Bukefalos 28 år!

Din egen begravning

Sv: Din egen begravning

Jag har sagt att de inte ska slösa pengar på min begravning. Helst bara lägga mig i en wellpapp-kista och sen ska jag brännas och läggas i en minneslund.
 
Sv: Din egen begravning

er ödmjuke golit tänker låta sig jordbegravas, med eventuellt lämpliga organ donerade, för att så småningom bli ett intressant forskningsobjekt för framtida arkeologer.

Den här låten ska spelas och det ska vara ett glatt kalas, för golit ville ta vara på livet och vill att de som lever efter honom också ska göra det.

http://www.youtube.com/watch?v=8IoO5nkxT_4

blir bra när kistan bärs ut.

Denna skulle jag kunna tänka mig , den dagen det är slut http://youtu.be/iSNFW2zzS7c

Eller godingen little cat & dirty dog http://youtu.be/qMcpngK893g
 
Sv: Din egen begravning

Jag är inte heller speciellt lockad av att det ska ordnas begravning. Hellre någon form av stund tillsammans för de som så skulle önska.

Nu är detta inte upp till mig att bestämma. Jag har ett barn och begravningar är för de efterlevande, inte för mig. Vill hon ordna begravning så fine. Men hon ska veta att jag inte önskat det.

Antagligen dör jag efter lång tids sjukdom - alla på min fars sida har blivit rejält dementa. Med andra ord har jag knappast varit närvarande varken i det offentliga eller i någon familjekrets de sista åren. Svårt att se att det i det läget skulle vara någon vits med något så påkostat som en begravning. Bättre att man gör något roligt med de pengarna. Ett redigt party :D ?
 
Sv: Din egen begravning

Tror det nog inte är lagligt men när jag dör, strö ut min aska här...

1099935486_1000_660_403799_8342_853_-1_True_lowres.Jpeg

m.m.m. en inte helt oäven tanke.
;)
 
Sv: Din egen begravning

I USA har jag för mig (sett på tv för länge sedan) att man kunde donera.sin kropp till forskning. De La helt enkelt ut liken på marken, vissa i sol, vissa i vatten osv och studerade förmultningsprocessen :-)

Japp!
Body farm. Har en kollega som varit där. Problemet är att man måste ombesörja och stå för transporten dit på egen hand.
 
Sv: Din egen begravning

I USA har jag för mig (sett på tv för länge sedan) att man kunde donera.sin kropp till forskning. De La helt enkelt ut liken på marken, vissa i sol, vissa i vatten osv och studerade förmultningsprocessen :-)

Det är FBI som har det området där döda ligger för att sedan kunna lösa brott genom att jämföra :)
 
Sv: Din egen begravning

Det finns ett väldigt intressant arbete, C-uppsats tror jag, som handlar om hur folk vill bli begravda. Där folk svarat på enkät och helt enkelt fått önska fritt. Men jag tror inte den är publicerad.

Det är inte den här du tänker på: http://hig.diva-portal.org/smash/get/diva2:120024/FULLTEXT01.pdf


Jag vill bli kremerad, men har inte direkt några tankar om var jag skulle vilja bli gravsatt, har flyttat runt så mycket så det känns som det mest är upp till min familj, och lutar väl mot minneslund isåfall. Och det blir inte en kyrlig begravning. Förhoppningsvis dröjer det väl ett bra tag till och mina önskemål lär säkert ändras många gånger till.
 
Sv: Din egen begravning

Kl

OM jag var väldigt rik skulle jag kunna tänka mig en STOR parad!!!:D Riktigt ståtligt med svarta hästar och gammeldags likvagn och en orkester som spelar...

Och efter det en STOR fest!!!! Typ gatufest- så att alla möjliga människor kan ha jätteroligt med god mat och barnen får leksaker etc.

Efter att ha testamenterat en del pengar till nån vettig djurhjälpsorganisation och till min brorson så hade det byggts en STOR byggnad med en vacker park omkring och där hade det flera gånger om året ordnats saker för folk som är ensamma, har dåligt med pengar etc etc. Som julfester för hemlösa, utdelning av leksaker till barn som inte har det fett.

Byggnaden skulle också ha lokaler som hyrdes ut billigt till föreningar som behöver ha möten- inte idrottsföreningar utan frimärksklubben, den lilla historiska dansföreningen, pensionärernas skateboardklubb och liknande.

Där skulle också finnas små lägenheter som hyrdes ut billigt till folk som annars har svårt att hitta lägenheter och som även kunde vara jourlägenheter om nån SNABBT måste komma bort tex från en elak sambo/pojkvän/flickvän.

Tanken att byggnaden skulle kunna vara en stiftelse som liksom finansierar sig själv i många många är. Folk skulle kunna donera pengar dit ( många bäckar små).

Och nånstans därunder kunde jag ligga och mysa över att min Farbror Joakimliknande förmögenhet kom många andra till nytta och glädje.
 
Sv: Din egen begravning

Kl

OM jag var väldigt rik skulle jag kunna tänka mig en STOR parad!!!:D Riktigt ståtligt med svarta hästar och gammeldags likvagn och en orkester som spelar...

Och efter det en STOR fest!!!! Typ gatufest- så att alla möjliga människor kan ha jätteroligt med god mat och barnen får leksaker etc.

Efter att ha testamenterat en del pengar till nån vettig djurhjälpsorganisation och till min brorson så hade det byggts en STOR byggnad med en vacker park omkring och där hade det flera gånger om året ordnats saker för folk som är ensamma, har dåligt med pengar etc etc. Som julfester för hemlösa, utdelning av leksaker till barn som inte har det fett.

Byggnaden skulle också ha lokaler som hyrdes ut billigt till föreningar som behöver ha möten- inte idrottsföreningar utan frimärksklubben, den lilla historiska dansföreningen, pensionärernas skateboardklubb och liknande.

Där skulle också finnas små lägenheter som hyrdes ut billigt till folk som annars har svårt att hitta lägenheter och som även kunde vara jourlägenheter om nån SNABBT måste komma bort tex från en elak sambo/pojkvän/flickvän.

Tanken att byggnaden skulle kunna vara en stiftelse som liksom finansierar sig själv i många många är. Folk skulle kunna donera pengar dit ( många bäckar små).

Och nånstans därunder kunde jag ligga och mysa över att min Farbror Joakimliknande förmögenhet kom många andra till nytta och glädje.

Sällan har golit läst om någon död, i så akut behov av en förmögenhet. ;)
 
Sv: Din egen begravning

Tror det nog inte är lagligt men när jag dör, strö ut min aska här...

1099935486_1000_660_403799_8342_853_-1_True_lowres.Jpeg

Lite OT skulle det vara intressant att fundera över hur framtida forskare skulle resonera kring detta paradigmskifte i begravningritualer. Från närmast 100% jordbegravningar till nästan tvärt om.

Kommer man att spekulera i att den nya religionen McD (vars ritualplatser är samtida) krävde kremering?
 
Sv: Din egen begravning

Jag vill bli begravd så lite som möjligt. När allt som önskas är donerat, studerat och provat så får man gärna elda upp eller på annat miljövänligare sätt packa ihop resterna och kasta bort. Men jag inser att begravningar är till för efterlevande. Därför får de göra som de vill. Det känns för mig alldeles tokigt med en kyrklig begravning, men när jag väl är död så spelar det ju liksom ingen roll för min del om de efterlevande skulle känna sig bättre om de välsignade resterna av mig och grävde ned det under en sten. Som man sen troligen inte besöker mer än 5-10 gånger ändå.
 
Sv: Din egen begravning

Ah Kung Tulle, det är ju inte så att jag vill att du ska dö eller nå't...men jag skulle bra gärna gå på din begravning!
 
Sv: Din egen begravning

Jag har sagt att jag vill att folk ska minnas mig med glädje och inte sorg, visst kan de få vara ledsna när jag väl dör, men att de ska försöka komma ihåg allt positivt. En så ljus begravning som möjligt, men ändå med svart "som sig bör" här i Sverige.
Vill inte vara ensam i kistan, så ett mjukisdjur jag haft sen jag var 2 år ska med mig.

Förhoppningsvis dröjer det många år till, så jag och sambon får bli gamla och gråa tillsammans och få barn och barnbarn.
 
Sv: Din egen begravning

KL

Jag skulle vilja bli begravd i jorden och få ett träd planterat över mig. Med förhoppningen att trädet skulle överleva, alltså - inte bli ett sånt där skräckfilmsträd. Det blir en plats att gå till för efterlevande, och det finns också plats att ha en eventuell tillställning i anslutning. Om det är genomförbart rent lagligt vet jag dock inte.

Vad gäller ceremonin är det upp till mina efterlevande att bestämma hur de vill ha det - det är deras "fest".
 
Sv: Din egen begravning

KL

Jag vill först och främst donera min kropp till forskning och läkarstudenter. Har en bekant som är läkare och berättade att det var svårt att få tag i lik att lära sig på. Mina organ är förmodligen inget att ha eftersom jag röker, är överviktig, har högt blodtryck och äter massa mediciner. Men visst, finns det något som kan funka så absolut.

Och därmed vill jag inte ha någon grav som bara ger de anhöriga ångest över att sköta och besöka. En regelrätt begravning blir det ju inte, men jag förstår om de vill ha en avskedsceremoni - var helst de vill, men absolut inte i en kyrka.

Jag vill att man läser Bruno K Öijer, men musik har jag inte funderat på. På min morfars begravning spelade vi David Bowie. Jag tror jag skulle gilla lite Chopin och The Dresden Dolls eller kanske Pink Floyd.

Jag tänker ofta på att jag borde skriva testamente och fixa med praktiska saker, för man vet aldrig... Rätt som det är kan man bli påkörd av ett rattfyllo eller något. Lite jobbigt att gå omkring och tänka så, men ändå.

Önskemål om själva begravningen/ceremonin är bara önskemål, men min önskan att donera kroppen till forskning kan de inte göra något åt.
 
Sv: Din egen begravning

KL
Tack för alla intressanta, ibland spännande och stundtals roliga svar. Själv är jag fortsatt inne på min djurfoderdröm och har tänkt att man kanske kunde motivera folk med destruktivt leverne som tappat tron på människan men ej på djuret att "Om du sköter dig och din kropp så kan du få bli kattmat sen!". Det låter kanske naivt men skulle nog faktiskt fungera på mig själv ibland när jag tappar bort meningen med livet. Det kunde bli dubbel vinst för då om man får motivation att sköta sig så blir man förmodligen mer välmående och glad själv.
 
Sv: Din egen begravning

Allt som kan doneras ska doneras. Vill absolut inte ha några blommor utan jag vill att folk istället skänker pengarna till ex. alzheimersfonden eller hjärtlungfonden. Sen har jag inte funderat mer :p
 

Liknande trådar

L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 209
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 531
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag är inte deprimerad eller har annan känd psykisk ohälsa. Möjligt odiagnostiserad Adhd, men högfungerande. Jobbar heltid, har sambo...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 261
Senast: Rina
·
Samhälle http://katerinamagasin.se/ny-sexbrottsstudie-90-av-gruppvaldtakter-i-sverige-begas-av-man-med-utomeuropeisk-harkomst/ Så denna artikel...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
18 820
Senast: durachiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp