Diskussionsklimatet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Båda dessa sakerna är ju för mig sådant som hjälper mig som användare att förstå vilken ton som önskas på forumet i mina ögon. Men jag vet också med mig att jag inte är en sådan som tar illa upp av sådant utan tvärtom vill jag med alla medel bara veta hur jag förväntas bete mig så jag förstår om många tycker tvärtemot mig. Hur tycker ni det skulle förmedlas bättre? Bör man läsa trådar man reagerat över igen ett par dagar efter att de lugnat sig för att se om de modererats och hur?
Fast vilken ton som önskas på forumet är ju den ton som användarna av forumet önskar. Annars kommer det ju inte finnas mycket till forum kvar. Det är ju inte alltid inlägg tas bort heller, användare kan få PM om man är på gränsen, uppmaning att tänka på tonen eller liknande. Så att kolla i gamla trådar lär inte ge så mycket.

Den gamla klyschan "bemöta andra som du själv vill bli bemött" är väl en rätt bra riktlinje om man känner sig osäker, utgå från att inlägg man läser skrivs i en positiv/neutral ton och rapportera det man själv upplever som otrevligt.

Det är ju liksom inte annorlunda från verkliga livet, hur avgör du där vad som är olämpligt/otrevligt eller liknande? Normalt hyfs borde ju räcka för de flesta.
 
@niphredil och @Hedinn visar inte svaren i denna tråden att inte alla tycker att rådande ton är helt trevlig? Precis som cheferna på en arbetsplats har betydande påverkan på tonen där så tänker jag nog ändå att forum påverkas så som den som äger/modererar det önskas.

Jag har mig veterligen hittills inte blivit modererad som över någon gräns utan det handlar snarare om huruvida jag är för känslig för den allmänna tonen eller inte. Det var vad jag försökte beskriva i min TS :)
 
@the_connemara Förlåt, jag förstår faktiskt inte. Jag har inte skrivit någonstans att alla tycker att den rådande tonen är trevlig? :confused: Jag säger bara att hur man själv väljer att uttrycka sig får man ju ha ett eget ansvar och en egen känsla för liksom. Det funkar ju inte om moderatorerna ska sitta och ge feedback på hur trevlig och rar man är.

Jag känner att jag inte riktigt förstår hur du menar som sagt.
 
@the_connemara Förlåt, jag förstår faktiskt inte. Jag har inte skrivit någonstans att alla tycker att den rådande tonen är trevlig? :confused: Jag säger bara att hur man själv väljer att uttrycka sig får man ju ha ett eget ansvar och en egen känsla för liksom. Det funkar ju inte om moderatorerna ska sitta och ge feedback på hur trevlig och rar man är.

Jag känner att jag inte riktigt förstår hur du menar som sagt.

Jag syftade på det du skrev om public shaming. Tolkade det som att du menade alla svar i trådar av moderatorer stämmer det? Eller du menade kanske bara hur det uttrycktes/uttryckts o vissa fall? För mig har de jag läst varit förtydligande hittills och jag har gillat den feedbacken men vi har ju säkert läst många olika.
 
Jag syftade på det du skrev om public shaming. Tolkade det som att du menade alla svar i trådar av moderatorer stämmer det? Eller du menade kanske bara hur det uttrycktes/uttryckts o vissa fall? För mig har de jag läst varit förtydligande hittills och jag har gillat den feedbacken men vi har ju säkert läst många olika.
Jaha, sorry, då missförstod jag.

Det jag skrev om public shaming och som jag har ett problem med är när det är sånt som riktas till en användare, vilket alltså lika gärna hade kunnat PM:as istället. Uppmaningar till hela tråden i stil med "Håll er till ämnet nu!" eller "Tänk på tonen!" tycker jag bara är bra :).
 
Jag syftade på det du skrev om public shaming. Tolkade det som att du menade alla svar i trådar av moderatorer stämmer det? Eller du menade kanske bara hur det uttrycktes/uttryckts o vissa fall? För mig har de jag läst varit förtydligande hittills och jag har gillat den feedbacken men vi har ju säkert läst många olika.

Jag är benägen att hålla med @niphredil på ett hörn här. Ibland så är moderatorernas kommentarer passivt aggressiva och snäsiga på ett sätt som inte känns lämpligt för någon som ska vara en auktoritet. Det hjälper inte diskussionsklimatet ett dugg, och jag tror att det finns en risk att även användare som inte har gjort fel tar åt sig och blir mindre benägna att skriva pga oro för åthutningar.
 
@niphredil och @Hedinn visar inte svaren i denna tråden att inte alla tycker att rådande ton är helt trevlig? Precis som cheferna på en arbetsplats har betydande påverkan på tonen där så tänker jag nog ändå att forum påverkas så som den som äger/modererar det önskas.

Jag har mig veterligen hittills inte blivit modererad som över någon gräns utan det handlar snarare om huruvida jag är för känslig för den allmänna tonen eller inte. Det var vad jag försökte beskriva i min TS :)
På vilket sätt är det en motsägelse? Jag ser helt enkelt inte att det är satt nån fast ram för "såhär ska det vara". Sen skiljer sig såklart ett företag där syftet är att få jobb gjort mot ett diskussionsforum där poängen är att diskutera saker. Men grunden är detsamma. Ibland får man anstränga sig för att vara trevlig trots att man är irriterad/på dåligt humör och om man upplever att någon beter sig illa tar man det med någon ansvarig (t.ex chef eller moderator). "Den allmänna tonen" som du refererar till är ju inte statisk.
 
Jag är benägen att hålla med @niphredil på ett hörn här. Ibland så är moderatorernas kommentarer passivt aggressiva och snäsiga på ett sätt som inte känns lämpligt för någon som ska vara en auktoritet. Det hjälper inte diskussionsklimatet ett dugg, och jag tror att det finns en risk att även användare som inte har gjort fel tar åt sig och blir mindre benägna att skriva pga oro för åthutningar.

Då är jag med, det tror inte jag heller är bra för klimatet!
 
På vilket sätt är det en motsägelse? Jag ser helt enkelt inte att det är satt nån fast ram för "såhär ska det vara". Sen skiljer sig såklart ett företag där syftet är att få jobb gjort mot ett diskussionsforum där poängen är att diskutera saker. Men grunden är detsamma. Ibland får man anstränga sig för att vara trevlig trots att man är irriterad/på dåligt humör och om man upplever att någon beter sig illa tar man det med någon ansvarig (t.ex chef eller moderator). "Den allmänna tonen" som du refererar till är ju inte statisk.

Det var även till dig ett svar utifrån "public shaming" där jag uppfattade ditt avslut om normalt hyfs som att det inte önskade förtydliganden i trådar av moderator :)
 
Jaha, sorry, då missförstod jag.

Det jag skrev om public shaming och som jag har ett problem med är när det är sånt som riktas till en användare, vilket alltså lika gärna hade kunnat PM:as istället. Uppmaningar till hela tråden i stil med "Håll er till ämnet nu!" eller "Tänk på tonen!" tycker jag bara är bra :).

Jag är med!! Och instämmer!
 
Må hända jag vuxit i från Bukefalos men i takt med att jag breddat mina sociala mediekanaler så har jag verkligen tröttnat på det trista diskussionsklimatet. Jag vet att forumet modereras ideellt (:bow:) och jag vet också att det är helt galet mycket sämre diskussionsklimat på många andra ställen på nätet. Men jag har också insett att det finns så mycket bättre. Där det inte tillåts derailande. Och där även upphakande på detaljnivå, att bara hoppa in för att kritisera andra i en tråd, samtliga härskartekniker bla räknas dit. Det blir liksom alldeles för ofta inga ödmjuka diskussioner med utbyte användare emellan i mina ögon.

Jag undrar nog mest om jag är ensam om att känna såhär eller om det är fler med samma funderingar? För om det bara är jag så är det ju bara för mig att låta bli att hänga här. Det har ju trots allt varit väldigt många, väldigt givande år tills hit och det är jag glad och tacksam för :love:

Jag upplever att själmodereringen i trådar har minskat, och gjort klimatet sämre. Förr kändes det som att man inte kunde skriva något alls om man inte hade (ordentlig) källa på vartenda påstånd, och då blev kvaliteten på inläggen högre även om det var lite jobbigare att skriva inlägg (fick ju kolla källor på allt). Nu är en godkänd källa "jag jobbar med XX så därför vet jag det", och med mer spekulativa inlägg verkar debatten bli hårdare och elakare.
 
Det var även till dig ett svar utifrån "public shaming" där jag uppfattade ditt avslut om normalt hyfs som att det inte önskade förtydliganden i trådar av moderator :)
Nä, att moderatorer kommer in i trådar och styr upp ser jag inga som helst problem med (enligt det @niphredil skrev, generella påpekanden). Jag tror ju dock inte att såna situationer uppstår för att folk inte känner till vilket klimat som önskas, utan snarare för att man skriver innan man tänker, blir upprörd, inte bryr sig eller är ute efter att tjafsa/vill trycka till nån/hakar upp sig på detaljer/måste påpeka att hen har rätt. De två förstnämnda vill jag ju dock påstå är vanligast bland de flesta, det är nog få av oss som aldrig skrivit i upprört tillstånd när man antagligen egentligen borde låtit bli, men det är ju inte samma sak som att inte veta hur man borde bete sig.
 
Jag vill bara skriva att jag läser tråden och försöker ta in alla åsikter och tips.

Allt runt detta är inte helt enkelt och framförallt tror jag det finns väldigt olika åsikter om hur det skall vara.

Ex.vis tycker vissa att det är jättebra att vi ryter till i trådar, då många inte tror att vi gör något åt saker om vi inte skriver det. Det är nog riktigt att vi är lite mer aktiva med att kommentera i trådar än tidigare. Samtidigt som det vid betydligt fler tillfällen inte skrivs något från oss om vad vi gör eller har gjort.

Ibland är det olämpligt att informera för mycket och ibland kan det kanske vara lämpligt. När det gäller publik information tror jag att det framförallt har använts på användare där info via pm inte verkar göra någon nytta och andra användare anser att vi aldrig gör något åt problemen.
 
Varför jag ens nämner det är för att jag tycker att moderatorerna ska stå högre i kurs än användarna och föregå med gott exempel. Numera ser jag mindre av detta som andra har påpekat i flera inlägg här nu det sista, orkar inte citera. Men jag instämmer med de inläggen.
Jag håller med om att vi som modererar bör föregå med gott exempel.
Men vi är bara människor och ibland har vi en dålig dag. Om någon moderator eller jag själv har lite väl många dåliga dagar vill jag gärna ha ex.vis ett pm om det så jag kan titta på hur vi kan försöka åtgärda det.
Vi behöver verkligen er hjälp för vi och jag vet inte om allt som skrivs och händer på forumet.
 
Likriktningen som det skrivs om kan jag nog se lite av, sen om vi alla har samma uppfattning om den vet jag inte. Jag har en känsla av att det är många feminister och vänsterpartister här och att det färgar en del diskussioner. Jag önskar ibland att denna majoritet? hade lite mer förståelse för att alla inte har den bakgrunden och inte alltid drev det så pass hårt som det ibland drivs.
Jag tror forumet skulle bli rätt trist om det bara var sådana användare. Jag hoppas ingen tar detta som någon form av påhopp.
 
Likriktningen som det skrivs om kan jag nog se lite av, sen om vi alla har samma uppfattning om den vet jag inte. Jag har en känsla av att det är många feminister och vänsterpartister här och att det färgar en del diskussioner. Jag önskar ibland att denna majoritet? hade lite mer förståelse för att alla inte har den bakgrunden och inte alltid drev det så pass hårt som det ibland drivs.
Jag tror forumet skulle bli rätt trist om det bara var sådana användare. Jag hoppas ingen tar detta som någon form av påhopp.
Detta var faktiskt det värsta jag sett dig skriva någonsin. Ja, jag är feminist och vänster men det är inte för att jag känner mig påhoppad som jag skriver detta. Utan för att det är fruktansvärt att du ber människor med åsikter som du uppenbart inte delar att ligga lägre i diskussioner.
 
Likriktningen som det skrivs om kan jag nog se lite av, sen om vi alla har samma uppfattning om den vet jag inte. Jag har en känsla av att det är många feminister och vänsterpartister här och att det färgar en del diskussioner. Jag önskar ibland att denna majoritet? hade lite mer förståelse för att alla inte har den bakgrunden och inte alltid drev det så pass hårt som det ibland drivs.
Jag tror forumet skulle bli rätt trist om det bara var sådana användare. Jag hoppas ingen tar detta som någon form av påhopp.

Håller med. Och de individerna uttrycker sig många gånger rätt taskigt mot meningsmotståndare, vilket bidrar till likriktningen.
Vissa saker är det liksom inte tillåtet att diskutera eller ifrågasätta, utifrån en del sådana håll.
 
Detta var faktiskt det värsta jag sett dig skriva någonsin. Ja, jag är feminist och vänster men det är inte för att jag känner mig påhoppad som jag skriver detta. Utan för att det är fruktansvärt att du ber människor med åsikter som du uppenbart inte delar att ligga lägre i diskussioner.

Fast det beror väl på HUR det diskuteras?
Det är många, där du är en av de snällare men ibland lyckas inte du heller hålla balansen, trådar där personer som inte delar de feministiska och vänsterpartistiska åsikterna blir helt idiotförklarade.
För feministerna i fråga har bestämt att deras uppfattning av verkligheten är den enda sanna. Det är inte acceptabelt att ha en annan uppfattning om verkligheten och det är det en del användare som upplyser om med all (icke) önskvärd tydlighet genom att bli oförskämda och nedlåtande i sitt sätt att diskutera.

Det blir nästan lite religiöst/frälst av det ibland.

I min värld, som är en delvis annan än din, är feminismen en världsbild och en sanning. Inte den allenarådande som inte får ifrågasättas.
Men de "rättrogna" feministerna är många gånger så övertygade i sin uppfattning att alla andra åsikter ogiltigförklaras.
Det är synd.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Ridning Jag gör ett försök att avliva myterna om att ALLA ryttare inom en gren/inriktning/disciplin rider och tränar på samma sätt. I oändligt...
11 12 13
Svar
245
· Visningar
20 710
Senast: Immer
·
G
Islandshäst Jag har ägnat några timmar att läsa igenom gamla inlägg på forumet och upptäcker en helt ny värld helt annorlunda än den...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 484
Senast: sambaengi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp