Sv: dobbermann_tips råd m.m

Jag kollade aldrig på schäfer, jag kollade malle/ doberman. Där ser man en enorm skillnad på antalet hundar som genomfört beskrivningen.
Ja det är skillnader mellan antal genomförda, men den siffran spelar ju egentligen mindre roll om man inte tar ut ett procenttal eftersom antalet genomförda varierar stort(om jag tolkar protokollet rätt vill säga, vilket absolut är ett stort frågetecken

) och för att få en rättvis bild så måste vi ställa parametrarna i förhållande till varandra.
Men låt oss försöka göra en liten jämförelse på detta.
För att göra det så enkelt som möjligt så lägger vi ihop alla avvikelser, dvs ofullständiga, Avbrytande, avstår skott, oa beteende och avsteg från reaktion och räknar ut hur stor procent det är.
Om jag har tolkat rapporten rätt så ingår dessa inte i antalet genomförda, varför vi därför då måste addera gruppen ovan med antalet genomförda för att kunna räkna ut procenttal(rätta mig gärna om jag har fel!) på avvikande hundar.
Doberman: 9,8% dvs 10 av 100 hundar får underkänt MH
(Genomförda:1 723, Avvikelsegrupp:171)
Schäfer: 1,9% dvs 2 av 100 hundar får underkänt MH
(Genomförda:14 560, Avvikelsegrupp:277)
Malinois: 4,2% dvs 4 av 100 hundar får underkänt MH
(Genomförda:1 071, Avvikelsegrupp: 45)
Nu har vi en överblick av hur många hundar som INTE klarat MH, dvs de hundar som INTE är representerade i spindeldiagramen(om jag tolkat rätt, men som sagt...stort frågetecken!)
Då kan vi konstatera att schäfern har minst frånfall dvs, bättre på att genomföra ett MH test.
Frågan är då fortfarande hur man bäst läser av spindel diagramen där både Schäfer och Malinois Spretar rejält...
För dessa inledande testfakta säger ju oss egentligen inte så mycket alls om en ras fungerar, bara hur stor del som inte klarar att genomföra, jag slänger in min egen hunds ras som ett exempel på det:
Dogo Argention: 1,7% dvs 2 av 100 hundar får underkänt MH
(Genomförda:57, Avvikelsegrupp:1)
Så om man skulle använda protokollets inlednings fakta så skulle Dogo Argentinon vara bättre än Schäfern då schäfern har 0,2% större avvikelse, nu tvivlar jag på att Dogon skulle vara en bättre brukshund än schäfern, och det i sig understryker min tes.
Så återigen, finns det någon som vet hur man tolkar spindel diagramen på ett korrekt sätt
(?), för det är enda sättet att se om en ras är duglig eller ej, avvikelserna visar bara instabiliteten eller snarare, hur jämn rasen är, inte hur de hundar som klarat testen är mentalt.
Edit:Jaa, det är nördigt att lägga så stor tid på MH protokoll, men jag ser hela tiden hänvisningar här på forumet till dessa som en beskrivning på hur en ras är och det enda sättet att kunna få något vettigt ur dessa protokoll är ju genom att förstå hur de fungerar...och jag är en kille som gillar att veta hur saker funkar! =)