Bukefalos 28 år!

Disk gemensam kontorsyta

Nej. Jag menar att en kaffekopp som stått ett par dagar antagligen börjar mögla. Diskussionen har ju tidigare även tagit upp saker som en kaffekopp som stått när folk varit på semester = antagligen möglat. Refererar inte bara vad som står i TS, utan även vad som sagts tidigare eller spånar vidare.
Kollade ett par som stått ett par veckor här hemma, ingen av dem hade möglat. Har aldrig upplevt problem med möglande kaffekoppar. Men men, YMMV.
 
Jag kan både plocka undan efter andra och producera 130% på min 100%-tjänst. Jag tycker att min metod fungerar för mig. Undanplockandet är för allmän trivsel. Vad andra gör på sin arbetstid tänker jag är ett bekymmer för chefen, inte mig.

(Jag får regelbundet positiv feedback gällande mitt ”pysslande och piffande”, även från chef, inkl verksamhetschef).
Jag tycker det är superviktigt med micropauser. Många arbeten kräver dessutom mer tankeverksamhet än att man fysiskt utför en syssla.
Alldeles lagom att röra på sig, fundera på vem man ska ringa för att ta reda på x medan man plockar undan/ tar nytt kaffe.
Det ena utesluter inte det andra.
Jag håller mao med dig.
 
Kollade ett par som stått ett par veckor här hemma, ingen av dem hade möglat. Har aldrig upplevt problem med möglande kaffekoppar. Men men, YMMV.
Har man mjölk i och det är så pass mycket att det inte torkar in under dagen, så beroende på väder kan det ha möglat ganska bra på två- tre dagar.
(Jag dricker ofta kaffe med mjölk i to go cup i bilen och ibland glömmer jag bort muggen och :wtf::wtf::wtf:)
 
Kan ni hjälpa mig om det bara är jag som är gnällig eller om mina kollegor är onödigt slarviga?

Vi sitter 6 personer i ett gemensamt rum, alla har sina egna skrivbord men delar t.ex. hatthylla och dokumentskåp.

Det är inte tillåtet att äta mat vid skrivbordet men frukost, mellanmål, kaffe osv är okej och det bekommer mig inte alls. Det som stör mig är när det står gammal disk på skrivborden. Den ena platsen står en kaffekopp som är halvfull och har stått där sen onsdag förra veckan. Kollegan är ledig ytterligare en vecka. På ett annat står två kaffekoppar, en assiett med brödsmulor och ett nästan tomt vattenglas. Lämnades där i torsdags och kollegan åter imorgon.

Såhär är det ganska ofta men blir såklart ännu fler dagar nu när folk har semester. Är det bara jag som tycker det är sunkigt? Eller får man faktiskt säga till om det utan att vara en gnällspik?

(Det är såklart ingen som lämnar gamla koppar på mitt bord, det hade jag sagt till om utan att blinka)
Jag är en sån som glömmer, och jag störs inte heller av att det är oordning på skrivbordet så länge jag har koll. När jag inte hade eget kontor så var det alltid någon som förbarmade sig över min koppsamling och jag skämdes kanske lite men inte tillräckligt för att komma ihåg det ändå. Stör man sig tar man väl med en kopp till disken extra bara när man går till köket?
 
Forskning visar ju dock på att alla människor fungerar sämre i öppna kontorslandskap. Sen finns det de som uthärdar det bättre än andra. Det tänker jag att man som arbetsgivare borde tänka på. Att små team delar rum är ju en sak, men då är det bäst när det är personer som jobbar med samma sak som delar så det finns en funktion i delandet utöver att det är lokaleffektivt.

Finns det alltså forskning som visar på att alla människor mår sämre i öppna kontorslandskap än egna kontor oavsett förutsättningar? Oavsett vilket yrke man har, vilket arbetssätt man har och hur kontor respektive landskap är utformat?
 
Finns det alltså forskning som visar på att alla människor mår sämre i öppna kontorslandskap än egna kontor oavsett förutsättningar? Oavsett vilket yrke man har, vilket arbetssätt man har och hur kontor respektive landskap är utformat?
Artikeln talar om ökad risk och inte om att alla mår sämre i öppna kontorslandskap.
 
Finns det alltså forskning som visar på att alla människor mår sämre i öppna kontorslandskap än egna kontor oavsett förutsättningar? Oavsett vilket yrke man har, vilket arbetssätt man har och hur kontor respektive landskap är utformat?
Fungerar sämre handlar om att vara mindre produktiv. Det finns fler distraktioner och hjärnan måste då växla om fler gånger vilket gör att uppgifter tar längre tid att utföra. Jag har ingen aning om vilka grupper man forskat på eftersom det är så många och olika studier.
 
Tur man inte jobbar på kontor :)

Tänkte på denna tråden förut när jag stod och jobbade med en decimeter av en kollegas rövskåra i synfältet. Men hellre det än att jobba med kollegor som har en käpp i röven. :)
Nåja när jag jobbade ute så hade jag kollegor vars arbetsfordon (företagets) man inte fick kliva in i utan att byta till inne skor. De hade en liten matta i hytten och en sopborste. Så den där käppen i röven är nog inget som endast finns bland människor på kontor. Det är inte heller sällan klagomål på hur andra utför jobb bland andra arbetsgrupper med så åsikter om hur andra har det/gör det är inte något som hör till kontorsyrket utan är något generellt.
 
Fungerar sämre handlar om att vara mindre produktiv. Det finns fler distraktioner och hjärnan måste då växla om fler gånger vilket gör att uppgifter tar längre tid att utföra. Jag har ingen aning om vilka grupper man forskat på eftersom det är så många och olika studier.

Att man i studier kan komma fram till detta i de grupper man undersöker behöver ju inte vara några konstigheter alls. Men du skrev att det gäller alla människor. Det var den slutsatsen jag var intresserad av.

Vad det innebär att vara produktiv är ju också extremt olika beroende på arbetsuppgifter.
 
Fungerar sämre handlar om att vara mindre produktiv. Det finns fler distraktioner och hjärnan måste då växla om fler gånger vilket gör att uppgifter tar längre tid att utföra. Jag har ingen aning om vilka grupper man forskat på eftersom det är så många och olika studier.
Människor fungerar olika, kontorslandskap ser olika ut, arbetsuppgifter varierar. Ska man säga att någon företeelse är sämre för alla (eller nästan alla jag räknar inte med 100% även om man säger alla men 95% eller så) oavsett hur kontorslandskapet ser ut så krävs och oavsett vad man arbetar med kräver enormt mycket studier, jag tvivlar på att det finns sådana studier.

På gruppnivå är det lättare att uttala sig, men då gäller det ju inte alla.
 
Att man i studier kan komma fram till detta i de grupper man undersöker behöver ju inte vara några konstigheter alls. Men du skrev att det gäller alla människor. Det var den slutsatsen jag var intresserad av.

Vad det innebär att vara produktiv är ju också extremt olika beroende på arbetsuppgifter.
Okej, det jag menade var att det inte är en specifik yrkesgrupp eller personlighetstyp som fungerar sämre i öppna kontorslandskap.
 
Den artikeln handlar ju om aktivitetsbaserade kontorslandskap? Det är ju inte alls samma sak.
Den största anledningen att man ändrade inriktning handlar i min bransch om att team som satt på egna soloholkar underpresterade rejält jämfört med de team som lokaliserades i samma yta. Inte om lokaleffektivitet. Sen kanske det har spridits som en löpeld både där det passar och inte passar.

En av poängerna man utnyttjar är att man har stor nytta av den överhörning som inträffar, och då förutsätts att man jobbar med samma saker och att den totala gruppen blir lagom stor.

I stora öppna kontorslandskap går dessa fördelar inte att uppnå.
 
Att man i studier kan komma fram till detta i de grupper man undersöker behöver ju inte vara några konstigheter alls. Men du skrev att det gäller alla människor. Det var den slutsatsen jag var intresserad av.

Vad det innebär att vara produktiv är ju också extremt olika beroende på arbetsuppgifter.
+fler

Rent krasst har alla människor en hjärna som inte är gjord för det snabba och informationsintensiva och skiftande samhälle vi lever i idag så generellt så mår alla sämre av en miljö med mycket intryck. Ska du dessutom producera något koncentrerat är det än värre och särskilt om du inte kunnat välja själv.

En snabb googling på öppet kontorslandskap (som det ser ut generellt idag, se sista länk för framtid) och hälsa visar på studie efter studie på negativa samband mellan stress, mental ohälsa och större kontor.

Sen tror jag inte @monster1 syftade på exakt alla, i alla situationer i alla lägen, det är ju en ren omöjlighet att ha gjort studier på det utan att det är så utbrett generellt och att vi alla faktiskt sitter med en hjärna som fortfarande är programmerad i reptilstadiet så att det får räknas som "alla".

Några snabba googlingslänkar.
https://www.sjweh.fi/show_abstract.php?abstract_id=3707
https://www.ahum.se/bloggen/dags-att-skrota-oppna-kontorslandskap/

Intressant artikel kring kontorsutformande från en hjärnforskare:
https://www.castellum.se/om-castellum/press/nyheter/2020/12/katarina-gospic/
 
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0272494414000127
"Cell offices were associated with lower reported levels of distraction and cognitive stress, and flex offices with lower distraction, among the employees compared with all other open-plan office types. There were no significant differences in the outcome variables between different types of open-plan offices. However, there was an interaction between office type and the need for concentration for the job; employees in the high need for concentration group reported more distraction in all office types except in cell offices and also more cognitive stress in all office types except cell offices and flex offices."

https://www.su.se/forskning/kontorslandskap-hur-påverkar-det-oss-1.133026

http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:840700&dswid=8983
 
Den största anledningen att man ändrade inriktning handlar i min bransch om att team som satt på egna soloholkar underpresterade rejält jämfört med de team som lokaliserades i samma yta. Inte om lokaleffektivitet. Sen kanske det har spridits som en löpeld både där det passar och inte passar.

En av poängerna man utnyttjar är att man har stor nytta av den överhörning som inträffar, och då förutsätts att man jobbar med samma saker och att den totala gruppen blir lagom stor.

I stora öppna kontorslandskap går dessa fördelar inte att uppnå.
Ja att sitta med sin arbetsgrupp som är ett fåtal människor är ju en sak. Jag pluggar nu och då sitter vi 12 personer i en studio tillsammans dvs "öppet landskap" men alla har liksom små skärmar runt sig så man kan sätta upp papper och grejer som man behöver ha framme och så har man hörlurar och spelar musik i för att få bort"bruset" så man kan koncentrera sig om någon annan pratar (vilket det ju ofta är) för att inte tala om hur mycket folk ibland låter ändå genom att sucka, muttra och röra sig.
 
Jag kunde inte bry mig mindre om vad som är på andras skrivbord.
Tycker kanske det är lite udda att bry sig om om det inte uppenbart börjat mögla och då skulle jag bära bort den mögliga koppen utan att sura och anta att ingen ställt den där med flit.
(förvånad över att man inte får äta lunch vid skrivbordet däremot :) )
Just det där "med flit" förvånar mig. Att man här i tråden tror att någon ställer i från sig kaffemuggar lite varstans med flit och sedan går ifrån den halvfulla muggen. Jag förstår inte hur man inte kan se att det nog mer beror på tex glömska än att man med flit satt en halvfull mugg kaffe på skithuset? Jag tror folk är väldigt stressade och har mer i huvudet än vad man kan tro så att glömma muggar är nog lika vanligt som att plocka på sig andras pennor eller liknande, som ju inte heller sker med flit.
 
Okej, det jag menade var att det inte är en specifik yrkesgrupp eller personlighetstyp som fungerar sämre i öppna kontorslandskap.
Det är nog ganska klarlagt att vissa personlighetstyper inte mår alls bra av öppna landskap utan blir mycket stressade, Jag bryr mig inte så mycket så länge utformningen av landskapet är okej andra är beredda att säga upp sig på studs om de tvingas sitta i öppna landskap.

Och vad det gäller yrkes grupp så finns det en hel del där öppna landskap är tabu exempelvis läkare och andra som behandlar patienter, folk som jobbar med sekretessbelagda uppgifter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp