Bukefalos 28 år!

Din hästs dag- stallrutiner osv.

Hästen berättar:
Kl 7 öppnas stalldörren och ögonen måste vänja om sig från nattmörker till dagsljus. O_o Ser att frukosten blivit inkastad i boxen, så då mumsar jag i mig den så fort som möjligt. Man vill inte riskera att bli utan! :eek: Någon gång mitt i mumsandet öppnas boxdörren och mumshinken kommer in! :d

När frukosten är uppäten byter jag om från pyjamas till utekläder och får gå i en jättekonstig hage med grindar som rör på sig i 45 minuter. Rätt vad det är så byter grindarna varv och jag får den rakt i ansiktet! :wtf: :banghead: Snabbt måste jag då vända mig om och springa ifrån grinden! Och så här håller den på tills jag får gå ut i min fina rasthage med vindskydd. Just det, där har jag även min lekkamrat. En valack som jag brukar skrämma upp ibland. :grin:

Kl 11 kommer grabbarna med hö till hagen! :love: "FÖRSTEN!!!" brukar jag skrika och så springer jag mot första bästa hö-hög!

Efter maten (eller på kvällen) brukar matte komma och hälsa på, då går vi in i stallet och jag får morötter och sedan blir jag ordentligt borstad och ompysslad. :) Det brukar nästan alltid leda till att vi är ute och springer, vilket är jättejobbigt! :wtf: Men ganska roligt oftast... Ibland har vi med oss min kompis valacken, och då brukar jag busa till det ordentligt! :sneaky: Vissa dagar går vi till ridhuset, där brukar vi hoppa hinder! :bump: Svinkul!!!

Efter vi har varit ute och busat brukar jag få på mig min pyjamas och gå in i min box, där är det fint iordninglagt mat och nytt vatten och nymockat, så då jag in och kissar ordentligt :grin: efter att ha hållt mig hela dagen ute i kylan, jag vill inte kissa när det är kallt! :nailbiting: Sen börjar jag äta.

Senare på kvällen, typ kl 21, är det middag!!! :d Och sovdags... :)
 
Jag står inhyrd och för min häst ser dagen ut såhär;

ca 08.00 Väckning med kraftfoder och vid behov täckesbyte
ca 08.30-09.00 Utsläpp där frukosthöet redan ligger serverat (de flesta hästar i stallet har fri tillgång, men min och ett par till har begränsat)
13.00 Lunch hö
17.00-19.00 (Beror lite på vem som har insläpp då det ligger på schema på oss hästägare. Jag föredrar så sent som möjligt) Intag och då finns det middagshö serverat i boxen.
ca 18.00 (Oftast. Varierar lite beroende på dag. Ibland är jag där tidigare men försöker undvika så jag inte tar utetid för hästen) Ridning eller annan aktivitet. Ridning sker 6 dagar/veckan så en dag ägnas åt vila/annat.
21.00-22.00 Kvällsfodring av hö och kraftfoder.
 
En normal vinterdag som den så ser rutinerna ut som följande:
06.30 Ut i hagen med frukost utomhus
11-11.30 förmiddagshö
14.00 eftermiddagshö
Beroende på väder, men ca kl 16 när det börjar bli mörkt, intag med hö och lite äpple i krubban. Visitation och check av hästarna, kolla så alla skor sitter, täcken är hela och torra.
22.00 natthö och kraftfodergiva.
Jag rider någongång under dagen.

På sommaren går dem ute dygnet runt, men får komma in om det är jättevarmt, mycket flygfän osv mitt på dagen. Ges även lite stödfodring när de kommer in för betet räcker inte hela sommaren.
Står inhyrd i ett mindre stall med 3 hästar :-)
 
Jag har ju mina hästar på två olika ställen för tillfället. Så de har olika rutiner.

Hampus, Ricky och Grålle

Frukost serveras i hagen, hösilage som sprids ut på olika ställen om det inte är lersäsong, då finns det badkar att lägga i. Frukosten serveras runt halv sju.

4321772_orig.jpg


På helgen får de komma in runt 12 och äta kraftfoder i stallet, medan jag grejar med annat eller rider/kör Hampus.

1893967_orig.jpg


På vardagarna får de kraftfoder i stallet runt 18, sedan lite hösilage ute i hagen igen. Kvällsfodrar vid 22.

Mellan fodringarna leker de, vilar och vandrar omkring i hagen. Kanske hittar de någon asp eller sälg att gnaga på.

37697_orig.jpg


Ariel

Kommer ut runt halv åtta på morgonen, får då frukosthösilage. Ungefär vid två får hon högiva och så kommer hon in runt åtta för mer hösilage och ibland ridning. På helgen brukar jag försöka rida innan högivan, så hon inte missar en del av den. ;)
 
En vanlig vardag, två på lösdrift, sköter allt själv förutom att vi två som står i stallet turas om med morgonfodring vardagar.

6:30-7:00 Antingen kommer matte eller en annan tjej med våra frukostnät.
15:00-16:30 Matte kommer och vi får några kilo hö. Under tiden vi äter gör hon i ordning mer mat till nästa dag, byter vatten i Thermobaren m.m. Efter maten brukar det vara ridning eller annat motion på schemat, men vi vilar de flesta onsdagar och fredagar.
ca 23:00 Öppnas vår fodergrind och vi får vårt kvällshö!
 
Kallblodet Janne går naken med klippt hals och bog i en stor lösdrift med 12 kompisar, halvblod, fullblod och quarters, det finns fri tillgång på ensilage, frostfri vattenkopp, fri tillgång på mineraler, och två halmade ligghallar. Han hämtas av mig ungefär 4 gånger i veckan för ca två timmars motion, oftast uteritt, ibland ridhus och lektion varannan vecka. Sommartid gigantisk hage. Klimatzon 1.
 
Inhyrd i stall utan kollektivpass. Så här ser min hästs vardag ut om jag kommer ut till stallet:

Ca 07:00 Tillbringat natten i sin utebox, får morgonkraft och sedan ut till hagen där det finns fri tillgång på silage.

Kl 7-16 Går i stor hage tillsammans med 5 andra hästar och käkar mest, gnager på träd och har det bra.

Kl 16 kommer jag ut och mockar och fixar. Kl 17 rider vi antingen ut, på vår bana eller i ett närbeläget ridhus.

Kl 18 Kvällsmål med kraft och gott om silage som ska räcka en stund.

Om jag inte kommer ut tas hästarna in runt 19 och får middag då.

Utanför sin utebox:

spex5okt_14.jpg


Stretch på stallplanen med uteboxarna till vänster:

stretch2.jpg
 
Står i privatstall.
Hästarna kommer ut klockan 7 och får frukost då.
Lunch vid 13.00
Kommer in vid 17.00

Kommer oftast till stallet vid 15.00 för att rida och där får han alltid lite hö efter ridning.
 
Jag står inhyrd i ett stall med 30 hästar och ponnyer.
6.30 hösilage och därefter kraftfoder ( Paavo cerevit 1 kg) i boxen.

7.30 på med utetäcket och ut i hagen med kompisarna, han går med 2 andra vallackar i kuperad hage brevid havet, lite avis på hans utsikt hela dagarna! :)

12.00 Lunch i hagen 2-3 kg hösilage

16.00 intag och täckes byte. Han får 8 kg HS i slowfeeding nät och kraft, en liter slobber.

18.00- 20.00 matte borstar pysslar och rider.

22.00 kvällsfoder 2-3 kg HS och ett kg Paavo. God natt min skatt!!:love:
 
Mina hästar går på lösdrift just nu har jag bara en korsning och två shettisar.

Tidigt på morgonen får dom frukost av farbrorn som äger stället tror han ger dom runt kl 6, hö och halm.
Är jag ledig eller jobbar kväll så åker jag dit och ger dom lunch runt 12 oftast bara hö. Jobbar jag så ger farbrorn.
Sen får dom ett mellanmål nån gång mellan kl 16 och 19 lite beroende på när jag motionerar dom och hur jag jobbar osv. Ibland får dom två mellanmål med hö och lite halm.
Dom kommer ut och motionera nån gång mellan 12 och 22 oftast, beroende på hur jag jobbar och när jag känner för det. Klappar och kramar får dom utspridda under dagen. Ibland kommer grannen och hälsar på, då är det tävling om vem som hinner äta flest morötter.
Hink foder serveras nån gång under dagen när det passar mig.
Sen är det kvällsmat mellan 22 och 00 nån gång, hö och halm.
 
Utsläpp mellan 07-08 och då finns morgonhöt i smhn i foderbordet. Beroende på hur mitt nattarbete varit, om det varit lugnt, om jag haft vakande natt eller vilande o.s.v. så tränas hästarna antingen på förmiddan eller på eftermiddan och då serveras även hö inne liksom dom får hö löst i foderbordet på eftermiddan efter träningen. Insläpp mellan 21-22 och då utfodras dom individuellt (har två hästar med olika behov) med hö i smhn och lucern/mineral/kli/morot i krubban samt att det är godnatt.
 
Eget stall på gården till mina två hästar.
Kl.6-7: frukost i krubban, jag fixar vatten ute i hagen och släpper sen ut dem, de har fri tillgång till ensilagebal som står i foderhäck i hagen. Oftast gör jag stallet direkt efteråt, alltså mockar, fixar vatten och foder.

Ridning/motionering/pyssel sker under dagen, beroende på hur jag jobbar eller hur dagen är upplagd etc.

Kl.21-23 Insläpp för kvällen. Kollar igenom dom och släcker och säger godnatt :)
 
Har mina två islandshästar hemma på gården i eget stall. Så nu under vintern ser de ut ungefär så här.
Kl 6-8 (beroende på om det är helg eller vardag): Frukosthö lägg ut i hagen, lunchen lägg i foderhäcken och lunchgrinden dras upp, sen släpps hästarna ut och vatten fylls om det behövs.
Kl 12: Lunchgrinden öppnas så hästarna kan gå in och äta sitt lunchhö.
Kl 16-17: Middagshö ges ute i hagarna, vattnet kollas.
Kl 19-20 ca: Ridhästen motioneras några dagar i veckan. Ridning eller markarbete.
Kl 21-23 (beroende på om det är helg eller vardag): Boxarna städas, hö packas/läggs in i boxarna och vatten fylls. Hästarna kommer in och äter sin kvällsmat. Jag säger god natt och släcker.

På helgen rids/tränas oftast ridhästen efter de ätit sin lunch. Städning av boxar kan ske annorlunda tid lediga dagar. Men när vi jobbar ser det ofta lika ut :)
 
Min häst står inackorderad på en liten ridskola och går med på vissa lektioner.

07.00 Frukost! Sedan täckesbyte och ut i hagen.
11.00 (ca) Lunch i hagen.
15.00 Dags att gå in och äta mat.
16.00 Motioneras av matte eller blir borstad av skötaren.
Någonstans mellan 17-20: Lektion. Annars bara hänga ut över boxen och bli beundrad och kliad av alla som går förbi.
20.30 Kvällsmat och nattning.

Hästen stormtrivs med all uppmärksamhet och tycker att det här livet är toppen. :)
 
Rutinerna just nu; (ganska värdelösa om man frågar Kexet)

06-07 ca så väcks man av frukosten, grunden är bra med smaskigt hösilage som räcker till eftermiddagen, efterrätten är mindre bra, goda pellets men alldeles för få! De är dessutom blandade med lucern så man måste pilla upp dem var för sig!

06:30 ca så kommer matte, hon är lite störig och ska lyfta alla hovar och krafsa rent, men det är ok för sedan kommer det bästa! Promenad på 4 minuter! ( matte försöker säga något om att det blir längre stunder snart men det är alldeles för kort) Ibland har jag myror i brallan och tar ett bocksprång! Mer hinner jag inte för matte är en tråkmåns och pratar om mitt ben som det ska vara något speciellt med.. Det funkar alldeles utmärkt tycker jag!

Kl 7 är livet ganska trist, kompisarna går ut i hagen och jag får nöja mig med att mumsa hö och sova till ca 18 när de andra kommer in. Då serveras även en ny portion hösilage trots att jag knappt hunnit äta upp.

19 så kommer matte igen, då kan jag få busa genom att stå precis där hon ska mocka ;) hovarna krafsas, och så ska tempen tas, och sedan kommer meducin!! Bläää! Det enda som är bra med den är att matte sedan fjäskar med betfor och fyller vattenhinken med ljummet vatten ;)

En till liten prommis och sedan borstning i nästan en timme, det är ganska mysigt!

Vid 21:30 får man kvällsmat med mer hösilage och en till portion pellets. Jag förstår verkligen inte varför det ska vara bra att blanda godingarna med lucern, det blir så jobbigt att pilla fram dem!

Hälsningar från Kexet 8mån som vanligtvis har rutinerna att vara ute dygnet runt med polarna men som nu är ordinerad strikt boxvila med promenader på grund av en skada.

 
Stall på gården. 3 hästar som ägs av mig och min mor. Vi två som delar på in och utsläpp. En vanlig ledig dag nu under vintern ser ut ungefär såhär.

6.30-7.30 Frukost. Kraft inne sen täckas dom och får hö i hagen.

Mockar direkt och fyller höpåsar och vatten.

Rider oftast vid 10.00, antingen åker vi 5 min bort till manege eller ridning i skogen. Har även ridbana på gården men som mest används under vår sommar höst.

Lunchfodring ca 12

Eftermiddagsfodring ca 16

Insläpp ca 19-20 Kraftfoder och kvällshö

Arbetsdagar mockas och rids det eftermiddag/kväll.
 
Inackorderad i privatstall med...16 hästar.
Kl 6-7 Kraft inne, utsläpp, hö i hagarna
Kl 12-14 Lunchfodring ute
Kl 18-19 Insläpp och kvällsfodring
Enligt mina stallkamrater ligger min häst ner och sover strax efter 20 om kvällarna :D

Beroende på hur jag jobbar och om jag har utsläpp, lunchfodring eller insläpp varierar det vilken tid på dygnet hästen rids.
 
Mina går på lösdrift med fri tillgång på hösilage. Kollar till vattnet morgon och kväll och så får de kraftfoder en gång om dagen, oftast em/kväll.
 
5-8 går dom ut. Beror på om det är helg lr vardag. kraft inne, täckes byten sen hö i hagen
15-16 lunch
ca 17-18 kan det bli motion.
19-22 beroende på vädret och så kommer dom in och får kraft, hö och täcken byts
 
ca 6-7 kraftfoder inne, täckesbyte, ut i hagen på 3 ha där ensilagebalen väntar.

ca 21 insläpp till box med kraftfoder och hö. Täckesbyte.

Aktivering kan ske när som på dygnet :)
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 713
Senast: Linda_A
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 211
Senast: zassoo
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 949
Senast: Solstig
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 394
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp