Bukefalos 28 år!

Distansstudier, finansiering

Plugghäst

Trådstartare
Tänkte söka in på högskola. Distans för att kunna kombinera med nuvarande arbete, har perfekta arbetstider för att kombinera med studier.
Har bostad och ett tryggt nuvarande arbete. Men vill utbilda mig till annat.

Dock har utbildningen 4 träffar/termin på 5 dagar vardera. Alltså 20 dagar/termin. Utbildningen är 3 år. Så det är 6*20 dagar på hela utbildningen om inget tillkommer.
Visst skulle jag kunna lägga min semester på några utav dagarna, men jag har 25 dagar/år. Saknas massor utav dagar för att få ihop det.
Och utbildningen är för många mil hemifrån för att kunna dagpendla.
Så jag antar att jag behöver söka tjänstledigt för 20 dagar/termin. Vilket borde leda till att jag arbetar ihop färre semesterdagar...
Men hur finansierar man att man söker tjänstledigt 40 dagar/år?
Sparar?
Kan man ens söka tjänstledigt så?
Hur gör man med bostad när det är obligatoriska träffar på studieorten?

Har enbart gymnasieutbildning nu. Så det är första gången jag studerar högskola.
Har inga studielån, de från komvuxstudierna är avbetalda.
 
Tänkte söka in på högskola. Distans för att kunna kombinera med nuvarande arbete, har perfekta arbetstider för att kombinera med studier.
Har bostad och ett tryggt nuvarande arbete. Men vill utbilda mig till annat.

Dock har utbildningen 4 träffar/termin på 5 dagar vardera. Alltså 20 dagar/termin. Utbildningen är 3 år. Så det är 6*20 dagar på hela utbildningen om inget tillkommer.
Visst skulle jag kunna lägga min semester på några utav dagarna, men jag har 25 dagar/år. Saknas massor utav dagar för att få ihop det.
Och utbildningen är för många mil hemifrån för att kunna dagpendla.
Så jag antar att jag behöver söka tjänstledigt för 20 dagar/termin. Vilket borde leda till att jag arbetar ihop färre semesterdagar...
Men hur finansierar man att man söker tjänstledigt 40 dagar/år?
Sparar?
Kan man ens söka tjänstledigt så?
Hur gör man med bostad när det är obligatoriska träffar på studieorten?

Har enbart gymnasieutbildning nu. Så det är första gången jag studerar högskola.
Har inga studielån, de från komvuxstudierna är avbetalda.

Jag kommer söka en distansutbildning som har nio träffar per läsår, och arbeta heltid samtidigt. Räknar med att få tjänstledigt för träffarna och finansiera resorna till och boende på studieorten själv. Dagpendling är inte aktuellt för mig heller, orten ligger 50 mil bort.
Kommer lägga ut lite krokar på sociala medier och söka bland kompisar för att se om någon känner någon med en soffa över som kan ”hyra” ut den åt mig.
Min inkomst kommer vara så pass hög att jag inte har rätt till något studiemedel.
Träffarna är ju utspridda över läsåret så inkomstbortfallet är inte så kännbart per månad.
Däremot så kommer jag ansöka om ersättning från facket, de brukar ge bidrag för en del studier så jag hoppas kunna finansiera all nödvändig litteratur på det sättet.
 
Jag har ju full heltidsinkomst med. Så studielån får jag inte. Därför jag tänkte försöka lösa det ändå ekonomiskt.
Tveksamt facket betalar när jag ska plugga något som inte alls har med jobbet att göra...

Bra tips! Ska kolla vad jag känner för trevligt folk med en soffa där skolan är!
 
Jag tänker att man får räkna med inkomstbortfall när man studerar. I ditt fall blir det ju minimalt iom att du annars ska jobba heltid. Likaså resor och boendekostnader. Räkna ut vad kostnaden/inkomstbortfallet blir och spara undan innan kanske är lättast?

Annars så finansierar man ju studier med CSN men det väljer du ju bort när du jobbar heltid under studietiden 😊
 
Jag tänker att man får räkna med inkomstbortfall när man studerar. I ditt fall blir det ju minimalt iom att du annars ska jobba heltid. Likaså resor och boendekostnader. Räkna ut vad kostnaden/inkomstbortfallet blir och spara undan innan kanske är lättast?

Annars så finansierar man ju studier med CSN men det väljer du ju bort när du jobbar heltid under studietiden 😊
Det var så jag tänkte lösa det 😊. Jobba på. Och bara ta ledigt för de obligatoriska momenten. Kommer börja spara redan nu inför hösten. Tänker att långsiktigt löser det sig ekonomiskt eftersom lönen höjs när jag pluggat klart å bytt jobb.
 
Det var så jag tänkte lösa det 😊. Jobba på. Och bara ta ledigt för de obligatoriska momenten. Kommer börja spara redan nu inför hösten. Tänker att långsiktigt löser det sig ekonomiskt eftersom lönen höjs när jag pluggat klart å bytt jobb.
Ja och alternativet är ju att leva på CSN = mindre peng varje månad och ingen semester alls 😊
 
Tänkte söka in på högskola. Distans för att kunna kombinera med nuvarande arbete, har perfekta arbetstider för att kombinera med studier.
Har bostad och ett tryggt nuvarande arbete. Men vill utbilda mig till annat.

Dock har utbildningen 4 träffar/termin på 5 dagar vardera. Alltså 20 dagar/termin. Utbildningen är 3 år. Så det är 6*20 dagar på hela utbildningen om inget tillkommer.
Visst skulle jag kunna lägga min semester på några utav dagarna, men jag har 25 dagar/år. Saknas massor utav dagar för att få ihop det.
Och utbildningen är för många mil hemifrån för att kunna dagpendla.
Så jag antar att jag behöver söka tjänstledigt för 20 dagar/termin. Vilket borde leda till att jag arbetar ihop färre semesterdagar...
Men hur finansierar man att man söker tjänstledigt 40 dagar/år?
Sparar?
Kan man ens söka tjänstledigt så?
Hur gör man med bostad när det är obligatoriska träffar på studieorten?

Har enbart gymnasieutbildning nu. Så det är första gången jag studerar högskola.
Har inga studielån, de från komvuxstudierna är avbetalda.
Glöm inte att ta upp det här så snart som möjligt med din arbetsgivare så att denne kan planera för din kommande ledighet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 270
  • Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 266
Senast: Sasse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 367
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Jag ska göra klart min utbildning och läsa teori- och metodkurs halva nästa termin på distans halvtid och sen skriva uppsats på distans...
Svar
12
· Visningar
2 573
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp