Djur på nyår

Bukefalos 30 år!

Har tur med en hund som inte är rädd men försöker rasta mer förniddag.
Faktiskt bara hört 2 smällar på lååååångt håll iår så mycket lugnare än de brukar va.

Vi ska iväg ikväll men kommer ställa bilen nära huset och jag tror vi åker hem innan 12. Ja kommer va jättetrött 😅
O hunden brukar vilja sova 21.30

Jag gör ingenting mer än ser till att ha gått ordentligt med hunden medan det är ljust och fodrar hästarna vid midnatt. Men ingen av mina djur är speciellt rädd för fyrverkerier och jag bor lite utanför samhället så även om man ser och hör smällar så brukar det vara på lite avstånd. Har kamera på hästarna så kan hålla lite koll även om jag inte är i stallet och hunden vill mest försöka se vad det är som låter.

Bor i utkanten av en by.
Skulle vi bara haft fyrverkerier på 1-2 km avstånd vore det lugnt, men hästarna reagerar när det skjuts raketer från tre håll alla inom typ 100 meter.

Plus alla vi ser på avstånd, 1-2 km bort.

Hur fyrverkerierna påverkar djur och används som vapen, tycker jag det är dags att organisera upp försäljning och användning. Sluta sälj till privatpersoner, det är bättre om man får gå någon utbildning för att kunna köpa och skjuta. Och organisera skjutandet så det finns på plats X klockan X.

Hundarna är det inget speciellt med, även nytillskottet ser ut att ta det med ro hittills men förskjutandet liknar ju inte tolvslaget alls så vet inte än hur han tar det.

Hästarna kommer in vid 15 tiden, ingen av dom bryr sig om en eller två skjuter men vid 12 öppnar ju himlen sig och från alla håll så den ena är lite halvt påverkad speciellt om hon hör dom där fräsande pjäserna.
Så tänt stall och jag tar in hästarna i samma box vilket lugnar den nervösa.

Hönsen får ha tänd lampa.

Vi bor i ett mindre samhälle, brukar inte vara så mycket här då många har djur. Hunden är inte heller skotträdd utan tar det hela med ro. Jag går ut med honom nu snart dock så han får en rejäl promenad, sedan får han gå vid 18 och så sista gången efter nyår.

Stallet ligger i skogen så hästarna gör vi ingenting med, det är långt till närmsta som skjuter fyrverkerier. Närmare skjutfält där jägare tränar men de har aldrig reagerat på det heller.

Nu närmar sig årets värsta dag för många djurägare. Vad gör ni och vilka tips finns det på hur man handskas med smällandet? Själv sätter jag på en krigsfilm, Stalingrad eller Dunkirk i bakgrunden på datorn, högt, så Megara är van vid högt ljud och inte bryr sig om smällarna särskilt mycket.
Jag håller mig inne så mycket det går, min hund är inte rädd och jag vill gärna att det förblir så så jag utmanar inga öden.

Katten fick gå ut igår, på ljusa eftermiddagen - och grannen började skjuta smällare (såna som bara smäller, dvs är förbjudna dessutom...) . Vi hittade den livrädda katten ett bra tag efter midnatt, under altanen. Idag har jag fixat 3 lådor i huset; en med kattsand och två med blomjord (!) och hoppas innerligt att han går på dem. Kattluckan är spärrad och blockerad.

Ett sånt jäkla elände.

Katten fick gå ut igår, på ljusa eftermiddagen - och grannen började skjuta smällare (såna som bara smäller, dvs är förbjudna dessutom...) . Vi hittade den livrädda katten ett bra tag efter midnatt, under altanen. Idag har jag fixat 3 lådor i huset; en med kattsand och två med blomjord (!) och hoppas innerligt att han går på dem. Kattluckan är spärrad och blockerad.

Ett sånt jäkla elände.

Polisanmäl grannen, det är som sagt olagligt.

Isis har reagerat de senaste åren. Hon är skottfast (hon bryr sig inte när husse skjuter gevär) men jag tror att mängden i kombination med både ljud och ljus blir för mycket för henne. Jag gör inte så mycket (även om jag köpt en Feliway i år) utan håller mig själv lugn samt att jag dragit för gardinerna i fönstren på övervåningen. Hon får heller inte gå ut efter lunch både på nyårsafton och Valborg.

Dom har väl nyår i sitt fd land oxå.
Vi fick uppleva en incident med en ung man som bodde hos oss på campingen i väntan på asyl. Det var bara tur att vi i personalen hade bastufest till nyår i en annan del av området så att en av hans vänner kunde komma och hämta oss. Mannen hade helt uppenbart PTSD eller liknande och hade i total panik stängt in sig i en garderob med en stor kökskniv, och skurit sig själv och hotat andra när det började smälla.
Jag kan tänka mig att om man upplevt bombraider känns kanske även nyårssmällandet annorlunda, om det ens varit aktuellt i hemlandet.

En väldigt viktig aspekt av att försöka minska problemen med fyrverkerier(så länge de nu är tillåtna), åska, skott och andra höga ljud.
Sant!
Å andra sidan har inga av mina djur som reagerat på fyrverkerier haft några som helst problem med annat buller och bång. Just fyrverkerierna är ju så otroligt intensivt för alla sinnen, inte bara som oljud. Jag känner flera fungerande jakthundar som reagerar på just fyrverkerier - det är ju verkligen som om hela himlen exploderar och är på väg att trilla ned så jag tänker att det är väldigt svårt att testa för.

Min förra hund var livrädd, nyår var ett helvete. Henne tog vi bort 28/12-23 för att slippa nyår, hon hade även smärtproblematik.

Nuvarande hund 2,5år bryr sig inte, men jag vet hur fort det kan vända.

Så på fm gick vi en promenad med 8st andra DS, nu har vi nyss kommit från klubben där hon fått leka med bästa kompisen och även blivit rastad. Så ingen mer promenad idag, nu blir det soffa och tv och ut på kiss vid 03-04 när det är lugnt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka