Diskussionsklimatet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Likriktningen som det skrivs om kan jag nog se lite av, sen om vi alla har samma uppfattning om den vet jag inte. Jag har en känsla av att det är många feminister och vänsterpartister här och att det färgar en del diskussioner. Jag önskar ibland att denna majoritet? hade lite mer förståelse för att alla inte har den bakgrunden och inte alltid drev det så pass hårt som det ibland drivs.
Jag tror forumet skulle bli rätt trist om det bara var sådana användare. Jag hoppas ingen tar detta som någon form av påhopp.
Alltså känns ju minst sagt klantigt att peka ut två politiska inriktingar på det här sättet. Jag tror de flesta fattat vid det här laget att dina sympatier ser annorlunda ut men varför skriva ut det sådär?

Sen skulle jag vilja flika in att de användare ni har störst problem med, som sabbar tråd på tråd, knappast faller inom den här kategorin som du tycker så illa om.
 
Aggressiviteten i diskussionerna avgörs knappast av vilken politisk åskådning man har. Det är två politiska inriktningar som pekas ut, delar man dem är det önskvärt att man inte driver sina åsikter så hårt. Skriver forumets ägare! Det är oerhört allvarligt.

Jag uppfattar det inlägget annorlunda än du gör.
Men det kan ju bero på att jag upplevt att de "utpekade ideologierna"s företrädare många gånger går fram väldigt aggressivt i sin diskussionsteknik.
Att man framför sin åsikt är helt OK.
Att man är otrevlig mot dem som har en annan åsikt gör att det inte är lika OK längre.
Att vara lite otrevlig kan vara OK men att gå till personliga påhopp - vilket vissa av individerna gärna gör - eller att kräva källor från dem som har en annan åsikt medan man menar att man själv är källa nog för sitt påstående, ger heller inte utrymme för trevlig diskussion.
 
Jag upplever att själmodereringen i trådar har minskat, och gjort klimatet sämre. Förr kändes det som att man inte kunde skriva något alls om man inte hade (ordentlig) källa på vartenda påstånd, och då blev kvaliteten på inläggen högre även om det var lite jobbigare att skriva inlägg (fick ju kolla källor på allt). Nu är en godkänd källa "jag jobbar med XX så därför vet jag det", och med mer spekulativa inlägg verkar debatten bli hårdare och elakare.
Det vet jag inte om jag heller med om. Jag tycker det var mer tjat om källhänvisningar förr faktiskt. Nu har jag iofs flera användare på ignore så jag kan ju inte tala för dem. Däremot finns det flera mycket duktiga debattörer här med god argumentationsteknik, och där kan det hända att motparten drar fram mer eller mindre obegriplig "fakta" som grund för sitt påstående. Tycker jag ser det i trådar om SD t ex.
 
Varför skulle andra störa sig på dig? Jag tycker att det är tråkigt att höra att du för det mesta är tyst för att du är orolig att andra ska störa sig på dig.
Det är en väldigt bra fråga, varför andra skulle störa sig på mig, och jag har inget vettigt svar på den.
Men jag känner mig "bekväm" med att bara läsa och tycker det är kul. Sen vet jag inte heller vad jag ska skriva ibland och känner mig ofta klumpig i mina ordval, då vill jag inte posta det jag skrivit för att inte skapa onödig irritation. Men givetvis händer det att jag skriver något i en tråd då och då :)
 
Likriktningen som det skrivs om kan jag nog se lite av, sen om vi alla har samma uppfattning om den vet jag inte. Jag har en känsla av att det är många feminister och vänsterpartister här och att det färgar en del diskussioner. Jag önskar ibland att denna majoritet? hade lite mer förståelse för att alla inte har den bakgrunden och inte alltid drev det så pass hårt som det ibland drivs.
Jag tror forumet skulle bli rätt trist om det bara var sådana användare. Jag hoppas ingen tar detta som någon form av påhopp.
Du menar att jag som feminist och vänster inte ska driva mina åsikter så hårt? Är du medveten om vad du faktiskt skriver?! Är du inte riktigt klok?
 
Du menar att jag som feminist och vänster inte ska driva mina åsikter så hårt? Är du medveten om vad du faktiskt skriver?! Är du inte riktigt klok?

Tycker du att du uttrycker dig hyggligt just nu?
Eller uttrycker du dig möjligen ganska aggressivt?

Är det tänkbart att detta sättet att uttrycka dig, faktiskt hindrar andra från att uttrycka sina tankar? Jag tror visserligen inte att Gunnar tar illa upp, men andra personer som får liknande utskällningar?
 
Du vet inte vilka åsikter jag har, jag anser att jag lyckats ganska bra med att vara opartisk.
Jag räknade dock med att jag skulle få en väldigt stark reaktion på det jag skrev.

Jag tror att rätt många här inne aktar sig för att skriva vissa saker vilket jag tror tyvärr leder till att de som blir kvar och vågar skriva något är ganska extrema i sina åsikter och sitt sätt att diskutera vilket leder till att de varnas och bannas för sitt sätt att diskutera.

Om jag nu skulle ha den typen av åsikter som du verkar försöka smeta på mig, skulle väl jag låta bli att banna dessa användare och gå betydligt hårdare åt den "andra sidan". En del av de som bannas, inte för sina åsikter utan för sitt sätt att diskutera brukar dessutom ofta ha en åsikt om att jag troligen är betydligt till vänster och vill att forumet så skall vara.

Jag tycker @kryddelydd pekat på lite av det jag velat få fram.

Om man verkligen alltid tar i från tårna och predikar kan det hända att de som skulle ha bäst nytta av det man säger för länge sedan slutat lyssna.
 
Du vet inte vilka åsikter jag har, jag anser att jag lyckats ganska bra med att vara opartisk.
Jag räknade dock med att jag skulle få en väldigt stark reaktion på det jag skrev.

Jag tror att rätt många här inne aktar sig för att skriva vissa saker vilket jag tror tyvärr leder till att de som blir kvar och vågar skriva något är ganska extrema i sina åsikter och sitt sätt att diskutera vilket leder till att de varnas och bannas för sitt sätt att diskutera.

Om jag nu skulle ha den typen av åsikter som du verkar försöka smeta på mig, skulle väl jag låta bli att banna dessa användare och gå betydligt hårdare åt den "andra sidan". En del av de som bannas, inte för sina åsikter utan för sitt sätt att diskutera brukar dessutom ofta ha en åsikt om att jag troligen är betydligt till vänster och vill att forumet så skall vara.

Jag tycker @kryddelydd pekat på lite av det jag velat få fram.

Om man verkligen alltid tar i från tårna och predikar kan det hända att de som skulle ha bäst nytta av det man säger för länge sedan slutat lyssna.
Vem svarar du?
 
Nej, återigen det är inte det jag skriver.
Men det visar en hel del på vad som kan hända om man andas något som av vissa anses extremt utanför normen här.
Men alltså, utanför normen ... det handlar inte om normen, det handlar om VEM du är. Du äger forumet, du har positionsmakt. Precis som chefen på jobbet. Och precis som chefen på jobbet måste du prioritera ner dina subjektiva åsikter och behandla alla lika. Vad du tycker om våra åsikter ska vara ointressant. Men nu kopplar du samman vissa politiska åskådningar med vissa sätt att diskutera.

Några gånger när du bannat lbb har jag sett dig skriva ”hans åsikter är faktiskt vettiga ibland” och jag har reagerat på det, vilka åsikter han har ska inte ha med hans banningar att göra. Och med din positionsmakt bör du inte recensera användarnas åsikter.
 
@Gunnar Om det är mig du svarar har jag en enda fråga: anser du att feminister och vänsterröstare ska driva sina åsikter mindre hårt än andra?
Nej de skall inte driva sina åsikter mindre hårt.
Vissa användare som troligen har dessa åsikter skall kanske fundera lite på hur de beter sig i en diskussion. Då de vanligen klarar sig undan varningar kanske beroende av att de är mer vältaliga och att de var för sig inte går över gränsen. Men i och med att de ofta är i majoritet i en diskussion kanske de skall försöka tänka lite på att deras inlägg ibland sammantaget kan skapa ett drev som regelmässigt kan vara på gränsen och som troligen bidrar till ett sämre samtalsklimat.
 
Nej de skall inte driva sina åsikter mindre hårt.
Vissa användare som troligen har dessa åsikter skall kanske fundera lite på hur de beter sig i en diskussion. Då de vanligen klarar sig undan varningar kanske beroende av att de är mer vältaliga och att de var för sig inte går över gränsen. Men i och med att de ofta är i majoritet i en diskussion kanske de skall försöka tänka lite på att deras inlägg ibland sammantaget kan skapa ett drev som regelmässigt kan vara på gränsen och som troligen bidrar till ett sämre samtalsklimat.
Ok. Man ska anpassa sitt sätt att diskutera efter sin politiska uppfattning alltså. Vältaliga ska inte vara vältaliga om de röstar vänster och/eller är feminister. Då vet jag. Hoppas alla det gäller hittar till den här tråden så att du får det forum du vill ha.
 
Ok. Man ska anpassa sitt sätt att diskutera efter sin politiska uppfattning alltså. Vältaliga ska inte vara vältaliga om de röstar vänster och/eller är feminister. Då vet jag. Hoppas alla det gäller hittar till den här tråden så att du får det forum du vill ha.
Nej du har uppenbarligen missuppfattat eller väljer att missuppfatta, vilket väl tidigare nämnts som ett av problemen som leder till dåligt diskussionsklimat.
 
Nej du har uppenbarligen missuppfattat eller väljer att missuppfatta, vilket väl tidigare nämnts som ett av problemen som leder till dåligt diskussionsklimat.

Det är snarare du som försöker finta bort att du har tabbat dig. Oavsett hur jag vänder och vrider på det så kan jag inte få det till nåt annat än samma tolkning som @mandalaki gör. Men det kanske är min vänsterfeministiska hjärna som strular till det? :idea:
 
Jag kan tycka att vissa "falanger" här inne är mer lättkränkta och kanske framförallt mer benägna att med flit lägga ord i andras munnar, missförstå och direkt slå på stora trummorna i skock än andra..

Men rent generellt så har jag inga större problem med klimatet här.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Ridning Jag gör ett försök att avliva myterna om att ALLA ryttare inom en gren/inriktning/disciplin rider och tränar på samma sätt. I oändligt...
11 12 13
Svar
245
· Visningar
20 625
Senast: Immer
·
G
Islandshäst Jag har ägnat några timmar att läsa igenom gamla inlägg på forumet och upptäcker en helt ny värld helt annorlunda än den...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 441
Senast: sambaengi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp