dobbermann_tips råd m.m

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Adenick
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 65
  • Visningar Visningar 7 357
Sv: dobbermann_tips råd m.m

:oJag kollade aldrig på schäfer, jag kollade malle/ doberman. Där ser man en enorm skillnad på antalet hundar som genomfört beskrivningen.

Senast ändrad:

:oJag kollade aldrig på schäfer, jag kollade malle/ doberman. Där ser man en enorm skillnad på antalet hundar som genomfört beskrivningen.

Ja det är skillnader mellan antal genomförda, men den siffran spelar ju egentligen mindre roll om man inte tar ut ett procenttal eftersom antalet genomförda varierar stort(om jag tolkar protokollet rätt vill säga, vilket absolut är ett stort frågetecken:)) och för att få en rättvis bild så måste vi ställa parametrarna i förhållande till varandra.

Men låt oss försöka göra en liten jämförelse på detta.
För att göra det så enkelt som möjligt så lägger vi ihop alla avvikelser, dvs ofullständiga, Avbrytande, avstår skott, oa beteende och avsteg från reaktion och räknar ut hur stor procent det är.
Om jag har tolkat rapporten rätt så ingår dessa inte i antalet genomförda, varför vi därför då måste addera gruppen ovan med antalet genomförda för att kunna räkna ut procenttal(rätta mig gärna om jag har fel!) på avvikande hundar.

Doberman: 9,8% dvs 10 av 100 hundar får underkänt MH
(Genomförda:1 723, Avvikelsegrupp:171)

Schäfer: 1,9% dvs 2 av 100 hundar får underkänt MH
(Genomförda:14 560, Avvikelsegrupp:277)

Malinois: 4,2% dvs 4 av 100 hundar får underkänt MH
(Genomförda:1 071, Avvikelsegrupp: 45)

Nu har vi en överblick av hur många hundar som INTE klarat MH, dvs de hundar som INTE är representerade i spindeldiagramen(om jag tolkat rätt, men som sagt...stort frågetecken!)

Då kan vi konstatera att schäfern har minst frånfall dvs, bättre på att genomföra ett MH test.

Frågan är då fortfarande hur man bäst läser av spindel diagramen där både Schäfer och Malinois Spretar rejält...

För dessa inledande testfakta säger ju oss egentligen inte så mycket alls om en ras fungerar, bara hur stor del som inte klarar att genomföra, jag slänger in min egen hunds ras som ett exempel på det:

Dogo Argention: 1,7% dvs 2 av 100 hundar får underkänt MH
(Genomförda:57, Avvikelsegrupp:1)

Så om man skulle använda protokollets inlednings fakta så skulle Dogo Argentinon vara bättre än Schäfern då schäfern har 0,2% större avvikelse, nu tvivlar jag på att Dogon skulle vara en bättre brukshund än schäfern, och det i sig understryker min tes.

Så återigen, finns det någon som vet hur man tolkar spindel diagramen på ett korrekt sätt(?), för det är enda sättet att se om en ras är duglig eller ej, avvikelserna visar bara instabiliteten eller snarare, hur jämn rasen är, inte hur de hundar som klarat testen är mentalt.

Edit:Jaa, det är nördigt att lägga så stor tid på MH protokoll, men jag ser hela tiden hänvisningar här på forumet till dessa som en beskrivning på hur en ras är och det enda sättet att kunna få något vettigt ur dessa protokoll är ju genom att förstå hur de fungerar...och jag är en kille som gillar att veta hur saker funkar! =)

Senast ändrad av en moderator:

Tolkar jag det helt galet om jag tänker att man vill eftersträva att ligga så nära brukshundsmedelvärdet(grön ring va?), inte under och inte över?

Alltså, jag är ingen expert, men jag tror inte att målet är att ligga så nära den gröna cirklen som möjligt. Det är ju endast ett medelvärde och inget mål i sig. Istället måste man titta på vad de olika siffrorna betyder. Man vill ju ha stor leklust, bra gripande och en bra kamp till exempel så där får resultatet gärna "spreta" i diagramet.
Å andra sidan vill man ju ha liten eller ingen reaktion på skott mm så där är det ju önskvärt att rasens medelvärde så att säga går innanför den gröna ringen.
Med detta i åtanke så är det ju inte den ras vars spindeldiagram som ser jämnast ut som är den bästa utan snarare är det den rasen vars spindeldiagram som spretar som är den bättre brukshundsrasen rent generellt förstås. Sedan är det ju viktigt att det spretar på de rätta ställena och inte på exempelvis kvarvarande rädsla...

Ja, Det är det jag menar att man måste kolla på procentandelen. Jag anser att det är helt uppåt väggarna att så många dobermans inte klarar av ett MH.
Heddavovven har en bra förklaring för hur du kan tolka diagrammen.

Jag gillar personligen hundar med mycket nyfikenhet och leklust, en som reagerar balanserat och avreagerar snabbt. Flyger overallen upp eller skrammlet hörs så vill jag att hunden reagerar typ "OJ! Går fram och kollar "vad är det här" och sen rycker på axlarna.

Här förklaras momenten http://www.aktivhund.se/TavlingarProv/Korning-MH/mh.asp?menuindex=7
Här är ett exempel på tabellen http://www.mariasmix.net/jason/mh.htm

Sen översätter du det till spindeldiagrammet så att säga. Sen får man väga in vad det är för ras, hade min tibbeterrier varit en rottis hade jag gått hem och dragit täcket över huvudet - men för att vara den ras han är så gjorde han troligen ett rätt bra test baserat på hur de "ska" vara. (Det finns för få testade för en rasprofil)

Senast ändrad:

Tittar man på tex skrammlet så ser vi att han reagerade med att huka sig och stanna, hans nyfikenhet fick honom att gå fram och titta på vad det var som lät. Han var inte rädd nästa gång vi gick förbi men fortfarande lite nyfiken "bäst att kolla för säkerhets skull"

7a.Ljud rädsla: 2
7b.Ljud nyfikenhet: 5
7c.Ljud kv. rädsla: 1
7d.Ljud kv. intresse: 2

Liknande trådar

Övr. Hund Jag planerar att adoptera/köpa en husky, inte imon utan om två år eller så när jag har hus och inte bor i lgh. Vi är fullt påläst på vad... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 600
Senast: lilstar
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller... 5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 458
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Negativa kommentarer om vårt hundval undanbedes vänligt men bestämt. Jag är ute efter generella råd utifrån rådande omständigheter och...
Svar
16
· Visningar
2 522
Senast: Jenka
·
Hundavel & Ras Hej igen allihopa! För en tid sedan fick jag lite tips och råd gällande val av rottis. Situationen har ändrat sig lite här hemma, och...
Svar
15
· Visningar
1 738
Senast: Aningsfull
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka