dobbermann_tips råd m.m

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Adenick
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 65
  • Visningar Visningar 7 357
Sv: dobbermann_tips råd m.m

Jag släpper denna tråd nu då det inte riktigt känns som att vi "talar samma språk"!

I ursprungs inlägget så skriver TS att h*n funderar på att köpa en dobber för tjänstebruk - väktarhund.

Vi är då flera som förklarar att dobbern idag inte är den mest lämpade hunden, att de har ganska stora brister i sin mentalitet osv.
Jag bifogar även en länk till Genetica så att TS själv kan gå in och kontrollera dessa FAKTA, för det är just det det är! Det är inte några personliga åsikter om en viss ras.

Att det sedan framkommer mer eller mindre märkliga åsikter om hur en bra väktarhund skall vara det får ju står för de olika personers som författat inläggen.

När allt sedan svänger och handlar om att TS vi skaffa en "kompis - människans bäste vän" och att man vill ha en hund från valp för att kunna "forma den" som man vill...
Då handlar det plötsligt om något HELT annat!

Det GÅR absolut att köpa en valp och ta fram den till tjänstehund! MEN är man grön och dessutom väljer en "udda" ras så riskerar man man största sannorlikhet att ta sej vatten över huvudet!
Om man söker en TJÄNSTEHUND så är det smartaste att som 1:a hund köpa en hund som är L-testad och klar!
Söker man en "kompis" då kan man ju chansa hur mycket man vill! Bara man förstår att hunden kanske inte går igenom en L-test och att man då inte kan bli hundförare!
Många företag är dessutom inte intresserade av att vänta 18-24 månader på att få en ny hundförare om de är i behov av fler sådana!

Sedan har i flera inlägg föreslagit att TS skall prata med den hundansvarige på företaget och se vad h*n har för tankar och åsikter om lämpliga hundar!
Många duktiga hundansvariga har stora kontaktnät och kanske redan vet om en lämplig hund som är till salu!

För mej är det milsvid skillnad mellan att TS vill köpa en TJÄNSTEhund eller TS vill köpa en hund!
En bra tjänstehund fungerar oftast alldeles utmärkt som familje/hobby hund också! Medan en bra familje/hobby hund endast i undantagsfall fungerar som tjänstehund.

/Swat

Kan inte annat än att hålla med om vartenda ord i ditt inlägg.
Jag är dessutom dobermanfantast, men det gäller ju att vara realistiskt.

Ja okej då swat. Tack för dina tips.
Ska kolla med hundansvariga för detta företag vad de har att säga.
Denna tråd kanske gic lite över styr men jag ser inte problemet i att vilja ha en allsidig hund.
Dessutom-är inte hunden människans bästa vän då? Det är ju bara ett uttryck men det är allt som oftast att man får belägg för att det är så.
Sk*t samma vi släpper det här då.
Tack för alla tips och råd alla.
peace out

förresten låter det på vissa att dobbermann inte alls fungerar medans schäfer är en tipptopp ras att arbeta med.
Ok att schäfer används mer men måste man se till procenten då?

Jag har en dobermann från http://www.mezzrow.se/mezzrow.se/start.html
Tycker det är en väldigt bra kennel och min hund har varit frisk hittills, han är fem år idag. Han är en jättego´hund men väldigt lättstressad tyvärr, däremot är han trygg i sig själv och fungerar väldigt bra med människor. Han är inte rädd utan reagerar för det mesta väldigt sunt i sociala sammanhang. Han är ren familjehund och används inte till varken tävling eller som tjänstehund men är aretsvillig och lättlärd.

I en nyligen gjord studie på dobermann vid djuruniversitetet i München hade 63% av hundarna i studien kardiomyopati. En siffra som stämmer väl överens med liknande studier på dobermann i andra länder. Eftersom hundarna i stamtavlorna är ungefär desamma några generationer bak är den siffran troligen lika i Sverige.

63%. Det är en fasansfullt hög siffra.

På sidan http://www.tierkardiologie.lmu.de/besitzer/dobermann_kardiomyopathie.html kan man läsa om dobermannkardiomyopati, DCM och den forskning som pågår i Tyskland. Man säger att DCM nedärvs autosomalt dominant, vilket betyder att varje hund med DCM som används i avel nedärver det till hälften av sina avkommor.

DCM startar med en osynlig fas, som pågår i två-tre år, då det uppkommer en viss form av störningar i hjärtrytmen som blir allt värre. 1/3 av de drabbade hundarna dör i ”plötslig hjärtdöd” under den här fasen, ägaren har ingen aning om att hunden är sjuk och plötsligt faller den ner död till synes utan anledning.

De hundar som överlever den här första osynliga fasen får efter hand försvagat hjärta och så småning om lungödem. Nu kan man höra med stetoskop att lungorna är vätskefyllda, hunden har hosta och rosslar när den andas och är väldigt trött. När hunden kommit till det här stadiet är det inte lång tid kvar, kanske 3-4 månader även om medicin sätts in. Också i det senare stadiet kan hunden dö i plötslig hjärtdöd.

Genomsnittsålder för när den här hjärtsvagheten uppträder är för hanar 7-8 år och för tikar 9-10.

Det finns ingen bot för DCM och det är mycket svårt att hitta sjukdomen hos hundarna innan den gått långt. Med 24-timmars-EKG (Holter-EKG) i kombination med ultraljudsundersökning kan man i ett tidigt stadium upptäcka om hunden har onormalt många extraslag och sätta in medicin som minskar detta. Medicinen botar inte hunden men minskar risken för plötslig hjärtdöd och förbättrar livskvalitén.

Men inte ens Holter-EKG är hundraprocentigt, och betyder inte på något vis att hunden inte kommer att visa sig ha DCM senare i livet. Bara att man just nu sett att hunden inte har onormalt många extraslag.

Ang. tjänste/vakthund.
Fundera ett tag till huruvida det är en tjänste ELLER vakthund du söker.
Ang. vakthund ber jag att få citera författarna Erik Wilsson och Johan B Steen.

“vakthunden skiljer sig från alla andra tjänste eller brukshundar. Det är den enda hund där vi medvetet bygger upp aggressiviteten och den enda typ av hund som inte skall vara tillgänglig för främmande människor”
“En gång vakthund alltid vakthund, den kan aldrig återvända till ett vanligt familjeliv. När den inte längre kan användas pga ålder eller hälsa måste den därför avlivas.”

Tål att tänka på om man planerar att ha en sådan som familjehund och även utsätta omgivningen för den….

Jag hittade den här tråden och undrar hur det går för dig? Jag L-testade min dobbishane hos polisen i höstas och han blev klart godkänd för att prövas som väktarhund - så det finns såna dobbisar oxå :)

Kan ju tillägga då jag såg att du ville ha en allsidig hund att det är just det som gjort att jag valde dobbis. Jag tävlar drag med honom, tränar bruks och lydnad och hoppas kunna tävla i det oxå nån gång :)

Ja du, det har jag fått från mina kollegor. En väktarhund jobbar på ett helt annat sätt än en polishund. Du använder inte väktarhunden för att spåra eller släpper den efter en misstänkt. Väktarhunden är väktarens personliga skydd i utsatta miljöer. Väktarhunden arbetar aldrig i offentlig miljö, den jobbar uteslutande hos kunder som godkänner att väktaren medför hund.
Du kan alltså inte som väktare själv bestämma att objektet är lämpligt för hundbevakning.
Vad är din uppfattning om en väktarhund?

Jag använder min hund i offentliga miljöer som ex gästhamen några andra större objekt som också är offentliga.

Sen om man ska vara rak o ärlig så finns det bara 3 val av ras om du ska vara väktare och det är schäfer belgarna och rottweiler. Sen den 3:e är det frågetecken i kring om den duger till.

Visst det finns andra raser som kan bli men det är som att köpa grisen i säcken och hoppas att den blir en super hund i den rasen.

Dobermann går ju bort direkt för mig själv stor klumpig , taskigt aggressionpaket med alldeles för mycket nervösa tendenser. Massa skit som flyktbettenden som garanterat inte vill ha i en TJH väktare.

Sen om man promt ska ha dobermann så är det Diragos eller dobfancier som fått fram en del bra dobermann sen om det är en bra hund det får andra avgöra.

Jag hörde eller läste någonstans att en väktarhund mest är en "symbol". Den får inte användas annat än som avskräckande exempel. Alltså inte "gå till anfall" utan bara vara med föraren.

Stämmer det? Det var flera år sedan jag fick detta berättat för mig första gången, sen har det dykt upp lite här och där.

Nej stämmer inte

Du använder dig uteslutande av nödvärnlagen när det gäller hund i tjänst.

Alltså brottligt angrepp mot person eller egendom
eller överhängande brottligt angrepp mot person eller egendom.

Sen ska ju våldet man använder stå i proportion till gärningen.

Snattar nån ja givetvis kan du inte använda hunden om personen flyr.

Men du har rätt att använda hunden till att gå till angrepp utan tvekan.

Även jag håller med i allt du skriver! Dobermann är faktiskt en av de raser jag aldrig skulle kunna tänka mig när det kommer till tävlingshund ens en gång. Av de antalet tävlingsdobbar jag sett och träffat har en enda varit bra.

Då har samtliga resten i princip utelsutande varit från en av de mest kända "brukskennlarna". Dessa har varit bra "för att vara dobbe", sen fick jag se en spanskimporterad tik in action och den är riktigt trevlig. Den var inte bara bra för att vara dobbe, det var/är en bra hund och jag skulle tro att den kunde konkurrera på banorna om föraren ville köra den långt.

Men sedan är inte dobben en enkel ras ändå oavsett hur "bra" den än är. Min uppfattning är att det ska till ett alldeles speciellt tålamod om man ska ha en sådan, och då är jag ändå terriermänniska :D

Fast då har man inte setts så mycket för det finns allt en hel del checka dobbisar som tävlingshundar som både Diragos, dobfancier, grim keeper och mezzrows fått fram.

Kolla bara i södertälje där finns det en hel del goa dobbisar som kör IPO

Att det bara finns 15st är ju för behovet inte är så mycket större. Visst utbildar dom fler. Kompisen utbildar sin nu till kriminalsökhund på blod och sperma. Men han tycker det är lika enkelt att lära hunden leta dessa som narkotika om inte lättare för narkotika finns det så mycket preparat av sen försöker folk gömma det i alla konstiga utrymmen sen att de försöker dölja lukten av narkotika. Vilket det sällan gjorts på en brottsplats där man letar sperma eller blod.

Reflekterade mest över att det FANNS en dobbe som gick i tjänst:)

En ja woho :D

Sen går det väl par tre stycken som väktare också inga åt försvaret för dom kräver underull på din TJH

Det är inte mycket att hänga i granen tycker ja. Köpa en Dobermann valp och till tjänst är som att skrapa fram 50.000 i 25år chansen att man får det är ganska liten.:D

En bra vink om hur det står till med raserna i Sverige kan trots allt ses i de klassiska spindeldiagrammen av Mh-tester.
Dobber: http://www.genetica.se/_mh_data/dobermann.pdf
Schäfer: http://www.genetica.se/_mh_data/schafer.pdf
/Swat

Jag ska villigt erkänna att spindeldiagram är nytt för mig och jag kan knappast påstå att jag begriper det fullt ut, men...när jag tittar på Dubber vs Schäfer så kan jag bara tyda det som att Dobbern har bättre resultat(inga enorma skillnader kanske men verkar stabilare), eller är jag helt ute och cycklar?

"Varje streck på diagramaxlarna motsvarar 0,2 i avvikelse från Brukshundmedelvärdet,
som representeras av den inre ringen. Centrum i diagrammet har således värdet - 1 och
axlarnas yttre ändar har värdet +1 från jämförelsevärdet."

Tolkar jag det helt galet om jag tänker att man vill eftersträva att ligga så nära brukshundsmedelvärdet(grön ring va?), inte under och inte över?

Om jag lyckats tolka rätt så tycker jag att dobbern ligger bättre till med endast små avvikelser, medans Schäfern spretar ut ganska mycket och Malinois spretar ännu värre
http://www.genetica.se/_mh_data/malinois.pdf

Senast ändrad av en moderator:

Du tänker galet. Titta dessutom på antalet beskrivna hundar och antalet hundar som fått bryta.

Ett mh är inget som en normalt funtad hund inte ska kunna klara av. En hund där man måste bryta för att den mår dåligt så kan man undra hur den stackars hunden klarar av livet öht.

Du tänker galet. Titta dessutom på antalet beskrivna hundar och antalet hundar som fått bryta.

Ett mh är inget som en normalt funtad hund inte ska kunna klara av. En hund där man måste bryta för att den mår dåligt så kan man undra hur den stackars hunden klarar av livet öht.

Bedan har inte så fel Escodobe.

Kollar man denna länk så förstår man hur stora problem schäfer börjar få.
http://www.hedeforsen.se/?p=8677
Klipper ur en del för alla orkar inte läsa hela. men texten är lånad.

Om man läser Dokumentet Rapport över projekt Avel för mentalitet sunda hundar Blixt, Arvelius, Svartberg, Trenkl Nyberg ( jan 2010) så konstateras återigen att arvbarhet har skattats för alla 33 momenten i MH. Arvbarheten för schäfer som är den ras som har flest beskrivna hundar är mellan 5 och 25%. Högst arvbarhet för schäfer är leklust 5d 26% tätt följt av leklust 9a 23% . gripande och dragkamp 2c lek 1 22 % Avståndslek nyfikenhet 21% och avståndslek samarbete 20%. (Källa Bilaga 5 Genetiska analyser av Mentalbeskrivning hund. Arvelius, Fikse, Strandberg)

Låt oss nu med detta i färskt minne återgå till MH-statistiken.

Det finns 161 avelshanar på listan över MH hanar. Av dessa har 15 stycken förbättrat aveln genom att deras avkommor ligger på ett resultat som är avsevärt bättre än rasidealet. Blå siffror. Dessa 15 har avkommor med inget moment under eller sämre än rasidealet. Samtliga kommer från blodslinjer och kennlar som satt arbetsmeriter och god mentalitet i främsta rummet.

Låt oss kalla dem för brukskennlar eftersom exteriörmeriter varit av underordnat intresse. Tyvärr finns en sämsta lista också. En av Sveriges mest utställningsrenommerade kennlar toppar den med 12 avelshanar som samtliga 12 har mellan 6 och 20 (!) röda moment gällande sina avkommors resultat. En av dessa hanar har 72 avkommor efter sig 16 röda moment och röd siffra på skotten. Tillsammans har dessa 12 hanar 359 MH-testade avkommor efter sig som statistiken bygger på.

En annan exteriörkennel har flera hanar med röda siffror. Bl a 3 individer med röda siffror på skott.

En av dessa hanar har 107/102 MH-testade avkommor. Dessa har 20 moment med röda siffror samt rött på skotten.

Tittar vi på olika kennlars statistik är det naturligtvis återigen brukskennlarna som håller uppe MH statistiken med flera kennlar som har fler än 100 beskrivna individer.Blå moment i majoritet. Listan toppas av två kennlar med fler än 200 beskrivna individer 5 blå och ett rött moment på 249/248 beskrivna hundar, respektive 7 blå och ett rött moment grundat på 208/207 testade avkommor. En annan brukskennel med lite färre testade (48/48) beskrivna individer har 9 blå moment och inga röda.

Omvänt finner vi bedrövliga resultat på exteriörsidan med t ex en kennel som har 197/194 beskrivna hundar. Dessa har inget moment som förbättrat rasidealet däremot 18 moment som ligger under rasidealet. Kenneln visar också röda siffror på skott.

Antalet kennlar med röda siffror på skott är 70st av 168. Detta innebär alltså att nästan 42% av kennlarna på listan visar röda siffror på skotten.

Om vi sammanfattar statistiken så är det alltså så att de kennlar som lyckats bäst på MH och med sin avel i verkliga livet är de som avlar på hundar med arbetsegenskaper och god mentalitet. Det är samma kennlar som levererar hundar till tjänstehundssidan, polis, militär etc.

Jag vill dessutom påstå att alla de uppfödarna som idag inte överhuvudtaget använder sig av testerna MH och MT avstår pga av en enda anledning. SANNINGEN OM DERAS AVEL ÄR OBEKVÄM.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag planerar att adoptera/köpa en husky, inte imon utan om två år eller så när jag har hus och inte bor i lgh. Vi är fullt påläst på vad... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 600
Senast: lilstar
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller... 5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 458
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Negativa kommentarer om vårt hundval undanbedes vänligt men bestämt. Jag är ute efter generella råd utifrån rådande omständigheter och...
Svar
16
· Visningar
2 522
Senast: Jenka
·
Hundavel & Ras Hej igen allihopa! För en tid sedan fick jag lite tips och råd gällande val av rottis. Situationen har ändrat sig lite här hemma, och...
Svar
15
· Visningar
1 738
Senast: Aningsfull
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka