Djur i håret

Sv: Djur i håret

Till TS, det är ingen fästing, och även om det hade varit det behöver man inte åka in och testa hunden. Hade det varit så hade jag inte gjort annat än att sitta på sjukan med mig själv och jycken.
 
Sv: Djur i håret

Det ÄR en död lite mosad fästing och nej, du behöver inte testa för sjukdomar. Kolla bara så det inte blir inflammerat eller så men det brukar inte bli det.

Mvh
 
Sv: Djur i håret

Jag sätter en tusenlapp på att det är en fästing, med lite mosad bakända. Nej, förresten, jag sätter tiotusen! ;) Och nej,. det är inget att oroa sig över. Tat lugnt och njut av sommaren!
 
Sv: Djur i håret

Jag är helt klart en tvivlare. Mundelarna på en fästing är mycket kortare än dom på bilden, och sitter ihop. På bilden sitter mundelarna eller antennerna helt klart isär, och är i jämförelse med benen ganska långa.
Benen på en fästing är ledade på ganska många ställen, medan djuret på bilden verkar ha en max tre ledade ställen. På en fästing sitter det bakre benparet långt bak på bakkroppen, medan det sista benparet på bilden verkar sitta på en avgränsad "framkropp". Dessutom överrensstämmer inte färgen på den främre delen av kroppen.

Till TS, tog du fler bilder? :D
 
Sv: Djur i håret

Jag är helt klart en tvivlare. Mundelarna på en fästing är mycket kortare än dom på bilden, och sitter ihop. På bilden sitter mundelarna eller antennerna helt klart isär, och är i jämförelse med benen ganska långa.
Benen på en fästing är ledade på ganska många ställen, medan djuret på bilden verkar ha en max tre ledade ställen. På en fästing sitter det bakre benparet långt bak på bakkroppen, medan det sista benparet på bilden verkar sitta på en avgränsad "framkropp". Dessutom överrensstämmer inte färgen på den främre delen av kroppen.

Till TS, tog du fler bilder? :D

Jag håller med dig;)
 
Sv: Djur i håret

Fast älgflugor ser ju inte ut så där. Kolla länken som en la in.
Sen tycker jag det låter på TS som djuret satt fast på huvudet, det gör inte älgflugor.

Den satt inte fast med huvudet utan satt på hundens huvud.
De där är hopplösa att få bort, de klamrar sig fast något otroligt.
Hårda och platta är de.
 
Sv: Djur i håret

Min sista gissning för kvällen är en spindel ur familjen Thomasidae, kanske släktet Xysticus. Jag känner visserligen två entomologer, men spindlar räknas ju inte in under insekter...
 
Sv: Djur i håret

Min sista gissning för kvällen är en spindel ur familjen Thomasidae, kanske släktet Xysticus. Jag känner visserligen två entomologer, men spindlar räknas ju inte in under insekter...

Jag tror samma sak, spindel. Ser inte ut som en fästing och dessutom finns det inte så mkt fästingar i luleå, har aldrig sett en fästing där men många spindlar som ser ut ungefär som bilden.
 
Sv: Djur i håret

Håller med dig & gissar på fästing jag!
Dom finns efter kusten ganska långt upp..
 
Sv: Djur i håret

Lite bonusinfo för intreserade "tvivlare":

Älgflugor är insekter och har 6 ben.
Fästingar är spindeldjur (arachnoider) och har 8 ben (+ käkar som kan se ut som "extra ben")

Det är lite svårt att se på bilden, men för mig ser det ut som 8 ben, och det ser iaf helt klart ut som en fästing för mig.

(men oavsett vad det nu är så borde det inbte vara någon grund till bekymmring)
 
Sv: Djur i håret

Den satt inte fast med huvudet utan satt på hundens huvud.
De där är hopplösa att få bort, de klamrar sig fast något otroligt.
Hårda och platta är de.


Jag tolkar det som den satt fast i huvudet eftersom hon fick segdra för få bort den. Men kanske ts kan komma in och säga hur det var :)

Men som nån redan skrivit som jag tänkte tillägga. Så har fästingar 8 ben, de har endast 6 ben när de är små nyfer.
 
Sv: Djur i håret

Men gud, jag som har spindelfobi. Har inga fler bilder, sparade bara "krypet" i en skål med alkohol så papi ska få se.
 
Sv: Djur i håret

Lite bonusinfo för intreserade "tvivlare":

Älgflugor är insekter och har 6 ben.
Fästingar är spindeldjur (arachnoider) och har 8 ben (+ käkar som kan se ut som "extra ben")

)

Även vanliga spindlar har åtta ben...

/fortfarande tvivlare till fästingteorin.
 
Sv: Djur i håret

Jo, jag läste, men hon skrev att som info till alla tvivlare så måste det vara en fästing för att den har åtta ben, och då menar jag att det måste det inte per automatik vara eftersom alla spindlar har åtta ben.

Att fästingar hör till klassen arachnidae verkar jag ju redan känna till, så det påpekandet kändes lite överflödigt.
 
Sv: Djur i håret

jag tror heller inte att det är en fästing...förr en loppa eller lus i såfall

lus.jpg
 
Sv: Djur i håret

Det är en fästing.
Jag plockar i snitt 5st från hundarna varje dag.
Mundelarna är utfällda och kan se ut som antenner.
Att det skulle vara en krabbspindel som någon skrev har jag väldigt svårt att se.
Loppa är det absolut inte. Och ingen hjortfluga heller.

fasting1.jpg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 087
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 252
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
751
L
  • Artikel
Dagbok Dethär är om den andra stora äckel händelsen som har hänt för mig. Och dethär är som jag skulle försöka skriva det jag kan och kommer...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 747
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp