Bukefalos 28 år!

Din facebookstrategi?

Har du facebook?


  • Antal omröstningsdeltagare
    169
Just nu kom det upp ett inlägg som jag känner gick över gränsen vad gäller intima detaljer som jag tycker att man ska behålla för sig själv. En gammal bekant skrek ut sin sexuella nöd. Hade det inte varit för att han även lägger ut egengjorda musikvideos från spelningar hade jag gjort så att jag inte kunde se hans inlägg.
 
Just nu kom det upp ett inlägg som jag känner gick över gränsen vad gäller intima detaljer som jag tycker att man ska behålla för sig själv. En gammal bekant skrek ut sin sexuella nöd. Hade det inte varit för att han även lägger ut egengjorda musikvideos från spelningar hade jag gjort så att jag inte kunde se hans inlägg.

Jag tycker det är lite märkligt hur folk väljer att skriva om intima detaljer av olika slag.
 
Jag hade ett fb-konto med många hundra vänner. Idag har jag ett annat fb-konto med prick 100 vänner :p

Jag använder Facebook som en hundsida. De enda icke-hundmänniskor som jag är vän med där är min mor och min bästa vän. I övrigt är det ett stort antal uppfödare av "min" ras (både från Sverige och utomlands), ägare till mina hundars släktingar, hundägare som jag brukar prata med på tävlingar som vi åker till osv. Grupperna jag är med i, det är hundgrupper. Ja, ni fattar :D

Att vara vän med tex chefen på jobbet vägrar jag. Jag är inte heller vän med folk som jag tror att har noll intresse av mina hundar. Allt jag skriver handlar trots allt om dem och det flesta bilder är på dem.

MEN det är något jag gör generellt över hela internet. Googlar någon på mitt namn, då får de fram en hel del om hundar, that's it. Jag har flertalet intressen utöver hundarna, har mycket tankar och åsikter om allt möjligt här i världen, men det är sådant som vänner känner till. Andra behöver inte veta om det tycker jag.

Jag skriver aldrig om mina relationer till andra människor, åtminstone inte detaljerat och tänker alltid att det jag skriver, det kan vem som helst läsa och koppla till mig. Är jag inte bekväm med att vem som helst kan läsa det jag skriver, då hoppar jag över det.
 
Det är ju just det att jag har inget som helst behov att få del av eller dela mitt liv med någon som inte är en nära vän.

Däremot rena information är en annan sak tex om ridklubben lägger ut på Facebook att ridhuset är bokat idag mellan den och den tiden. Men det å andra sidan har gått att läsa utan att jag behövt ha ett konto.

Ibland har jag funderat på att skaffa ett konto bara för att kunna läsa information som inte är tillgänglig om man inte har ett Facebook-konto men än så länge har det behovet inte varit tillräckligt starkt för att fixa ett konto.
Det som är lite irriterande att det finns så många privata köpochsäljgrupper på Facebook. Då måste en gå med i specifika grupper och det går för det mesta bra men när folk först startar en köpochsäljsadlarlokalt och sedan en köpochsäljsadlarlokaltitypsveg och sedan en köpochsäljsadlarisvegmedomkrets är det lite jobbigt. Jag är gammal och har hämningar , jättejobbigt att få uppdateringar från typ tre grupper istället för en, typ alla privata. Synd att blocket blir mindre använt. Är med i en jättehärlig grupp för hundrasen, enbart vackra bilder och glada tillrop.

Det är utan tvekan en attraktiv, rolig och billig metod att ha som hemsidA för småföretag, typ lokal hästtränare, lokal pt, lokal hundtränare etc. Dock måste Facebooksidan vara öppen så en inte måste logga in.

Annars är jag oerhörd förvånad över folksbenägenhet att driva sina kufiska politiska åsikter in absurdum, många politiska åsikter av alla schavotteringar, inriktningar? förvåningen blir dessutom total när politiska åsikter som propageras högt för plötsligt inte existerar längre.
 
Har inte facebook och kommer aldrig att skaffa något konto heller! Får frågan väldigt ofta om varför jag inte har fb. Svarar oftast att jag är ordförande i VVF dvs Våga Vägra Facebook ;). Jag jobbar själv inom IT och tydligen ses det som lite suspekt om man inte fb:ar dagarna i ända...

Jag bloggar om mina pållar och jag följer lite intressanta människor på Twitter och Instagram, dock inte samma människor på båda ställena.

Fast det är lite konstigt att man antas vara väldigt anti-fb bara för att man inte har valt att vara med. Hela frågeställningen är lite märklig, vilken facebookstrategi man har. Så intressant är inte tjänsten att jag känner behov av en genomarbetad strategi, vare sig på ena eller andra hållet.

Det är ingen på samma sätt ifrågasätter min frånvaro på flashback, familjeliv, instagram, snapchat, kik, messenger, Google hangouts eller någon annan av de hundratals sociala medier/tjänster man kan välja att ta del av.

Känner inget som helst behov. Simple as that.
 
@Peach Men varför ha sin chef som vän om man inte känner sig bekväm med det?
Jag skulle aldrig lägga till min chef som vän. Man måste inte acceptera alla vänförfrågningar.
Har alltid varit av samma åsikt men sitter plötsligt med 2 chefer på vänlistan...en som var min chef för ett par år sedan och nu fick jag precis en ny chef som funnits på vänlistan rätt länge...så det kan bli! :laugh:
 
Jag har fb, jag föredrar fb framför träffa människor irl :rofl: jag är engagerad i en del grupper, även admin där. Tycker fb blir bättre och bättre :) tycker fb ersätter mkt nu, tex blocket, forum, etc.
 
Jag har Facebook och lägger ibland ut album med bilder från våra resor där, men annars använder jag Facebook enbart för grupper och messenger.

Min sambo har inte Facebook och har aldrig haft. Han får ibland reaktioner på det men inte så mycket faktiskt, och jag har aldrig reflekterat över att det skulle vara något konstigt.

Däremot blir det faktiskt väldigt struligt när man studerar och någon i ens grupp inte har Facebook. Det finns inte riktigt något lika bra alternativ som Facebook till enkel och smidig kommunikation inom gruppen... Men alla måste såklart få välja själva i slutändan ändå, men det blir väldigt mycket struligare och kommunikationen blir alltid bristande utan Facebooks hjälp :p
 
Jag har Facebook och har nog fått lite annat förhållande till det på sistone. Förut tyckte jag grejen var att hålla kontakt med vänner och familj- se vad som händer i deras liv etc.
Nu tittar jag mest på delade reportage, typ hippson och ridsport och använder messenger och olika grupper vilket jag tycker är supersmidigt i jobbet. Använder Facebook som informationskanal i jobbet och har skurit ner på mitt privata konto.
Ibland skrollar jag igen flödet och gillar ingenting. Och sen får jag dåligt samvete och tänker att jag borde gilla sambons syrras 10:e selfie för dagen... Och just det kan jag tycka är jobbigt- jag gillar kanske personen i fråga men en bild på personen som dricker kaffe, putar med munnen, har en ny tröja? Samtidigt får jag dåligt samvete när andra gillar bilden och tillslut går jag in och gillar jag oxå eftersom jag känner mig "snål" annars...

Men ser det inte som något större problem och rent generellt gillar jag Facebook som ett sätt att nå människor i jobbet, föreningsliv etc Och ibland lägger jag upp privat bild på något som jag är stolt och glad över- hästen, barnet, fantastiskt väder. Och allvarligt talat går jag inte in och tittar exakt vem som gillat och inte gillat så jag vet inte varför jag tror andra gör det...
 
Jag har fb, jag föredrar fb framför träffa människor irl :rofl: jag är engagerad i en del grupper, även admin där. Tycker fb blir bättre och bättre :) tycker fb ersätter mkt nu, tex blocket, forum, etc.

Jag tycker att fb INTE borde ersätta vare sig forum eller blocket eftersom det inte går att söka vettigt i grupperna och att det kommer så mycket ovidkommande information från andra spekulanter i köp/sälj grupper (typ "vill ha" eller "fin"- jag som säljer skiter högaktningsfullt i om nån vill ha eller tycker att min vara är fin men inte har råd). Att jämföra facebooks fullkomligt orimliga flöde med ett forum gäller enbart mycket, mycket små forum. Tycker jag.
 
Jag har FB och har uppskattat mycket att kunna ta del av kompisars och släktingars små äventyr. Vi har fullt upp med vårt eget så några träffar i verkliga livet blir inte av. Jag tycker det är trist att FB har blivit nästan uteslutande ett medium där man delar vidare artiklar och blänkare från kvällstidningar och diverse "för- och emot-grupper" istället för personliga uppdateringar. Jag skaffade FB för att få ta del av och hålla kontakt med kompisar som jag inte träffar på annat sätt av olika anledningar och den funktionen försvinner mer och mer tycker jag. Endast ett fåtal av mina vänner på fb gör just så = delar med sig av en mysig ridtur, ett biobesök eller bara att hen är på gott humör eller lite nere.

Lite knapplån också: Jag funderar också över det där med "följ oss på facebook" när det gäller företag. Jag har själv en företagssida på fb och en hemsida för företaget. Snabbt hakade jag på praxis att man uppdaterar på fb och inte på hemsidan (bara kopplar sidan till fb) för det är ju sååå bra. Det är bara det att jag, när jag söker information själv, ofta hoppar över fb-statusar och söker efter informationen på hemsidor t ex. istället (känns knapphändigt och "inte riktigt seriöst" på något sätt). Jag har alltså svalt betet och försöker sprida informationen på en sida som jag själv inte skulle söka informationen på :banghead:.
Jag överväger starkt att uppdatera på hemsidan i första hand och kanske länka på fb istället för, som nu, tvärt om. Vad tror ni om det?
 
Jag har inte facebook och kommer inte att skaffa det heller om jag inte blir absolut tvungen. Jag vill helt enkelt inte ha det, har inget behov av det och vill absolut inte ha någon som helst privat information eller konversationer upplagt på internet. Om någon vill mig något så får de ringa, smsa, maila eller helt enkelt prata med mig. Jag är dessutom ganska osocial av mig och vill helst bli lämnad ifred och har inget behov av att hålla koll på vad alla runt omkring mig sysslar med och vill inte att de lägger sig i vad jag gör heller.
Men det är jag det, alla är vi olika, och det har hänt att jag fått kommentarer om mitt val, både positiva och negativa.
 
Jag tycker att fb INTE borde ersätta vare sig forum eller blocket eftersom det inte går att söka vettigt i grupperna och att det kommer så mycket ovidkommande information från andra spekulanter i köp/sälj grupper (typ "vill ha" eller "fin"- jag som säljer skiter högaktningsfullt i om nån vill ha eller tycker att min vara är fin men inte har råd). Att jämföra facebooks fullkomligt orimliga flöde med ett forum gäller enbart mycket, mycket små forum. Tycker jag.

Jag håller med om det du skriver. Vad gäller forum så handlar det inte bara om att det är svårt att söka utan också om att så många diskussionsgrupper, till skillnad från internetforum, kräver att man aktivt går med i dem även om man bara vill läsa.
Tyvärr så spelar det ingen roll vad du och jag tycker. Jag försökte hålla liv i ett forum som rör ett av mina intresseområden men det var omöjligt - folk diskuterade på facebook i stället.
 
Jag har ett facebook konto, enbart för att "titta till" vissa grupper som har hästar och får att göra. Inga vänner, och en profil som gör mig i princip omöjlig att idenfiera.

Privacy, integritets- och yttrandefrihetsfrågor gör att jag är väldigt skeptisk till facebook som fenomen, och som "makthavare".

Att facebooks algoritmer "smeker medhårs" hoppas jag att alla vet. Alltså att den som söker och besöker grupper som handlar om katter, har vänner på fb som som är intresserade av katter, kommer att få tips på vilka sidor som vännerna besöker, och vilka sidor som folk som använder kattgrupps sidorna använder.
Ofta är det nog harmlöst, att få reda på existensen av en till hästgrupp gör inte så mycket, men om vi ersätter detta med t.ex. rasism, eller IS-rekrytering...
Det kan då uppstå en slags normaliseringsprocess för användaren: titta så många/så mycket det finns om den här företeelsen, då är det nog så...

Att ett privat företag som t.ex. facebook, lyckas surfa utanför nästan all möjlighet att tillämpa någon form av reglering skrämmer mig.
Jag vill inte att privata företag ensamma ska vara enväldigt ansvariga för vad yttrandefrihet egentligen innebär. Jag vill att vi alla, via demokratiskt fattade beslut ska ha ett avgörande inflytande.

Att företaget kan bestämma över bilder och text på ett godtyckligt sätt är också skrämmande: IS våldsvideor har kunnat publiceras vid många tillfällen utan att tas bort, medan bilder på kvinnor som ammar raderas...
Se t.ex. den här artikeln: http://www.dn.se/kultur-noje/grasrotter-i-kamp-mot-nathat/

Eller den här: http://www.dn.se/kultur-noje/pa-besok-i-facebooks-moralmaskin/

Samtidigt blir jag också rätt störd på hur flera av de facebook-grupper jag besöker verka fungera.

Grupperna om får "kidnappas" väldigt ofta av extrema varghatare (som inte har får), där de delar med sig av mer eller mindre falsifierad information om t.ex. vargattacker på fårbesättningar, enbart för att driva sin agenda. Till slut riskerar grupperna att förvandlas till varghatargrupper istället.

Precis som på ett forum som Buke, så finns ju både kunniga och okunniga på facebooks grupper för olika intressen. Jag har sett många exempel på "blind leder blind". Och när jag väl samlat mig till att försöka skriva något genomtänkt, så går det inte att hitta tråden (försvunnen i tidslinjens dunkel). Och modereringen är också ofta dålig, "alla ska få säga vad de vill utom personangrepp". Ibland uppmanas till både olämpliga och olagliga företeelser vad avser t.ex. djurvälfärd.

Dessutom är facebooks grundkonstruktion mera anslagstavlans än forumets:
*Inlägg är inte enkelt sökbara, ett intresant ämne försvinner lätt djupt ner i tidslinjen på kort kalendertid i en välbesökt grupp.
* redigeringsmöjligheterna för inlägg är urusla
* Att söka verklig information via facebook är också så gott som omöjligt.
* Att veta vem som verkligen postar är svårt. Någon som kallar sig ett vanligt namn kan vara ett alias för t.ex. en namnkunnig rasist/näthatare/xxxhatare

Så i själva verket kan inte facebook konkurera med forum för diskussioner.
Här på buke finns en guldgruva för att leta efter kunskap och erfarenheter runt hästar. Både via den interna sökfunktionen, men också via google: söker man på något hästrelaterat via google, så får man normalt en drös med buke-relaterde träffar.
Ofta har frågorna stötts och blötts, båda via många inlägg och via många trådar med snarlik men ändå olika utgångspunkt, och det går att få en bra bild över företeelsen.
Att redigera ett inlägg är ju inte svårt? Däremot verkar många inte ha fattat det, de skriver ett inlägg till istället.

KL

Kan någon förklara varför jag får upp alla uppdateringar från en vän som jag aldrig interagerar med? Det är nog ett halvår sedan jag gillade eller kommenterade henne, jag får fortfarande upp allt från henne i mitt flöde. Hon gillar eller kommenterar heller inte mig.

Jag undrar INTE hur jag ska få bort henne, jag är bara nyfiken på varför jag ser henne. Vi har visserligen många gemensamma vänner men inte fler än jag har med många andra som inte kommer upp lika ofta i mitt flöde.
 
@Peach Men varför ha sin chef som vän om man inte känner sig bekväm med det?
Jag skulle aldrig lägga till min chef som vän. Man måste inte acceptera alla vänförfrågningar.

Hmm skrev jag att jag har min chef som vän på fb nu, eller formulerade jag mig dåligt så det uppfatades så?
Jag har inte något privat facebookkonto längre.

Jag tror många känner att de måste acceptera en vänförfrågan från en chef då man är i underläge, dvs. man vill behålla en god relation med chefen om alla ens kollegor är vän med chefen på fb och så vidare. Man kanske vill ha goda referenser från chefen i framtiden, eller är rädd att mista sitt jobb om man tackar nej.

Det här hände mig iaf.
Chefen krävde att jag la till honom som vän efter att jag jobbat där ett par veckor så att han kunde lägga till mig i företagets hemliga fb grupp jag visste inte mer än så men fick veta av en annan kollega att de hotat ge henne sparken om hon inte skaffade fb så jag kände mig tvungen att acceptera. Det är också en tjej som börjat efter mig som fått sparken (som var jättetrevlig och gjorde ett jättebra jobb vad jag såg ) och chefen angav bland annat att hon inte ville använda företagets fbgrupp som skäl när han berättade det till mig att hon inte fick fortsätta.

Företaget använder sig av flera hemliga grupper för oss anställda där det läggs upp hur mycket alla sålt varje dag med orealistiska mål där man jämförs mot varandra, jobbar i en slags butik där man jobbar ensam. Där jämförs man med företagets andra "butiker", (när jag berättat om salgshysterin för vänner så frågar de bara va, men det är ju bara en butik ni kan ju inte sälja något ens som kunden inte kom dit för att ha?) chefen har en egen grupp för sin "butik" där det gnälls och skälls nästan dagligen (alltså tänk nivå arga meddelandet på whiteboarden i ett stall om oväsentliga saker fast på barnsligare nivå ungefär). Enskilda personer hängs ut när denne gjort något fel av misstag, nya regler och rutiner läggs upp på fbgruppen dagligen som man ska uppdatera sig om på sin fritid.

Jag vill alltså inte ha fb alls, men jag gjorde alltså ett nytt konto efter jag märkte hur mycket det var med företagets grupper, och kände att jag inte ville ha chefen som vän och så vidare men kände att jag inte kunde ta bort fb heller utan att riskera att få sparken. Så jag avslutade mitt privata konto och gjorde ett för företaget.
Jag sitter nu i den sitsen att jag vill ta bort fb helt då jag inte vill använda det helt enkelt, men kan inte pga. jobbet då jag är rädd att få sparken om jag gör det, så jag måste vänta tills jag hittat ett nytt jobb. Och tro mig om min fråga till min nästa arbetsgivare på anställningsintevjun är om de kräver att man ska ha fb :D.
 
Jag har fb, jag föredrar fb framför träffa människor irl :rofl: jag är engagerad i en del grupper, även admin där. Tycker fb blir bättre och bättre :) tycker fb ersätter mkt nu, tex blocket, forum, etc.
Hur kan FB ersätta vare sig blocket eller forum, när man inte ens kan söka efter saker på fb?

Hur menar du då?

Om jag lägger ut en annons på min vackra vita enhörning på blocket eller hästnet, så kan man googla "vit enhörning säljes", och så hittar man mina annonser.

Om jag lägger ut samma enhörning på en av de femtielva grupperna på fb om enhörningar, så ser bara de som är med i gruppen/besöker gruppen detta, och det syns inte att den är till salu när man googlar.

Dessutom kan man inte föra genomtänkta längre "samtal" av forum-typ på fb. Frågan försvinner ju i tidslinjens djup, och ersätts av nya frågor, hela tiden.
fb är värdelöst för erfarenhetsåtervinning, det är som ett kassetband, där man spelar in nytt hela tiden, och inte kommer ihåg något gammalt....
 
Jag har Facebook och lägger ibland ut album med bilder från våra resor där, men annars använder jag Facebook enbart för grupper och messenger.

Min sambo har inte Facebook och har aldrig haft. Han får ibland reaktioner på det men inte så mycket faktiskt, och jag har aldrig reflekterat över att det skulle vara något konstigt.

Däremot blir det faktiskt väldigt struligt när man studerar och någon i ens grupp inte har Facebook. Det finns inte riktigt något lika bra alternativ som Facebook till enkel och smidig kommunikation inom gruppen... Men alla måste såklart få välja själva i slutändan ändå, men det blir väldigt mycket struligare och kommunikationen blir alltid bristande utan Facebooks hjälp :p
Vadå enek och smidig kommunikation inom gruppen? Och bara facebook funkar?

Hört talas om mejl? Skapa en grupp i mejl. Går på nolltid i valfritt meljverktyg. Det går utmärkt att skicka bilagor också i mejl, det går inte i facebook...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 541
Senast: Ramona
·
  • Artikel
Dagbok Det sorgliga med att vi människor är individer är att vi alltid är delvis ensamma. Om man inte tänker på det så bryr man sig nog inte...
Svar
7
· Visningar
1 234
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Jag ber om ursäkt för ett långt inlägg i förväg, men det här är ett ämne som jag funderar på ofta och som därför också är svårt att...
2
Svar
21
· Visningar
2 952
Senast: honung
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 213
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 29
  • Allergifoder

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp