Djurplågeri, snälla hjälp!

K

knashult

Var hos en bekant igår kväll. De har nyss köpt sig ett hus på landet. Familjen som bodde där innan har vanvårdat både djur, trädgård och hus!

I vintras hade de som mest 43 hundar, de är så kallade djurräddare! De hade även sju katter, som de inte tog med sig vid flytten. Fem av dem var honor.

Igår när vi var där så hörde vi hur det pep på vinden. När jag kröp upp på vinden så hittade jag två levande kattungar och en som var död.

Bekantingen berättade då att de satt in ett fönster som fattades på vinden två dagar tidigare. Då la vi ihop ett och ett och insåg att vinden hade varit katternas hem och genom att sätta upp fönstret så hindrades mamma katt att komma till sina ungar.

Då satte vi ut de skrikande ungarna och inom nån minut så hade mamma katt kommit och hämtat dem. Sen gick vi upp för att hämta ned den döda kattungen. Det var bara det att den inte var död, bara svag och kraftigt nedkyld.



Vi värmde den och när den var varm så fick den lite sockervatten, efter detta la vi ut den, men ingen mammakatt kom och hämtade den. Vi kunde inte lämna den ute då det blåste kraftigt och ösregnade igårkväll. Nu ligger den under varm belysning i en hink på min köksbänk. Jag blandade näringslösning enligt recept här på buke och har matat den varannan timme hela natten!

Den väger 14 g och har inga ögon ännu! Idag ska ett nytt försök göras med mamma katt, men vad tror ni om utsikterna för denna lilla katt?

Jag tar tacksamt emot alla tips som är till hjälp!


p.s skriver under nytt nick då jag inte vet om de förra ägarna till huset befinner sig här, om nån undrar vem jag är annars så kan ni pm.a D.s
 
Sv: Djurplågeri, snälla hjälp!

050.jpg


Här är en bild på den lilla kraken:cry:

Värmeflaska finns under handduken och klockan tickar för att efterlikna mammakatts hjärtslag!
 
Sv: Djurplågeri, snälla hjälp!

140 g hoppas jag att du menar.;)

Mer eller mindre nyfödd skulle jag tro då. Ett par dagar gammal kanske. Förutsatt att ni lyckas hålla kattungen lagom varm och får i den modersmjölkersättning har den hyfsat bra chanser att klara sig. Förhoppningsvis har den inte dragit på sig någon luftvägsinfektion när den låg kall och hungrig. Hör du att andningen börjar rossla behöver du antibiotika till kattungen ASAP! Annars dör den av luftvägsinfektionen. Varför jag tar upp luftvägsinfektion är för att det är vanligt på nyfödda kattungar.

Om du inte redan har fått tag i modersmjölkersättning finns det att köpa på Apoteket. KMRs mjölkersättning är bra och finns där. Det finns även matnings-set med flaska och olika typer av nappar. Om du köper flaska, köp till ett set med extranappar. I det tilläggssetet finns nämligen en napp med smal och avlång tut, den är bra till små kattungar. Man kan även mata med doseringsspruta (1 ml) vilket du också kan få tag på via Apoteket. Det blir lättare att mata med spruta om man sätter på ventilgummi eller liknande. Jag brukar köpa silikonnappar i djuraffär och sätta på sprutan. Sådana här:

silikonnappar.jpg


Och vid matning är dessa två saker absolut livsviktiga:
1. Mata inte kattungen om den är kall! De inre organen fungerar inte hos en nerkyld kattunge. Är kattungen kall måste du fått upp kroppstemperaturen innan du kan mata den.

2. Stimulera analen med en fuktig bomulstuss efter varje måltid. Detta behövs för att kattungen ska kissa/bajsa.
 
Sv: Djurplågeri, snälla hjälp!

Gå in på www.hittekatter.ifokus.se där är det flera som har vana av att nappa upp små kattungar.Själv har jag ingen vana av det.

Jag kan kalla mig själv för katträddare, men jag anser att en katträddare ser till att kastrera och vaccinera katterna och det skulle aldrig falla mig in att flytta ifrån katterna.Givetvis får dom mat och toalådorna sköts.

Polisanmäl de förra ägarna.
 
Sv: Djurplågeri, snälla hjälp!

Nu har det snart gått ett dygn sen kissen hittades. Jag matar honom när han skriker och det är ungefär var 1,5 timme. Efter varje måltid har han kissat massor men inte bajsat något. Kan det vara att han har svultit i ca 2 dygn? Hur ska jag få igång magen på honom?


Jag matar honom nu med ersättning från royal canin och han äter bra! Han vägde imorse 104 g och nu väger han 111 g så han verkar ju få i sig bra!
 
Sv: Djurplågeri, snälla hjälp!

I början är det blött alltind. Bajset är gult och tunt så kissar han kommer det säkert bajs också.

Vägde han så lite som 104 g när ni hittade honom så var han säkert ganska nykläckt och har knappast svultit någon längre tid och det är ju bra. Att han går upp i vikt är lovande så fortsätt som du gör. Du verkar göra ett bra jobb!
 
Sv: Djurplågeri, snälla hjälp!

Bra kämpat! :bow:
Vill bara tillägga att det kan vara idé att leta reda på och hämta in mamma katt + övriga ungar inom de närmsta veckorna då det annars finns en stor risk för förvildade ungar som ränner lösa och som om ett halvår kan resultera i inavel.
Hoppas den lilla klarar sig nu!
 
Sv: Djurplågeri, snälla hjälp!

Bra kämpat! :bow:
Vill bara tillägga att det kan vara idé att leta reda på och hämta in mamma katt + övriga ungar inom de närmsta veckorna då det annars finns en stor risk för förvildade ungar som ränner lösa och som om ett halvår kan resultera i inavel.
Hoppas den lilla klarar sig nu!

min bekant har kontaktat någon myndighet så de kommer och tar hand om katterna snarast. Antagligen är det redan inavel! Lilla ungen här verkar dock frisk, än så länge!
 
Sv: Djurplågeri, snälla hjälp!

I början är det blött alltind. Bajset är gult och tunt så kissar han kommer det säkert bajs också.

Vägde han så lite som 104 g när ni hittade honom så var han säkert ganska nykläckt och har knappast svultit någon längre tid och det är ju bra. Att han går upp i vikt är lovande så fortsätt som du gör. Du verkar göra ett bra jobb!

Han bajsade pyttesmå korvar igår! Han har svultit tre dygn på en kall vind! Han skriker varannan timme och vill ha mat, så inatt gick jag upp kl 12 och kl 3, sen tog min son matningen kl 6 och kl 8. Så inatt gick det tre timmar emellan.

Natten som kommer så ska min dotter ta hand om honom och överlever han så ska vi varva var tredje natt. Ibland är det skönt med halvvuxna barn:love:
 
Sv: Djurplågeri, snälla hjälp!

Pratade med bekantingen nu och hon och hennes man hade funderat på när de täckte för fönstret. De flyttade till huset förra lördagen och på måndagen täckte de för det. I fredags upptäckte de att det skrek på vinden. Jag kom dit på kvällen och fick uppdraget att krypa upp på vinden och leta kattungar. Den här lilla pjuklarven blev hittad runt 23-tiden.

Så han har alltså varit utan mat i minst fyra dygn. Nu har det gått 1,5 dygn sen vi hittade honom och han äter och sover och skriker, vad tror ni om hans förutsättningar att överleva?
 
Sv: Djurplågeri, snälla hjälp!

Eftersom han mår bra nu och blir väl omhändertagen har han bra odds att klara sig. Jag brukar alltid räkna första veckan som osäker med kattungar, även i de fall de har sin mamma och allt har varit bra från första början.

Han är pigg och kryper omkring samt går upp i vikt, det är bra tecken.

Största hoten är uttorkning, nedkylning, förstoppning (mjölkersättning kan orsaka förstoppning) och luftvägsinfektion.

Allt det där brukar man kunna se tecken på tidigt och så kan man stoppa förloppet.

Att mata glesare på nätterna brukar funka bra. Det har jag också gjort när jag har handmatat någon kattunge. Man måste ju faktiskt få några timmars sammanhängande sömn.
 
Sv: Djurplågeri, snälla hjälp!

Ska jag varva ersättningen med lite vatten?

Förresten så ska jag hälsa från min fjortonårige son att buke är fantastiskt:love:
 
Sv: Djurplågeri, snälla hjälp!

Det går bra att ge vätskeersättning, inte bara vatten utan vätskeersättning. Du kan blanda i lite extra socker i vätskeersättningen också. Jag vet att en del tycker det är dumt att ge vätskeersättning, att man bara ska ge mjölkersättning men vätskeersättningen skadar inte och det är ganska vanligt att små kattungar åker på förstoppning av ersättning.

Om du varvar mjölkersättning med vätskeersättning eller späder mjölkersättningen med vätskeersättningen gör du som du vill med. Det finns en mycket bra artikel här (PDF på engelska) om hur man tar hand om nyfödda, föräldralösa kattungar.

Och jag håller med din son, buke kan vara fantastiskt.;)
 
Sv: Djurplågeri, snälla hjälp!

Ska jag varva ersättningen med lite vatten?

Förresten så ska jag hälsa från min fjortonårige son att buke är fantastiskt:love:

Och människor som en nyfödd liten kattunge, som många andra helt enkelt hade nackat, är också fantastiska! :love:
 
Sv: Djurplågeri, snälla hjälp!

man blir verkligen tårögd när man läser hur fantastiska människor kan vara mot hjälplösa små djur :love:

Hoppas det går bra med lilla Pjuklarven!
all heder till er :bow: :bow:
 
Sv: Djurplågeri, snälla hjälp!

Svarar alla.

Inatt runt 23.30 drog vår lilla Pjuklarv sitt sista andetag!

Tack för all hjälp och stöttning.

Mvh Knashult med familj
 

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 590
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
955
M
Övr. Katt :confused:Hej! Min misse fick idag gå igenom kejsarsnitt där två av hennes ungar var missbildade en andades dåligt och en var stark. Så...
2
Svar
31
· Visningar
7 252
Övr. Katt Behöver eran hjälp akut. I natt precis första timmen på dag 60 föddes S*Stolen Hearts´s(min första som uppfödare) och Lilla Ofelias...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
17 261
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp