Bukefalos 28 år!

Disk gemensam kontorsyta

Det är nog ganska klarlagt att vissa personlighetstyper inte mår alls bra av öppna landskap utan blir mycket stressade, Jag bryr mig inte så mycket så länge utformningen av landskapet är okej andra är beredda att säga upp sig på studs om de tvingas sitta i öppna landskap.

Och vad det gäller yrkes grupp så finns det en hel del där öppna landskap är tabu exempelvis läkare och andra som behandlar patienter, folk som jobbar med sekretessbelagda uppgifter.
Jasså vilken personlighetsyp är det? Vad jag kan se pekar det mesta på att det är personer som har arbeten som kräver mycket koncentration som har det svårast i öppna kontorsmiljöer. Men arbetsuppgift är ju inte en personlighetstyp.
 
Men herregud, det är ju bara ett exempel, en fortsättning på en diskussion! Framförallt ett svar på en kommentar att någon kanske har någon form av diagnos och därför skulle må otroligt dåligt om någon plockade undan...
För mig är det en sanitär olägenhet om det dag 3 står EN halvfull mugg kaffe med mjölk för att jag tycker det är äckligt i en professionell miljö, och dessutom kan det börja lukta.

Tar man aldrig in gäster på kontoren så fine, men det är alltid svårt att diskutera sånt här på Buke eftersom ALLA har olika förutsättningar, använder kontoren olika, delar delar inte, osv.
Skulle någon ta bort min mugg från mitt skrivbord (det är verkligen min mugg i och för sig) så skulle jag bli arg faktiskt. Den är odiskad och jag vill ha min mugg där som jag diskar varje dag innan anvnändning istället för att stoppa i diskmaskinen. Jag har haft jobbets mugg tidigare på samma vis. Varför i hela friden ska någon ta bort en tom skitig mugg från min plats bara för att det stör DERAS sätt att vara? Det finns en anledning till varför jag gör som jag gör.

Jag har inte varit med om att någon kollegas halvfulla muggar har börjat lukta faktiskt, hur ofta sker det? Egentligen?

I dag drack jag varm oboy i min mugg. Den står uppdrucken men odiskad till i morgon bitti..... Vis från tidigare erfarenheter så kan man kanske ana en doft av choklad när man stoppar näsan i den, annars inget. Inget sanitärt med det.
 
hahah, vad får dig att tro att jag lägger mig i andras uppdrag eller går och städar efter andra?
Låter som någon gör en massa antagningsr utifrån hur de vill föreställa sig att jag är ;)

Jag kan reglera mina känslor, så bara för att jag är irriterad, så låter hag inte det påverka mitt betwende/vara allmänt uppenbart - en annan basal grej i arbetslivet tycker jag.

Har man en diagnos som påverkar ens förmåga att komma i tid så skulle jag uppskatta om det hanterades proaktivt, typ att man planerar för en 15 min försening per rutin etc, snarare än att förvänta sig att världen automatiskt anpassar sig.
Du har hört talas om anpassad anställning? Där anställningen anpassas efter ens svårigheter...? Det finns på riktigt alltså.
 
Du har hört talas om anpassad anställning? Där anställningen anpassas efter ens svårigheter...? Det finns på riktigt alltså.
Ingenting som finns i UK, men är så fallet är det ju inga problem, eftersom jag antar att arbetskamrater får relevant information om anpassningar ich då vet vad som gäller.

Köper dock inte att en signifikant proportion av arbetstagare har diagnosticerade svårigheter att plocka undan kaffekoppar eller hålla tider.
 
Ingenting som finns i UK, men är så fallet är det ju inga problem, eftersom jag antar att arbetskamrater får relevant information om anpassningar ich då vet vad som gäller.

Köper dock inte att en signifikant proportion av arbetstagare har diagnosticerade svårigheter att plocka undan kaffekoppar eller hålla tider.
Man behöver inte ens informera arbetskamraterna om man inte vill.... Grejen är att man anpassar jobbet så att man kan jobba trots svårigheter man har.

Nej, men stress och glömska kan ju vara en grej som gör att man inte tar bort muggen på sitt skrivbord. En annan kan vara att man själv inte störs av en eller två muggar där. Så länge det inte växer högar med mögel och stinker. Men det var ju inte så det stod i trådstarten precis.
 
Jag är en sån som glömmer, och jag störs inte heller av att det är oordning på skrivbordet så länge jag har koll. När jag inte hade eget kontor så var det alltid någon som förbarmade sig över min koppsamling och jag skämdes kanske lite men inte tillräckligt för att komma ihåg det ändå. Stör man sig tar man väl med en kopp till disken extra bara när man går till köket?
Nä, alltså, jag törs inte röra saker på andras skrivbord oombett :)
 
Man behöver inte ens informera arbetskamraterna om man inte vill.... Grejen är att man anpassar jobbet så att man kan jobba trots svårigheter man har.

Nej, men stress och glömska kan ju vara en grej som gör att man inte tar bort muggen på sitt skrivbord. En annan kan vara att man själv inte störs av en eller två muggar där. Så länge det inte växer högar med mögel och stinker. Men det var ju inte så det stod i trådstarten precis.
Klart man inte behöver informera någon, men det kan vara bra att göra det om man har särskilda behov och önskar få dem tillgodosedda och det involverar kollegor på ett eller annat vis. Alla kan inte gissa sig till ens behov.
 
Alltså jag är pedant och det första jag gör när jag kommer till kassan är i princip att ordna allt som jag vill ha det. Men störa mig om någon lämnat en vattenflaska eller kaffekopp? Eller inte har samma ordning som jag vill ha, det känns helt främmande.
 
Klart man inte behöver informera någon, men det kan vara bra att göra det om man har särskilda behov och önskar få dem tillgodosedda och det involverar kollegor på ett eller annat vis. Alla kan inte gissa sig till ens behov.
Jag är inte född igår. Jag vet att det kan vara bra att informera kollegor så att de kan ha en förståelse, men man BEHÖVER faktiskt inte göra det om man känner att det på något vis är obehagligt eller så att dela med sig av. Anpassad anställning är till för den anställde som behöver det, inte för kollegorna ska kunna visa förståelse, det ska man kunna göra även utan information- räcker med "så här är det med X". Rent krasst behöver man inte veta allt för att kunna förstå andra.

Jag svarade på ett visst inlägg där det stod att man ska informera kollegor- vilket man rent faktiskt inte behöver.
 
Jag är inte född igår. Jag vet att det kan vara bra att informera kollegor så att de kan ha en förståelse, men man BEHÖVER faktiskt inte göra det om man känner att det på något vis är obehagligt eller så att dela med sig av. Anpassad anställning är till för den anställde som behöver det, inte för kollegorna ska kunna visa förståelse, det ska man kunna göra även utan information- räcker med "så här är det med X". Rent krasst behöver man inte veta allt för att kunna förstå andra.

Jag svarade på ett visst inlägg där det stod att man ska informera kollegor- vilket man rent faktiskt inte behöver.
Rent praktiskt kan jag säga att det ofta är ett enormt problem om någon inte vill gå ut med att de har en arbetsanpassning och varför. Det är nästan alltid någon som då börjar störa sig på personen pga att ”det och det är orättvist” eller kräver egna (omotiverade) förmåner ”för att X får göra si eller så”. Så nej, man måste absolut inte informera sina kollegor men att inte göra det alls eller okeja att chefen gör det är nästan en garanti för att skapa ett sämre arbetsklimat i gruppen. Det är få människor som vid upplevd orättvisa accepterar att någon säger ”det är så det är” helt utan motivering.
 
Jag har faktiskt aldrig tänkt tanken att det skulle påverka någon negativt att jag går en vända runt skrivborden och samlar in koppar/tallrikar innan jag sätter på diskmaskinen i slutet av dagen 😲
(Ingår inte i mina direkta arbetsuppgifter men är man klar med alla journaler ett tag innan man ska stämpla ut så 🤷‍♀️)
 
Min nuvarande kontorsplats
20230104_064711.jpg
 
Har öppet landskap idag vilket faktiskt är skit trots avskärmning när vi har olika arbetsuppgifter. Jag får ofta försöka hitta undanskymda platser eller utnyttja flextid för att få arbetsro. Har blivit lovad ett mindre kontor vid månadsskiftet men vet fortfarande inte om det blir eget eller om det delas med en person till. Men med en dörr att stänga så blir det inte lika lätt att komma och säga "jag har en fråga" flera gånger om dagen.
 
Jag har faktiskt aldrig tänkt tanken att det skulle påverka någon negativt att jag går en vända runt skrivborden och samlar in koppar/tallrikar innan jag sätter på diskmaskinen i slutet av dagen 😲
(Ingår inte i mina direkta arbetsuppgifter men är man klar med alla journaler ett tag innan man ska stämpla ut så 🤷‍♀️)
Den biten är helt obegriplig för mig, jag har dock bara "syndat" några få gånger.

Min syster exploderade dock nyligen för att jag slängde llite plast från hennes mackförpackning. Hon fick för sig att jag gjorde det för att tala om hur usel hon var. Det kan ju vara något sådant som ligger bakom, att en del tar det som kritik. Det måste i så fall vara ganska jobbigt att leva om man har så lätt att läsa in onda avsikter.
 
Jag har aldrig ens tänkt på att skämmas för min arbetsplats (mitt skrivbord alltså) och dess eventuella oreda. Eller tänkt på att någon annan kan tycka att jag är respektlös mot den för att den vill ha en annan sorts ordning. När det gäller de gemensamma ytorna, såsom kök osv är det en annan femma, alla håller reda på sitt (utom en av våra säljare som är en dryg jävel som aldrig har tiiiiid att städa efter sig och stökar mest av alla).
 
Jag har aldrig ens tänkt på att skämmas för min arbetsplats (mitt skrivbord alltså) och dess eventuella oreda. Eller tänkt på att någon annan kan tycka att jag är respektlös mot den för att den vill ha en annan sorts ordning. När det gäller de gemensamma ytorna, såsom kök osv är det en annan femma, alla håller reda på sitt (utom en av våra säljare som är en dryg jävel som aldrig har tiiiiid att städa efter sig och stökar mest av alla).

Folk som sunkar ner den typen av gemensamma ytor borde få spöstraff. Särbon delar ju ofta boende med sina kollegor och det sammanfattas bäst med :wtf: :yuck: 🤢 Han är i allmänhet vansinnig, med rätta (jag har besökt honom flera gånger när han är på jobb och det brukar vara riktigt vidrigt). Kan tillägga att hans hem ser ut som ett bombnedslag (inte sunkigt men stökigt) och han har helt klart ADHD... men anser också att hans stök inte hör hemma när han bor med andra på jobb.
 
Jag har aldrig ens tänkt på att skämmas för min arbetsplats (mitt skrivbord alltså) och dess eventuella oreda. Eller tänkt på att någon annan kan tycka att jag är respektlös mot den för att den vill ha en annan sorts ordning. När det gäller de gemensamma ytorna, såsom kök osv är det en annan femma, alla håller reda på sitt (utom en av våra säljare som är en dryg jävel som aldrig har tiiiiid att städa efter sig och stökar mest av alla).
Vi har en på jobbet som river i personliga saker i lunchrummet med. Jag har en pärm vid min plats på 1 år tror jag den försvunnen 3 eller 4 ggr för hon anser inte att den behöver ligga framme. Den ligger framme för den skall fyllas i varje dag. Ligger den nån annanstans glöms det bort. Det är inte hennes uppgifter att röja eller så och chefen har varit på henne med 3/4 ggr men hon skiter i vad som sägs. :devil: :devil: :devil:
 
Folk som sunkar ner den typen av gemensamma ytor borde få spöstraff. Särbon delar ju ofta boende med sina kollegor och det sammanfattas bäst med :wtf: :yuck: 🤢 Han är i allmänhet vansinnig, med rätta (jag har besökt honom flera gånger när han är på jobb och det brukar vara riktigt vidrigt). Kan tillägga att hans hem ser ut som ett bombnedslag (inte sunkigt men stökigt) och han har helt klart ADHD... men anser också att hans stök inte hör hemma när han bor med andra på jobb.
Håller helt med.
Han är så sjukt viktig tycker han för han har ju KUNDER där. Det betyder att han inte kan samla ihop muggarna de använt eller så och ta in i köket och ställa i diskmamskinen. Det som alla andra klarar av utan problem inklusive säljchefen och VD, de tar alltid undan direkt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp