Diska nästens hovar varje dag?

Bukefalos 30 år!

Tänker att det är som med mycket annat.

Har hästen problem av något slag, ja då kan det ju vara idé att hålla rent och hålla efter.
Har den inga problem, så har den ju inga problem att bli av med...

Jag håller efter den som behöver medan den andra klarar sig utmärkt utan det.
Har just nu både skott, barfota, lösdrift och nattboende beroende på ,
men har aldrig diskat hovar i hela mitt liv 🙈

Alltså, spola benen tar ju bort leran. Varför diska? Och när jag ev inte haft tillgång till att spola, ja då borstar jag ju bort leran.
Här finns nog en ”kulturell” skillnad, jag som nästan alltid haft hästar i små stall och/eller hemma har aldrig haft en spolspilta liksom :D men jag har heller aldrig bott så man behövt spola benen på hästarna (som nog är mer vanligt längre söderut) för då hade man säkert löst en spolmöjlighet förstås.

Har inte haft någon häst med problemhovar så känner inget behov av det.
Blir praktiskt svårt att vara i stallet vid 22 varje dag också, ena veckan är jag på jobbet den tiden, andra sover jag 😅

Intressant ni som nämner borsta med stålborste (hade jag faktiskt aldrig hört heller), hovbad med medel, medel mot strålröta och vid flera av tillfällena i samband med barfota hästar…
(nu klumpar jag ihop och tolkar fallstudier som jag vill ;) behöver inte överensstämma)

..kan det finnas en kultur inom ”barfota branschen” att ta hand om hästens hovar mer medan vi gammaldags ”fyra järnskor runtom” inte har lika mycket erfarenhet av det?

Jag har iofs smörjt torra hovar sommartid, kratsar hovarna och sånt basic men jag har nog aldrig funderat så mycket kring att rengöra och behandla hovarna. Kanske finns det en hel del kunskap och pyssel om hovarna som jag missat?

Sen är det ju absolut så att man inte ska fixa saker som inte är trasiga, men att läsa på lite om det och fundera kring det tror jag inte skadar.

Här finns nog en ”kulturell” skillnad, jag som nästan alltid haft hästar i små stall och/eller hemma har aldrig haft en spolspilta liksom :D men jag har heller aldrig bott så man behövt spola benen på hästarna (som nog är mer vanligt längre söderut) för då hade man säkert löst en spolmöjlighet förstås.
Det har inte jag heller alltid haft, de flesta stall jag stått i har varit utan spolspilta men då har jag som jag skrev, borstat bort ev lera.
Har verkligen aldrig känt behov av att diska några hovar på vardaglig basis. Och som någon skrev, varför fixa ett problem som inte finns?

Har inte haft någon häst med problemhovar så känner inget behov av det.
Blir praktiskt svårt att vara i stallet vid 22 varje dag också, ena veckan är jag på jobbet den tiden, andra sover jag 😅
Ja och många av oss har ju hästar på lösdrift, dvs de står inte i boxen under natten. Men jag tycker ändå det var lite intressant att fundera kring om rengöring av hovar kan ha några vettiga fördelar

Ja och många av oss har ju hästar på lösdrift, dvs de står inte i boxen under natten. Men jag tycker ändå det var lite intressant att fundera kring om rengöring av hovar kan ha några vettiga fördelar

Vid problem, dåliga hagar osv tror jag absolut att det kan ha det.

En häst som inte har problem och som fungerar bra tror jag sällan gynnas av en massa extra tvätt och väta på ben och hovar. Jag spolade aldrig av min hästs ben nästa och definitivt inte hovarna, dom torkade och sedan borstade jag bort det. Bakterier trivs och frodas i vätan så det känns kontraproduktivt att blöta ner hästarna hela tiden.

Däremot när min häst hade början till röta som han för övrigt fick pga torven förmodligen och inte hagen så smetade jag på lite tjära en period och sedan försvann all början till röta.

När min häst kom ut på lösdrift så hade han aldrig någon början till röta igen.

Det finns ställen häromkring (Gbg) där jag upplevt att hästarna har mycket mer problem med både röta och hovbölder än när vi stått på andra ställen. Det är ju inte helt otänkbart att vissa typer av lera är värre för hovarna än andra, eller att man har elakare jordbakterier som man aldrig riktigt blir av med när det är fuktigt mest året runt.

(Att markförbättra så att man blir av med det är inte möjligt när grunden är 70 meter djup blålera. :down:)

Intressant ni som nämner borsta med stålborste (hade jag faktiskt aldrig hört heller), hovbad med medel, medel mot strålröta och vid flera av tillfällena i samband med barfota hästar…
(nu klumpar jag ihop och tolkar fallstudier som jag vill ;) behöver inte överensstämma)

..kan det finnas en kultur inom ”barfota branschen” att ta hand om hästens hovar mer medan vi gammaldags ”fyra järnskor runtom” inte har lika mycket erfarenhet av det?

Jag har iofs smörjt torra hovar sommartid, kratsar hovarna och sånt basic men jag har nog aldrig funderat så mycket kring att rengöra och behandla hovarna. Kanske finns det en hel del kunskap och pyssel om hovarna som jag missat?

Sen är det ju absolut så att man inte ska fixa saker som inte är trasiga, men att läsa på lite om det och fundera kring det tror jag inte skadar.

Skillnaden är att en barfotahäst är beroende av friska strålar.

På en skodd häst kan dom ruttna bort helt, utan att den känner det annat än på grus. Många ridskolehästar har tillexempel förfärliga strålar, hel svarta och skrumpna. Det är sjukt jobbigt att rehabba en sån till barfota.

Så innan man skor av inför en barfotaövergång, så är det bra att börja försöka bekämpa rötan.

Skillnaden är att en barfotahäst är beroende av friska strålar.

På en skodd häst kan dom ruttna bort helt, utan att den känner det annat än på grus. Många ridskolehästar har tillexempel förfärliga strålar, hel svarta och skrumpna. Det är sjukt jobbigt att rehabba en sån till barfota.

Så innan man skor av inför en barfotaövergång, så är det bra att börja försöka bekämpa rötan.
Mina skos när det behövs och är barfota övrig tid, har aldrig haft några hovbölder eller ruttna strålar utan när skon inte längre behövs åker den av och hoven är fin.

Jag föredrar liknande som @skiesabove beskriver. En stålborste, en smalare skruvmejsel och artimud fixar de flesta lättare problem med röta och behöver inte göras om dagligen. Självklart behöver rötproblem (som allt annat) hanteras på fler vis (underlag, foder, verkning osv). En frisk hov kratsar jag bara. Bakterier som orsakar röta frodas där syre inte kommer åt, därför är ju bättre rengöring ju oftare desto effektivare helt enkelt. Jag tycker inte dåliga strålar eller tom djup röta i mittstrålfåran får tillräckligt med uppmärksamhet. Ang lösdrift så är det därför en fördel att ta hand om hovarna först när hästen kommer in så kan de torka upp osv så länge som möjligt. Jag gillar att sedan fodra lite direkt vid stallet på torr plats så de står där en stund också innan de går ut i resten av hagen. Även om jag har väldigt lite lera. Luft och ev medel får längst chans att verka helt enkelt.

Tippar på att hovslagaren sett tillräckligt utbredda små eller större problem så att det vore gynnsamt om fler hästägare fick hovarnas undersidor lite renare helt enkelt. Eller att ägarna helt enkelt blir lite mer medvetna om hur deras hästars hovar ser ut och fungerar olika över året för att tidigare kunna upptäcka förändringar.

Under alla år jag har haft häst, har vi haft en hovböld. Leran i hagen var säkert en bidragande orsak ;) men mellan lunchfodringen och att jag kom på eftermiddagen hade hästen trampar in sidokappan i hoven.

Jag fick rådet av hovslagaren till mina ena som är barfota att borsta med stålborste just för att få bort eventuellt smågrus eller ministen som kan fastna och sen bli problem.

Men också, det var för att underhålla och förebygga. Samtidigt som man kratsar hovarna bara. Inte värre än så.

Är strålröta ett vanligt problem?
Ser flera av er nämna det, och jag har som sagt mest haft skodda hästar men tror jag haft strålröta på en häst en enda gång 😅
Jag tänkte mer på sprickor och skador på hornrören i hoven som kunde göra att bakterier kan komma in och orsaka hovböld (för ja det har jag haft på mina hästar, och så fruktansvärt ont som det gör och vilka problem det kan orsaka dem så tycker jag inte att det ”bara är en hovböld” 🫣) som orsaken till tipset liksom.

Men stålborsten gillade jag! Helt missat det tipset! Även på en skodd hov kommer man nog åt bra med en borste tror jag

Jag har haft hästar på lösdrift i Småland över 10 år nu. Jag har ingen tillgång till spolspilta och har aldrig diskat några hovar.

Min stora blev skrämd av grannarna vilket gjorde att en sidokappa åkte in flera cm i hoven. Det tog nästan ett år att få ordning på det men inte diskade jag några hovar inte.

Är strålröta ett vanligt problem?
Ser flera av er nämna det, och jag har som sagt mest haft skodda hästar men tror jag haft strålröta på en häst en enda gång 😅
Jag tänkte mer på sprickor och skador på hornrören i hoven som kunde göra att bakterier kan komma in och orsaka hovböld (för ja det har jag haft på mina hästar, och så fruktansvärt ont som det gör och vilka problem det kan orsaka dem så tycker jag inte att det ”bara är en hovböld” 🫣) som orsaken till tipset liksom.

Men stålborsten gillade jag! Helt missat det tipset! Även på en skodd hov kommer man nog åt bra med en borste tror jag
Jag har bara erfarenhet från min häst förra sommaren. Troligtvis var det flera orsaker bland annat socker i betet som gjorde att lamellranden blev mjukare och då fastnade småstenar som jag missade och det blev en inkörsport för bakterier. Då tvättade jag dagligen med stålborsten och kluddade i Artimud och hofstuff. Sen försvann det.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka