Din perfekta fodelsedag

Bukefalos 30 år!

Stefffie

Trådstartare
Hur ser din perfekta fodelsedag ut?
For likhetens skull, sa ar det pa en helgdag, eller en dag du inte behover jobba pa, sa du har en jobb-fri dag framfor dig!

Nyfiken pa bredden av preferenser har - antar att det kommer stracka sig fran de som inte gor nagot sarskilt allt, till de som planerat en minisemester flera mander i forvag :D

Ingen vet, allt är som vanligt (vilket är ungefär vad som händer, eller inte händer, i vanliga fall). :D Jag hatar att fylla år. Ingen på jobbet vet datumet, inga brev från Buke, ingenting.

Min enda önskan när jag fyller år brukar vara marsipantårta :p Fyllde år nu i januari och hade en enligt mig perfekt födelsedag. Jag, familjen och hundarna packade korv och minitårtor och promenerade långt upp på skogen till ett tjärn där vi grillade korv och fikade och hade det allmänt mysigt 🥰

När jag var i Wien en födelsedag för många år sedan gick jag ut och åt fantastisk frukost så jag har gjort det till tradition sedan dess. Croissant, toast, marmelad, ägg, rökt lax, kaffe, juice och bubbel. Sedan rider jag gärna ut med vänner, slappar lite och sedan går ut på någon rolig fine dining restaurang. Men frukosten sätter tonen för en bra födelsedag.

Nu är jag för dålig för att kunna göra så mycket så när jag fyller år om några veckor så tar jag och maken bussen till kew gardens. Ska besöka favoritväxthuset, förhoppningsvis sitta ute i solen och sedan afternoon tea. För mig just nu känns det perfekt.

Vi har, sedan vi träffades (för 18 år sedan), en liten tradition att vi är uppe till tolvslaget natten mot våra födelsedagar - lite som på nyårsafton. :p På tolvslaget skålar vi med ett litet glas rödvin och äter en bit god, lyxig choklad, samt ger/öppnar present(er). (Detta sker oftast i sängen eftersom vi är rätt kvällströtta…) Hur den perfekta födelsedagen ser ut efter det beror lite på. Mormors gräddtårta med jordgubbar och banan är ett måste för mig. Mormor, som startade den traditionen när jag var pytteliten, är borta sedan länge, men gräddtårtan hänger kvar. Dagen ska annars vara lugn och mysig. Extra lång promenad med vovvar på trevligt ställe är ett plus. Bor långt från familjen och har ont om kompisar, så ingen kommer på besök (mest skönt). Dagen avslutas med någon, lite extra god och genomtänkt, middag. Tada. Mer behövs inte. Gillar absolut inte stora firanden…

Fyller faktiskt (50 O_o) år i nästa vecka. Då ska det åkas bort ett par dagar, men innehållet blir ungefär som ovan ändå. 😜

Jag är uppvuxen med en pappa som firade allt, och fyller år i början av juni och gick sällan i skolan på min födelsedag (en skoldag och två avslutningar på alla år)
Så jag gillar att fira! Tar alltid semester och gör det till en trevlig dag för mig själv med något som jag gillar . Sen träffar jag kompisar på uteservering för en trevlig middag och öl.

Jag är uppvuxen med en pappa som firade allt, och fyller år i början av juni och gick sällan i skolan på min födelsedag (en skoldag och två avslutningar på alla år)
Så jag gillar att fira! Tar alltid semester och gör det till en trevlig dag för mig själv med något som jag gillar . Sen träffar jag kompisar på uteservering för en trevlig middag och öl.

Vad är "en trevlig dag" för dig? Några favoritdagar du minns?

Vad är "en trevlig dag" för dig? Några favoritdagar du minns?
Jag är så gammal nu så det har varit olika genom åren. Har varit hotellfrukost, lunch på trevligt ställe, se en utställning jag längtat efter eller titta på något annat som jag varit nyfiken på. Har varit olika utifrån min ekonomi, mina föräldrars hälsa etc. Pappa är numera borta sedan flera år medan mamma bor på äldreboende. Förr i tiden gick vi alltid på någon bra restaurang typ Grands veranda och sen promenad ut till Djurgården för fika och därefter mötte jag kompisarna på stamkrogen.

Jag köper också födelsedagspresent åt mig själv. Har aldrig varit så snäll som när jag fyllde 36, då fick jag en häst!

Jag fyller år mitt i sommaren och dessutom fyller min 2 år yngre syster 2 dagar före mig. Som barn blev jag väldigt sällan firad på MIN dag. Släkten kom och firade på syrrans födelsedag - om vi var hemma - annars var vi på någon campingplats i Sverige. Och då blev det också firande på syrrans födelsedag.

När jag fyllde 15 år, så satt vi på en regnig campingplats i Storuman - fick ingen present, ingen tårta, inte ens ett grattis från föräldrarna och syskon. Det är nog min värsta födelsedag.

Så jag firar min födelsedag genom att jag vill vara hemma och ha typ klassiskt svenskt sommarfika med bullar, 7 sorters kakor och marängtårta med vispgrädde och jordgubbar. Och jag vill bli firar på den dagen jag fyller år, inte 2 veckor före eller 2 veckor efter. De som är hemma är välkomna att komma och fika - presenter är icke nödvändigt - men jag uppskattar verkligen att vänner och släkt tar sig tid och kommer för att säga grattis. När jag fyllt jämnt (typ 50 och 60) då har jag arrangerat riktigt gardenparty med partytält och pynt - och det har varit så trevliga och förvånansvärt många har dykt upp, Just med tanke på att jag fyller mitt under industrisemestern.

Så ett perfekt firande är vackert sommarväder, närmaste vännerna på plats och faten fulla med gosaker :)

/Lizzie

Då är jag med min mamma som också fyller år samma dag. Vi äter prinsesstårta och delar på rosen, som vi alltid gjort, och så hittar vi årets första tussilago. Vi letar alltid efter dem kring vår födelsedag, och den som hittar en först skickar en bild (jag skickade till henne nu på lunchen, vi fyller på söndag).

Det känns lite ofattbart att jag en dag kommer att fira utan henne. Få hela rosen själv och komma på att jag inte kan skicka en bild till henne när jag hittar tussilago. Men, förhoppningsvis är det många många år tills dess.

Jag fyller år i oktober så som barn och när jag gick i skolan hade jag alltid höstlov på min födelsedag. Jag har faktiskt fortsatt att ta semester på min födelsedag för att slippa gå till jobbet och slippa påtvingat firande med kollegor. Brukar inte vara något problem trots att det oftast infaller på höstlovet att bara få en dag så.

Är annars uppväxt i en släkt där firande har varit jätteviktigt. Morfar älskade födelsedag, både sin egen och andras. Men egentligen är jag mest nöjd med att slippa gå till jobbet och kunna rida i dagsljus när kvällarna precis börjat bli svarta igen.

Ingen vet, allt är som vanligt (vilket är ungefär vad som händer, eller inte händer, i vanliga fall). :D Jag hatar att fylla år. Ingen på jobbet vet datumet, inga brev från Buke, ingenting.
Exakt samma som @Sel skriver. Möjligen att jag skämmer bort mej själv med någon thai/kines-mat och moussetårta

En vanlig, skön, ledig dag. Dvs sova lite längre än på vardagar, åka ut till stallet, ta det lugnt, rida ut tillsammans med vänner eller kanske ett ordentligt pass på banan, handbeta honom lite innan han åker ut i hagen igen och jag åker hem och spelar något roligt spel på dator eller playstation. Samma som jag hade gjort en vårdag några veckor innan betessläpp om jag var ledig och inte hade några måsten.

Liknande trådar

• Trick trana shettis, nyborjare.
  • Årsutvärdering 2023
  • Vad ar dina samsta egenskaper?
  • Hur borjar man med hudvard?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12