Dobberman vs Rottis som 1a gångs hund-vad tycker ni om det?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men tänk då på hur det känns nästa gång ni ger era råd till de som skriver och är förstagångsägare eller nybörjare. För det e i princip alltid grupp 9 som hänvisas till då.
Tycker det rekommenderas friskt från andra grupper också. Grupp 3 har många trevliga hundar och även grupp 5 har ju spetsarna som rekommenderas även dom. Är väl typ bara grupp 6 och 4 som det aldrig rekommenderas ifrån och inte från grupp 10 om det inte kommer tankar om vinthundar från trådskaparen.
 
Tycker det rekommenderas friskt från andra grupper också. Grupp 3 har många trevliga hundar och även grupp 5 har ju spetsarna som rekommenderas även dom. Är väl typ bara grupp 6 och 4 som det aldrig rekommenderas ifrån och inte från grupp 10 om det inte kommer tankar om vinthundar från trådskaparen.

Jag håller med. I grupp 9 är nästan alla hundar små och bara det gör att den är rätt begränsad. Bara för att grupp 9 heter "Sällskapshundar" betyder det ju inte att det finns många raser i andra grupper som är lämpliga om man vill ha en hund med främst det användsningsområdet.
I grupp 6 finns rhodesian ridgeback och dalmatiner så även i de grupper där de allra flesta hundarna är utpräglade arbetshundar finns undantag.
 
Hur många Belgare har du haft? Ingen antar jag...Ja mina har varit/är busiga och det är inget konstigt, men att dom är allvarliga hemma åtm är konstigt...Jag pratade väl inte om MH....🙄
Jaha, men mina är inte understimulerade--inte ens i närheten...Jag är hemma med våra hundar FÖR att träna o tävla så dom är glada för det...Dom har en "valpig" glad sida + en känslig sida --Det tycker många är svårt att träna, men det är ju det som gör dom lätta att träna m mjuka metoder..
..Jag vet inte vad du vill säga? Menar du att hundar inte är påverkbara som valpar och dina vänner har väl tränat sina hundar helt fel för det beror mycket på hur bra relation man skapar med hunden som valp/unghund...
Läste du ens mitt inlägg? Du säger ena stunden att du vill veta allt om raserna och sedan vill du inte ha någon info? MH används ju för att utvärdera mentaliteten på bruksraser, så det känns ju ändå relevant i sammanhanget? Särskilt om man nu vill veta allt..

Jag har väl inte heller skrivit någonting om dina hundar? Så varför ens ta upp dom i diskussionen? :confused:.

Du skriver att man inte får korrigera en mallevalp om man vill ha en bra relation. Vart har du fått det ifrån? En valp oavsett ras som inte blir korrigerad när den gör något fel lär bli rätt odräglig.

Och btw jag har själv malle och är uppväxt med mallar.
 
Jag tävlar med mina hundar men det är absolut en hobby att träna och tävla hund för det. De som inte gör det på hobbynivå jobbar ju professionellt med hundar. De flesta av oss gör det dock på vår "fritid".

Allmänna svar:
Omöjligt att svara på om raserna är lämpliga eller ej för personen utan att veta mer om personen i fråga. Jag vet många som haft flera hundar som absolut inte ska ha en hund av någon av dessa raser. Jag vet även flera som köpt krävande brukshundar som första hund och det har gått utmärkt. Det är inte hur många hundar man haft som är avgörande för vilken ras som är lämplig utan förarens vilja och förmåga att lära sig och träna hund.

Sen anser jag att man inte behöver en brukshund för att träna grenar som passar de flesta raser som rally och nosework.

Men vill man träna och tävla i exempelvis bruks och lydnad så blir det nog mycket roligare med en brukshund eller annan lämplig arbetande ras då dessa oftare är avlade för att ha de mentala förutsättningar för detta.

En korrekt avlad brukshund ska inte vara en "jobbig" hund i vardagen förutsatt att den får utlopp för sina behov och tydliga ramar och regler. Jag upplever att mina australian kelpies är oerhört enkla i vardagen jämfört med många bekantas hundar som enbart används till sällskap. Då tränas mina inte överdrivet mycket för tillfället.
För mig är det ingen hobby! För mig är hundar/tävlingar en livsstil jag inte kan vara utan - en hobby är att dreja tex...och att jag KAN göra det på heltid är ju FÖR att jag blivit sponsrad att träna och tävla - jag är hemma och jobbar med valpar/unghundar-till liiten del, men mest har jag jobbat med träning f Tävling...

Jag förstår inte vad du vill säga...Jag frågade specifikt om 2 raser var bra som 1a hund!



Jag håller ff inte med dig - om man vill ha en brukshund till nosework, agility, rally, freestyle, t-lydnad, specialsök så är en brukshund väldigt passande och det är vad jag kommer använda min kommande Kelpie valp till och det skulle dom enligt uppfödaren må utmärkt av att träna...Det blev ju svårt att välja bland alla jag fick respons av--folk hade ju sagt att det tar år att få en valp...inte riktigt.....
 
Angående att forumet skulle vara så hemska mot nya användare när det gäller rasväljartrådar så var jag tvungen att kolla upp de jag hittar från i år. Jag har nämligen inte något minne av att det sett ut så, och då har jag ändå kommenterat att jag tycker att stämningen då och då kan vara lite hård här. De här är de trådar jag hittat från i år där en nyreggad användare bett om råd att välja ras(jag kan förstås ha missat några). Den enda där någon hänvisar till rasgrupp 9 utan att TS själv är inne på det och där stämningen blir lite tuff(men snarare mellan andra medlemmar, inte mot TS) är väl den sista länkade. Överlag tycker jag att attityden mot nya personer som vill ha tips om ras är både öppen och hjälpsam.

https://www.bukefalos.se/threads/rasvalstrad-hundsportskompis.1492900/

https://www.bukefalos.se/threads/delade-meningar-kring-val-av-hundras.1508391/

https://www.bukefalos.se/threads/tre-rasideer-och-ett-moejligt-hjaernslaepp.1506690/

https://www.bukefalos.se/threads/rasfoerslag-ridgeback-vinthund.1506492/
 
För mig är det ingen hobby! För mig är hundar/tävlingar en livsstil jag inte kan vara utan - en hobby är att dreja tex...

Tro mig, drejande kan också vara en livsstil

/Mvh tröttnat på att fp diverse egenskapad keramik i present 🙄😜

Mer seriöst då. Varför är det just tävlandet som gör det till en livsstil? Om du tränat dina hundar lika mycket, lagt precis lika mycket tid på dem, men aldrig kommit till tävlingsstart. Hade det inte varit en livsstil då?

Och varför skulle hobby och livsstil vara två skilda saker? Tycker snarare att det är väldigt vanligt att folk definierar sin livsstil utifrån sina hobbies.
 
Läste du ens mitt inlägg? Du säger ena stunden att du vill veta allt om raserna och sedan vill du inte ha någon info? MH används ju för att utvärdera mentaliteten på bruksraser, så det känns ju ändå relevant i sammanhanget? Särskilt om man nu vill veta allt..

Jag har väl inte heller skrivit någonting om dina hundar? Så varför ens ta upp dom i diskussionen? :confused:.

Du skriver att man inte får korrigera en mallevalp om man vill ha en bra relation. Vart har du fått det ifrån? En valp oavsett ras som inte blir korrigerad när den gör något fel lär bli rätt odräglig.

Och btw jag har själv malle och är uppväxt med mallar.
Ni tolkar inlägg som ??? Jag ville veta hur dom var som valp/unghundar ja, men det var ju mycket du kom med-nej jag läste bara att D +R var inte lika farliga som mallen som attackerade på MH? Och att du bara hade träffat på allvarliga Mallar....Som har problem ha ha sen skriver du att du har malle -antagligen en allvarlig- själv...Och det dummaste jag läst...vilket visar att du inte kan malle om du skriver att man måste korrigera dom...

Man behöver inte alls korrigera om man tränar Hundar, spec Belgare pga att du förstör lätt hunden då...och vad är det man behöver korrigera?? om man tränar med enbart mjuka metoder--INGENTING - för valpen/unghunden gör inga fel som man behöver korrigera OM man tränat RÄTT från början..

Vart jag lärt mig det...ja som barn för 40 år sen så började jag träna och-mina föräldrar korrigerade ALDRIG (dom var emot bestraffningar mot hundar som pågick då) Jag tränade våra kennel hundar- schäfer o sheltie.

+ att jag gick utbildningar hos Eva Bodfäldt för 20+ år sen...NEJ man behöver och bör inte korrigera och jag har aldrig korrigerat mina hundar ändå har vi lyckats på tävlingar, osv - Kanske därför dom är mycket busigare/glada - inne + ute bara man umgås med dom är dom glada...
Eva Bodfäldt är den bästa hundtränaren i Svedala och även känd utomlands för Kontakt kontraktet och det är vad min utlärning går ut på...Att aldrig korrigera en valp/unghund för DÅ får man inga problem..
Jag vet att det funkar efter att ha haft o tränat så många hundar o spec brukshundar som Lakke, Malle, schäfer, picard, Collie, bruksblandisar, vallhundar..
 
Tro mig, drejande kan också vara en livsstil

/Mvh tröttnat på att fp diverse egenskapad keramik i present 🙄😜

Mer seriöst då. Varför är det just tävlandet som gör det till en livsstil? Om du tränat dina hundar lika mycket, lagt precis lika mycket tid på dem, men aldrig kommit till tävlingsstart. Hade det inte varit en livsstil då?

Och varför skulle hobby och livsstil vara två skilda saker? Tycker snarare att det är väldigt vanligt att folk definierar sin livsstil utifrån sina hobbies.
Jag menade mer att det är en livsstil för att jag får betalt för det fast då är det mer en livsnödvändig hobby då da

Ja visst du kan ha dreja som livsstil, men det KAN man liksom ta en paus från i ngr månader...Och det är ju svårare med levande saker som hundar är...

Ja träning av hund kan ju räknas som en livsstil också, men man tolkar ju hobbynivå av hund träning på olika sätt- jag tolkar det som att man tränar när man känner för det bara och skillnaden är att när man tävlingstränar så KAN det ibland kännas jobbigt och att man hellre låg och slappa någon dag här och där osv, men man tränar ÄNDÅ..

Missuppfatta inte det med att jag inte älskar att träna och spec tävla -- men man är inte mer än människa som kan känna sig lat helt enkelt ibland...om INGEN känner så nån gång så är jag väl ensam om det..
 
Tro mig, drejande kan också vara en livsstil

/Mvh tröttnat på att fp diverse egenskapad keramik i present 🙄😜

Mer seriöst då. Varför är det just tävlandet som gör det till en livsstil? Om du tränat dina hundar lika mycket, lagt precis lika mycket tid på dem, men aldrig kommit till tävlingsstart. Hade det inte varit en livsstil då?

Och varför skulle hobby och livsstil vara två skilda saker? Tycker snarare att det är väldigt vanligt att folk definierar sin livsstil utifrån sina hobbies.
Föressten redigerar mitt svar lite till att det skulle vara en livsstil även om jag inte fick betalt såklart !!!-att ha hund överhuvudtaget är en livsnödvändighet för mig och som luft - Något jag inte kan leva utan..och inte träning tävling heller så länge jag orkar med det...
 
Jag menade mer att det är en livsstil för att jag får betalt för det fast då är det mer en livsnödvändig hobby då da

Ja visst du kan ha dreja som livsstil, men det KAN man liksom ta en paus från i ngr månader...Och det är ju svårare med levande saker som hundar är...

Ja träning av hund kan ju räknas som en livsstil också, men man tolkar ju hobbynivå av hund träning på olika sätt- jag tolkar det som att man tränar när man känner för det bara och skillnaden är att när man tävlingstränar så KAN det ibland kännas jobbigt och att man hellre låg och slappa någon dag här och där osv, men man tränar ÄNDÅ..

Missuppfatta inte det med att jag inte älskar att träna och spec tävla -- men man är inte mer än människa som kan känna sig lat helt enkelt ibland...om INGEN känner så nån gång så är jag väl ensam om det..
Det finns folk som lever på drejande också. Just sayin'. De kan nog inte ta en paus på några månader bara sådär.
Jag ser absolut inte mina husdjur som enbart en 'hobby', det är ingenting jag kan skita i bara för att det är en regnig dag. Att de inte genererar pengar för mig eller att jag inte tävlar eller ställer ut innebär inte att de är en hobby, de tar upp i stort sett hela min lediga tid utanför jobbet. De är absolut en livsstil, hela min verklighet är ju anpassad efter dem. Jag tycker ditt resonemang är så märkligt.
 
Ni tolkar inlägg som ??? Jag ville veta hur dom var som valp/unghundar ja, men det var ju mycket du kom med-nej jag läste bara att D +R var inte lika farliga som mallen som attackerade på MH? Och att du bara hade träffat på allvarliga Mallar....Som har problem ha ha sen skriver du att du har malle -antagligen en allvarlig- själv...Och det dummaste jag läst...vilket visar att du inte kan malle om du skriver att man måste korrigera dom...

Man behöver inte alls korrigera om man tränar Hundar, spec Belgare pga att du förstör lätt hunden då...och vad är det man behöver korrigera?? om man tränar med enbart mjuka metoder--INGENTING - för valpen/unghunden gör inga fel som man behöver korrigera OM man tränat RÄTT från början..

Vart jag lärt mig det...ja som barn för 40 år sen så började jag träna och-mina föräldrar korrigerade ALDRIG (dom var emot bestraffningar mot hundar som pågick då) Jag tränade våra kennel hundar- schäfer o sheltie.

+ att jag gick utbildningar hos Eva Bodfäldt för 20+ år sen...NEJ man behöver och bör inte korrigera och jag har aldrig korrigerat mina hundar ändå har vi lyckats på tävlingar, osv - Kanske därför dom är mycket busigare/glada - inne + ute bara man umgås med dom är dom glada...
Eva Bodfäldt är den bästa hundtränaren i Svedala och även känd utomlands för Kontakt kontraktet och det är vad min utlärning går ut på...Att aldrig korrigera en valp/unghund för DÅ får man inga problem..
Jag vet att det funkar efter att ha haft o tränat så många hundar o spec brukshundar som Lakke, Malle, schäfer, picard, Collie, bruksblandisar, vallhundar..
Förlåt men du läser inläggen som fan läser bibeln. Folk har inte ens skrivit saker du tar upp och har en allmän tråkig attityd mot folk. Ditt första inlägg börjar ju med att håna någon som inte ens du känner.

Har tex. aldrig skrivit att alla mallar är allvarliga bara att de är kända för att vara det. Har heller aldrig skrivit att alla mallar jag träffat har problem. Varför skulle jag då ens skaffa mig en? Om du läser mitt första inlägg igen så ser du att jag skrivit att dobbis och rottis är raser med mer humor än malle.

Och vem säger att korrigera är samma sak som att bestraffa?

Om du på var intresserad av att veta mer om dobbis och rottis hade du kunnat gjort en tråd om det tex: vill veta mer om dessa raset och ifall de kan passa till nybörjare. Inte om en viss person som du inte känner kan ha en.
 
För mig är det ingen hobby! För mig är hundar/tävlingar en livsstil jag inte kan vara utan - en hobby är att dreja tex...och att jag KAN göra det på heltid är ju FÖR att jag blivit sponsrad att träna och tävla - jag är hemma och jobbar med valpar/unghundar-till liiten del, men mest har jag jobbat med träning f Tävling...

Jag förstår inte vad du vill säga...Jag frågade specifikt om 2 raser var bra som 1a hund!



Jag håller ff inte med dig - om man vill ha en brukshund till nosework, agility, rally, freestyle, t-lydnad, specialsök så är en brukshund väldigt passande och det är vad jag kommer använda min kommande Kelpie valp till och det skulle dom enligt uppfödaren må utmärkt av att träna...Det blev ju svårt att välja bland alla jag fick respons av--folk hade ju sagt att det tar år att få en valp...inte riktigt.....

Fast om man vill ha en hund till agility så är varken dobbis eller rottis några direkt självklara val. I min värld är de för stora och kommer aldrig kunna konkurrera i klassen för de största hundarna där de kommer möta bl.a. border collies som i agilitysammanhang kan springa cirklar runt dem. Möjligtvis om man hittar en mycket liten och nätt dobbistik...
 
För mig är det ingen hobby! För mig är hundar/tävlingar en livsstil jag inte kan vara utan - en hobby är att dreja tex...och att jag KAN göra det på heltid är ju FÖR att jag blivit sponsrad att träna och tävla - jag är hemma och jobbar med valpar/unghundar-till liiten del, men mest har jag jobbat med träning f Tävling...

Jag förstår inte vad du vill säga...Jag frågade specifikt om 2 raser var bra som 1a hund!



Jag håller ff inte med dig - om man vill ha en brukshund till nosework, agility, rally, freestyle, t-lydnad, specialsök så är en brukshund väldigt passande och det är vad jag kommer använda min kommande Kelpie valp till och det skulle dom enligt uppfödaren må utmärkt av att träna...Det blev ju svårt att välja bland alla jag fick respons av--folk hade ju sagt att det tar år att få en valp...inte riktigt.....

Hobby och livstil är ofta exakt samma sak i mina ögon. För mig är en hobby något man gör av intresse men som inte genererar tillräckligt med inkomst för att leva på (det kan dock generera viss inkomst). En synonym till hobby är fritidssysselsättning. Jag vet många inklusive mig själv som lägger eller har lagt så gott som all ledig tid på hundar och hundträning men det är ändå en hobby/fritidssysselsättning för majoriteten av oss eftersom vi tjänar pengarna på annat arbete.

Vad är det du inte förstår? Jag har kort och gott skrivit att om någon av raserna är lämpliga som första hund eller hund öht. till någon beror ju till 100 % på den personen som ska ha hunden. De kan vara helt lämpliga för vissa individer som första hund särskilt om de är noga i valet av uppfödare/linjer.

Jag har aldrig skrivit att en brukshund skulle må dåligt av den aktiveringen. Däremot anser jag att man inte behöver en brukshund för detta. Det finns många raser som passar precis lika bra. Sen tycker jag det är synd att man köper en hund av arbetande ras utan utvärdera arbetsegensksperna men det är inte ovanligt i många raser. I australian kelpie kommer iaf 30-40% till start i bruks och en lite mindre andel gör vallanlagstest.

Att få tag på en kelpievalp från vissa uppfödare är extremt svårt. Det är de uppfödare som är mest noga med hälsa och mentalitet och då får man nog vara beredd att vänta ett år eller mer (De har rätt sällan kullar). Eller att öht. inte få köpa. De nekar många att köpa valp från dem. Sen finns det såklart uppfödare som inte är så svåra att få köpa ifrån. Då får man ju själv fundera på varför. För mig som är mycket insatt i rasen säger hälso och mentalstatistiken mycket om hur efterfrågad en viss kull kommer att bli. Ju bättre statistik hos uppfödare/linjer desto högre efterfrågan och därmed möjlighet för uppfödaren att kunna vara "kinkig" i val av valpköpare.

Kanske OT i denna tråd men det handlar ju till viss del om att det som första gångs köpare faktiskt kan vara svårt att få möjlighet att köpa en brukshund med de absolut bästa genetiska förutsättningarna till hälsa och/eller en bra mentalitet. De uppfödarna kan helt enkelt välja valpköpare som redan har erfarenhet av rasen och relevanta meriter. Av den anledningen kanske man skulle avråda från så kraftfulla raser som just Dobermann och Rottweiler om det är vanligt med mentala brister hos dessa (inget jag har bra koll på) eftersom det blir mer påtagligt i vardagen att ha en så stor hund utan en bra mentalitet. Även en hund av dessa raser med bra mentalitet (inkl. bra motor) är säkert en prövning för de flesta valöpköpare oavsett hur många hundar man haft innan. En mindre ras som exempelvis kelpie/tollare/bc osv. kan ju vara mer lätthanterad även om det såklart finns en del hundar även av dessa raser som avlivas pga. Mentala brister som gör att vardagen inte funkar så väger de ju mindre ens hälften så mycket.
 
My 5-cents

Det är jättesvårt att rekommendera ras på ett internetforum. Men...

Om någon vill ha hund och kan tänka sig träna om hunden så kräver - rekommenderar inte brukshund.

Om någon vill träna och ha hund - tja då kan brukshund vara rätt. Om man är beredd att göra hemläxan först och lära sig om rasen och sporten och bygga kontakter.

En bekant skaffade sig nyligen sin första hund. En vorsther. Det oroar mig inte för hen bottnar i fågeljaktsvärlden.

Jag upplever att bruksraserna blivit mer svårnavigerade på senare år. Himmel och helvete och vad som är vad beror ofta på vem man är, vilka möjligheter man har att ha hund och vad man vill med sitt hundägande. Sedan verkar det finnas mycket skräpavel och en avel mot tävling som inte alltid verkar ge de stabilare hundarna
 
Det finns folk som lever på drejande också. Just sayin'. De kan nog inte ta en paus på några månader bara sådär.
Jag ser absolut inte mina husdjur som enbart en 'hobby', det är ingenting jag kan skita i bara för att det är en regnig dag. Att de inte genererar pengar för mig eller att jag inte tävlar eller ställer ut innebär inte att de är en hobby, de tar upp i stort sett hela min lediga tid utanför jobbet. De är absolut en livsstil, hela min verklighet är ju anpassad efter dem. Jag tycker ditt resonemang är så märkligt.
Citerade jag dig eller...för iaf så svarade på andras upphakning av ordet jag skrev i TS som diskuterats i 10 sidor..nu
ordet hobbynivå...

Ja det är normalt att man har hund som livsstil....men wildwilma skrev att det var hennes hobby och då skrev jag - för mig är det en livsstil...
 
Beror väl lite på. Tänker du använda det som dina egna erfarenheter på ifokus sen så är jag väl inte så sugen - men är du genuint intresserad så kan jag absolut berätta.
Vet inte om jag förstår riktigt, men varför skulle jag anv det som egna erfarenh --alla vet att jag inte har dobbis 🤔
Ja jag är intresserad på riktigt - valpar är alltid roligt att lära mer om i lite andra raser...❤️
 
Citerade jag dig eller...för iaf så svarade på andras upphakning av ordet jag skrev i TS som diskuterats i 10 sidor..nu
ordet hobbynivå...

Ja det är normalt att man har hund som livsstil....men wildwilma skrev att det var hennes hobby och då skrev jag - för mig är det en livsstil...

Att ha, träna och tävla hund är en livsstil för mig också men eftersom det inte är mitt lönearbete är det en fritidssysselsättning vilket är samma som hobby.
 
Men för det första så undrar jag om någon kennel ens skulle sälja en valp av dom 2 raserna till en 1a gångs hundägare..
Tack!
När jag kontaktade "min" uppfödare av bruksras, var jag väldigt uppriktig, talade om att det skulle bli min första egna brukshund och att jag aldrig tävlat - eftersom jag inte haft någon hund att tävla med! (Men att jag haft hund -Setter- tidigare och min man är uppvuxen med schäfer). Uppfödaren uppskattade faktiskt att jag var ärlig eftersom många kontaktar henne och berättar om allt möjligt de ska göra med hunden men som sen aldrig blir av. Då är det bättre att berätta som det är och sen får man träffas och prata lite mer innan uppfödaren bestämmer sig.

(Ja, jag fick köpa :heart )
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 379
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 885
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 061
Hundavel & Ras Hej! Jag ska försöka fatta mig kort. Frugan och jag har planerat att skaffa hund under året och har landat i att jaktlabbe passar oss...
Svar
15
· Visningar
1 275
Senast: Lillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp