Bukefalos 28 år!

Ditt bästa recept på varma mackor

Varm macka i ugnen ska vara med svampstuvning och mozzarella eller en riktigt lagrad herrgårdsost. Toast varianten grillad med lite bregott rikligt med ost och tunn äppelskiva samt oregano. Mmm!
Alternativt surdegsbröd med pesto, mozzarella, tomat och parmaskinka.
 
För många år sedan när en vän och jag var på Västgötas nationspub här i Uppsala åt vi vad de kallade Croque Trollhättan. Det var en röra av tonfisk, majonnäs, lök och riven ost och vansinnigt gott. Genom åren har jag gjort den i olika varianter och bytt ut delar av majonnäsen mot något lättare. Tomatskivor på är numera standard.

Sedan några år har jag helt slutat äta tonfisk pga fiskeproblematiken, men någon gång om året unnar jag mig en Croque Trollhättan.

Tillägg: om någon har förslag på vegetariskt alternativ till tonfisk - säg till!
https://www.vegomagasinet.se/vegansk-tonfisk/

Den ska enligt de som ätit den lukta hundmat, men det gör iofs tonfisk också. 😅
 
@zassoo Jag brukar ta en god salami med mycket smak på surdegsbröd, tomat och paprika. Ringlar på olivolja, hackade färska örtkryddor , hackad vitlök och sen ett rejält lager god långlagrad ost som jag helst river. Brukar ha i ugnen på 225 grader ca 10 minuter.
 
Åh jag gör helst på rasker och med denna röra: majonäs, makrill i tomatsås (de där runda brukarna) och purjolök, ett par skivor ost över, såååå gott :d.
 
Ful/latmaskvarianten är helt klart antingen knäckebröd eller lingongrova med ketchup och ost, skjuts in i micron:o

Varm smörgåstårta är en favorit! Varva svampstuvning och bröd (ex halvmånar av hönökaka), toppa med ost.

Andra smakkombos är svamp, philadelphiaost och vitlök eller senap och ost.
 
2 skiver brød med sennep, god ost og skinke. Smør litt majones utenpå, stek på begge sider i tørr panne (uten smør). Best med gruyere, men vanlig ost fungerer fint.
 
Jättegott att ta 2 surdegsbröd och smöra på båda sidor, ha på tryffelsalami, tomat, färsk basilika och mozzarella på ena och lägg på den andra som lock. Sen kör man dem i smörgåsjärnet.

Sen vet jag inte om det är vad du tänkt som recept etc. Men bruschetta med parmésan är ju gudomligt gott! Tärna romantica-tomater som du lägger i en skål med antingen rödlök eller salladslök som hackats, i med färsk basilika och vinägrette med olivolja och rör runt. Vitlök är valfritt.
Ös på guckan på gott surdegsbröd och toppa med parmésan innan det körs i ugnen.

Tuna melt kan vara gott i smörgåsjärnet.
 
Sötpotatismos med chili och hackad lök, strimlad grönkål, och någon salt ost (riven) i en vikt majstortilla. Stek eller släng in i en paninipress och ät med salsa på svarta bönor. Mums!
 
Min favorit varma smorgas ar en "Cubana" en macka fran Cuba. Fast egentligen mer fran Florida. :cautious:
Man tar ett jattelikt "korvbrod", helst potatisbrod som han som hade the Cuban Cafe som jag gick till alltid hade. Det kan nog vara vilket brod som helst, som en riktigt kort, mjuk baguette for en person. Eller snarare som ett ganska tjockt och langre korvbrod. :p
Delar den i tva pa langden men sa den fortfarande hanger ihop.
Pa toppen smetar man in majonas och botten senap.
Lagg pa ett par tjocka skivor schweitzer ost pa botten, pa det ett par skivor rokt skinka, foljt av ett par till skivor ost, sedan kommer pulled eller skivat flask kott (garna flasklagg eller liknande) en (eller flera) skiva av en salt gurka (dill gurka?) och sedan lagger man pa toppen. Ibland, kan jag ocksa pressa in en skiva tomat eller tva :angel:, men det gjorde inte cubanen.

smalt lite smor i en stekpanna, lagg i cubanos.
Om man har en paninipress anvander man den, annars tar man en mindre gryta som ar tung och staller pa mackorna och TRYCKER tills de ar sa platta man kan fa dem 😳 nar botten sidan ar harligt "toasted" vander man och staller tillbaka trycket ... fast det behovs inte att man trycker langre.

MYCKET gott och enkelt. Jag anvander ofta lite "hot" sas bland den pulled port, men det blir gott hur man an gor det.
 
Jättegott att ta 2 surdegsbröd och smöra på båda sidor, ha på tryffelsalami, tomat, färsk basilika och mozzarella på ena och lägg på den andra som lock. Sen kör man dem i smörgåsjärnet.

Sen vet jag inte om det är vad du tänkt som recept etc. Men bruschetta med parmésan är ju gudomligt gott! Tärna romantica-tomater som du lägger i en skål med antingen rödlök eller salladslök som hackats, i med färsk basilika och vinägrette med olivolja och rör runt. Vitlök är valfritt.
Ös på guckan på gott surdegsbröd och toppa med parmésan innan det körs i ugnen.

Tuna melt kan vara gott i smörgåsjärnet.

Största problemet där (för min del) var att mackjärnet inte hade plats för surdegsskivan.

Jag kan då tipsa hugade om paninigrill.
 
Tack! Hundmat eller ej ska jag ge det en chans. Jag älskar tonfisk men vill inte längre äta fisk och skaldjur pga skadorna som fisket gör på haven. Ska bli intressant att se hur produkten är.
Hört mycket gott om denna om den går att använda?

Äppelig tonfiskröra (utan tonfisk)

3 dl blötlagda solroskärnor

2 msk vatten

1 hackad morot

1 finhackad mild lök

1/2 knippe hackad dill

1 msk tamari

1 vitlöksklyfta

2 krm tabasco

1 tärnat äpple (gärna syrligt)

2 hackade soltorkade tomater

en skvätt citron

salt & nymalen svartpeppar



Kör alla ingredienserna i mixern. Servera röran till valfri sallad, i ett salladsblad som snitt eller rakt upp och ner på ett fröknäcke.
 
Hört mycket gott om denna om den går att använda?

Äppelig tonfiskröra (utan tonfisk)

3 dl blötlagda solroskärnor

2 msk vatten

1 hackad morot

1 finhackad mild lök

1/2 knippe hackad dill

1 msk tamari

1 vitlöksklyfta

2 krm tabasco

1 tärnat äpple (gärna syrligt)

2 hackade soltorkade tomater

en skvätt citron

salt & nymalen svartpeppar



Kör alla ingredienserna i mixern. Servera röran till valfri sallad, i ett salladsblad som snitt eller rakt upp och ner på ett fröknäcke.
Denna ska också fungera bra på en varm macka :up:
 
Tunnbrödrulle i toastjärn, med ost, skinka och groddar! Eller med ost, vitlöksstekt sparris, bacon och varför inte lite feta :d
 
Åt alltid toast på George du Wal i Göteborg efter jobbet på krogen på den tiden. Dom hade skinka, senap, majonäs,purjolök och ost på sina mackor och en sallad till. Jag har fortsatt med det receptet!
 
Tack! Hundmat eller ej ska jag ge det en chans. Jag älskar tonfisk men vill inte längre äta fisk och skaldjur pga skadorna som fisket gör på haven. Ska bli intressant att se hur produkten är.
Eller denna

Non-tunamousse

0,5 liter solrosfrön (blötlagda i en timme)

2 citroner – pressa ur juicen

0,75 dl vatten

0,75 dl tamari eller annan sojasås

1 msk agavesirap

1 tsk cayennepeppar

2 stjälkar blekselleri

1 medelstor rödlök



Blötlägg solrosfrön i en bunke. Låt ligga i en timme eller längre (går fint att blötlägga över natten). Häll av vattnet från solrosfröna, skölj dem i ett durkslag och låt rinna av. Lägg solrosfrön i en matberedare och tillsätt citronjuice, tamari, vatten, agavesirap och cayennepeppar.

Mixa tills det blir en tjock och krämig mousse. Smaka ev av moussen med mer tamari, citron och/eller cayennepeppar. Vill du ha moussen krämigare kan du tillsätta nån matsked olivolja. Lägg över moussen i en skål.

Tärna stjälkselleri och rödlök i små fina tärningar och vänd ner i moussen. Blanda väl och toppa med citron och färsk dill.
 
Har ingen nämnt emmentalerost ännu?! :d :d Om man vill synda lite och gillar smältosten på McD så är det rätt väg att gå.

Och vill man ta den varma mackan tillbaka till 80-talet samt lite mer komplicerad så ska man göra en varm smörgåstårta på Juliakaka. :d

(Eftersom de flesta normala recept på varma mackor redan nämnts. ;))
 

Liknande trådar

Mat Varje år får jag ett gratis paket saffran till jul och nu har jag en samling. Så era bästa, hyfsat enkla men väldigt goda recept? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 952
Senast: Soapbubble
·
Mat Jag har råkat missförstå annonsen hos en producent i reko-ringen och beställt 400 g mozzarella istället för 200 g. Normalt brukar jag...
2
Svar
25
· Visningar
1 692
Senast: Amha
·
Mat Jag ska göra köttbullar till jul. De brukar bli bra när jag kör mitt gamla vanliga "tager vad jag haver" och geggar ihop. Men nu tänkte...
Svar
3
· Visningar
342
Senast: sthu
·
Mat Har hamstrat på mig en massa lammfärs och funderar på vad jag ska laga. Biffar är gott, men jag lagar gärna annat också. Hjälp mig...
Svar
15
· Visningar
575
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Ljus prick i ögat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp