Bukefalos 28 år!

Djurpolisen Animal Planet

Sv: Djurpolisen Animal Planet

Men med detta överskott av "lämpliga" hundar så kan väl en och annan matvaktare inte innebära minskat antal omplacerade??
Att dom tar upp platser förstår jag, men med så många hundar måste det ju i praktiken också finnas många platser, så det är ju i sig inget omplaceringshinder.

På vad sätt skulle en lång (tänker mig mer än 3-4 dagar) omplaceringstid innebära ett större miljöombyte?

Matvakteri är osäkerhet/bristande tillit. En sådan hund riskerar alltid (oavsett om den vaktar mat eller ej) att reagera starkare på ett miljöombyte än en mer trygg hund.

Visst är det ett stort steg från kennel till familj, men vad har det med "matvaktare" att göra?

Se ovan.
Kan så vara, men det är inget svar på frågorna. Miljöombytet är ju som det är s a s, och steget från kennel till familj är nog lika stort oavsett hund. Sant är att olika hundar klarar miljöombyten olika bra, men skulle matvaktare vara speciellt känsliga därvidlag?

Självklart vill de flesta ha en trevlig familjehund utan olater och lika självklart ska dom inte välja något annat. Dom har antagligen varken ambition eller nog hundkunskap för att ta sig an en hund med problem, oavsett arten av sådana. Lika självklart är också att shelterna inte vill lämna ut den senare sortens hundar till dessa människor, detta av många orsaker.
Men sen finns ju stollar som jag som går på känsla och inte backar för jobbet som kan komma med t ex en matvaktare. På något sätt fastnade den där hunden jag skrev om i minnet, och jag önskar jag hade haft chansen att ta över den.

Alltså, det verkar som att, bara för att deras egen personal inte klarar hunden, så ska ingen annan heller få möjlighet att göra det. Det är ju inte alltid man blir imponerad av personalens hundkänsla, om man säger så. Undrar förresten hur dom skulle ställa sig, om Cesar Millan kom och ville ta över en matvaktare? :laugh:

Vilka shelters besökte du? Jag planerar att åka över i höst och har bl a tänkt att försöka komma in på något sådant för att med egna ögon se hur där är, hur man jobbar osv. TV-programmen ställer ju ofta fler frågor än dom besvarar.

LIA
 
Sv: Djurpolisen Animal Planet

Ledarskap är inget man får för att man är människa, det förtjänar man. Hunden vet inte att du är en bra ledare förens du visar den att den kan lita på dig och att du är värd att följa eftersom du tar viktiga beslut och initiativ. En hund som bara får maten kastad till sig ibland lär ju försvara den.

Som Alexandra skrev så är matvaktande något en "ranglåg" individ vågar sig på eftersom det handlar om en livsviktig resurs. Ditt jobb som ledare är ju att förklara för hunden att den inte behöver vakta sin mat från dig med hjälp av tillit.
 
Sv: Djurpolisen Animal Planet

Men med detta överskott av "lämpliga" hundar så kan väl en och annan matvaktare inte innebära minskat antal omplacerade??
Att dom tar upp platser förstår jag, men med så många hundar måste det ju i praktiken också finnas många platser, så det är ju i sig inget omplaceringshinder.

Många platser ja, men än fler hundar. ENBART med de okomplicerade, skulle det vara överfullt... Det är skrämmande många djur liksom.

Kan så vara, men det är inget svar på frågorna. Miljöombytet är ju som det är s a s, och steget från kennel till familj är nog lika stort oavsett hund. Sant är att olika hundar klarar miljöombyten olika bra, men skulle matvaktare vara speciellt känsliga därvidlag?

Matvakteri = osäkerhet. Osäkra hundar kan ta ett miljöombyte sämre än tryggare hundar. Vad är det du inte förstår med det?


Självklart vill de flesta ha en trevlig familjehund utan olater och lika självklart ska dom inte välja något annat. Dom har antagligen varken ambition eller nog hundkunskap för att ta sig an en hund med problem, oavsett arten av sådana. Lika självklart är också att shelterna inte vill lämna ut den senare sortens hundar till dessa människor, detta av många orsaker.
Men sen finns ju stollar som jag som går på känsla och inte backar för jobbet som kan komma med t ex en matvaktare. På något sätt fastnade den där hunden jag skrev om i minnet, och jag önskar jag hade haft chansen att ta över den.

Absolut, problemet är ju dock detsamma. Det finns mer matvaktare än lämpliga ägare som söker sådana. På samma sätt avlivas t ex hundar med aggressivitet i andra former av samma anledning. Det finns på tok fler sådana än det finns lämpliga spekulanter.

Alltså, det verkar som att, bara för att deras egen personal inte klarar hunden, så ska ingen annan heller få möjlighet att göra det. Det är ju inte alltid man blir imponerad av personalens hundkänsla, om man säger så. Undrar förresten hur dom skulle ställa sig, om Cesar Millan kom och ville ta över en matvaktare? :laugh:

Handlar inte så mycket om vad deras personal klarar/inte klarar, utan om hur hunden fungerar i normalhemmet. De utgår liksom från det, en hund som ska klara ett genomsnittligt hem så att säga.

De avlivar djur som kräver kostsam behandling med, av samma anledning, de passar inte genomsnittsägaren. Det finns människor som utan problem skulle ha råd med behandlingen, men de är så få.

Det hördes på dem när jag pratade hur jättetufft det är var gång de av en eller annan anledning måste avliva en hund. Det är inget de önskar, men den krassa verkligheten är ju tyvärr att det - och det verkar vara lika illa i hela USA - är en oändlig ström av hundar. Och då måste de så att säga offra en för att rädda flera, och fokusera på de som är 'adoptable' eller med hyfsade insatser kan bli. Och då faller hundar som endera innebär en risk för människor bort, eller hundar som kräver för stora insatser eller inte anses bortadopterbara.

Nog det man får försöka tänka på, det var en sån sak som gjorde intryck på mig iaf. De är i huvudsak en adoptionsbyrå liksom, helst ska hundarna 'in och ut' på max ett par veckor. (Gäller hundar utan stora vårdbehov givetvis). Dvs komma in, vaccineras, hälsoundersökas, gärna få 'grönt ljus', bedömas mentalt, kastreras, gödas upp lite och sen adopteras bort.


Vilka shelters besökte du? Jag planerar att åka över i höst och har bl a tänkt att försöka komma in på något sådant för att med egna ögon se hur där är, hur man jobbar osv. TV-programmen ställer ju ofta fler frågor än dom besvarar.

Ett i Detroit och ett i nån håla i Pennsylvania. Jag googlade, sen mutade jag pappa att köra dit mig, talade om att jag var svensk turist och sett Animal Cops typ och var intresserad bla bla. Var inga problem (fast jag såg till att komma när de har öppet för sådana som vill adoptera).

Fick inte se 'vårdavdelningarna', de man ser på TV, utan bara själva adoptionsavdelningarna, där djuren klara att adoptera bort fanns. Dvs jag såg samma sak som de amerikaner som var där för att adoptera ett djur. Och så fick jag prata med personalen.
 
Sv: Djurpolisen Animal Planet

Jag, t ex. Hellre väljer jag en "matvaktare" typ den jag skrev om, är ett snällt mähä. Om jag skulle ta en omhändertagen hund.
Rehabiliteringen sköts av den nya ägaren! :idea:

Veta säkert och veta säkert? Hur vet man säkert att någon person man lämnar ut hund till är kapabel, ansvarsfull etc? Oavsett hund?
Med en "matvaktare" ställs givetvis kravet på att personen är hundkunnig, vilket man kan få fram på olika sätt. Som bekant skriver man på ett avtal före utlämnandet och där är det enkelt att ta med dom paragrafer som är nödvändiga.

Då kanske det är dags att be om hjälp med organisationen?

LIA

"Om jag skulle ta en omhändertagen hund" skriver du. Precis, OM. Men det gör du ju inte så vad är det för vits att hävda att du kan? Det finns många som kan och säger sig vilja, men inte gör.

En seriös organisation sköter rehabiliteringen själva för att undvika att svåra hundar blir vandringspokaler. Jag tycker det säger sig självt. Läs t.ex på Hittehunds sida om hur de resonerar, även Hundstallet har bra tankar där. Två mycket ansvarsfulla och seriösa omplaceringsorganisationer. Båda utvärderar alla hundar med hjälp av mycket hundkunniga människor innan de sätts ut för omplacering.

Nej, men vet aldrig säkert hur kapabel den nya hundägare är. Just därför minskar man risken till problem genom att främst omplacera trevliga hundar som inte visar tecken på aggressivitet. Det tycker jag också känns ganska självklart...

Vilka "paragrafer" skulle stå med i avtalet rent konkret menar du?

Du tror inte att organisationerna redan ber om hjälp....??

Jag vet att du hyser en dröm om det utopiska samhället, men tyvärr existerar det inte (ännu).
 
Sv: Djurpolisen Animal Planet

Många platser ja, men än fler hundar. ENBART med de okomplicerade, skulle det vara överfullt... Det är skrämmande många djur liksom.
Säkert, men vad jag menade var att med ett så stort överantal så kan ju inte en eller annan matvaktare påverka antalet som går ut. Det finns ju liksom hundar ändå.

Jag förstår inte hur du menar. På vad sätt skulle en lång (tänker mig mer än 3-4 dagar) omplaceringstid innebära ett större miljöombyte? Efter dom dagarna är ju hunden etablerad i den nya miljön och miljöombytet påverkas knappast om hunden bor en eller två eller flera veckor på sheltret.

Handlar inte så mycket om vad deras personal klarar/inte klarar, utan om hur hunden fungerar i normalhemmet. De utgår liksom från det, en hund som ska klara ett genomsnittligt hem så att säga.
Och hur en inkommen matvaktare fungerar i normalhemmet bestäms ju till viss del av hur den hanteras på sheltret, = personalen!
Jag förstår som sagt att man gör vägen så bred som möjligt, samtidigt gör det ont i en att hundar som farit riktigt illa inte får en tillräcklig chans till fortsatt liv.

Ev kommer jag att tillbringa några dagar i Pennsylvania, så kanske hittar jag till samma ställe som du. Annars ska jag kolla runt i California.

LIA
 
Sv: Djurpolisen Animal Planet

PSPCA (Pennsylvania Society for the Prevention of Cruelty to Animals) har 'headquarter' i Philadelphia, men sen har de flera 'adoption shelters'.

Här har du adresser och sånt =)

http://www.pspca.org/adoption_centers


Såg btw detta när jag googlade efter sidan:
The Pennsylvania SPCA (PSPCA) is making an urgent appeal to the community to provide foster homes for our dogs in need. The Animal Care & Control Team shelter (111 W. Hunting Park Avenue) and the PSPCA Adoption Center (350 E. Erie Avenue) in Philadelphia are full to capacity and we've tapped out our existing network of foster parents.

Dvs problemet är detsamma nu som 2006 (när jag var i USA), överfullt =/
 
Sv: Djurpolisen Animal Planet

Tack för adressen!
Kollade på adoptionlistorna och nästan alla hundar är blandraser. Dessutom är majoriteten pit bull-blandningar.
Jag förmodar att de flesta är stray dogs.

Dags att dom stramar upp hundägandet i USA?

LIA
 
Sv: Djurpolisen Animal Planet

Jag tittade på detta och de hade tagit in en hyfsat mager hund som vart vanvårdad. Sedan gör de ju ett test för att se hur hunden reagerar på olika situationer, bla så tar de en gummiarm och försöker ta matskålen med den när hunden äter.

Tro fan att hunden blir arg på en konstig plastarm :S:angel:
Men iaf så den här hunden då som var väldigt hungrig (vart svulten ju) slängde i sig mat och blev givetvis arg när de försökte ta maten. Han bet efter armen och var väldigt aggressiv.

Den ska avlivas tydligen pga detta.

Jag är så kluven.
Hunden är svulten, mager, klart den försvarar sin mat tänker jag.
Är hunden bra för övrigt så är väl det en träningssak?

Jag håller med dej, de är verkar vara tuffa regler när de kommer till avlivning. Men jag förstår faktiskt att man måste vara så "hård" när man väljer ut vilka hundar som avlivas o vilka som är lämpliga för adoption.. DÅ de är så otroligt många hundar som ska rymmas o de finns helt enkelt inte plats för alla.

Men sen ena annan sak som jag har reagerat över ett antal gånger, de är hur otroligt inkompetenta dessa "hundtestare" verkar vara, iaf vissa som jag sett.

Ett exempel.. En hund som var livrädd för allt i princip, man fick inte röra hunden utan att de blev livrädd o försökte fly. Den satt dock i koppel så den kunde inte fly, testaren försöker böja sig ner o röra hunden vid bakdelen, hunden blir livrädd o snor sig hastigt, testaren ryggar o hoppar till lite lr rycker upp armen fort. Detta upprepar testaren flera gånger.

Tycker att de känns lite knasigt att en testare gör så, då de säkert kan skapa mer rädsla o osäkerhet hos hunden som redan är livrädd. Borde inte den testaren ha sett efter ett försök att det inte går o då slutat.. ?
 
Sv: Djurpolisen Animal Planet

De hundar som testas med plastarmen brukar INTE vara utsvultna ju? Testet görs inte samma dag de kommer in i de program jag sett? Utan ett tag senare.


Jag har då sett både hundar som testats i samma veva som de kommit in o hundar som testats ett tag efter.
 
Sv: Djurpolisen Animal Planet

Tack för adressen!
Kollade på adoptionlistorna och nästan alla hundar är blandraser. Dessutom är majoriteten pit bull-blandningar.
Jag förmodar att de flesta är stray dogs.

Dags att dom stramar upp hundägandet i USA?

LIA
Tycker du fortvarande att man skall försöka få ut alla till varje pris?
PL
 
Sv: Djurpolisen Animal Planet

Tack för adressen!
Kollade på adoptionlistorna och nästan alla hundar är blandraser. Dessutom är majoriteten pit bull-blandningar.
Jag förmodar att de flesta är stray dogs.

Dags att dom stramar upp hundägandet i USA?

LIA

Ja, typ 99% är blandraser av olika sorter. Och många av dem är lite större. Naturligtvis är efterfrågan större på dvärghundar (oavsett renras/blandras). Av de somf anns för adoption var mellan tummen och pekfingret 75% större, och av de som suttit länge utan att bli bortadopterade var det ännu fler stora.

Mycket staff/pitbullkorsning ja, fast det syns ju även på TV oavsett vilken Animal Cops man kikar på så det var ju ingen nyhet? Sen,s log mig nu när jag skrev, de flesta mataggressiva jag sett, eller aggressiva på annat sätt så de avlivats har varit större hundar. Kan inte komma på någon dvärghund på rak arm.

Vet inte hur det är generellt, men då när jag var och besökte verkade det vara ungefär 50 - 50 med strays och omhändertagna där på adoptionsavdelningen. De får in en liten del hundar som överlåts på dem med, direkt av ägaren innan det hunnit gå illa, men som jag fattade det brukade de mest vara 'in och vända' innan de blev bortadopterade.
 
Sv: Djurpolisen Animal Planet

*KL*
sen finns det ju en massa rasspecifika rescues oxå, som BC rescue, Aussie, Dobbis GSH, RR, you name it!

Tror att siffran per år av hundar som avlivas på rescues ligger på 80 - 90 000 enbart i Californien!
 
Sv: Djurpolisen Animal Planet

Mm, finns ju nästan hur många som helst.

Hittade förresten statistik på den där sidan, månad för månad. Både över live intake, save rate, live release osv.Skrämmande siffror hur många hundar som kom in..

De hade 222 hundar redan intagna i shelters och foster care när månaden startade. Sen fick de in 746 hundar. Varav 414 var 'owner surrender' (och av dessa var 44 stycken 'DOA' - dead on arrival), samt 331 var 'strays' (och av dessa var 16 dead on arrival). Levande antal hundar de fick in var alltså 686 hundar. Om man tar bort de som var 'ägerberodrad avlivning' så 664 'live intake'

Dvs total monthly live in var 906 hundar...

(Katter var ännu värre, det var över tusen..)

Samma månad avlivades 229 hundar av annan anledning än på ägarens begäran..

Och februari är en KORT månad..

Finns statistik på hur många hundar som försvann ur statistiken med, endera pga avlivning, return to owner, died in care, i fosterhem, adopterade, överförda till vårdavdelning osv med.

http://www.pspca.org/docs/ACCT/2009/February_Outcomes_Spreadsheet.pdf

Kollade snabbt på mars, och det såg ungefär lika ut, live intake 688 st (dvs då är de som var död vi ankomsten borträknade). Och de började på 240 hundar den månaden.

April, startade med 237 hundar, live intake var 690 hundar..
Januari startade på 154 hundar, live intake (minus ägarbeordad avlivning) 770 hundar..

Och om man räknar lite lågt och säger 650 live intake per månad, innebär det alltså skrämmande 7 800 hundar/år (650 * 12)

Räknar man på 700 live intake så blir det 8 400 hundar..

Dvs 7800 - 8400 hundar per år.. Bara via ACCT/PSPCA...

USAs årstotal vill jag inte ens tänka på..
 
Sv: Djurpolisen Animal Planet

Mycket staff/pitbullkorsning ja, fast det syns ju även på TV oavsett vilken Animal Cops man kikar på så det var ju ingen nyhet?
Nej, men där har man ju urvalet för att göra intressanta program att ta hänsyn till. Fast jag tycker inte det har varit sååå snedvridet förhållande som det verkar här.
Tyvärr är det väl så att just kamphundsraserna indirekt förorsakar en massa löshundar. Olämpliga uppfödare/ägare som inte har minsta intresse av hundhållning eller ansvarskänsla. Om vi räknar bort kamphundsraserna och deras blandningar, kommer vi ner till XX omhändertagna hundar. 1000 st/år? Att jämföras med Sveriges XX omhändertagna. Skillnaden kanske inte blir så stor.

Sen,s log mig nu när jag skrev, de flesta mataggressiva jag sett, eller aggressiva på annat sätt så de avlivats har varit större hundar. Kan inte komma på någon dvärghund på rak arm.
Vilket reser flera frågor. Eftersom jag antar att det procentuellt inte är någon större skillnad i aggressiv-numerär mellan storlekarna, behåller man sina aggressiva småhundar för att man klarar av dom ändå? Är man mer "flexibla" på shelterna gentemot småhundar? Är man bättre på att "omvända" småhundar på shelterna? Vad beror i så fall det senare på?

Om jag utläser din siffror rätt, så avlivar man c:a en tredjedel av inkomna hundar (borträknat de som självdött eller där ägarna beordrat avlivning). Dvs, två tredjedelar omplaceras.
Det är här vi närmar oss trådens ämne, nämligen varför man avlivar en hund som är aggressiv på plastbiten man hotar att ta maten med. Jag får den absoluta känslan av att man ofta gör det så lätt för sig som möjligt och avlivar dom som "sticker ut" hellre än lägger ner jobb på dom. Det gäller ju liksom att på enkelt sätt komma ner till dom där två tredjedelarna sedan man avlivat dom "självklara" fallen.

Jag har alltså inga problem med att man avlivar "överskottet", för man kan ju givetvis inte ha kvar en massa hundar bara-för-att. Det är hur man gör urvalet, baserat på TV-avsnitt i olika program, jag ifrågasätter. För en matvaktare kan ju vara en fantastisk hund i rätt händer utanför sheltret. Dessutom ömmar jag för dom som levt under fruktansvärda förhållanden- dom har absolut förtjänat att man gör allt man kan för att få in dom i samhället istället för döden.

LIA
 
Sv: Djurpolisen Animal Planet

Men det är ofta de som levt under fruktansvärda förhållanden som är svårast att hantera för en ny ägare o där risken för en misslyckad omplacering innan en avlivning är störst, knappast ngn djurskyddsmässig fördel för hunden eller hur tänker du?
PL
 
Sv: Djurpolisen Animal Planet

Jag brukar också titta på dessa program. De 3-4 dagarna du säger att det tar extra för dessa hundar är ju ändå en upptagen plats för hundar som är i akut behov av hjälp?
Hörde nånstans att det var 30% eller om det var så många som 70% av de omplacerade hundarna som kommer tillbaka från sitt nya hem av olika skäl. Dom har redan idag problem med att hitta varaktiga hem åt helt okomplicerade hundar. Självklart måste man prioritera?
Att det är mest blandraser beror väl också på att många av "rasringarna" i USA har egna räddningsenheter som tar hand om hundar av denna ras. Så de räddas av djurpoliserna och tas sen över av sin ras' egen klubb för omplacering därigenom.
 
Sv: Djurpolisen Animal Planet

De 3-4 dagarna du säger att det tar extra för dessa hundar är ju ändå en upptagen plats för hundar som är i akut behov av hjälp?
Du drog dom dagarna ur sitt sammanhang! Gå tillbaka och läs!

Men OK då, Det kan tänkas att matvaktaren, som vi då talade om, tar en plats som en annan hund kunde ha fått istället. Det hänger ju på om man har proppfullt eller inte. Men menar du att matvaktaren inte skulle vara i behov av hjälp? :confused:

Givetvis måste man prioritera och givetvis kan inte alla hundar omplaceras och givetvis kommer somliga tillbaka för att personerna inte var lämpliga eller hundkunniga nog. Någon som menat annat?

LIA
 
Sv: Djurpolisen Animal Planet

Du drog dom dagarna ur sitt sammanhang! Gå tillbaka och läs!

Men OK då, Det kan tänkas att matvaktaren, som vi då talade om, tar en plats som en annan hund kunde ha fått istället. Det hänger ju på om man har proppfullt eller inte. Men menar du att matvaktaren inte skulle vara i behov av hjälp? :confused:

Givetvis måste man prioritera och givetvis kan inte alla hundar omplaceras och givetvis kommer somliga tillbaka för att personerna inte var lämpliga eller hundkunniga nog. Någon som menat annat?

LIA

Ska du "fixa" en problemhund lär det ta mer arbete än 3-4 dagar.
 
Sv: Djurpolisen Animal Planet

Du drog dom dagarna ur sitt sammanhang! Gå tillbaka och läs!

Men OK då, Det kan tänkas att matvaktaren, som vi då talade om, tar en plats som en annan hund kunde ha fått istället. Det hänger ju på om man har proppfullt eller inte. Men menar du att matvaktaren inte skulle vara i behov av hjälp? :confused:

Givetvis måste man prioritera och givetvis kan inte alla hundar omplaceras och givetvis kommer somliga tillbaka för att personerna inte var lämpliga eller hundkunniga nog. Någon som menat annat?

LIA

Jag fattar det fortfarande som så jag skrev. Men ja, en genomsnäll hund som är några dagar från svält anser jag vara i större behov av hjälp än en hund som är matagressiv och kanske kommer bita sin nya ägare. Och att det mer eller mindre konstant är fullt är väl knappast nått man kan undgå att höra?
 

Liknande trådar

Relationer Jag har sen snart 2 år tillbaka levt med en alldeles underbar. Jag skulle vilja påstå att det är min livsstörsta kärlek som jag hittade...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
61 746
Senast: Voeux
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 661
Senast: AlmostEasy
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i en ond spiral där jag har ett sug hela tiden. Mitt problem har ju varit anorexi men helt plötsligt har jag upptäckt att...
2
Svar
30
· Visningar
3 906
Senast: Qelina
·
Övr. Hund Min BC har precis fyllt två år, är precis så pigg och glad som en ung BC är och älskar att vi börjat träna agility! Han har alltid fått...
2
Svar
27
· Visningar
8 344
Senast: Ananas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp