Dilemma inför försäljning

A har haft med sig kamerautrustning de senaste gångerna hen har varit ute och hälsat på hästen, eftersom B "lovat" att de ska fixa bilder/film då men så har andra saker kommit mellan som gjort att det inte har blivit av. B har sagt att hen måste godkänna alla bilder/film innan det publiceras, därför har A inte kunnat fota själv.

A har inte sett hästen under ryttare så många gånger, utan det mesta har B berättat över telefon. De gånger A är ute och hälsar på är inte B där, eller så har hästen blivit riden eller så har den vilodag. A har inte möjlighet att åka dit varje dag heller då hen jobbar heltid, har egen familj samt att stallet ligger ca 6 mil bort.

Hästen ligger i en högre prisklass, 75-100' ungefär. Ingen försäljningsprovision eftersom det är A som skall ordna med hela försäljningen och inte B, B ska bara visa hästen för spekulanter och fortsätta träna hästen tills den blir såld.

A tycker detta är jättejobbigt då A och B också är vänner, och vill inte såra B genom att flytta hästen samt att hästen trivs väldigt bra i B's stall men samtidigt är det mycket pengar för A som går åt varje månad.
5000 kr x 5 = 30 000 + foder!!! för en häst som har en prislapp på 75-100 000! Jag antar att A får betala hovslagare, försäkring och andra fasta kostnader kring hästen? Det kan inte bli många kronor kvar när den väl blir såld. Nä, se till att hjälp A att få en film på hästen och in med en annons. Sedan är det bara att meddela när en spekulant kommer för det är väl det som B skulle göra enl överenskommelsen, visa den för spekulander??
 
Hästen har stått hos A i ett halvår och ingenting har hänt, förutom att B betalar en dyr räkning för en häst som hen inte vill/kan ha kvar. Hade hästen varit min, hade den varit flyttad för länge sedan. Hade A varit en vän till mig i samma situation, hade jag varit än mer på (velat komma oftare än annars för att se hästen och ekipaget i aktion) - och troligen flyttat hästen än tidigare (det kan ju nöta något hemskt på en vänskapsrelation när affärer strular på det ena eller andra sättet). "Kalaset" har kostat 30k + en drös andra kostnader (låter det som) hittills, och hästen är inte ens ute på annons ännu - i mina ögon är det ohållbart. Det blir ju inte mycket kvar av köpeskillingen för B:s del när räkningarna är betalda, om det fortsätter i den här takten..
 
Tack för alla svar!

A har meddelat B idag att om det inte finns någon annons utlagd eller åtminstone bilder och film till en annons den 1:a juni kommer A att flytta hästen. Vart hästen ska flytta vet A inte än, men hen har varit i kontakt med några tränare som kan tänka sig att hålla igång hästen och även visa hästen inför försäljningen. A har även försökt få personer i sin närhet att rida hästen så det blir en kort filmsnutt i alla gångarter utan att lyckas, dessutom måste B godkänna det också eftersom hästen är i träning och står installad hos B.

A hade tänkt sälja hästen för att sedan köpa en ny häst för de pengarna som blir över från försäljningen eftersom A känner att hästen är något för svår för henom men har insett att det blir en rejäl förlust och kommer inte ha råd att köpa den hästen som hen vill ha.
 
Håller med Lobelia, varför en hel månad? Vansinnigt. Max en vecka, och det tycker jag är i överkant generöst. Räkna med försäljningstid tre månader, så är det ju inte sålt förrän till hösten. Varför slösa ännu mer tid?
 
Men alltså, det är ju NU hästen ska säljas...alla vet väl att det är i april -maj som det är som bäst att sälja hästar, B borde redan haft annonsen klar för länge sen :crazy:
Jag håller med ovanstående, ge hen max en vecka att ha annonsen ute!
 
Varför en hel månad? ska blivande spekulanter behöva vänta en månad oxå innan dom får komma och titta?
Om a ger b en möjlighet till så tycker jag i allafall att a kan kräva denna vecka.
 
Jag hade också velat ge B ett par dagars tidsfrist, max. Men det kanske är svårt också, för A, att flytta hästen omedelbart då det inte verkar vara klart vart den ska isf?
 
Det är precis som @Liten säger, det är inte klart vart hästen skall någonstans och A vill ha lite tid på sig för att ordna ny plats samt transport och lasthjälp.

Enligt B så gör hästen framsteg hela tiden, den är oerhört positiv till träningen så A tror inte att hästen är för svår för B.

A bor i den norra delen av landet.
 
Det är precis som @Liten säger, det är inte klart vart hästen skall någonstans och A vill ha lite tid på sig för att ordna ny plats samt transport och lasthjälp.

Enligt B så gör hästen framsteg hela tiden, den är oerhört positiv till träningen så A tror inte att hästen är för svår för B.

A bor i den norra delen av landet.

Har A sett det som B beskriver; d v s att det har gjorts framsteg och att det går bra för B att rida?
 
Hästen är kvar hos B, inte såld ännu. Den har dock utvecklats massor under denna tid och A är väldigt nöjd med det. Men som sagt, annonsmarknaden är trög och hästen har annonserats ut utan lycka.

Fast prisvärda hästar går åt även om marknaden känns lite slow.
Bra hästar säljs förutsatt att man inte sätter fantasisummor på dem.
Och är det så att man vill få hästen såld kan det kanske vara klokt att se över priset.
Det kan faktiskt inte helt sällan visa sig bli till en ekonomisk fördel.

Oavsett hoppas jag det löser sig för alla människor och djur!
 

Liknande trådar

Samhälle Dumpen är en organisation som letar reda på pedofiler som man har kontakt med via tex chattar. Efter detta brukar man stämma träff då...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
16 964
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 664
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 216
Senast: geting
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 986
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp