dobbermann_tips råd m.m

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Adenick
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 65
  • Visningar Visningar 7 357
A

Adenick

Funderar på att skaffa en dobbermann som tjänstehund (väktare)
Ni andra som har dobbermann i tjänst samt med familj/småbarn hur fungerar det för er?
Jag lever ett någe sånär normalt liv med familj och småbarn (dock mycket hundvana småbarn dvs. ignorerar hund-mycket snäll med hund)
Hur tycker ni att det fungerar med en så stark ras?
skulle vilja lite tips och råd på bra kennlar i sverige/utlandet.
Har fått tips på att Tysklands kennlar är kanon men vågar man lita på det och ta hem en valp för att sen bli besviken?
Hur fungerar det med import av hund?
Vill ej ha t.ex golden m.m pga pälsskötseln samt att jag vill ha en hund som passar min personlighet samt mitt yrke.
Vilka sjukdomar/cons har rasen?
Har viss vana av dobbermann men aldrig ägt egen sådan.
Alla tips på en seriös nivå är jag tacksam för
(klankar inte ner på andra raser) Vill dock ha en maffigare bruksras som skydds/vakthund:bow:

Sv: dobbermann_tips råd m.m

Dagens dobermann är tyvärr ofta långt ifrån det du beskriver som en "stark ras" eller en "maffigare bruksras"...

I en annan tråd har jag redan rekommenderat Kennel Dobfanciers och Grim Keeper om man söker en arbetande dobber
Dobfanciers avlar en del mot tjänst och har ett antal uppfödningar som arbetar/har arbetat som väktar- eller polishund.

Det finns även ett antal tjänste-inriktade uppfödningar nere i Europa, men innan man väljer att importera så bör man veta vilka linjer man vill ha och vilka man INTE vill ha.

Söker man en tjänstehund i dag så måste min rekommendationen ändå bli att man köper en schäfer eller en malle med lämplig stam!

/Swat

okej, så rasen är inget att rekommendera då? Undrar varför du skriver att de tyvärr inte är en "stark ras" eller en "maffigare bruksras"..
Har upplevt dem som mentalt starka och skärpta, kroppsligt smidiga och vändbara trots välmusklade och relativt stora.
Jag är MKT osäker på schäfer pga. jag har mött på fint stammade sådana MEN med psykfel och höftfel och allt där i mellan.
Har sett mer av dem än vad jag sett av dobbermann. Jag har ju inte mött hela världens hundar men över lag av dem jag mött/sett/hört så har schäfer haft mer problem än dobber. Fram tills att jag mötte dessa schäfrar så var jag mycket för deras breda
inriktning och skärpta sätt men nu så är jag inte så säker längre?? Är mycket orolig över att det ska bli fel- oavsett ras.
Sen var det ju det där med pälsskötseln- schäfer kan få problem med hårsäcksinflammationer m.m och tenderar till matkänslighet mer än dobber- därav funderar jag också vilket som kan vara bäst. TACk för tipsen-ska kolla på 1 gång

Ska man ha doberman till tjänst och vara säker på att den passar för dig behöver man nog köpa sig en vuxen hund. Då får man förmodligen titta utanför landets gränser. En bra vuxen hund kostar nog en hyfsad slant.

Doberman är en skitkul ras, men ska man köpa en valp så får man nog satsa på ett mer säkert kort om man vill vara relativt säker på att inte stå där med en hund som inte duger.

Det finns en hel massa skitdobermans. Nervösa fladdriga hundar som inte har nerver att stå pall. Det som ligger dom extra mycket i fatet är deras oerhörda SNABBA reaktioner, det händer mycket och det händer fort! Det är visserligen tjusningen när det är en bra hund, men är den kass så kan följderna bli katastrofala.

De syns sällan i tjänst eller på brukstävlingar numera utan bara i utställningsringen där de snarare ser ut som korsningar mellan greyhounds och grand danois - stora gängliga krabater... (Nu var det ett par år sedan jag brydde mig om att stå vid en doberring för jag blev bara uppgiven).

Det är garanterat lättare att hitta en bra bruksschäfer från arbetande linjer än en bra doberman till tjänst.

Men åhhhhhhhhhh vilken underbar ras det är när man hittar en bra individ! Det är en utmaning men satan vad kul det är.
Jag bara önskar att jag någon dag kommer har ork, tålamod och skicklighet för en dober igen.
Nu får jag nöja mig med tibben - lika mycket utmaning men behändigare storlek!

Dobermann är idag inte en generellt sett "stark ras"!

Rasen dras med flera allvarliga hälsoproblem tex. cardiomypati, wobbler, olika tumörer, magomvridning, livmoderinflammation, olika hudlidanden , olika knäproblem mm.

Dobermann ligger i dag i försäkringsbolagens högsta premiegrupp.
Av försäkringsbolagens statistik över rasens skade- och dödsfall kan man utläsa att dobermann är en ras som drabbas lite mer än genomsnittet av det mesta.

Vad gäller mentalitet så behöver man inte vara expert för att kunna utläsa av rasens spineldiagram att det finns stora brister inom flera områden för att rasen skulle kunna klassas som "stark" och/eller "maffig bruksras".
http://www.genetica.se/_mh_data/dobermann.pdf

Det FINNS bra dobber, men... Söker man en bra tjänstehund så är sannorlikheten så mycket större att man hittar rätt individ om man väljer en schäfer eller en malle!

Oavsett ras så kan det ju vara ett bra alternativ att köpa en vuxen röntgad, Mh-testad och även L-testad hund om man söker tjänstehund.
På så vis kan man få en bild av hundens hälsa och mentalitet innan man köper den och kan på så vis vara lite mer säker på vad man får - även om ALLT kan hända "under resans gång".

Lycka till!
/Swat

Jag håller med swat och escodobe. Jag är egentligen jätteförtjust i dobermanns och hade velat ha en i framtiden. Men jag har träffat så himla mycket skräpdobbisar att det bara gör mig avskräckt. Stressiga och knäppa. Dessutom börjar dom bli riktigt fula med, iaf många jag ser på utställning. :crazy:

Jag har själv en dobermann, men en omplacering utan stamtavla. Hon är världens mysigaste, hon älskar alla former av människor, älskar kel och gos, älskar att leka med barn osv. Kanske hade hon varit rätt bra ändå om det inte var för att hon levde ensam i en källare när vi tog över henne för flera år sedan, vad vet jag. Kan tänka mig att en hel del stress i henne uppkommit pga hennes bakgrund. Men stressad är hon iaf. Aldrig så att hon är dum mot människor eller så, men man måste alltid ha i åtanke att Carmen inte ska stressas. Man kan inte lämna henne hos vem som helst, man måste tänka på hur ett hundmöte sker annars kan hon göra utfall, om man själv stressar så stressar hon, och hon blir fullkomligt blockerad när hon väl börjat stressa.

Hon har dessutom haft både juvertumörer och livmoderinflammation.

Det är iaf en jättehärlig ras om man hittar rätt individ tycker jag, men om man verkligen vill vara 100 på vad man får är det nog en vuxen som gäller, som redan sagts. Jag tror också att det finns säkrare kort än just en dobbis, men vill man verkligen ha en så bör man nog iaf lägga ner mycket tid på att hitta rätt linjer.

Lycka till iaf, vad det än blir för ras. :)

ja tack alla för era svar.
Hur stor är risken för att dessa sjukdomar uppstår om föräldradjuren är fria och friska från allehanda skräp?
De raser som jag kan tänka mig är dobber, rottis, (((Schäfer???)) amerikansk bulldog, amstaff och ev. någon annan liknande ras men
jag vet ju inte vad man ska ha då för ras???? Man vill ju ha en så frisk ras som möjligt som är lättskött. Sen om den behöver jobba
med skalle/kropp så gör det ju inget men inte gärna bli ett psykfall om det blir lugnt någon dag. Jag räknar med regelbunden träning samt annan aktivitet de lediga dagarna men jag är inte precis någon friluftsmänniska. Jag tränar hellre hunden än ute och knallar i skogen 4 timmar om dan. Jag tycker inte att det ger mig något, och inte heller hunden? Jag tror att det är mer krävande av hunden att jobba med huvudet än kroppen och att det behövs för en bra människa-hund relation.

kollade lite på rasen malinois-verkar högintressant dock är jag osäker på pälsen. Får de en massa ull och måste borstas 2ggr7vecka för att inte håra ner hela huset?

Är du väktare och skall vidareutbilda dej till hundförare?
Hur ser er hundansvarig på lämpliga raser?
Amstaff och am.bull är EXTREMT sällsynta som tjänstehundar!
Rottis förekommer - men det är tunga hundar så med tanke på hållbarheten så bör man tänka "liten, slimmad, sport"-råtta i så fall.
Schäfern och mallen är klart vanligast och av alla dessa raser så får nog schäfern klassas som det bästa "förstahunds"-valet!

Mallen ÄR en Formel1!
Är man inte duktig själv OCH har en bra hundansvarig och en bra träningsgrupp som kan stötta och hjälpa så kan det fort bli VÄLDIGT fel.

En bra malle är en bra hund!
En bra schäfer är en bra hund!
Både dessa raser går att få fatt i som vuxna, L-testade individer vilkas hälsa och mentalitet kan utvärderas innan köp!
Båda har samma typ av päls, kräver samma balans mellan fysisk aktivitet OCH mental stimulans och vila.

Långa, aktiva promenader är en del i att hålla sin hund stimulerad och i god fysik! Utöver promenader så kommer så klart ren fys.träning, lydnadsträning, spårträning osv osv.
Men de långa promenaderna kommer man inte undan - som jag ser det!

Besök lite hundträningar! Träffa BÅDE några bra schäfrar och mallar. Prata med er hundansvarige, han/hon kanske kan rekommendera en lämplig hund till och med!!

/Swat

Generellt tycker jag att en doberman har vakt i sig pa ett mer naturligt satt an en schafer.
Det finns dar men sa galler det att kunna kontrollera det annars tar dobben det i egna hander.

En schafer finner jag mildare men den ar mkt forigare och allt dom dobben har naturligt gar att trana fram och gora mer precist.

ja tack alla för era svar.
Hur stor är risken för att dessa sjukdomar uppstår om föräldradjuren är fria och friska från allehanda skräp?
De raser som jag kan tänka mig är dobber, rottis, (((Schäfer???)) amerikansk bulldog, amstaff och ev. någon annan liknande ras men
jag vet ju inte vad man ska ha då för ras???? Man vill ju ha en så frisk ras som möjligt som är lättskött. Sen om den behöver jobba
med skalle/kropp så gör det ju inget men inte gärna bli ett psykfall om det blir lugnt någon dag. Jag räknar med regelbunden träning samt annan aktivitet de lediga dagarna men jag är inte precis någon friluftsmänniska. Jag tränar hellre hunden än ute och knallar i skogen 4 timmar om dan. Jag tycker inte att det ger mig något, och inte heller hunden? Jag tror att det är mer krävande av hunden att jobba med huvudet än kroppen och att det behövs för en bra människa-hund relation.

Både håller med och inte, jag är lite smått allergisk mot att folk inte låter sina hundar vara HUNDAR. För en bruksras är träning det viktigaste ja, men en dag att bara promenera i skogen och vara hund ger otroligt mycket mer än vad de flesta tror.

Problemet är att det många ser som "Vakt" i en dobber är ren och skär osäkerhet/rädsla/brist på mod som yttrar sej i det man kan tolka som "vaktande egenskaper" - dvs hunden morrar, skäller, raggar osv.

Om man lägger press på hunden däremot så står den inte "pall" alls utan backar/flyr/"ångest-tuggar".

Däremot tror jag att många av oss gärna ser dobbern som en vakthund tack vare alla Hollywoodfilmer där kuperade diton vaktar hus/personer/jagar busar osv. ;)

/Swat

Fast jag pratade om mig sjalv, inte om dessa "manga"

Sen vet jag inte vad man avlar for dobies i sverige men det later inte som de jag traffat har och definitivt inte min.

A andra sidan har schafer ett daligt rykte har (uk) som instabil och osaker, vilket i manga fall stammer. Finns mkt skrap.

Jag kan inget om den brittiska dobber aveln, men vad jag vet så används de inte överdrivet mycket för tjänst där heller? (Med tjänst menar jag väktarhund eller polishund, INTE som "vakthundar" av hus och hem)
Utan har även där mer och mer blivit vänstervarvare med vissa tydliga brister i mentaliteten.

En bra vink om hur det står till med raserna i Sverige kan trots allt ses i de klassiska spindeldiagrammen av Mh-tester.
Dobber: http://www.genetica.se/_mh_data/dobermann.pdf
Schäfer: http://www.genetica.se/_mh_data/schafer.pdf

Sedan är det klart ingen "hemlighet" att det även inom schäfer-rasen förekommer en hel del både mentala och hälsomässiga brister!
Inom de rena brukslinjerna är dock många uppfödare väldigt öppna med både hälsoresultat och mentala utvärderingar (Mh, Korning, L-test) så att man som köpare lätt kan kontrollera olika linjers hälsa och mentala styrkor/svagheter.

Att en snygg dobber däremot är en fantastisk uppenbarelse att se "in action", det är en helt annan sak! :D

/Swat

Ja jag foredrar de svenska schafrarna.
Fast det ar kanske for jag endast vart i kontakt med bra sadana. I brukssammanhang eller tjanstesamanhang alltsa.
Tror faktiskt inte jag stott pa nagon icke bruksschafer i sverige faktiskt nar jag tanker efter och endast familjehundar har i uk. Sa jag kanske dommer ut den engelska schafern pa fel grunder?

De fatal dobies jag har vart i kontakt med har har vart modiga, nyfikna och sjalvstandiga, om jag bedommer efter det intryck jag fatt sa skulle de inte backa eller fega ur om det gallde. Men vem vet. Nagon svensk har jag inte jobbat med alls.

Till Ts skulle jag saga, skaffa schafer.

Generellt tycker jag att en doberman har vakt i sig pa ett mer naturligt satt an en schafer.
Det finns dar men sa galler det att kunna kontrollera det annars tar dobben det i egna hander.

En schafer finner jag mildare men den ar mkt forigare och allt dom dobben har naturligt gar att trana fram och gora mer precist.

Mer vakt? Jag ser mer osäkerhet och skärpeinslag i dobermann. Inte alls lika mycket tyngd och kraft bakom som en stadig schäfer.

Dessutom tycker jag själv dobermann är flamsiga, hoppiga och pipiga. Hade blivit galen på att träna saker mer precist med en sådan ;)

kl

Nu tänker jag som uppfödare av nämda ras lägga mig i.Och sjukdoms mässigt är det faktiskt inte så mycket fel på dom,att dom ligger högt på försäkringslistan beror mest på skader.
Men tyvärr är dom dobbarna som poppade upp som svampar ur jorden efter kup.förbudet (när många uppfödare la av) inte av samma kvalitet som man skulle önskat.
Pipnästa morotsplanterare med karprygg och plutosvans :eek:
Idagsläget finns det ett fåtal kennlar som ff föder upp "bruks" dobbar så vill man ha en till tjänste får man antingen stå länge i svensk kö eller leta utomlands.

Dobbis/ med importhundar (alla IPO3)

Problemet är att det många ser som "Vakt" i en dobber är ren och skär osäkerhet/rädsla/brist på mod som yttrar sej i det man kan tolka som "vaktande egenskaper" - dvs hunden morrar, skäller, raggar osv.

Om man lägger press på hunden däremot så står den inte "pall" alls utan backar/flyr/"ångest-tuggar".

Däremot tror jag att många av oss gärna ser dobbern som en vakthund tack vare alla Hollywoodfilmer där kuperade diton vaktar hus/personer/jagar busar osv. ;)
/Swat

Haha japp, och fortfarande väcker namnet "dobbermann" lite fascinerande rysningar hos folk..Whooooo! :eek::D

Till TS, en i min träningsgrupp har fått tag i en spansk tik med väldigt gamla brukslinjer som verkar lovande. MEN, det ÄR ändå knepiga hundar. Ett minus är ju även att de inte är så vädertåliga.

Som jag förstår det hela jobbar du inte som väktare i dagsläget?
Om man vill jobba som hundförare inom bevakningsbranschen ska man för det första vara klar över att det gäller enbart nattarbete. Det finns i stort sett inga hunddistrikt dagtid. En väktarhund ska som bekant vara mycket "skarpare" än en polishund eftersom den jobbar som personskydd. Väktarhunden arbetar i stort sett uteslutande i koppel, inget fritt arbete.
Det ställer oerhört stora krav på hundföraren eftersom det inte är normalt för vare sig människor eller hundar att jobba ständig natt. Passen är för det mesta på 12 arbetstimmar.
Av de raser du fått förslag på kan jag bara hålla med om schäfer och malle.
Ett antal väktare har prövat med de andra belgarna utan större framgång.

Dessutom är hunddistrikten generellt sett väldigt få och konkurrensen stor.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag planerar att adoptera/köpa en husky, inte imon utan om två år eller så när jag har hus och inte bor i lgh. Vi är fullt påläst på vad... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 600
Senast: lilstar
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller... 5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 458
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Negativa kommentarer om vårt hundval undanbedes vänligt men bestämt. Jag är ute efter generella råd utifrån rådande omständigheter och...
Svar
16
· Visningar
2 522
Senast: Jenka
·
Hundavel & Ras Hej igen allihopa! För en tid sedan fick jag lite tips och råd gällande val av rottis. Situationen har ändrat sig lite här hemma, och...
Svar
15
· Visningar
1 738
Senast: Aningsfull
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025
  • Krävande föräldrar

Hund, Katt, Andra Djur