Bukefalos 28 år!

Din hästs dag- stallrutiner osv.

Eget stall med boxar hemma där jag har avelsston och unghästar ( just nu 4 hästar). Utsläpp någon gång mellan kl. 6-8 beroende på när jag börjar jobba, fri tillgång på grovfoder i hagen som är ca 3 ha. Jag gör alltid iordning i stallet efter utsläpp, det tar drygt en timme. Insläpp någon gång mellan kl. 17 och 20, beroende på när jag kommer hem från jobbet och årstid, fri tillgång till grovfoder inne, de får lite morötter, betfor och mineraler någon gång under kvällen, lucern om det behövs till någon. Jag borstar av och kollar över hästarna vid insläpp, tar av täcken den säsong de har täcken ute, släcker i stallet vid 22 tiden.
 
Jag står inhyrd och just nu, när jag sällan rider min häst, är det rätt simpelt:

Mellan 7-9:30 (varierar): I tur och ordning kraftfodergiva, borstning om jag hinner/har utsläpp, täckesbyte, utsläpp och hö i hagen.
13-tiden - Lunchhö för kompisen i hagen bredvid, min får frukosthö så det räcker fram till 15-16-tiden.
Mellan 18-22 (varierar): Insläpp, borstning om jag hinner/har insläpp, täckesbyte, kvällshö, kraftfodergiva.

När jag rider blir det vintertid på förmiddagar senast lunchtid, så att jag hinner klart med god marginal innan det blir mörkt.

På sommaren är hästens schema "bete!!!!" 24/7 i 3,5 månad och mitt schema är "leva livet!!!" samma period. ;)
 
Jag jobbar på en gård med ca 85 hästar, har mina 3 egna inackorderade + även mina träningshästar där.
Unghästar, föl och avelsston har fri tillgång på lösdrift i flock.
För ridhästarna ser rutinerna ut såhär:

8.00 - utsläpp av de hästar som står inne och fodring ute av alla hästar
När alla är ute och fodrade blir det mockning och sopa i stallet. (hästarna står och äter till ca 11)
9.30 - Ridning av de hästar som ska ridas. Har ingen speciell ordning utan rider bara! :)
ca 15.00- Ridskolehästarna kommer in, får hö och havre (några proteinpellets också)
18.00 - fodring igen och intag av de hästar som står inne under natten (endast några få som behöver extra mat)
Alla hästar har (mycket) halm i hagarna/ligghallarna för att tillgodose tugg-behovet.
Har i stort sätt aldrig (peppar peppar) kolikhästar eller andra välfärdssjukdomar hos våra hästar. Alla utom några få går på lösdrift.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
794
Senast: valy
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 812
Senast: Shixle
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 901
Senast: Linda_A
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 374
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp