Bukefalos 28 år!

Din facebookstrategi?

Har du facebook?


  • Antal omröstningsdeltagare
    169
Jag använder facebook dagligen, men är främst aktiv i olika grupper som rör mina intressen :)
Postar inte så ofta på min egen wall t ex.

Har väl typ 700 vänner, är kanske ett 40-tal som jag aldrig träffat av dem.
 
Jag inaktiverade mitt konto nyligen. Jätteskönt! Kände att jag egentligen hade för mycket vänner som jag inte känner så väl, men vill inte bara ta bort några eftersom jag inte vill såra någon, därför tog jag bort alla, gick ur alla grupper och inaktiverade kontot. Just nu saknar jag det inte alls. Sen tycker jag att Facebook gjorde mig så nyfiken, lätt att gå in och läsa lite om vem som helst, en sida som jag inte gillar hos mig själv så nu är det slut med det.
 
Det går ju att göra inställningarna mer eller mindre privata. Man kan ju låta bara en viss grupp se vissa saker.

Jag tycker att hela flödet med sociala media skrämmer mig - jag kanske är gammeldags och allmänt fientlig mot utvecklingen. Mest skrämmer gilla-hysterin, jag tog bort en människa på Instagram och vips fick jag en fråga om varför - då hade den här personen ändå rätt många följare - hur är man funtad då om man nödvändigtvis måste veta varför en person av alla hundra har för anledning att ta bort? Nånstans där började jag inse att den delen av utvecklingen skrämmer mig.

Jag tog bort en människa på fb, som jag träffat en gång och inte vill träffa fler gånger. Personen statusuppdaterade knäppa åsikter och var och skrev överallt så jag blev less. Någon vecka senare får jag ett långt meddelande om hur hen ber om ursäkt om hen sårat mig och varför är vi inte vänner längre?
Jag förstår inte att folk tar åt sig så mycket om det!

KL typ
Jag tycker att det är svårt ibland iom att jag sitter i en styrelse och en del personer som är medlemmar i klubben vill jag ta bort som vän. Men folk tenderar att bli upprörda och har svårt att se skillnad på privat-jag och klubb-jag. Tycker att min fb bör uppenbart vara mitt privat-jag!
 
Jag var utan fb under några år, det var ganska skönt att folk inte kunde snoka men irriterande när man "missade" saker för att folk glömt bort att man inte hade fb.
Jag har vänner som reser och vänner i andra länder som fb förenklat kontakten med.

Nu har jag dock börjat rensa, jag orkar inte ha klasskompisar från högstadiet kvar, speciellt inte när de delar rasistisk dynga och jag inte träffat dem sen tja, högstadiet!

En del ytliga bekanta som jag tycker är roliga eller har en fin hund eller så har jag också som vänner.

Jag använder fb varje dag, allra mest messenger (smsar typ aldrig istället). Uppdaterar mest om hunden tror jag.
 
Jag har facebook men orkar inte hålla koll på flödet utan kollar om jag har notiser från stallgrupp etc och interagerar när jag har lust.
Jag var marginellt mer aktiv förr och har varit rätt bra på att dölja folk jag inte tycker tillför något i mitt liv men som kan vara praktiska att ha tillgängliga vid behov.

Messenger använder jag en del, för mig är det ingen större skillnad mot sms.
Däremot så har jag min telefon inställd på att inte ha datatrafik igång när skärmen är släckt så man kan inte nå mig den vägen om jag inte är aktiv med telefonen.
 
Är det någon här som inte har facebook, varför isåfall, och får du isåfall den frågan ofta?
Har inte facebook och kommer aldrig att skaffa något konto heller! Får frågan väldigt ofta om varför jag inte har fb. Svarar oftast att jag är ordförande i VVF dvs Våga Vägra Facebook ;). Jag jobbar själv inom IT och tydligen ses det som lite suspekt om man inte fb:ar dagarna i ända...

Jag bloggar om mina pållar och jag följer lite intressanta människor på Twitter och Instagram, dock inte samma människor på båda ställena.
 
Senast ändrad:
Är det någon här som inte har facebook, varför isåfall, och får du isåfall den frågan ofta?
Om du har facebook, känner du någon som inte har det, och tycker du det är märkligt?

Jag upplever det som att de flesta har ett facebookkonto och att det förväntas att man går med i grupper för att få tillgång till diverse information och evenemang.

Om du har facebook vilken strategi använder du, hur avgör du vilka du lägger till som vänner, använder du messenger, hur mycket info delar du om dig själv och din vardag, vilka grupper är du med i, är det några grupper du skulle vilja vara med i med inte vill på grund av att dina vänner kan se, avstår du ofta från att kommentera vänners bilder eller statusar som du inte vill att dina andra vänner ska se och så vidare?

Är det någon som använder "No-friends strategy på facebook" som är precis som det låter, att använda facebook för grupper och meddelenaden, men utan att lägga till någon som vän?
Till exempel för att minska tiden man spenderar på facebook, om man egentligen inte vill ha facebook men känner sig tvungen?
Jag har avslutat mitt konto helt, men funderar på att ha ett så att folk ändå kan kontakta en om de inte vill använda sms, samtidigt vill jag inte vara tillgänglig dygnet runt för diverse folk jag egentligen inte känner, om det är viktigt och de känner mig så har de ju mitt telefonnumer. Jag kan känna att jag kan bli lite stressad av att alltid behöva hålla koll på vad som uppdateras i grupper, på vänners sidor och så vidare, och att man förväntas svara blixtsnabbt på alla meddelanden hela tiden.

Hur känner du, är allting bara positivt med facebook eller har du funderat på att avsluta ditt konto någon gång?
Det tog lång tid innan jag skaffade facebook, var länge emot det och hade inte tänkt skaffa, men så blev jag övertalad och nu är jag fast i "träsket".

Jag har som "policy" att jag ska ha träffat personerna live som jag lägger till som vänner.
Brukar även rensa lite i vänlistan också och då brukar de som aldrig skriver/gillar något jag lägger upp eller skriver till personen.

Jag använder messenger istället för sms, samt att det är större risk att det kommer fram, då jag har dålig mobiltäckning där jag bor, men fiber till internet och då är fb meddelanden mer pålitligt.

Jag är endast inne på fb, när jag är hemma, raster på jobbet (har bara en rast), övrig tid missar jag hur mycket som helst som händer på fb, men å andra sidan bryr ja mig inte så mycket.

Tillgänglig dygnet runt är jag inte, har inte aktiverat notiser, det plingar inte i min mobil så fort jag får ett meddelande på fb, jag vill inte ha det. Jag vill bestämma själv när jag ska gå in och kolla, speciellt som jag har ett jobb där jag sitter bakom ratten och det där plingandet är extremt distraherande och jobbigt. Var en frihet att stänga av det faktiskt. :)
 
Har inte facebook och kommer aldrig att skaffa något konto heller! Får frågan väldigt ofta om varför jag inte har fb. Svarar oftast att jag är ordförande i VVF dvs Våga Vägra Facebook ;). Jag jobbar själv inom IT och tydligen ses det som lite suspekt om man inte fb:ar dagarna i ända...

Haha den var bra :D Du som jobbar med IT är du lite mer inne på "privacy" tänket då? Jag känner mig lite paranoid över all övervakning fb håller på med, ansiktsigenkänning och så vidare och att enligt källor så har de stora myndigheterna rätt att kolla vad de vill.. alltså inte för att jag tror de skulle göra det mot lilla mig som är en vanlig person, men just att de kan använda all data precis hur de vill, och hur det kan missbrukas i framtiden. Men frågan är väl hur mycket det hjälper om man håller sig undan fb om man väl haft ett konto där någon gång.. Alltså jag måste ju säga att jag tycker det är lite läskigt att man kan ta ett foto av vem som helst i världen, och med hjälp av ansiktsigenkänning så kan man finna personen bland typ top 10 förslag. Nu kommer jag inte ihåg exakt var jag såg den men det finns ju mycket filmer på youtube och sidor att läsa om privacy och fb och så vidare.
 
Meh - problemet är ju att jag vill kunna göra generellt dölj på allt jag tycker är fånigt. typ alla citat eller testresultat och sånt. Annars så döljer jag manuellt sånt som jag inte står ut med

Ofta kommer ju testerna från samma webbplatser, jag har kört en generell "dölj" på dessa. Funkar bra.
 
Jag har inte Facebook, tänker inte skaffa det heller. Känner inget behov heller. En konstig fråga som jag fått är tycker du inte att du missar mycket. Vad skulle jag missa liksom? Vill någon ha tag i mig har jag mail. hemtelefon och mobiltelefon. Orkar man inte kontakta mig på något av de sätten så kanske det inte var så viktigt. Tycker många av mina vänner verkar vara väldigt stressade över sitt konto och det ska läggas ut kort och uppdatera sin status hela tiden. Nej tack till FB-konto för mig.
 
Jag försöker gör FB positivt för mig. Har större delen av släkten där (vi är verkligen både en stor släkt och spridda över hela landet och utanför så det är svårt att ha kontakt i övrigt). Sen är jag med i grupper som rid- och westernklubbar, köp och sälj m.m. Sånt som jag värderar och har nytta av. När det gäller att skriva på fb så blir det ett par ord om träningen av hästarna, har FitBit och delar med mig av rundorna för det ger mig en bra överblick också. Har även Endomondo men det har jag slutat använda sen jag köpte min FitBit. Viktigast är ändå vår släktgrupp...resten kan egentligen jag vara utan.
 
Jag har facebook, men för det första accepterar jag endast vänförfrågningar från människor som jag skulle stanna och prata med om jag träffade dem på stan ed IRL. Dessutom använder jag facebooks olika privacy filters flitigt och har skapat en filtergrupp där jag har alla mina riktiga vänner (de jag umgås med), goda grannar och familjen. Endast de kan se allt jag postar. Om jag delar saker jag vill att alla ska se delar jag det med alla mina fbvänner.

Min feed är intressant. Jag har facebook för att hålla kontakt med vänner och familj som är spridd över hela världen.
 
Jag har ett facebook konto, enbart för att "titta till" vissa grupper som har hästar och får att göra. Inga vänner, och en profil som gör mig i princip omöjlig att idenfiera.

Privacy, integritets- och yttrandefrihetsfrågor gör att jag är väldigt skeptisk till facebook som fenomen, och som "makthavare".

Att facebooks algoritmer "smeker medhårs" hoppas jag att alla vet. Alltså att den som söker och besöker grupper som handlar om katter, har vänner på fb som som är intresserade av katter, kommer att få tips på vilka sidor som vännerna besöker, och vilka sidor som folk som använder kattgrupps sidorna använder.
Ofta är det nog harmlöst, att få reda på existensen av en till hästgrupp gör inte så mycket, men om vi ersätter detta med t.ex. rasism, eller IS-rekrytering...
Det kan då uppstå en slags normaliseringsprocess för användaren: titta så många/så mycket det finns om den här företeelsen, då är det nog så...

Att ett privat företag som t.ex. facebook, lyckas surfa utanför nästan all möjlighet att tillämpa någon form av reglering skrämmer mig.
Jag vill inte att privata företag ensamma ska vara enväldigt ansvariga för vad yttrandefrihet egentligen innebär. Jag vill att vi alla, via demokratiskt fattade beslut ska ha ett avgörande inflytande.

Att företaget kan bestämma över bilder och text på ett godtyckligt sätt är också skrämmande: IS våldsvideor har kunnat publiceras vid många tillfällen utan att tas bort, medan bilder på kvinnor som ammar raderas...
Se t.ex. den här artikeln: http://www.dn.se/kultur-noje/grasrotter-i-kamp-mot-nathat/

Eller den här: http://www.dn.se/kultur-noje/pa-besok-i-facebooks-moralmaskin/

Samtidigt blir jag också rätt störd på hur flera av de facebook-grupper jag besöker verka fungera.

Grupperna om får "kidnappas" väldigt ofta av extrema varghatare (som inte har får), där de delar med sig av mer eller mindre falsifierad information om t.ex. vargattacker på fårbesättningar, enbart för att driva sin agenda. Till slut riskerar grupperna att förvandlas till varghatargrupper istället.

Precis som på ett forum som Buke, så finns ju både kunniga och okunniga på facebooks grupper för olika intressen. Jag har sett många exempel på "blind leder blind". Och när jag väl samlat mig till att försöka skriva något genomtänkt, så går det inte att hitta tråden (försvunnen i tidslinjens dunkel). Och modereringen är också ofta dålig, "alla ska få säga vad de vill utom personangrepp". Ibland uppmanas till både olämpliga och olagliga företeelser vad avser t.ex. djurvälfärd.

Dessutom är facebooks grundkonstruktion mera anslagstavlans än forumets:
*Inlägg är inte enkelt sökbara, ett intresant ämne försvinner lätt djupt ner i tidslinjen på kort kalendertid i en välbesökt grupp.
* redigeringsmöjligheterna för inlägg är urusla
* Att söka verklig information via facebook är också så gott som omöjligt.
* Att veta vem som verkligen postar är svårt. Någon som kallar sig ett vanligt namn kan vara ett alias för t.ex. en namnkunnig rasist/näthatare/xxxhatare

Så i själva verket kan inte facebook konkurera med forum för diskussioner.
Här på buke finns en guldgruva för att leta efter kunskap och erfarenheter runt hästar. Både via den interna sökfunktionen, men också via google: söker man på något hästrelaterat via google, så får man normalt en drös med buke-relaterde träffar.
Ofta har frågorna stötts och blötts, båda via många inlägg och via många trådar med snarlik men ändå olika utgångspunkt, och det går att få en bra bild över företeelsen.
 
Jag har inte Facebook, men min hund har. (Japp, jag är en "sån". ;) ) Hel enkelt för att min enda anledning till kontot är att jag ska kunna hålla reda på traktens shibapromenader. Jag behöver inte ha sjuttioelva gamla skolkamrater flåsandes i nacken för att mitt riktiga namn råkar dyka upp någonstans som en vän till en vän heller.
Sedan har det blivit ett trevligt sätt att dela natursköna bilder med släkten hemma i Sverige också... så det är klart att man kan göra det till precis vad man vill. Var gång antalet 'vänner' går över runt sextio kikar jag igenom och rensar, annars blir det lite överväldigande om man inte varit in på ett par dagar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 534
Senast: Ramona
·
  • Artikel
Dagbok Det sorgliga med att vi människor är individer är att vi alltid är delvis ensamma. Om man inte tänker på det så bryr man sig nog inte...
Svar
7
· Visningar
1 229
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Jag ber om ursäkt för ett långt inlägg i förväg, men det här är ett ämne som jag funderar på ofta och som därför också är svårt att...
2
Svar
21
· Visningar
2 932
Senast: honung
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 210
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp