A
Adenick
Funderar på att skaffa en dobbermann som tjänstehund (väktare)
Ni andra som har dobbermann i tjänst samt med familj/småbarn hur fungerar det för er?
Jag lever ett någe sånär normalt liv med familj och småbarn (dock mycket hundvana småbarn dvs. ignorerar hund-mycket snäll med hund)
Hur tycker ni att det fungerar med en så stark ras?
skulle vilja lite tips och råd på bra kennlar i sverige/utlandet.
Har fått tips på att Tysklands kennlar är kanon men vågar man lita på det och ta hem en valp för att sen bli besviken?
Hur fungerar det med import av hund?
Vill ej ha t.ex golden m.m pga pälsskötseln samt att jag vill ha en hund som passar min personlighet samt mitt yrke.
Vilka sjukdomar/cons har rasen?
Har viss vana av dobbermann men aldrig ägt egen sådan.
Alla tips på en seriös nivå är jag tacksam för
(klankar inte ner på andra raser) Vill dock ha en maffigare bruksras som skydds/vakthund
Ni andra som har dobbermann i tjänst samt med familj/småbarn hur fungerar det för er?
Jag lever ett någe sånär normalt liv med familj och småbarn (dock mycket hundvana småbarn dvs. ignorerar hund-mycket snäll med hund)
Hur tycker ni att det fungerar med en så stark ras?
skulle vilja lite tips och råd på bra kennlar i sverige/utlandet.
Har fått tips på att Tysklands kennlar är kanon men vågar man lita på det och ta hem en valp för att sen bli besviken?
Hur fungerar det med import av hund?
Vill ej ha t.ex golden m.m pga pälsskötseln samt att jag vill ha en hund som passar min personlighet samt mitt yrke.
Vilka sjukdomar/cons har rasen?
Har viss vana av dobbermann men aldrig ägt egen sådan.
Alla tips på en seriös nivå är jag tacksam för
(klankar inte ner på andra raser) Vill dock ha en maffigare bruksras som skydds/vakthund