Sv: Dödsfall

Det är ju inte klokt! Att en fullt frisk häst ska ansträngas så att den dör?! :eek:

Men att ni orkar hålla på, sätt totalt mediafokus på nån annan hästgren i samma klass som travet ett år och börja räkna dödsfall där, SEN kan ni komma tillbaka och hoppa på oss travmänniskor:grin:

Men att ni orkar hålla på, sätt totalt mediafokus på nån annan hästgren i samma klass som travet ett år och börja räkna dödsfall där, SEN kan ni komma tillbaka och hoppa på oss travmänniskor:grin:

Men va?

Du handlade väl artikeln om trav eller? Hade det varit en artikel om en hopp/dressyr/körhäst hade jag reagerat exakt likadant.

Jag är inte intresserad av att räkna dödsfall eller hoppa på någon travmänniska.
Förvånas bara varför en häst ska behöva ansträngas till döden.
sen har jag mina meingar om trav, men de är jag inte intresserad av att dra upp här.

Det är ju inte klokt! Att en fullt frisk häst ska ansträngas så att den dör?! :eek:
pratar du med hästar?

99.9% av alla hästar som föds i sverige föds av en anledning, de ska tränas! du kanske inte tror att en "hobbyhäst" tränas hårt men tänk dig att gymma 1-1½ timme 6 dagar i veckan, så inser du att även en hobbyhäst tränas ordentligt, tänk dig då alla hästar som tävlas..
och där kommer poängen, 100% av alla hästar är inte felfria och kärnfriska, hjärtfel, missbildningar etc etc finns även hos hästarna, precis som hos människor.. och INGEN häst säger "oj oj, det högg till lite i bröstkorgen, det känns inte riktigt bra, jag måste nog kolla upp hjärtat på klinik"..

så, förstår du att människan ser att något varit fel först när hästen ansträngs och visar riktiga symptom eller dör? en fullt frisk häst hade bara sprungit på som vanligt, inget att skriva i tidningen om..

Senast ändrad av en moderator:

pratar du med hästar?

99.9% av alla hästar som föds i sverige föds av en anledning, de ska tränas! du kanske inte tror att en "hobbyhäst" tränas hårt men tänk dig att gymma 1-1½ timme 6 dagar i veckan, så inser du att även en hobbyhäst tränas ordentligt, tänk dig då alla hästar som tävlas..
och där kommer poängen, 100% av alla hästar är inte felfria och kärnfriska, hjärtfel, missbildningar etc etc finns även hos hästarna, precis som hos människor.. och INGEN häst säger "oj oj, det högg till lite i bröstkorgen, det känns inte riktigt bra, jag måste nog kolla upp hjärtat på klinik"..

så, förstår du att människan ser att något varit fel först när hästen ansträngs och visar riktiga symptom eller dör? en fullt frisk häst hade bara sprungit på som vanligt, inget att skriva i tidningen om..

1,5 timmes träning, 6 dagar i veckan? :eek:
Hur hård träning pratar vi om? eftersom du jämför med 6 dagars gymning för oss är det väldigt hårda pass antar jag.
Är inte detta väldigt individuellt? Just för en vanlig hobbyhäst eller en häst med tävlingskarriär.

Gäller detta alla hästar? Jag skulle aldrig tänka mig att träna min "hobbyhäst" på det viset.

Sen är jag helt med på att hästar kan födas med hjärtfel precis som vi, men tävlingarna ska fortfarande inte anstränga hästarna till döden. Inte heller en träningshäst. Hästar är gjorda för att springa, men det är väl sällan de stupar, om de nu ite har ett hjärtproblem el liknande.

Hur hård träning pratar vi om? eftersom du jämför med 6 dagars gymning för oss är det väldigt hårda pass antar jag.
Är inte detta väldigt individuellt? Just för en vanlig hobbyhäst eller en häst med tävlingskarriär.

Gäller detta alla hästar? Jag skulle aldrig tänka mig att träna min "hobbyhäst" på det viset.

Sen är jag helt med på att hästar kan födas med hjärtfel precis som vi, men tävlingarna ska fortfarande inte anstränga hästarna till döden. Inte heller en träningshäst. Hästar är gjorda för att springa, men det är väl sällan de stupar, om de nu ite har ett hjärtproblem el liknande.

Men det är ju precis det vi menar:grin:

Hästar är gjorda för att springa

Ja det är dom, men inte i sådan hög/snabb trav. När en häst travar fort är deras naturliga instinkt att falla in i galopp till slut.

Det kan man knappast säga att: nej så är det inte.

Ja det är dom, men inte i sådan hög/snabb trav. När en häst travar fort är deras naturliga instinkt att falla in i galopp till slut.

Jag håller med dig! Det jag menar är att det inte är något konstigt att en häst springer, men springer den så den stupar är väl detta en grov ansträngning, OM nu inte hästen har ett hjärtfel som försvårar syreupptagningen och gör hästen mindre kapabel till det ena och det andra

men varmblod (travare) är ju ändå avlade att trava fort, det kan man se hos många tex i hagen som gör sin travare-trav istället för att falla in i galopp, det är enklare för dem.

Trav är ju egentligen ett sätt för hästen att förflytta sig korta sträckor, ska de fly för någonting använder de sig av galopp. Därför avlade man fram traven, tävlingen kräver ju det ;)

*KL* (Vet att jag inte ska diskutera med de som kommer från "andra forum" och gjort under 10 inlägg...men kan inte hålla mig.)

Om nu inte tävlingshästar ska få "maxprestera"...
Vad har ni för tips på hur man utformar en bra begränsning?

- Pulsmätare som lyser rött om de har över 80% av maxpuls = hästen diskas?
- Tävla i skritt?
- Införa idealtider till 300 kvar?
- Sänka hindren i hopptävlingar?
etc.

Nej, jag tror inte att det skulle fungera.

Gäller detta alla hästar? Jag skulle aldrig tänka mig att träna min "hobbyhäst" på det viset..

att skritta aktivt är som powerwalk, det är rejäl träning bara det.. så en "hobbyhäst" i dess rätta mening är en häst som skrittas 40-45 min 3 dagar i veckan, lika mycket som en hurtig normalt hälsosamt motionerande person.. det är så du tränar eller?

ett normalt drygt timmeslångt pass (inkl uppvärmning & avtravning) är som ett rejält gympass för oss.. hästar är atleter, de ha strikt diet, strikta rutiner, strikta träningsupplägg etc etc, så ja, en vanlig hobbyhäst jämställs lätt med en satsande friidrottare t.ex..

ja, vad tror du att det är vi diskuterar här? vi är läskunniga, läs vad du själv skriver..

Jag håller med dig! Det jag menar är att det inte är något konstigt att en häst springer, men springer den så den stupar är väl detta en grov ansträngning, OM nu inte hästen har ett hjärtfel som försvårar syreupptagningen och gör hästen mindre kapabel till det ena och det andra
Ja, vad är det du vill diskutera så ivrigt och högljutt? och vem är det som har fel? du säger ju exakt samma sak som oss andra..

frisk häst + hård ansträngning = levande häst = inget problem
sjuk häst + hård ansträngning = död häst = panik hos okunniga, strejk mot löpsport, distans och fälttävlan, hetsiga diskussioner på forum, uppbyggande hat mot hästsport, baktalande om tävlingsmänniskor, ska jag fortsätta?

Travarna idag är avlade till att trava, jag har jobbat på stuteri där vi varannan dag under avelssäsong drev hem en flock på 30 ston och det stora majoriten travade trots att det blev ganska så hög fart då de triggade varandra. Det fanns hästar som vi aldrig såg galoppera trots race när de blev utsläpta i nya hagar. Så dagens travhästar är mer naturtravare än vad man kan tro. Många travare idag klarar sig bra utan käk, behöver mindre skydd och mindre stöd trots att hastigheterna har gått upp i löpen.

*kl*
Jag har haft en till synes fullt frisk häst som plötsligt låg död i hagen. Anledningen var troligtvis brusten kroppspulsåder. Den här hästen hade varit avelssto i ett antal år. Hennes motion bestod i det hon sprang i hagen. (Vilket i och för sig var en hel del, då det var en glad och busig individ.)
Tidigare i sin karriär hade hon sprungit in en bit över 200 000 på travet, vilket är hyfsade pengar, och inget en häst klarar om den inte är pigg och frisk.
Vår häst hamnade dock inte på några löpsedlar då hon dog, vilket är min poäng.
Det är antagligen lika vanligt procentuellt sett att hästar dör knall och fall, som att människor gör det. Det skulle inte heller förvåna mig om procentsatsen hästar som plötsligt dör är ungefär jämnt fördelad mellan raserna.
Anledningen till att man oftare hör talas om detta när det gäller travare tror jag är dels den hårda mediabevakningen: Tidningar och tv är på plats när det händer, och dels att travaren är en till antalet stor ras i Sverige.

När en travare störtar blir det ofta tillbud där hästar kör in i varandra, eftersom den störtande hästen har befunnit sig mitt i eller i början av fältet. Hade hästen ansträngts långt över sin förmåga hade den troligtvis varit längre bak i fältet, eftersom den då hade fått mjölksyra och blivit trött.

Nähe?! Men travare är ju avlade för att trava så snabbt.
Kollar du ute i hagen när en travare busar så springer han precis lika snabbt i traven där. Galopp är bara inte naturligt för dom!

Hacka ner på galoppsporten istället! Där springer dom snabbare och snacka om startboxarna. DÄR pressas hästen också till max!

Tycker inte vi ska hacka ner på travet för att en häst dör på grund av hjärtfel. Det kan hända i vilken sport som helst! Trav syns bara mer.

Precis!

*kl*

Ska jag sedan lägga en allmän kontring på det här om trav. Så vet jag en avelshingst inom ridsporten som segnade ner och dog i hjärtsvikt när man tog ut honom ur boxen. De lyckades leda ut honom mycket vinglandes ut genom stalldörren där han dråsade omkull och var stendöd. Hästen har varit kärnfrisk innan dess. Måste verkligen varit ansträngande att gå de få metrarna..:grin:
Stod inget i media om denna heller. För detta hände ju på hemmaplan.

Gira :banana:

Jag har sett travhästar som knappt kan galoppera!

Lite knapplån också

Tog mig faktiskt tid att läsa hela "rapporten" från djurens vänner... Som rapport är den definititvt inte godkänd, skulle troligen inte ens bli godkänd för en elev i högstadiet som specialarbete.

En rapport/artikel etc. ska skrivas objektivt, på sakliga grunder. Vem som helst kan skriva ihop ett stycke och blanda in sina egna åsikter i det... Det fixar till och med jag och även om jag är utbildad journalist finns det ingen tidning som skulle trycka något sådant, och skulle jag ha skrivit något liknande, baserat på okunskap och egna åsikter, skulle jag troligen få den ansvariga utgivaren efter mig ganska snart:grin:

Så nej, jag ger inte mycket för djurens rätt. De gör väl inget bra överhuvudtaget förutom att gnälla tycker jag...

Med anledning av ts tråd från början... Hästen hade med all säkerhet brusten kroppspulsåder. Kan upplysa er om att min pappa dog av det också vid 50 års ålder... En viss procent av människor och djur gör det, det hade lika gärna kunnat hända hemma i hagen och har troligen ingenting med den fysiska ansträngningen att göra då hästen startat innan och var väl förberedd för sin uppgift...

För övrigt dog grannens ponny av samma sak bara för ett par veckor sedan - men det står ingenting att finna i pressen om det... Och den ponnyn gick som skogsmulle hemma. Så det kan hända alla, både djur och människor. Tyvärr.

Skänk gärna lite pengar till hjärt och lungforskingen istället för att sitta här och gnäll, så kanske forskningen både går framåt och det finns en chans att både människor och djur slipper dö av det här i framtiden, oberoende av om de är idrottsatleter eller bara går i hagen eller sitter och glor på tv i soffan:idea:

Vet en här i stan som var ute i skogen och skrittade sitt halvblod.På väg hem tog hon en kort galopp över en äng,hästen stöp under henne och dog knall och fall.Så jo vist händer det i andra häst sporter oxå men då är inte media där och skriver om det.

Liknande trådar

Samhälle http://www.stage3.play.aftonbladet.se/abtv/articles/272652?fbclid=IwAR0Fjlyh4JQxFa_UNkRPku46CwdK-hjrg15a-vlEszjovnL5xKogo3Mql1g...
Svar
8
· Visningar
1 290
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Jägersro. Trav och galopp. Spel och dobbel. Liksom den geografiska platsen Bulltofta för alltid kommit att förknippas med en flygplats...
Svar
0
· Visningar
411
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under fredagen inträffade en stor olycka på Jägersro trav- och galoppbana utanför Malmö. Nio hästar hamnade i en seriekrock, och två av...
Svar
0
· Visningar
649
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En häst avled på Jägersro under tisdagskvällen. Den femårige valacken Go For It är skulle startat i V64-2, men föll ihop och avled på...
Svar
0
· Visningar
541
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka