Dobberman vs Rottis som 1a gångs hund-vad tycker ni om det?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har funderat på att låsa tråden men låter den vara öppen, jag har rensat bort några inlägg.
Kan alla lägga ner att diskutera andra trådar, andra sidor och specifika användare och kanske prata hund istället :)
Starta gärna en ny tråd då det mesta känns ganska färdigdiskuterat i denna?
 
Och i tråden från 2020!
Men det var kanske bara jag med labbe i den :D
Skönt att inte vara den enda med labbe då 😊

Ibland får jag bara intrycket att labbar är för flamsiga för många och de är inte "riktiga" hundar.. men de är ju underbara!


Hoppas mod tycker detta inlägget är ok blev medlem här idag så vet inte riktigt hur ni modererar 🙂
 
Skönt att inte vara den enda med labbe då 😊

Ibland får jag bara intrycket att labbar är för flamsiga för många och de är inte "riktiga" hundar.. men de är ju underbara!


Hoppas mod tycker detta inlägget är ok blev medlem här idag så vet inte riktigt hur ni modererar 🙂

Jag tycker att den vanliga labben är för flamsig, men jaktlabradoren har verkligen blivit ”min” ras. Jag har wachtelhundar som jag också älskar, men labbarna och fågeljakten är ju så himla rolig :)
 
Jag tycker att den vanliga labben är för flamsig, men jaktlabradoren har verkligen blivit ”min” ras. Jag har wachtelhundar som jag också älskar, men labbarna och fågeljakten är ju så himla rolig :)
Ahhh... Jag har "den vanliga labben" men jag gillar ju också att de är flamsiga, det muntrar upp mig när jag känner mig nere med en busig vovve. Jagar inte så har inget behov av just jaktlabbe 🙂


Och nej han är inte en av tunnorna 😂
 
Skönt att inte vara den enda med labbe då 😊

Ibland får jag bara intrycket att labbar är för flamsiga för många och de är inte "riktiga" hundar.. men de är ju underbara!


Hoppas mod tycker detta inlägget är ok blev medlem här idag så vet inte riktigt hur ni modererar 🙂

Jag tycker att labbe känns jättevanligt, iaf i nosework som är det jag tävlar mest. Där hävdar de sig sjukt bra, både showvarianten och jaktvarianten 😁😁
 
Ahhh... Jag har "den vanliga labben" men jag gillar ju också att de är flamsiga, det muntrar upp mig när jag känner mig nere med en busig vovve. Jagar inte så har inget behov av just jaktlabbe 🙂


Och nej han är inte en av tunnorna 😂

Ja, jag tänker att det viktigaste är att man har en hund man trivs med :)
Jag tycker att mina labbar är ganska tramsiga och flamsiga emellanåt också, men det beror ju på vad man jämför med :D
 
Hur gammal är din kompis?
Hon är 25 år kalli och det är min s.d som fastnat för dom där hundarna.... helt otroligt att du hittar på att jag är vän med Tismons vän - det är OK nu, men hade jag skrivit att min systerdotter vill ha dobbis så hade ni sagt NEJ det är inget bra att skaffa brukshund för att bara träna i det många tränar som nybörjare lydnad, agility o utställning ngr ggr i v, men hon är villig att anpassa sig en del och ville hälsa på dobbar rottar på utställningar.. Hon liknar Tismons kompis till sättet så det är kusligt.och bra formulerat och stämde in så bra...jag skriver som en kratta och så blev det.
Sorry Tismon, men du verkar ju blivit fint bemött som ny på buke åtm och det är ju verkligen positivt...=))
Jag ville ju veta om valpträning för d-r för jag tänkte såklart hjälpa henne hur hon tränar ute inne - m kissen osv, men jag tror inte dom är svårare att träna än andra bruksisar....

Det här var ju OT, som det mesta i den här tråden
 
Hon är 25 år kalli och det är min s.d som fastnat för dom där hundarna.... helt otroligt att du hittar på att jag är vän med Tismons vän - det är OK nu, men hade jag skrivit att min systerdotter vill ha dobbis så hade ni sagt NEJ det är inget bra att skaffa brukshund för att bara träna i det många tränar som nybörjare lydnad, agility o utställning ngr ggr i v, men hon är villig att anpassa sig en del och ville hälsa på dobbar rottar på utställningar.. Hon liknar Tismons kompis till sättet så det är kusligt.och bra formulerat och stämde in så bra...jag skriver som en kratta och så blev det.
Sorry Tismon, men du verkar ju blivit fint bemött som ny på buke åtm och det är ju verkligen positivt...=))
Jag ville ju veta om valpträning för d-r för jag tänkte såklart hjälpa henne hur hon tränar ute inne - m kissen osv, men jag tror inte dom är svårare att träna än andra bruksisar....

Det här var ju OT, som det mesta i den här tråden
Jag tror att bemöter man andra bra så blir man bra bemött själv, eller ja, inte alltid men ganska ofta 🙂

Vad lustigt att din kompis eller systerdotter är lika gammal som mig! Min egna polare däremot är halvåret äldre så hon är numera 26 😆

För att återgå till att prata hund - vad roligt att så många har labbar! Flamsiga hundar är bäst! Enligt mig! Det ger mig alltid ett leende på läpparna...

Nej jag ska vara ärlig. Alla hundar är bäst. Gud vad jag älskar hundar. Har svårt att förstå hur vissa inte kan tycka om vissa typer hundar... Det är en hund. Alla hundar är fantastiska, underbara varelser. 🥳
 
Jag tycker att labbe känns jättevanligt, iaf i nosework som är det jag tävlar mest. Där hävdar de sig sjukt bra, både showvarianten och jaktvarianten 😁😁
Min hund hade nog varit en expert på nosework, spårgalning som han är. Tyvärr är jag nybörjare på sådant och vet inte hur man tränar nosework för 5 öre. Försökte lära honom en doft men jag tror inte han förstod vad för doft jag ville att han skulle söka efter. Följa spår har han inga problem med.

Däremot önskar jag ju att min apporterande hund var lite bättre på att apportera, han vill bara spåra hela tiden 😂
 
Bara som info jag gillar utställningar och vill gärna kunna ställa nästa hu
Pratade lite om detta med min hunds uppfödare och vad kallade hon det… ”den baltiska looken”. Inget hon eller hennes uppfödarvänner var särskilt förtjusta i.

(Så ja, ska jag gå händelserna lite i förväg ang. min lilla böna så tror jag hon kan få svårt att få några topplaceringar i ringen. Hon är en lättare typ, ingen pansarvagn. Men jag tänker ställa henne lite ändå, det är bra träning!)
En som jag tyvärr tappat kontakten med ställde mycket i Tyskland för ca 10 år sedan. Där och då var "massa" definitivt muskler och det var bootcamp inför varje resa.
 
Min hund hade nog varit en expert på nosework, spårgalning som han är. Tyvärr är jag nybörjare på sådant och vet inte hur man tränar nosework för 5 öre. Försökte lära honom en doft men jag tror inte han förstod vad för doft jag ville att han skulle söka efter. Följa spår har han inga problem med.

Däremot önskar jag ju att min apporterande hund var lite bättre på att apportera, han vill bara spåra hela tiden 😂
.Åh, men gå en kurs? Antingen på plats, eller en online. Rekommenderar en fysisk, men vet iaf en online jag hade kunnat gå.
Det är så roligt 😁
Älskar tävlingarna!
 
Min hund hade nog varit en expert på nosework, spårgalning som han är. Tyvärr är jag nybörjare på sådant och vet inte hur man tränar nosework för 5 öre. Försökte lära honom en doft men jag tror inte han förstod vad för doft jag ville att han skulle söka efter. Följa spår har han inga problem med.

Däremot önskar jag ju att min apporterande hund var lite bättre på att apportera, han vill bara spåra hela tiden 😂

Nu har det ju dykt upp en ny gren där man söker efter små bitar av leksaken Röd Kong. Jag tänker att det är enklare att komma igång med och enklare att hantera doften, dvs bitarna. Visserligen har jag ingen erfarenhet alls av NW men det beror ju på att det inte varit tillräckligt enkelt att prova hemma liksom.

För övrigt så vill jag själv inte ha en hund som är så stor och flamsig som en labrador, så därför blir jag väldigt glad när folk i omgivningen har labradorer så att man ändå kan få njuta av deras fina personligheter :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 594
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Jag ska försöka fatta mig kort. Frugan och jag har planerat att skaffa hund under året och har landat i att jaktlabbe passar oss...
Svar
15
· Visningar
1 248
Senast: Lillo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 397
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 600
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp