde vara krav på ligghall även sommartid
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Den största anledningen till varför hästar vill gå in är för att de vet att de får mat där men skulle de få mat ute så skulle de inte alls vara så intresserade av att gå in.

Jag orkar inte kommentera allt du skriver.. men det där är en sanning med modifikation.. Långt ifrån alla hästar går in endast för maten.

Jag har ett stall med två uteboxar som leder direkt ut i hagen. När jag släppt ut hästarna och gett dem frukost utomhus så brukar jag mocka. Efter en liten stunds mockning så brukar stoet komma in och ställa sig i boxen igen. Det finns ingen mat inne i boxen men det brukar finnas mat kvar ute, hon gillar sin box helt enkelt och hade säkert stått därinne hela dagarna om hon fick. Hagen är stor och varierad men boxen är bäst enligt fröken.
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

och tala om att om ni släppte era hästar fria och lät dem gå, så skulle de bli vilda och vilda hästar skulle klara sig precis som de alltid gjort.
ja, de skulle svälta och leta mat så som älgarna gör och som hästar alltid gjort innan vi människor fångade dem.

Kan inte låta bli att även svara på detta :D . Mitt sto som jag skrev om i inlägget ovan, hon skulle dö rätt snart i det här klimatet om hon skulle få klara sig själv.
Ena dagen snöstorm och andra minus 25 grader och 1 meter snö. Kanske skulle hon klara sig under sommaren men på vintern skulle hon dö innan januari. Hon är INTE avlad för att överleva själv i det fria, hon är avlad på prestation.
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

Jag orkar inte kommentera allt du skriver.. men det där är en sanning med modifikation.. Långt ifrån alla hästar går in endast för maten.

Jag har ett stall med två uteboxar som leder direkt ut i hagen. När jag släppt ut hästarna och gett dem frukost utomhus så brukar jag mocka. Efter en liten stunds mockning så brukar stoet komma in och ställa sig i boxen igen. Det finns ingen mat inne i boxen men det brukar finnas mat kvar ute, hon gillar sin box helt enkelt och hade säkert stått därinne hela dagarna om hon fick. Hagen är stor och varierad men boxen är bäst enligt fröken.

:bow::bow::bow:

Mina tjockpälsade runda bruksnordisar har fri tillgång på grovfoder men står ändå i sinhalmade lösdrift och myser och tittar ut :angel: de skulle nog inte uppskatta alls att bli friutsläppta för de få gånger de varit lösa av ngn anledning så har de gått till huset (där de vet att jag är:love:) eller gått efter mig så att jag har kunnat ta in dem.... tom avelshingsten när han en gång (pga en unghingst) hade kommit lös valde att springa o ställa sig på gräsmattan utanför huset istället för att ränna runt...
 
Sv: Detta skickade jag till jordbruksverket/hur tycker ni?

alltid alltid ALLTID när man skriver ett brev till någon om något man är upprörd över, ska man skriva det ena dagen, lägga det åt sidan, göra annat i två dagar och sedan läsa det igen när man lugnat ner sig och inte är i affekt. Det brukar ofta bli bättre resultat då och man inser att man kanske på fler ställen måste omformulera sig.
Personligen tycker jag att den här lagen borde broderas ut lite, och dessutom tycker jag att vissa raser (islandshästar bland annat) kan gå ute i en hage dygnet runt, förutsatt att det finns skog i hagen (eller något annat som gör att de kan skydda sig från väder och vind) och den är stor nog osv (ja jag inser att det behövs tydligare formulering samt definition) men det är min poäng i allafall.
Men att skicka ett upprört och rörigt brev hjälper inte, däremot ett tydligt och trevligt brev tror jag skulle ha bättre effekt.
Dessutom gillar jag inte påhoppet mot ridskolan, även om de gör fel är det inte rätt väg att gå, eftersom att det inte handlade om hur små deras hagar är utan om jordbruksverkets beslut om utegångstider för domesticerade hästar.
Om du anser att ridskolan gör fel är det klokast och snällast mot alla att prata med ridskolan och säga att det de gör inte är okej samt att berätta för dem att du tänker lämna in en anmälan på ett korrekt sätt, så att de har en chans att rätta till misstaget.
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 917
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 047
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 386
Senast: Jadzia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 106
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp