Diskutera digitalfoto här!

Sv: Diskutera digitalfoto här!

Jag som kan verkligen inget... Vad betyder vidvinkelobjektiv, vad har man de till och när ska man inte ha ett sånt....och nåt av ovan är väl inte det med tanke på priserna...?!?

Det betyder precis det det låter som Vid Vinkel! :idea:
Alltså att du får med mkt av omgivningen med ett sånt objektiv. Bred bild. ;)

Nä, ovan gluggar är tele. Perfekt vid portätt m.m.
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

Ok, bra! :D

Om man ska ta bilder på djur i rörelse - är vidvinkel eller tele bäst?

Det jag brukar koncentrera mig på är djur i rörelse, detaljer (som svampar t ex) och så poträtt. Så då är tele det jag borde använda mest...?
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

Ok, bra! :D

Om man ska ta bilder på djur i rörelse - är vidvinkel eller tele bäst?

Det jag brukar koncentrera mig på är djur i rörelse, detaljer (som svampar t ex) och så poträtt. Så då är tele det jag borde använda mest...?

Vilken som är bäst...ja du, är motiven lååångt ifrån så kan ju telet vara bra. Men du får anpassa det efter situationen.
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

:p Hmmm... Vi får väl se hur det blir.

Nu ska jag bara spara ihop till ett nytt objektiv o sen lära mig få in rätt slutartid o grejer... Sen jävlar! :D
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

:p Hmmm... Vi får väl se hur det blir.

Nu ska jag bara spara ihop till ett nytt objektiv o sen lära mig få in rätt slutartid o grejer... Sen jävlar! :D

Hehehehe!!
ett tips bara. låt kameran köra en del av inställningarna.
typ att du låter kameran sköta bländarautomatik (läge Tv) och så sköter du slutartiderna. Så får du bra bilder och du kan starta i lugn o ro.
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

Mjo, precis. Har börjat lite smått med det...men men.

När jag fortfarande lärde känna gamla kameran så fick jag låna en riktigt bra bok av en kompis. Den var riktigt bra! Önskar jag hade den nu som en liten påminnare... Känns som att jag glömt verkligen allt... :(
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

Mjo, precis. Har börjat lite smått med det...men men.

När jag fortfarande lärde känna gamla kameran så fick jag låna en riktigt bra bok av en kompis. Den var riktigt bra! Önskar jag hade den nu som en liten påminnare... Känns som att jag glömt verkligen allt... :(

Se det som så...en gång lärt sig cykla.....
Ringrostig är man alltid efter ett långt uppehåll. ;)
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

Hehe, mjo...

...men det känns som att jag tappat allt sen jag gick över till digitalt.

Nåja, det löser sig.

Tack för dina tips o ditt tålamod!
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

Hehe, mjo...

...men det känns som att jag tappat allt sen jag gick över till digitalt.

Nåja, det löser sig.

Tack för dina tips o ditt tålamod!

Har ju inget annat för mig ikväll så att hjälpa ngn annan är bara kul! :D
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

Nu kommer jag med säkert en självklar fråga...
Detta med slutahastigheter... har vissa bilder där slutarhastigheten är 1/60 sek ISO 400 (utomhusbild, skarp) canons egna program, porträtt
1/15 sek ISO 400 (ljus bild i ridhus ej skarp)

Vad jag har gissat mig till är att ökat ISO tal ger en ljusare bild men detta med slutarhastigheter, bättre med kortare? längre?
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

Man kan inte säga att kortare är bättre. Allt beror ju på vad det är man fotar och var. Och när. :)

ISO mäter hur känslig filmen (eller sensorn) är för ljus. Alltså behövs det mindre ljus för att den ska "reagera", och om man tar två bilder på samma sak med exakt samma inställningar men med olika ISO så blir alltså bilden med det högre ISO-talet ljusare, precis som du säger. Nackdelen med högt ISO är att sensorn också blir känsligare för elektroniskt (och annat) brus. Vissa (kassa) digitalkameror får synbart brus redan vid ISO 400, andra får inte störigt brusiga bilder förrän uppåt ISO 1600. Så man kan höja ISO talet till en viss gräns (som beror på kameran) för att få ljusare bilder.

Slutaren är den som öppnar och sluter sig för att släppa in ljus på sensorn (eller filmen). Ungefär som dina ögonlock. ;) En slutarhastighet på 1/60s betyder att kameran släpper in ljus på sensorn i 1/60 sekund. Ju längre slutaren är öppen desto mer ljus hinner komma in på sensorn och bilden blir ljusare. Problemet med lång slutartid är att om man fotar något som rör sig hinner man få rörelseoskärpa, eftersom objektet hinner röra sig undet tiden slutaren är öppen. Ska man fota saker som rör sig är det alltså generellt bättre med kortare slutartid. Men ska man fota saker som rör sig långsamt (eller inte alls) i mörker eller halvmörker kan man utan problem använda längre slutartider. Fotar du exempelvis en stjärnhimmel är det bättre med en slutartid på 30s än en kort...

Vidare när det gäller att få ljusare eller mörkare bilder så kan man leka med bländaröppningen. En stor bländaröppning (litet bländartal - ointuitivt nog) ger ljusare bild efter som den släpper in mer ljus då och en liten bländaröppning ger en mörkare bild. Skärpedjupet (hur mycket som är skarpt framför och bakom det man fokuserar på) beror också på bländaröppningen. Men mindre bländaröppning (större bländartal) får man större skärpedjup. Foton där t.ex. hästen är skarp men bakgrunden blurrad är tagna med liten bländaröppning. Alltså är det främst skärpedjupet man ändrar med bländaren, men när man ändrar skärpedjupet måste man ju ändra de andra faktorerna (slutartid och/eller ISO) för att kompensera...
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

Man kan inte säga att kortare är bättre. Allt beror ju på vad det är man fotar och var. Och när. :)

ISO mäter hur känslig filmen (eller sensorn) är för ljus. Alltså behövs det mindre ljus för att den ska "reagera", och om man tar två bilder på samma sak med exakt samma inställningar men med olika ISO så blir alltså bilden med det högre ISO-talet ljusare, precis som du säger. Nackdelen med högt ISO är att sensorn också blir känsligare för elektroniskt (och annat) brus. Vissa (kassa) digitalkameror får synbart brus redan vid ISO 400, andra får inte störigt brusiga bilder förrän uppåt ISO 1600. Så man kan höja ISO talet till en viss gräns (som beror på kameran) för att få ljusare bilder.

Slutaren är den som öppnar och sluter sig för att släppa in ljus på sensorn (eller filmen). Ungefär som dina ögonlock. ;) En slutarhastighet på 1/60s betyder att kameran släpper in ljus på sensorn i 1/60 sekund. Ju längre slutaren är öppen desto mer ljus hinner komma in på sensorn och bilden blir ljusare. Problemet med lång slutartid är att om man fotar något som rör sig hinner man få rörelseoskärpa, eftersom objektet hinner röra sig undet tiden slutaren är öppen. Ska man fota saker som rör sig är det alltså generellt bättre med kortare slutartid. Men ska man fota saker som rör sig långsamt (eller inte alls) i mörker eller halvmörker kan man utan problem använda längre slutartider. Fotar du exempelvis en stjärnhimmel är det bättre med en slutartid på 30s än en kort...

Vidare när det gäller att få ljusare eller mörkare bilder så kan man leka med bländaröppningen. En stor bländaröppning (litet bländartal - ointuitivt nog) ger ljusare bild efter som den släpper in mer ljus då och en liten bländaröppning ger en mörkare bild. Skärpedjupet (hur mycket som är skarpt framför och bakom det man fokuserar på) beror också på bländaröppningen. Men mindre bländaröppning (större bländartal) får man större skärpedjup. Foton där t.ex. hästen är skarp men bakgrunden blurrad är tagna med liten bländaröppning. Alltså är det främst skärpedjupet man ändrar med bländaren, men när man ändrar skärpedjupet måste man ju ändra de andra faktorerna (slutartid och/eller ISO) för att kompensera...

Tagen med STOR bländaröppning (lågt bländartal) ;)
Ju mindre bländaröppning (högre bländartal) ju mer skärpa även på saker som är på olika avstånd från sensorn.
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

Tack. Jag var så inne på att vara pedagogisk och skriva stor bländaröppning (lågt bländartal) och tvärt om genom hela inlägget att jag till sist skrev fel. :P Oväntat. Som sagt, liten bländaröppning = högt bländartal = stort skärpedjup.
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

Nu kommer jag med säkert en självklar fråga...
Detta med slutahastigheter... har vissa bilder där slutarhastigheten är 1/60 sek ISO 400 (utomhusbild, skarp) canons egna program, porträtt
1/15 sek ISO 400 (ljus bild i ridhus ej skarp)

Vad jag har gissat mig till är att ökat ISO tal ger en ljusare bild men detta med slutarhastigheter, bättre med kortare? längre?

För att komplettera moirans för övrigt lysande beskrivning så SKA du försöka köra med så lågt ISO som möjligt, just för att bibehålla bruset på så låga nivåer som möjligt.

Har du en systemkamera så kolla in histogrammet. Där får du all nödvändig info över hur exponeringen av bilden blir.
Inga spikar på varken höger eller vänster sida. I mitten gör inget...då har du full färg/ljusdynamik. Vilket i sig är bra.
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

Tack. Jag var så inne på att vara pedagogisk och skriva stor bländaröppning (lågt bländartal) och tvärt om genom hela inlägget att jag till sist skrev fel. :P Oväntat. Som sagt, liten bländaröppning = högt bländartal = stort skärpedjup.

Men det blev bra ändå! ;) Ja, nästan...LÅNGT skärpedjup. Annars är det ju lätt att förväxla med stor bländaröppning.

klurigt det där......
 
Sv: Diskutera digitalfoto här!

helt ok, du fick till en bra oskärpa på bakgrunden!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 390
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 382
Senast: Gunnar
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 311
Senast: Whoever
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
788
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp