Bukefalos 28 år!

Din facebookstrategi?

Har du facebook?


  • Antal omröstningsdeltagare
    169
det är långt ifrån bara facebook som samlar in personuppgifter och statistik om ens surfvanor
Jag utgår frankt ifrån att alla sidor jag besöker gör på det sättet.

Nej det ska gudarna veta! Har dock fått för mig att Facebook ska vara särskilt hänsynslösa på den punkten :crazy:
 
Oj 400 vänner :eek: (eller är det normalt antal på Facebook?).

Hur kan man hålla reda på alla? Eller det kanske inte gick eftersom du tog bort alla?

I det verkliga livet har typ 10 nära vänner och 4 riktigt nära vänner som vet allt. Resten är bekanta som man kanske inte vill skall veta allt om en även om de kan vara nära inblandade i vissa delar av ens liv.
Det fina med FB är ju att man inte behöver hålla koll på alla. Man kan ha massvis med vänner på FB utan att behöva ha koll på någon.

Och jag menar, du behöver ju inte skriva saker på FB som du inte vill att folk ska veta. Jag undvek tex medvetet att "annonsera ut" min separation på FB utan tänkte att det kommer fram till berörda allt eftersom ändå. Mina nära vänner pratar jag ju med utanför FB. FB behöver ju inte fylla funktionen av att vara personlig dagbok där man delar intima delar ur ens liv. Man kan dela sånt man tycker är roligt eller underhållande eller intressant, eller bara läsa vad alla andra skriver och inte dela med sig av något eget. Anpassa efter vad som passar dig.
 
Oj 400 vänner :eek: (eller är det normalt antal på Facebook?).
Jag ligger också därikring. Det är ett fåtal som jag har på Facebook som jag aldrig träffat, och det är typ bukefalister eller någon jag sålt en häst till som jag vill hålla den kontakten med, titta på bilder, etc. Allt som allt är det kanske 10 st av alla som jag inte träffat IRL.

Hur kan man hålla reda på alla? Eller det kanske inte gick eftersom du tog bort alla?
Det gör Facebook åt dig. ;) De som du är aktiv med på Facebook ploppar upp i din feed. Alla har man ju inte något intresse av att prata med varje dag, men någon gång ibland, tex gamla kollegor, något ex etc.

I det verkliga livet har typ 10 nära vänner och 4 riktigt nära vänner som vet allt. Resten är bekanta som man kanske inte vill skall veta allt om en även om de kan vara nära inblandade i vissa delar av ens liv.
Fast det där väljer du på Facebook då du kan dela in folk i olika grupper och sen säga vilken grupp som får se vad. Och när du sen lägger upp ett inlägg väljer du vilka som ska få se det. Tar 2 sekunder extra.

Jag har tex valt bort att mina föräldrar ska se allting jag gör för jag får så mycket dumma frågor på allting. ;)
 
Jag ligger också därikring. Det är ett fåtal som jag har på Facebook som jag aldrig träffat, och det är typ bukefalister eller någon jag sålt en häst till som jag vill hålla den kontakten med, titta på bilder, etc. Allt som allt är det kanske 10 st av alla som jag inte träffat IRL.


Det gör Facebook åt dig. ;) De som du är aktiv med på Facebook ploppar upp i din feed. Alla har man ju inte något intresse av att prata med varje dag, men någon gång ibland, tex gamla kollegor, något ex etc.


Fast det där väljer du på Facebook då du kan dela in folk i olika grupper och sen säga vilken grupp som får se vad. Och när du sen lägger upp ett inlägg väljer du vilka som ska få se det. Tar 2 sekunder extra.

Jag har tex valt bort att mina föräldrar ska se allting jag gör för jag får så mycket dumma frågor på allting. ;)
Jo jag har fattat att man kan dela upp vem som kan se vad för jag har blivit inblandad flera gånger i diskussioner med folk som är upprörda för att dom minsann inte fått reda på saker när andra vänner har fått det. Så jag har dragit slutsatsen att man till viss del i alla fall kan välja vem som får läsa vad.

Eller för den delen någon som har tagit bort en vän. Det kan vara väldigt laddat.
 
Det fina med FB är ju att man inte behöver hålla koll på alla. Man kan ha massvis med vänner på FB utan att behöva ha koll på någon.

Och jag menar, du behöver ju inte skriva saker på FB som du inte vill att folk ska veta. Jag undvek tex medvetet att "annonsera ut" min separation på FB utan tänkte att det kommer fram till berörda allt eftersom ändå. Mina nära vänner pratar jag ju med utanför FB. FB behöver ju inte fylla funktionen av att vara personlig dagbok där man delar intima delar ur ens liv. Man kan dela sånt man tycker är roligt eller underhållande eller intressant, eller bara läsa vad alla andra skriver och inte dela med sig av något eget. Anpassa efter vad som passar dig.
Det är ju just det att jag har inget som helst behov att få del av eller dela mitt liv med någon som inte är en nära vän.

Däremot rena information är en annan sak tex om ridklubben lägger ut på Facebook att ridhuset är bokat idag mellan den och den tiden. Men det å andra sidan har gått att läsa utan att jag behövt ha ett konto.

Ibland har jag funderat på att skaffa ett konto bara för att kunna läsa information som inte är tillgänglig om man inte har ett Facebook-konto men än så länge har det behovet inte varit tillräckligt starkt för att fixa ett konto.
 
Jag tycker att Facebook gör resten av internet väldigt urvattnat. Tidigare roliga och intressanta hemsidor förfaller nu, en del tas bort. En del diskussionssidor och intressegrupper försvinner också för att dyka upp på Facebook istället. Sen följer allt Facebooks mall, och det blir väldigt tråkigt tycker jag. Jag föredrar en blandad kompott.
 
Jag tycker att Facebook gör resten av internet väldigt urvattnat. Tidigare roliga och intressanta hemsidor förfaller nu, en del tas bort. En del diskussionssidor och intressegrupper försvinner också för att dyka upp på Facebook istället. Sen följer allt Facebooks mall, och det blir väldigt tråkigt tycker jag. Jag föredrar en blandad kompott.

Jag håller med.


Jag förstår inte varför folk inte är er mer måna om att behålla saker på sina egna hemsidor där man själv har kontroll över och äger hemsidan, och själv bestämmer alla regler.
 
Jag har fb och kanske hundra vänner. Jag borde nog plocka bort mer än hälften men ha inte kommit mig för. Det är släktingar, kollegor, hundfolk och några gamla skolkompisar. Och en Bukefalist

Jag skriver nästan aldrig, men lägger upp nån bild i hundens kennelgrupp.

Annars har jag fb som telefonkatalog. Vi stämmer träffar med hundar och sånt.

Jag döljer alla som delar fåniga tester och artiklar. Plockar bort alla som skriver nåt rasistiskt.
 
Jag tycker att Facebook gör resten av internet väldigt urvattnat. Tidigare roliga och intressanta hemsidor förfaller nu, en del tas bort. En del diskussionssidor och intressegrupper försvinner också för att dyka upp på Facebook istället. Sen följer allt Facebooks mall, och det blir väldigt tråkigt tycker jag. Jag föredrar en blandad kompott.

Detta håller jag helt och hållet med om!
Följ oss på vår facebooksida :(
 
Har FB är med i 7 grupper tror jag det är och har några bilder som jag vill använda mig av på internet, inga vänner.

För min del är FB okomplicerat.
 
Vad är det som är så otäckt med det? De flesta finns väl på Eniro också, inte så svårt att hitta någons nummer.
Själv har jag ett väldigt ovanligt namn (ensam i Sverige med kombinationen för och efternamn) och finns på Eniro + lite olika andra sidor på internet. Man hittar nog mig lätt oavsett vad jag skriver ut på FB..
Jag menade att andra tycker det är otäckt att lägga ut telefonnummer i annonser. Jag har också ett ovanligt namn och har inget nummer kopplat till namnet. Däremot ligger det ute på lite olika hemsidor pga (eller tack vare?) hästarna. Annonserar jag lägger jag ut telefonnumret!
 
Är det någon här som inte har facebook, varför isåfall, och får du isåfall den frågan ofta?
Om du har facebook, känner du någon som inte har det, och tycker du det är märkligt?

Jag upplever det som att de flesta har ett facebookkonto och att det förväntas att man går med i grupper för att få tillgång till diverse information och evenemang.

Om du har facebook vilken strategi använder du, hur avgör du vilka du lägger till som vänner, använder du messenger, hur mycket info delar du om dig själv och din vardag, vilka grupper är du med i, är det några grupper du skulle vilja vara med i med inte vill på grund av att dina vänner kan se, avstår du ofta från att kommentera vänners bilder eller statusar som du inte vill att dina andra vänner ska se och så vidare?

Är det någon som använder "No-friends strategy på facebook" som är precis som det låter, att använda facebook för grupper och meddelenaden, men utan att lägga till någon som vän?
Till exempel för att minska tiden man spenderar på facebook, om man egentligen inte vill ha facebook men känner sig tvungen?
Jag har avslutat mitt konto helt, men funderar på att ha ett så att folk ändå kan kontakta en om de inte vill använda sms, samtidigt vill jag inte vara tillgänglig dygnet runt för diverse folk jag egentligen inte känner, om det är viktigt och de känner mig så har de ju mitt telefonnumer. Jag kan känna att jag kan bli lite stressad av att alltid behöva hålla koll på vad som uppdateras i grupper, på vänners sidor och så vidare, och att man förväntas svara blixtsnabbt på alla meddelanden hela tiden.

Hur känner du, är allting bara positivt med facebook eller har du funderat på att avsluta ditt konto någon gång?

Jag har aldrig känt något som helst behov av Fb. Detsamma gäller för de allra flesta tjänster som erbjuds på nätet.
 
Jag använder Facebook dagligen både privat, i utbildningssyfte (studie-/ intressegrupper) och i "jobb". Då jag är kåraktiv använder jag FB för att skapa event, bilda grupper, sprida information och jobba, jag hänger i grupper som "högskoleläckan" för att få tillgång till intressanta debattinlägg och artiklar, jag följer företag och hantverksmänniskor och jag håller kontakt med gamla vänner. Jag ser mer Facebook som ett arbetsverktyg än "social medie", även om det i mångt och mycket är samma.
 
Jag har inga problem med min facebook. Jag har många olika intressen, har arbetat på flera ställen, och ser det som ett jättebra sätt att hålla kontakt och bli uppdaterad. Själv tänker jag på vad jag lägger ut, det blir mest hästar och rockband eftersom det är mina stora passioner.

Däremot är jag faktiskt förundrar över vad vissa personer tycker är okej att lägga ut. Det jag har reagerat starkast på är enfaldiga rasistiska inlägg. Sådana som inte ens är ett försök till diskussion utan där man delat vidare bluffartiklar som är till för att driva med just sådana som delat dem vidare. En person kunde jag bara inte längre vara vän med eftersom denne visade sin brist på förmåga till källkritik.

Några har jag valt att dölja då deras inlägg antingen endast består av tester och liknande eller väldigt många väldigt dåliga foton eller annat som jag känner att jag inte orkar med.

Har aldrig någonsin övervägt att avsluta mitt konto.
 
Jag håller med.


Jag förstår inte varför folk inte är er mer måna om att behålla saker på sina egna hemsidor där man själv har kontroll över och äger hemsidan, och själv bestämmer alla regler.

Kanske för att det är så himla enkelt för oss totalt otekniska? Jag ser inget behov av en egen sida på fb men har skapat flera grupper där jag tycker en samlad plats saknas. Tex "Jaktritter i Skåne" eller nåt var nog den första efter att jag lagt hur mycket tid som helst på att googla runt på jaktritter helt enkelt. Tror den är rätt stor även om jag släppte den efter första året då ja radade upp alla som fanns då o var man hittade information om dem. Det är ingen väldigt föränderlig marknad direkt.
 
Är det någon här som inte har facebook, varför isåfall, och får du isåfall den frågan ofta?
Om du har facebook, känner du någon som inte har det, och tycker du det är märkligt?

Jag upplever det som att de flesta har ett facebookkonto och att det förväntas att man går med i grupper för att få tillgång till diverse information och evenemang.

Om du har facebook vilken strategi använder du, hur avgör du vilka du lägger till som vänner, använder du messenger, hur mycket info delar du om dig själv och din vardag, vilka grupper är du med i, är det några grupper du skulle vilja vara med i med inte vill på grund av att dina vänner kan se, avstår du ofta från att kommentera vänners bilder eller statusar som du inte vill att dina andra vänner ska se och så vidare?

Är det någon som använder "No-friends strategy på facebook" som är precis som det låter, att använda facebook för grupper och meddelenaden, men utan att lägga till någon som vän?
Till exempel för att minska tiden man spenderar på facebook, om man egentligen inte vill ha facebook men känner sig tvungen?
Jag har avslutat mitt konto helt, men funderar på att ha ett så att folk ändå kan kontakta en om de inte vill använda sms, samtidigt vill jag inte vara tillgänglig dygnet runt för diverse folk jag egentligen inte känner, om det är viktigt och de känner mig så har de ju mitt telefonnumer. Jag kan känna att jag kan bli lite stressad av att alltid behöva hålla koll på vad som uppdateras i grupper, på vänners sidor och så vidare, och att man förväntas svara blixtsnabbt på alla meddelanden hela tiden.

Hur känner du, är allting bara positivt med facebook eller har du funderat på att avsluta ditt konto någon gång?
Jag gillar Facebook, praktiskt har ngn diskussionsgrupp med vänner och ngn med släktingar och att messa i Facebook till många samtidigt är så enkelt.

Flödet brukar vara fyllt med uppdateringar om nyheter och intressanta artiklar och så div feminist och historiehändelser som jag "gillar". Och såklart lite skridskobilder och nyfödda barn och roliga barn, men bara lagom.

Strategi är att jag oftast inte sökt upp personer att vara vän med utan bara accepterat de som frågat.
 
Strategi är att jag oftast inte sökt upp personer att vara vän med utan bara accepterat de som frågat.
Så har jag också gjort men fått förfrågningar från helt okända. Varför vill de vara "vän" med mig och varför (viktigast!) jag med dem?

Jag har en bekant IRL som är jätteirriterad för att jag inte skickat någon vänförfrågan. Varför då liksom? Vi har flera gemensamma vänner så samma flöde når båda ändå.
 
Så har jag också gjort men fått förfrågningar från helt okända. Varför vill de vara "vän" med mig och varför (viktigast!) jag med dem?

Jag har en bekant IRL som är jätteirriterad för att jag inte skickat någon vänförfrågan. Varför då liksom? Vi har flera gemensamma vänner så samma flöde når båda ändå.
Vet inte, jag är så dålig på namn och utseende så jag brukar acceptera om jag ser att de har flera av mina vänner som vänner, då är vi säkert med i samma förening eller ngt och känner varandra. Ser inget problem med att det är ganska många vänner och jag lägger ut någon söt bild någon gång om året på ett barn och så gillar jag några artiklar och delar någon artikel (feministhistoria :) ) i halvåret. (orkar inte dela in i grupper så jag delar bara sådant som skulle kunna passa alla, inklusive mamma och jobbet)

Vännen får väl skicka vänförfrågan själv?
Men jag kör lite okomplicerat, vill någon vara vän så får de. Inkl jobbet.

(Sidan är totalt befriad från rasism och elakheter osv, men enstaka har lagt ut att alla som känner sig som rasister kan avfrienda nu, så det är nog olika för olika.)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 541
Senast: Ramona
·
  • Artikel
Dagbok Det sorgliga med att vi människor är individer är att vi alltid är delvis ensamma. Om man inte tänker på det så bryr man sig nog inte...
Svar
7
· Visningar
1 234
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Jag ber om ursäkt för ett långt inlägg i förväg, men det här är ett ämne som jag funderar på ofta och som därför också är svårt att...
2
Svar
21
· Visningar
2 952
Senast: honung
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 213
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hög matskål
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp