Sv: Diarré

I normal fallet gör man den hygieniska analysen samtidigt som gör den andra, om man nu analysera fodret. Tyvärr är många hästägare för snåla för att göra bägge samtidigt, blir några hundra mer. Men det får till följd att många faktiskt fodrar med dåligt foder. För när det verkligen syns på fodret så har det varit dåligt länge.

Vill man vara säker på att få en så heltäckande analys som möjligt tar man prover från flera balar. Kan man inte öppna flera på en gång kan man spara i frysen tills man har fått ihop lite fler.

Är det akut så man behöver få redan på det fort tar man från en bal och skickar in.

Dessa analyser görs på samma ställen som de "vanliga" foderanalyserna görs. Kom ihåg att det behöver inte vara grovfodret som är dåligt utan det kan vara annat foder, strö eller vatten. Titta även på hur hygienen ser ut när det gäller hantering av foder och även krubbor, hinkar m m.
 
Sv: Diarré

Tack!

Detta foder har säljaren analyserat, vilket är orsaken till att jag inte analyserat det själv. Jag börjar idag att samla ihop till ett (åtminstone hyfsat) prov att skicka in. Jag tror inte att det är något fel på fodret, för öga och näsa verkar det väldigt fint, men alla möjligheter ska undersökas. Better safe than sorry.


Lihna I mitt fall är det knappast stress, iaf. Hästen trivs ypperligt i stallet (annars hade jag flyttat till något närmre ;) ), och hanteras av samma människor (mig + stallägaren). Är ute mycket, och rids inte av någon annan än mig.

tua Diarrén var tillbaka igår. Jag ska se om jag kan få tag i en förpackning/tub ProPaste. Och söka orsaken med ljus och lykta..



Uppdatering:

Igår var det diarré igen. Jag ringde in till Ultuna och pratade med jourhavande veterinär. Fick rådet att kolla tempen dagligen, och hålla koll på hästen. Blir han det minsta hängig eller förändras negativt på annat sätt, ska han undersökas av veterinär. Likaså om han får feber. Propaste hade vet. inte hört talas om/använt själv, så det ville hen inte uttala sig om. Hen rådde mig att ev. byta foder, då det kunde vara så att hästen inte tål detta ("underbart" - stallägaren har köpt in vinterförrådet...).

Jag ska i e.m. åka ner till Stockholm för att jobba. Tanken var att jag skulle vara borta tills efter nyår, men det vågar jag inte. Det blir till att veckopendla denna vecka och nästa. Hade jag litat mindre på stallägaren, hade jag nog inte vågat åka alls.
 
Senast ändrad:
Sv: Diarré

Så vart det för mig också,att han vart så gott som bra,sen vart han dålig igen. 5 dagar med pro paste gjorde underverk! Sen har han ju även fått något slags minipellets nu också för att underhålla magen.

http://www.svedvet.se/detalj_sjukdom.asp?ID=5

Liknande en sån här burk. Inte samma etikett,så är osäker på om det är just den,men det går ju att ta reda på. Min är iallafall helt bra i magen nu,så nu ska jag minska ner från 20 till 10 g per dag,för att sen kunna ta bort det helt.

Vet inte vad ni har för underlag nu,vi har ju massa snö så han kan längre inte gå och plocka i ruttet gräs så det kan ju också ha en bidragande orsak till att han blivit bättre.
 
Sv: Diarré

Det ÄR väldigt många hästar som har mer eller mindre dålig mage, långt i från alla dessa har magsår. Att en häst som har mer eller mindre fri tillgång på grovfoder och inte står på någon form av medicinering eller är extremt stressad skulle lida av magsår är ganska osannolikt..

Därmed inte sagt att man inte ska ta dåliga magar på allvar...
 
Sv: Diarré

Vad skönt att din häst kryat på sig!

Jag tror inte att det är sannolikt att ruttet gräs eller liknande har med detta att göra alls, i min hästs fall, då vi hade ordentligt med snö redan innan foderbytet. Hästen gräver inte upp gräs i snön (tack och lov - en möjlig orsak att utesluta iaf).

ProPaste visade sig vara receptfritt (det fattade inte jag att det skulle vara :angel: ), och efter en viss jakt fick jag tag i en tub. Doserar enligt förpackning - 5ml/dag i 6 dagar - med start idag. Hästen verkade tycka att det smakade gott, so far so good. Hoppas att det blir någon skillnad.

Tempade idag; 37,9 grader. Puh.
 
Sv: Diarré

Hoppas det gör verkan! Håller tummarna :)

Själv började jag ge psylliumfrön i torsdags kväll, 1 dl morgon och kväll. Och idag så hade han inget rinn på rumpan eller benen :bump: hoppas det håller i sig! Min häst är ju ett matvrak som går och letar på backen och äter allt han kommer åt så detta hade jag ju kunnat komma på tidigare! Får skylla på min luddiga hjärna!
 
Sv: Diarré

Min fölunge har blivit riktigt kass i magen. Har satt in behandling med Diarsanyl, gav 30 ml x 2 igår och idag. Nu på kvällen var
högen hon la i boxen helt normal. Men hon ska få Diarsanyl tills på måndag, är det inte bra på tisdag så skulle vi få något magmedel
som var receptbelagt av veterinären.

Hon är som tur är feberfri, dricker och äter som hon ska och leker i hagen.
 
Sv: Diarré

Hoppas att fölis blir bra snart!

Vad är Diarsanyl? (Hittade inte i FASS.)
 
Sv: Diarré

Skönt! Hejja!

Men visst verkar det vara många dåliga magar just nu..? Hm.

Såg inte ut att ha nytt rinn på bakbenen idag, men högarna var lika lösa som tidigare. Idag var dag 2 med ProPaste, och herrn ville gärna ha hela tuben istället för sina 5ml ;)
Nu är jag tillbaka i Stockholm för att jobba - hemma igen i helgen. Då får jag se hur det ser ut. Kuren avslutas på torsdag.

Tack för länken! :bow: (Jeez, det finns ju hur många tillskott som helst för magen! Jag tappar bort mig bland alla, haha.)
 
Sv: Diarré

Går han i hage med granar? Min mammas nordsvensk blir lös i magen ganska ordentligt om han äter granris.
 
Sv: Diarré

Åh. Det har jag inte ens tänkt på :o . En liten skogsdunge har de, men när jag tänker efter "ser jag inte framför mig" om det är barr- eller lövträd. Det ska jag titta på i helgen, och vad det är för sorts träd!
 
Sv: Diarré

Nordisen blir inte direkt sjuk, han är pigg och glad som vanligt, inga konstigheter, men hans avföring blir mer som kobajs.
 
Sv: Diarré

Ungefär som min då. Har inte sett honom tugga på annat än pinnar på träd, och det inte i hagen, men ska kika på det!
 
Sv: Diarré

Diarsanyl köper man på apotek, det är vad min veterinär rekommenderar att man testar först när hästen är dålig i magen. :)
Men det är betydligt dyrare att ge än t.ex. Pro-pasten. En 60 ml spruta kostar 210 kr. Och väger dom över 60 kg så ska dom
ha 30 ml morgon och kväll, dvs en hel spruta om dagen.

Idag så var alla högar utom en helt bra! Inte alls lika skitig i baken heller. Får se hur det ser ut i morgon på morgonen. :)
 
Sv: Diarré

Min kompis häst fick det förra året och blev bra direkt , men dyrt. I år samma problem igen och med ökat intag av TS har det blivit mycket bättre med lösa magen.
 
Sv: Diarré

+ Korven Tack! Ska ringa stallägaren imorn och höra hur det går. Är hästen fortfarande lös i magen, ska jag prova Diarsanyl i några dagar. (Sen blir det veterinären.)
 
Sv: Diarré

Min häst får också Bio-premium. Det som Filibusen rekommenderade. Funkar väldigt bra och hon har ätit det i över ett år nu. Började med det eftersom hon också hade diarré som inte gick över oavsett vad jag provade. Nu har hon inte haft några problem sen jag började med det. En burk räcker i ca 3 månader och svedvetbutiken skickar alltid väldigt snabbt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 355
Hästvård Hej Sedan förra söndagen (8 dagar nu) har min Nordsvensk haft diarré. Han får 1 dl betfor som jag blöter till honom och ger morgon och...
2
Svar
26
· Visningar
5 030
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en häst som behöver lägga på sig runt revbenen. Han är mager, inte super mager, men mager. Har stått i sjukhage i flera månader...
Svar
14
· Visningar
1 612
Senast: Magica
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 949
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp