Bukefalos 28 år!

Din facebookstrategi?

Har du facebook?


  • Antal omröstningsdeltagare
    169
Jag har en kompis som inte har Facebook och det är fan alltid så jobbigt. :p Alla andra vet ju vad som händer, men henne får man uppdatera hela tiden.

Men det jag saknar mest med att någon inte har Facebook det är att man inte kan bjuda med dem på events. Förra helgen var vi ett gäng tjejer som skulle gå på bio och sen ut på några drinkar och då blir det meckigt att första ta all info i Facebook-gruppen, men sen höra av sig särskilt till de som inte har Facebook. Det tar extra tid, det är bara jobbigt och det är så mycket enklare om alla hade Facebook.

Jag förstår heller inte argumentet att man spenderar mycket tid på Facebook om man har det, som att det vore en drog och då väljer man hellre bort den ur sitt liv. Men klarar du av att välja bort så klara man väl av att bara tillåta sig själv 10 minuter eller så.

Själv är jag medlem i en trädgårdsgrupp och jag har lärt mig så sjukt mycket, fått ännu mer inspiration och idéer att jag verkligen inte vill mista det. Det är värt guld att under en lugn stund på jobbet kolla i trädgårdsgruppen och se alla fina grejer och längta tills sommaren. :)
 
Precis! Men det har blivit som otäckt att skylta med telefonnummer i t ex annonser.

Ja, nu tänkte jag mest på de som jag redan känner när det gäller att ringa. Annonser mailar jag oftast på men många på Blocket vill ju att man ringer istället så då gör jag det.

För mina egna Blocket-annonser har jag ett oreggat kontantkort just pga alla idioter :crazy:
 
Precis! Men det har blivit som otäckt att skylta med telefonnummer i t ex annonser.
Vad är det som är så otäckt med det? De flesta finns väl på Eniro också, inte så svårt att hitta någons nummer.
Själv har jag ett väldigt ovanligt namn (ensam i Sverige med kombinationen för och efternamn) och finns på Eniro + lite olika andra sidor på internet. Man hittar nog mig lätt oavsett vad jag skriver ut på FB..
 
Facebook är guld värt för mig. Jag bodde utomlands i många herrans år och har bott och jobbat med hundratals människor som det hade varit jättesvårt att hålla kontakten med utan sociala medier. Mail och sånt i all ära, men jag gillar att kunna se småsakerna som händer i folks liv också. Det är svårt att ha ett par hundra brevvänner som man håller meningsfull kontakt med :)

Sedan gillar jag att kunna följa nyhetssajter och sådant för mina intressen, bokbloggarsfären är aktiv på sociala medier och där gillar jag att hänga med, det finns fantastiska litteraturgrupper och matgrupper som är kul att följa... ja, det är oändligt helt enkelt. Sedan har jag ju vänner och så som jag inte är särskilt intresserad av - avlägsna släktingar, släkt till släkten och sådär, men jag måste ju inte läsa allt.

Och vad gäller sådant jag inte vill att somliga ska se - tja, det är ganska enkelt att filtrera bort oönskade. Men jag skriver sällan något som ens är låst bara till mina vänner.
 
Jag har facebook och tycker att det fungerar superbra. Sånt som jag inte vill se, t ex idiotiska tester, blockerar jag. Jag är överlag rätt aktiv med hur mitt flöde ser ut så att det som kommer upp är sånt som intresserar mig. Eftersom mina vänner är väldigt utspridda är facebook ett utmärkt sätt att följa vad som händer i deras liv. Jag är med i ett antal diskussionsgrupper i olika ämnen också, i vissa läser jag mest, i andra deltar jag aktivt.
Jag sitter med i en styrelse där vi tidigare hade en grupp där vi diskuterade och la upp kommande möten. Eftersom en av de nuvarande ledamöterna i styrelsen inte har facebook får vi sköta sånt i en sms-grupp i stället och det är inte alls lika smidigt eftersom det bara blir en lång harang av text där man lätt missar saker.
Jag får sällan någon rasistpropaganda men i den mån det händer lägger jag några minuter på att bemöta den med fakta så att den inte ska spridas vidare.
 
Jag tog bort mina 400 vänner en dag, allihop. Är enbart intresserad av diverse grupper, hästgrupper, bilgrupper, mamma/gravidgrupper etc.
Oj 400 vänner :eek: (eller är det normalt antal på Facebook?).

Hur kan man hålla reda på alla? Eller det kanske inte gick eftersom du tog bort alla?

I det verkliga livet har typ 10 nära vänner och 4 riktigt nära vänner som vet allt. Resten är bekanta som man kanske inte vill skall veta allt om en även om de kan vara nära inblandade i vissa delar av ens liv.
 
Jag har facebook och tycker att det fungerar superbra. Sånt som jag inte vill se, t ex idiotiska tester, blockerar jag. Jag är överlag rätt aktiv med hur mitt flöde ser ut så att det som kommer upp är sånt som intresserar mig. Eftersom mina vänner är väldigt utspridda är facebook ett utmärkt sätt att följa vad som händer i deras liv. Jag är med i ett antal diskussionsgrupper i olika ämnen också, i vissa läser jag mest, i andra deltar jag aktivt.
Jag sitter med i en styrelse där vi tidigare hade en grupp där vi diskuterade och la upp kommande möten. Eftersom en av de nuvarande ledamöterna i styrelsen inte har facebook får vi sköta sånt i en sms-grupp i stället och det är inte alls lika smidigt eftersom det bara blir en lång harang av text där man lätt missar saker.
Jag får sällan någon rasistpropaganda men i den mån det händer lägger jag några minuter på att bemöta den med fakta så att den inte ska spridas vidare.

Jag tycker att facebook har ändrat karaktär. Det är mer sprida andras ord än att man kan följa sina långtbortistanvänners vardag.
 
Varför säger man att man "har" facebook? Vaddå "har"? Någon som kan förklara det för mig?

Och ja, jag finns på facebook.
För mig har det flera funktioner. En av dem är att ha lite lagom mycket kontakt med mina vänner. Jag är en ganska osocial typ IRL, så för mig är facebook en gyllene medelväg - jag har lite kontakt utan att behöva vara alltför nära folk.
De som finns på min vänlista är nästan enbart folk jag känner IRL och vill ha kontakt med. Det är huvudsakligen vänner inom hästeriet och vänner från förr, plus att jag följer några lite mer offentliga personer som jag tycker skriver tänkvärda inlägg. Senast igår sparkade jag dock ut en perifer "vän" som jag ledsnat på dess återkommande främlingsfientliga budskap. Jag har en till vän som är liknande, men som jag ändå vill/behöver ha kontakt med, så hen har jag bara valt att inte se uppdateringar från.

Vad jag däremot har lite svårt att förstå är varför man lägger ut en länk på fejjan varje gång man har uppdaterat sin blogg eller hemsida. Är det nån som är intresserad av att följa en blogg, går man inte in där då och då ändå? Och likadant om man har någon form av företagssida, så är det många som först lägger något där och sen delar det till sin privata sida också. Varför gör man så? Varför har man då två lika sidor?
Jag tycker att facebook har ändrat karaktär. Det är mer sprida andras ord än att man kan följa sina långtbortistanvänners vardag.
Det beror nog mycket på vilka vänner man har. Jag själv sprider en hel del av andras klokheter, men försöker hitta på egna också.
 
Nja säger jag om det.
Jag tror att facebook(och dylikt) har fått vissa vänner att bli bekräftelsetorskar - vilket jag inte gillar. De kanske mår strålande av det - själv blir jag mest föraktfull och det är inte en smickrande egenskap, därför funderar jag på att avsluta fejsbokandet i dagens skepnad
Såna torskar har jag tagit bort, inte fb
 
Jag har fb men har en liten krets där. Försöker hålla antalet vänner runt 50 st.

De jag har där är vänner jag vill ha koll på, några människor vars professionella liv jag är intresserad av (alltså folk jag känner men inte är personlig med och inte lägger ut privata saker)

Jag hittar inga dumheter på min facebook. Gör jag det åker vännen ut.
 
Jag har inte Facebook. Ibland tänker jag att jag ska skaffa det och brukar typ sätta upp mål att "till jul ska jag skaffa fb!" Julen kommer och jag säger "till sommaren" istället och så har jag hållit på i flera år :angel:

Har aldrig egentligen saknat att vara med i "gemenskapen" utan det är mer tråkigt när andra glömmer bort en och det är då jag funderar på att skaffa Facebook.
Fast jag har instagram och känner att jag inte riktigt missar lika mycket längre så det känns som en bra kompromiss :D
 
Jag är en sån där alien som inte har Facebook! Har aldrig haft och har aldrig saknat det. Tvärt om. Speciellt så här i efterhand när man sett hur påverkade och beroende andra verkar bli, så är jag väldigt nöjd med att vara Facebook-fri. Många är ju helt galna och verkar på allvar tro exempelvis att saker som inte finns dokumenterat på Facebook aldrig har hänt. Vissa går ner sig helt, eftersom alla deras "vänner" på FB har så superroliga perfekta liv. Många klagar på att de inte vill se folks meninngslösa bilder eller uppdateringar hela tiden osv osv. Alltså bara extra bök och krångel i livet om man frågar mig! Först var det lite gruff när jag Facebookvägrade, men nu är det länge sedan jag hörde nåt.

Jag är dessutom generellt rätt misstänksam och speciellt skeptisk till saker där det så tydligt känns som att nån annan tjänar pengar "på mig"... Jag menar, Facebook finns ju inte i första hand för att hjälpa folk att hålla kontakten utan för att någon ska tjäna pengar.

Och till sist: Om inte folk som vill tex bjuda in mig eller hitta på något ihop tycker att det är värt mödan med ett individuellt meddelande (mail/telefon/whatever) så kan det faktiskt vara...
 
Min sambo har inte facebook o det känns verkligen helt irrelevant för honom.

Jag vägrade fb länge (är ingen sådan "selfie"-människa) men gick med pga ett hästintresse som just hade sin "träffplats" i en grupp på fb. Min fb är HELT hästbaserad. Visst har jag kollegor jag interagerar en del med men i övrigt så har jag massor med "vänner" som jag aldrig träffat o säkert aldrig kommer träffa just bara pga deras hästintresse. Precis som jag följer ett gäng fälttävlansryttare över hela världen på instagram. Är med i kanske 20-30 grupper (?), någon med grannarna o resten hästrelaterade.

Tycker fb är så himla trevligt och kravlöst! Det är MASSOR jag inte följer, jag har inte aviseringar för så mycket (och det varierar över tid, nu tex med alla kvarka så aviseras de relevanta sidornas poster o iom våren ändrade jag aviseringsinställningar till terrängträningsgrupperna). Jag tycker det är rätt privat att ringa eller skicka sms o skriver hellre ett fbmeddelande. Har fått absolut ovärdeliga kontakter på detta viss! Använder mail mer sällan o snarare om det gäller lite mer officiella grejer o ffa sådant som jag vill ha sparat konversationen bra o sökbart. Är också väldigt enkelt o ha grupper, gruppmeddelanden och evenemang, det gillar jag mycket.

Edit. Jag gillar dock inte alls att ha bilder på fb så det är nästan bara sådana som andra publicerat.
 
Jag är kritisk till hur hänsynslöst Facebook exploaterar oss användare genom att samla in våra personuppgifter. Många känner inte ens till Facebooks affärsidé: att sälja information om sina användare till företag som vill kunna hålla koll på konsumenter och "rikta" reklam. Jag tycker alltså inte att det är särskilt märkligt när folk väljer att inte ha facebook, dessutom finns det ju hur många alternativa kommunikationskanaler som helst.

Med det sagt, jag använder Facebook eftersom det är rätt praktiskt, men jag är väldigt sparsam med vilken information jag lämnar ut, och använder annonsblockering! Vänners facebookbeteende har jag inga direkta synpunkter på, det brukar spegla rätt väl hur de är i övrigt också tycker jag.
 
Jag är kritisk till hur hänsynslöst Facebook exploaterar oss användare genom att samla in våra personuppgifter. Många känner inte ens till Facebooks affärsidé: att sälja information om sina användare till företag som vill kunna hålla koll på konsumenter och "rikta" reklam.
det är långt ifrån bara facebook som samlar in personuppgifter och statistik om ens surfvanor
Jag utgår frankt ifrån att alla sidor jag besöker gör på det sättet.
 
Jag skaffade fb så sent som år 2013. Och det känns nödvändigt att få det. Då fler verkar vara med i grupper nuförtiden än att kolla tex hästnet om man ska ta hästrelaterat.
Även hundklubben lägger upp info på fb oftare än hemsidan ! Så det känns som Facebook tagit över helt enkelt ! Så det är bäst att ha det om man vill hänga med :) annars tycker jag flödet blivit sååå trist !!!! Saknar till och med folks eviga matbilder! !! Mitt flöde består av runt 80 procent av massa delning om all möjlig skit. Helt ointressant. Så blir mest grupper och chatten :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 541
Senast: Ramona
·
  • Artikel
Dagbok Det sorgliga med att vi människor är individer är att vi alltid är delvis ensamma. Om man inte tänker på det så bryr man sig nog inte...
Svar
7
· Visningar
1 234
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Jag ber om ursäkt för ett långt inlägg i förväg, men det här är ett ämne som jag funderar på ofta och som därför också är svårt att...
2
Svar
21
· Visningar
2 952
Senast: honung
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 213
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp