dobbermann_tips råd m.m

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Adenick
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 65
  • Visningar Visningar 7 357
Sv: dobbermann_tips råd m.m

Nej men snälla nån... Vad har du fått denna kommentar ifrån?!
"En väktarhund ska som bekant vara mycket "skarpare" än en polishund eftersom den jobbar som personskydd."

/Swat

Ja du, det har jag fått från mina kollegor. En väktarhund jobbar på ett helt annat sätt än en polishund. Du använder inte väktarhunden för att spåra eller släpper den efter en misstänkt. Väktarhunden är väktarens personliga skydd i utsatta miljöer. Väktarhunden arbetar aldrig i offentlig miljö, den jobbar uteslutande hos kunder som godkänner att väktaren medför hund.
Du kan alltså inte som väktare själv bestämma att objektet är lämpligt för hundbevakning.
Vad är din uppfattning om en väktarhund?

En väktar hund har i stor sett två uppgifter upptäcka fara föra sin förare OCH fungera som förarskydd.
Den behöver aldrig agera självständigt utan förarstöd utan kommer alltid att ha föraren som backup inom avståndet av kopplets längd - dvs ca 2-2,5 meter.

Denna typ av arbete kräver varken jätte mycket mod, skärpa eller försvar!

Däremot kan en hund som inte klarar alla delar i L-testen räcka utmärkt till den förhållandevis ensidiga arbete som väktarhunden skall utföra, men inte vara "komplex" nog för att reda ut en polishundstjänst.

Jag känner faktiskt flera väktarhundar som arbetar i stort sett uteslutande med kamplusten som enda "drivkraft"! Visst kan de lägga lite attityd bakom kampen, men de är låååååångt ifrån att vara några "skarpa" hundar.

Med den nya FAPP:en kommer kraven på väktarhundarnasäkert att ändras också, men det får framtiden utvisa!

/Swat

Har endast skummat igenom svaren som har getts här, så kanske tar upp något som redan har skrivits..

Den "svenska" dobermannen är oftast slankare än de som du köper i exempelvis tyskland. Så vill du ha den "större versionen! så att säga, så är väl import ett alternativ (från en seriös kennel!)

Rasen kräver sin ägare, absolut. I och med att du skriver att du vill använda den i tjänsten så utgår jag från att du är någon typ av hundförare, så utgår från att kunskaperna sitter där.

Jag tycker inte att den skulle vara mindre lämplig, med rätt ägare, för barnfamiljer än många andra hundraser.
Skall man lägga upp fördomar på bordet så se bara på schäfer eller rottweiler, de hade liknande "rykte" om sig tidigare.. spelar visserligen ingen större roll, men de raserna kräver också sina ägare, men folk reagerar inte på dem på samma sätt som exempelvis doberman.

Däremot så tycker jag inte att det är ett bra alternativ att välja en gammal hund, utan om du har tiden så tycker jag absolut att du skall satsa på en valp.

Nu blev det en massa text, lite otydligt kanske och vet inte om det hjälpt dig något heller..

Varför ska ts satsa på valp om hän vill ha en fungerande tjänstehund? Jag kan inte se ett enda skäl, möjligen omdet blir billigare OM hunden går igenom. Men det är just det man inte vet när man skaffar valp? Inte kul att ha en hund ett år och fästa sig vid den så duger den inte...

Varför ska ts satsa på valp om hän vill ha en fungerande tjänstehund? Jag kan inte se ett enda skäl, möjligen omdet blir billigare OM hunden går igenom. Men det är just det man inte vet när man skaffar valp? Inte kul att ha en hund ett år och fästa sig vid den så duger den inte...

Tänkte på att det kan vara bra att skaffa en valp så att den vänjer sig med barn, familj osv.

Självklart kan ts skaffa en vuxen hund, men det är inga säkerheter att ta över en vuxen hund heller.

Men det är sant, varken det ena är rätt eller fel. :)

Jag hörde eller läste någonstans att en väktarhund mest är en "symbol". Den får inte användas annat än som avskräckande exempel. Alltså inte "gå till anfall" utan bara vara med föraren.

Stämmer det? Det var flera år sedan jag fick detta berättat för mig första gången, sen har det dykt upp lite här och där.

Du har helt rätt!

Jag har inte allt i huvudet men jag har för mej att den gamla FAP:en sa något i stil med:
"Grunden i skyddsarbetet skall vara att hunden inte får agera utan kommando från föraren. Utom i de fall föraren och/eller hunden utsätts för angrepp."

Dvs en väktarhund är främst ett preventivt hjälpmedel och en "radar" som informerar föraren om det finns personer inne på ett område som skall vara tomt osv.

Det pratas om att detta skall ändras så att även väktarhundar skall få göra skarpa sök- och spårarbeten. Vet dock inte hur långt man komit med dessa diskussioner.

/Swat

Fast om man söker en TJÄNSTEhund så är det betydligt "säkrare" - mer rätt - att köpa en vuxen, L-testad individ!

Allt annat är en STOR chansning! Speciellt om man dessutom väljer en lite "udda" ras som en dobber.

/Swat

Tack! Då vet jag :)

Det lät lite "futtigt" när jag fick höra om detta första gången. Men det är alldeles säkert mycket skönare (känns säkrare) att ha hund med sig på flera sätt.

En bekant till släkten arbetar som väktare och han har en Riesenschnauzer hane som fungerar utmärkt - Kanske vore ett bra rasval?

//Linda

Fast varför göra det svårare än det behöver vara?

Ja, risen KAN fungera! Men det finns en orsak till att det i Sverige finns max en eller två rasrepresentante som arbetar som väktar-/polishund!

Varför inte välja en ras som schäfer där man kan köpa en "färdig" hund, med rätt förutsättningar och god hälsa?

Vill man ha en räddningshund eller en lavinhund däremot skulle jag gladeligen rekommendera en BRA riesen med bruksstam! DÄR är de i sitt "rätta element".

/Swat - riesenägare!

kul att det blir en konstruktiv diskussion här. jag gillar alla pros och cons som dyker upp.
För att vara rakt på krita så tycker jag att:
*schäfer är för vanlig
*gällande schäfer så är jag mer orolig för dolda fel än hos dobber((?))
* Är ute efter en hund med skalle och pondus (sen oavsett ras så tror jag mycket handlar om aveln, uppfostran och förtroende)
den finaste schäfer/dobber kan också bli menalt knepiga och då kan en blandras vara tusen gånger bättre.
* för mig spelar inte hundens storlek för roll, hunden kommer att få "rätt" träning där det är jag som bestämmer dvs. flockledare-hunden jobbar under mig och på sin fritid givetvis få vara hund. Jag vill inte ha en stående portvakt hemma :)
Smidighet- rottis kan vara MYCKET snabba, flexibla och vändbara hundar i arbete men vara riktigt fumliga på hemmaplan.
Kort sagt en arbetsför hund som vill vara tillags som passar yrke och fritid som är lojal, frisk och sund med skalle och pondus.
Korthåriga raser brukar jag använda quiltad "jacka" på som de även kan ha i tjänst.
förutom i tjänst så kommer hund och jag att träna spår, skydds, lydnad.

*schäfer är för vanlig
*gällande schäfer så är jag mer orolig för dolda fel än hos dobber((?))
* Är ute efter en hund med skalle och pondus (sen oavsett ras så tror jag mycket handlar om aveln, uppfostran och förtroende)
den finaste schäfer/dobber kan också bli menalt knepiga och då kan en blandras vara tusen gånger bättre.

Det finns ju en anledning till att schäfern är den vanligaste polis/väktarhunden, dvs den är väldigt lämpad för det. Tycker absolut inte att du ska välja bort den för att den är vanlig.
Och köper du en blandras har du ju noll koll på dolda fel på föräldrarna troligtvis inte är reggade, hälsotestade osv..
Nej satsa på en schäfer eller malle om du nu är utbildad väktare. Köper du en utbildad, testad schäfer eller malle vet du ju precis vad du får.

Utifrån vad du skriver så utgår jag ifrån att du är rätt "grön" på både hundar, tjänstehundar och skyddsträning?

Varför då välja bort Sveriges största ras pga att den är "för vanlig"??

Är det inte viktigare att ha en "speciell" hund än en bra, första tjänstehund som kan ge dej mer erfarenheter?

Att börja prata om blandraser och "kläder" på tjänstehunden känns - för mej - bara helmärkligt!

/Swat

Jag kan iallafall rekomendera doberman som familjehund.
Min ar valdigt familjekar och med ratt aktivering kan den ligga still och ta det lugnt med. Den behover doch aktiv stimulering, minst 1 helst 2-3 timmar om dagen exklusive vanlig traning.

Ja, jag är ju inte hundförare men av de jag varit i kontakt med så är det jobb nog att hitta och träna upp en bra hund även om man har erfarenhet. Att då som rätt grön ge sig på det svårare materialet verkar lite avigt.

Att man kan tänka sig ha en utmaning som hobby/tävlingshund är en sak men som första tjänstehund är lite annat.

Valp eller vuxen hund - det är nog inte för inte som många tjänstehundar kommer till sina förare som unghundar.

har vana av riesen och tycker de är alldeles för mycket ensamnsras för att fungera i större familjer. I tjänst är det nog suveränt men iaf inte de riesen jag vuxit upp med har varit något annat en MKT envisa enmanshundar som totalt slår dövörat till andra än sin människa. Då menar jag verkligen t.ex att min pappa hade/har riesen och hundtoken lyssnade ALDRIG på någon mer än pappa. Gå ut och gå var en mardröm- säga åt hund att vara tyst eller gå till sin plats när främmande kom besök var inte ens någon ide´för hund bara omkring och småskällde hela tiden tills besökare gått ur huset. Men bara pappa tittade på hund så visste hund precis vad som skulle göras.
charmig ras och fina när de är klippta men drar in MKT snö, löv, kvistar m.m i sin päls. Får snöbollar under tassarna på vintern och i skägget.
Nä jag tror att riesen inte skulle passa mig och min familj?
men tack för tipset dock, riesen har jag faktiskt inte tänkt på när jag tänkt igenom olika bruksraser

Ja jag är grön med just skydds och liknande- dock är jag uppvuxen med hundar och det verkar som att du och jag har olika syn på hundraser/hundhållning?
Är det så fel att vilja vara med sin hund från valpstadiet och träna/forma den utefter sitt intresse/yrke.
Jag skulle nog välja valp från början och knyta an med uppfostran, träning och kärlek för att hund och jag ska känna varann på en djupare nivå än att jag köper en vuxen hund som jag inte alls känner bara för att jobba med den. Jag vill inte bara ha en arbetskompis, jag vill ha en kompis-
hunden-människans bäste vän :)
Jag är grön-men jag lär mig och jag vill lära mig med min egen hund för det tar ju några år innan hund ens får genomgå prov för tjänstehund
När jag var yngre så var jag med ofta när det tränades hund i både skydds, spår och lydnad m.m och tjejen som tränade hundarna, skaffade sina hundar som valpar (Dobber förresten) och medans hon utbildade sig till väktare så tränade hon sina hundar via utbildningen och på sin fritid. Alla dessa 3 dög alldeles utmärkt och klarade sig mycket bra som väktarhundar tillsammans med henne. De var även mkt fina familjehundar som var trevliga och sociala.
Jag har inte uteslutit schäfer men som sagt: Jag tycker de är för vanliga (med allehanda problem) som jag faktiskt inte upplevt hos t.ex dobber.
Malle har jag ingen vidare vana av då jag endast sett dem på håll och högt hälsat på. Så där tar jag till mig allt vad ni säger om rasen.
Men jag kan faktiskt inte ändra vad jag själv upplevt av de andra raserna dobber och schäfer.
Sen är ju inte schäfer BARA negativt för mig som det kanske låter när jag skriver men beakta att:
Jag har varit med om 1st schäfer som var en helt otrolig hund med en enorm pondus och härlig karaktär med en skalle som sten i arbetet.
Han var inte nå speciellt stammad eller så men en sju jäk*a hund. Han jobbade hos polisen, sedan flyttade han till F16 och blev militärhund. Han tjänstgjorde tills han fick gå i pension. Hans förare på F16 berättade att han var den enda hunden som fick följa med hem i stället för att sova på basen, just för sitt vänliga sinneslag "off duty". Hemma spelade han hockey med "sina" människobarn och stod i mål och fångade hockeypuckar så det blödde i munnen, men han tyckte det var SÅ kul. Han var med och vaktade barnen i skogen och byggde kojor och han följde dem överallt. Han jagade skolbussen ca 1 mil för att få vara med barnen. Han var också den enda hund som fick vara med på djurdagarna i skolan då han var så lydig. Kort sagt. alla minns denna hund för hans enorma skärpa trotjänarsätt. Han "patrullerade" byn där barnen bodde innan han gick hem. Han gick till alla grannar och gick ett varv runt deras hus sedan gick han till nästa hus tills han gått igenom hela byn. Han gjorde aldrig ifrån sig på någon av tomterna de 13 år han levde. Han gick upp i skogen! Sen när han kollat att allt var bra i hela byn så kraffsade han på ytterdörren och ville komma in och lägga sig i fotändan hos barnen.

Det ni :) Det låter som en saga MEN varje ord är tvärsant. Och det är också det enda som jag varit med om av rasen schäfer som har varit något särskilt extra. Kanske ska lägga upp en bild på honom från F16.?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag planerar att adoptera/köpa en husky, inte imon utan om två år eller så när jag har hus och inte bor i lgh. Vi är fullt påläst på vad... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 600
Senast: lilstar
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller... 5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 458
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Negativa kommentarer om vårt hundval undanbedes vänligt men bestämt. Jag är ute efter generella råd utifrån rådande omständigheter och...
Svar
16
· Visningar
2 522
Senast: Jenka
·
Hundavel & Ras Hej igen allihopa! För en tid sedan fick jag lite tips och råd gällande val av rottis. Situationen har ändrat sig lite här hemma, och...
Svar
15
· Visningar
1 738
Senast: Aningsfull
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka