Sv: Diarré

Tack för recension! Kanske något som är värt att testa även för mig.

Ironwill :bow:

*halvt kl

Pratade med stallägaren idag - ingen skillnad mot förut. Suck. Fortfarande pigg och glad. Jag får sova på saken, och se imorn om jag ska beställa Bio-premium eller köpa några förpackningar Diarsanyl imorn.
 
Sv: Diarré

Min fölis fick Diarsanyl i fem dagar, man kan ge i sju.

Hon har nu hela högar, men det rinner fortfarande lite ur henne, så nu ska jag på inrådan av min vet testa en annan
medicin, tillverkad för hund, men som han har haft gott resultat på för häst. Glömde såklart bort namnet, men ska kika imorgon.

Han rekommenderar även att man ger någon slags probiotika som t.ex probimin och att man tar bort kraftfoder såklart.
 
Sv: Diarré

Har du provat bakjäst ?

jag börjar alltid med det om mina kusar har magtrassel, finns ingen anledning att köpa dyra preparat när bakjästen hjälper för det allra mesta
 
Sv: Diarré

Nej, det har jag faktiskt inte. Men det är ju klart det billigaste! Hur ger man det?
 
Sv: Diarré

Har inte läst hela tråden men här kommer ett tips till - Proequo. Ett vällingliknande preparat som innehåller bakterier från friska hästars tarm. Smakar gott enligt en av mina hästar som har känslig mage. Köps på vissa hästkliniker och kanske finns det andra återförsäljare också. Enda som har hjälpt min häst.
 
Sv: Diarré

Rekommenderar också Pro Equo.
Det är verkligen mycket bra och hästarna brukar gilla det. Gå in på hemsidan så hittar du alla återförsäljare.

A
 
Sv: Diarré

Har inte läst hela tråden men här kommer ett tips till - Proequo. Ett vällingliknande preparat som innehåller bakterier från friska hästars tarm. Smakar gott enligt en av mina hästar som har känslig mage. Köps på vissa hästkliniker och kanske finns det andra återförsäljare också. Enda som har hjälpt min häst.

Vad kostar det? Står inget om det på hemsidan, vad jag kan se.
 
Sv: Diarré

Jag smular ner ett halvt paket i sån färsk jäst (inte den torkade i pulverform) i kraftfodret.
Nu senast så hjälpte det gammlevalackan som visserligen sket hyffsat normala högar men de var lite blötare än vanligt och dessutom så fes han så det kom lite vätska. Efter 8 dagar med bakjäst är han helt normal.
 
Sv: Diarré

Vad kostar det? Står inget om det på hemsidan, vad jag kan se.

Det köpte jag förra vintern....hur var det nu, kring 250?? för en dunk. Räckte väl nästan en månad till en häst som fick en dl om dagen, lite mer i början, två-tre dl till det avstannade i ca en vecka.

Nu får han Protect mag o tarm, pulver, från Granngården...Fungerar väl ungefär lika bra som annat. Problemet här är att han dricker från pölar kring en träddunge. När det fryser till ordentligt går han till bäcken och dricker och då är magen bra, när det töar och pölarna kommer fram är det kört igen. Attans att hästen inte kopplar ihop det ;) Han mår bra annars och det är väl en två till som blir dåliga i magen, de andra som dricker där växlar mellan bäcken och pölar och de mår prima....
 
Sv: Diarré

Det kostar ca 350:- för en bag-in-box på 5 liter. Om hästen är riktigt, riktigt kass i magen ger man ca 1 liter om dagen första veckan, därefter ca 5 dl om dagen och detta gäller en stor häst. Ponny kan klara sig på ca 5 dl respektive 2-3 dl annars. Om hästen är som TS beskriver sin häst så skulle jag nog ge den 5 dl om dagen som en underhållsdos i 2-3 veckor och sedan bör tarmfloran ha normaliserats.

A
 
Sv: Diarré

*kl*

Uppdatering.

Hösilaget har en TS på 58%. Kvoten är suverän för min häst; ligger på runt 8. Öppnad bal räcker runt 3 dagar i hagen. Enligt uppgift köper bl.a. Strömsholm samma foder.

Ingen skillnad mot det bättre med ProPaste.
Högarna i boxen ser någorlunda ut; lösa, men iaf inte "kobajs". Inget jag hade hetsat upp mig över. Dock fiser hästen bajsvatten, och lämnar i hagen emellanåt högar som mer är som kobajs (iaktagelse från när jag bl.a. hämtat in hästen). Jag har låtit tarmen vila från preparat etc några dagar. När jag kommer hem i slutet av veckan, ska jag prova att ge bakjäst. Jag är inte alltför optimistisk, men det kostar såpass lite att prova.

Jag har läst lite om ProEquo, och det verkar värt att testa.
Problemet är att tillverkarna rekommenderar att man drar ner på motsvarande MJ i annat i foderstaten, vilket jag inte kan göra. Hästen får varken kraftfoder eller lucern, utan endast lite mineraler, och går på fri tillgång på grovfoder. Vilket även gör att jag inte har något att blanda det med vid utfodringen. Hästen är lättfödd, och drog i somras på sig en fettdepå vid mankammen. Inte framme vid nacken, men längre mot manken. Den växer inte, men jag har heller inte lyckats få bort den. Detta gör att jag inte gärna vill ge något som riskerar att göra att han går upp i vikt. (Hästen är fin i hull i övrigt. Möjligen lite lite mer hull över revbenen nu, när han stått i ett par veckor pga mitt jobb.)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 353
Hästvård Hej Sedan förra söndagen (8 dagar nu) har min Nordsvensk haft diarré. Han får 1 dl betfor som jag blöter till honom och ger morgon och...
2
Svar
26
· Visningar
5 030
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en häst som behöver lägga på sig runt revbenen. Han är mager, inte super mager, men mager. Har stått i sjukhage i flera månader...
Svar
14
· Visningar
1 612
Senast: Magica
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 948
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp