Dilemma inför försäljning

k1l0gr4m

Trådstartare
Har hamnat i ett litet dilemma ang försäljning av en häst. Behöver få bolla lite tankar med utomstående angående detta, och då är Buke bäst!

Låt oss säga såhär; Person A äger en häst som hen har beslutat att sälja pga olika omständigheter som gör att hen inte kan ha hästen kvar. I dagsläget står hästen hos Person B som är företagare inom hästbranschen och som tränar hästen åt person A.

Person B har haft hästen hos sig i ca 6 månader för utbildning och träning. Under hela den tiden har A sagt till B att hen vill sälja hästen, de har kommit överens muntligt om att B skall visa hästen för spekulanter men att det är A som får ordna med annonsering, prata med spekulanter samt boka tid för besiktningar osv. So far so good.

Person A har pratat mycket med B ang annonseringen, och känner att B kommer med lite undanflykter eller ursäkter när A vill att hästen ska filmas under ryttare samt ta nyare bilder till annonser/spekulanter. Det är allt från att B inte har tid, hästen är smutsig (trots täcke i hagen och regelbundna duschar) till att B åker iväg eller den klassiska; Vi tar det i helgen om det är fint väder istället och när helgen kommer så är det samma visa igen.

A känner att hen betalar många tusenlappar per månad för att ha hästen hos B inför försäljning, och så händer ingenting. På sex månader har A skrivit annons som B har läst men sagt åt A att inte publicera annonserna tills de har ordnat med fler bilder/film för att det ska vara så intressant som möjligt för spekulanter.

A har sagt till B att det enda B behöver göra är att visa hästen under ryttare när spekulanter kommer, och ändå vill hen inte ta sig tid för att hjälpa till med några bilder/film till annonser. B har sagt att hen vill vara med vid fotografering för att se så bilderna blir bra, samt att det är B som kommer rida hästen när den skall filmas. A har till och med erbjudit sig att se till att hästen är blänkande ren när den skall fotograferas/filmas så B inte behöver tänka på det, men nu börjar A bli riktigt less på alla undanflykter eller ursäkter som kommer hela tiden.

Ska A acceptera detta och vänta ut B eller borde A kanske flytta hästen till någon annan som är mer hjälpsam med detta?
Hur hade ni gjort i detta läge?
 
Jag tycker det verkar bökigt att flytta hästen utan att göra ett till försök att sälja hästen hos B först. Vad händer om person A (som rimligen är den som bestämmer eftersom hen är ägare) tar bilder osv när det passar henom om B inte kan, och annonserar ut hästen ändå, för att speeda upp saken?
 
Det här låter som en riktigt tråkig förlustaffär.

6 månader hos försäljningsstall. Kostar väl minst 5000kr/mån = 30 000kr

Sen ska säljare förmodligen ha ca 10 % procent i försäljningsprovision. Då gäller det ju att hästen säljs riktigt, riktigt dyrt om det ska bli några kronor kvar till ägaren. Men det verkar ju inte vara fallet här där säljaren inte kan ta fina bilder/film.
 
Har hamnat i ett litet dilemma ang försäljning av en häst. Behöver få bolla lite tankar med utomstående angående detta, och då är Buke bäst!

Låt oss säga såhär; Person A äger en häst som hen har beslutat att sälja pga olika omständigheter som gör att hen inte kan ha hästen kvar. I dagsläget står hästen hos Person B som är företagare inom hästbranschen och som tränar hästen åt person A.

Person B har haft hästen hos sig i ca 6 månader för utbildning och träning. Under hela den tiden har A sagt till B att hen vill sälja hästen, de har kommit överens muntligt om att B skall visa hästen för spekulanter men att det är A som får ordna med annonsering, prata med spekulanter samt boka tid för besiktningar osv. So far so good.

Person A har pratat mycket med B ang annonseringen, och känner att B kommer med lite undanflykter eller ursäkter när A vill att hästen ska filmas under ryttare samt ta nyare bilder till annonser/spekulanter. Det är allt från att B inte har tid, hästen är smutsig (trots täcke i hagen och regelbundna duschar) till att B åker iväg eller den klassiska; Vi tar det i helgen om det är fint väder istället och när helgen kommer så är det samma visa igen.

A känner att hen betalar många tusenlappar per månad för att ha hästen hos B inför försäljning, och så händer ingenting. På sex månader har A skrivit annons som B har läst men sagt åt A att inte publicera annonserna tills de har ordnat med fler bilder/film för att det ska vara så intressant som möjligt för spekulanter.

A har sagt till B att det enda B behöver göra är att visa hästen under ryttare när spekulanter kommer, och ändå vill hen inte ta sig tid för att hjälpa till med några bilder/film till annonser. B har sagt att hen vill vara med vid fotografering för att se så bilderna blir bra, samt att det är B som kommer rida hästen när den skall filmas. A har till och med erbjudit sig att se till att hästen är blänkande ren när den skall fotograferas/filmas så B inte behöver tänka på det, men nu börjar A bli riktigt less på alla undanflykter eller ursäkter som kommer hela tiden.

Ska A acceptera detta och vänta ut B eller borde A kanske flytta hästen till någon annan som är mer hjälpsam med detta?
Hur hade ni gjort i detta läge?
 
Det här låter i mina öron konstigt. Det är väl ändå A som kund hos B och A äger hästen? A tar väl bilder och film hur och med vem hen vill? Har de något kontrakt? Annars hade jag efter 6 månader utan visningar eller ens en annons vad jag förstår, hämtat min häst och lämnat hos någon annan.
 
Tycker först och främst att A skall åka till B och kolla om hästen verkligen utbildats - Inga undanflykter, om någon betalar för beridning så ska man banne mig kunna visa resultat.
Sen då det är gjort och om det inte visat sig att B bara suger pengar ur A tycker jag att A skall säga att kan inte bilder och film ordnas så kommer hästen flytta till någon annan. Att sälja häst utan bilder/film är jättesvårt, folk nappar inte helt enkelt. A kanske till och med kan ta bilder själv då hon är och hälsar på B eftersom hästen ändå skall visas upp vid det tillfället?
 
Ja hade flyttat hästen omgående, om b inte ens har tid att låta a filma och ta kort för annons hur ska då b ha tid med visning för spekulanter på hästen.
 
A har haft med sig kamerautrustning de senaste gångerna hen har varit ute och hälsat på hästen, eftersom B "lovat" att de ska fixa bilder/film då men så har andra saker kommit mellan som gjort att det inte har blivit av. B har sagt att hen måste godkänna alla bilder/film innan det publiceras, därför har A inte kunnat fota själv.

A har inte sett hästen under ryttare så många gånger, utan det mesta har B berättat över telefon. De gånger A är ute och hälsar på är inte B där, eller så har hästen blivit riden eller så har den vilodag. A har inte möjlighet att åka dit varje dag heller då hen jobbar heltid, har egen familj samt att stallet ligger ca 6 mil bort.

Hästen ligger i en högre prisklass, 75-100' ungefär. Ingen försäljningsprovision eftersom det är A som skall ordna med hela försäljningen och inte B, B ska bara visa hästen för spekulanter och fortsätta träna hästen tills den blir såld.

A tycker detta är jättejobbigt då A och B också är vänner, och vill inte såra B genom att flytta hästen samt att hästen trivs väldigt bra i B's stall men samtidigt är det mycket pengar för A som går åt varje månad.
 
Och hur mycket kostar det att ha hästen ståendes där?
Är det superbilligt kan den kanske vara kvar annars har hon lika gärna kunnat ge bort hästen.
 
Med fakta som finns i tråden hade jag själv inte tvekat en sekund på att flytta hästen till någon annan. Oavsett i vilket skick hästen är i så kan det inte bli större förlustaffär att lämna till någon mer seriös person.
Samma att även om det så skulle bli tal provision vid försäljningen så kommer det att bli billigare än att vänta någon på det här viset.
 
Det där låter väldigt oseriöst, vore jag A skulle jag nog kräva lite action i någon form nu innan det rinner iväg ännu mer pengar. Klart det är lönsam business för B att ha hästen månad efter månad med full betalning utan att behöva redovisa några framsteg :cautious:
På 6 månader ska du ha fått en rätt stor förbättring av hästen! Har du inte det borde B sagt ifrån för länge sen.

När jag har hästar på inridning/problemlösning gör vi en plan innan på ungefär hur lång tid det ska ta, samt en avstämning inför varje ny månad. Ägaren uppdateras kontinuerligt, minst en gång i veckan, via FB/blogg med film och bilder på hur arbetet framskrider, samt uppmuntras att komma på besök och då bestämmer vi en tid som passar båda. Ägaren kan naturligtvis avbryta när som helst om hen inte känner sig nöjd eller tycker den uppnått tillräcklig nivå.
Detta tycker jag är självklarheter för att alla ska känna sig trygga - som hästägare betalar man dyra pengar för träning av hästen och behöver veta att man får valuta för dom.

Det ska INTE vara hästägarens jobb att "jaga" info om hur det går!
 
A får skylla sig själv som betalar utan att få valuta för sina pengar.

:eek: Jag håller verkligen inte med.

De har ju kommit överens om att hästen ska säljas medan den är hos B,och att B ska visa den för spekulanter.
B krånglar och slingrar sig och skjuter upp så det inte blir någon annons.

Vad tycker du att A skulle ha gjort? Och tycker du generellt att den som säljer en tjänst kan strunta i att utföra den och fortsätta håva in pengar så länge inte köparen bråkar?
 
Det låter helt tokigt. Det är nog bättre för A och B's vänskap om A flyttar hästen. Det här låter ohållbart om A vill sälja, att inte ens kunna få se sin häst riden när man betalar för att någon annan skall utbilda den är ABSURT och väldigt oproffesionellt. Har aldrig hört något liknande. Flytta hästen så du kan få den såld!
 
Jag kan nog förstå lite om B vill granska bilder där B är den som rider eftersom det har med B´s rykte att göra. Så jag hade helt enkelt tagit med en annan kompis som kan rida bra och filmat/fotograferat när denne rider sen hade jag som ägare lagt upp annons själv. Behöver ju inte annonsera genom B´s företag i så fall utan bara upplysa om vart hästen befinner sig för närvarande. Då kanske också B får lite press på sig att göra en egen annons också. Men A har ju alla rättigheter i världen att göra en egen annons.

Klart man vill rädda sin relation men man får inte vara dumsnäll heller.
 

Liknande trådar

Samhälle Dumpen är en organisation som letar reda på pedofiler som man har kontakt med via tex chattar. Efter detta brukar man stämma träff då...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
16 963
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 661
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 215
Senast: geting
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 986
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp