Död kaninmamma och nyfödda ungar, hjälp!

Sv: Död kaninmamma och nyfödda ungar, hjälp!

Vad tråkigt. :(
Men det brukar nästintill vara omöjligt att nappa upp ungar som bara är under
Hoppas dock de som är kvar klarar sig!
Ingenting är ju helt omöjligt.

Här finns en massa bra tips om att nappa upp ungar, vad som är viktigt att tänka på, hur man introducerar fast föda sen m.m.
Kan ju vara bra att ha.
 
Sv: Död kaninmamma och nyfödda ungar, hjälp!

Tack så mycket :)
Tror det var på den sidan som hittade de första tipsen för flaskmatning. Hittade en till http://home7.swipnet.se/~w-77537/kavel.htm, den verkar ju rätt bra (?). Det står bland annat att ungarna ska ha 5 ml mjölk per dygn och det är nog så mycket som de har ätit hittils.

Det svåraste tycker jag är att hålla dem varma. Jag har en glassbytta med en massa bomull och den lilla ull som Zvea lämnade i boet. Byttan står i sin tur i en hamsterbur (skydd för katter, drag och den håller ju värmen lite i och med tätheten). Jag värmer handdukar i micron och lägger dem i också. Jag har brassat på elementet i badrummet där buren står precis intill.

Det här var inte lätt, men jag vill så gärna att de ska överleva.
 
Sv: Död kaninmamma och nyfödda ungar, hjälp!

Nu har de återförenats med mamma i himlen, jag är säker på att hon visar dem alla goda maskrosblad :cry:

Jag saknar Zvea :(
 
Sv: Död kaninmamma och nyfödda ungar, hjälp!

Nämen, dog de allihop? :(
Usch, vad tråkigt, men du gjorde så gott du kunde. *kramar om*
 
Sv: Död kaninmamma och nyfödda ungar, hjälp!

Nämen, dog de allihop? :(
Usch, vad tråkigt, men du gjorde så gott du kunde. *kramar om*

Ja :cry:

De två som var kvar mådde fint igår kväll. När jag tittade till dem klockan 5 på morgonen var de livliga. Gick och la mig igen och kom upp vid 6 för att ge dem mat, då hade den största av dem krypit ur boet och var aldelles kall. Jag kämpade i 30 min för att få den varm, värmde handdukar, masserade osv, men när jag kom hem hade den lämnat jordelivet. Syskonet som på morgonen mådde bra hade också lämnat in.

-------

Hann bara ta något kort i ett halvskumt rum:
20996629.jpg


Här är min nya flicka, jag var vimsig i huvudet och skrev hermelin i mitt första inlägg, men det är en dvärgvädur som har fått namnet Zelda:

20996630.jpg


Här bor mina kaniner:
20996628.jpg


Jag har sådan beslutsångest för om jag ska ta bort den som bor i den "lilla delen". Vet inte vad som är rätt. Jag vill ju inte ha kvar honom där han bor nu, iallafall han rymmer igen och orsakar mer problem (jag vet om att jag kanske inte har en optimal lösning på inredning heller för att hålla en hankanin med könsdrifter). Han bits och går inte att ta i. Jag funderar på om det verkligen finns någon värdighet med hans liv. Samtidigt som jag får ångest av att tänka på att ta bort honom, att jag tar bort ett friskt (?) djur osv..
 
Sv: Död kaninmamma och nyfödda ungar, hjälp!

Du funderar inte på att kastrera honom då? Dels kommer han förhoppningsvis bli snällare, dels kan han få en egen kompis att umgås med? Antar att släppa honom med Zorro inte vore nån bra idé, kastrerad eller inte?
 
Sv: Död kaninmamma och nyfödda ungar, hjälp!

Du funderar inte på att kastrera honom då? Dels kommer han förhoppningsvis bli snällare, dels kan han få en egen kompis att umgås med? Antar att släppa honom med Zorro inte vore nån bra idé, kastrerad eller inte?

Zorro är kastrerad. Jag har funderat på kastering, men det kostar trots allt 500:- och eftersom min häst är svårt sjuk behöver jag alla pengar jag kan få till honom. Syrran vet jag inte vill betala kastering.

Alternativet är att flytta honom till en annan del av stallet.
 
Sv: Död kaninmamma och nyfödda ungar, hjälp!

usch vad jobbigt jag fick 4ra kanin ungar men dom dog dagen där på och jag var jätte ledsen jag grät och grät...! jag undrar en sak hur ska man matta ungarna om mamman inte gör det eller om hon dör*frågetäken* och första gången kaninen får kaninungar så för oftast kullen men andra gången gör dom säkert inte de! SNÄLLA SVARA PÅ MIN FRÅGA..!:)
 
Sv: Död kaninmamma och nyfödda ungar, hjälp!

Jag skulle inte satsa på att kastrera den ilskna hanen, hellre avliva eller flytta den till ett "säkert ställe". Men om den inte ens går att ta i kanske avlivning är lämpligast ändå tyvärr. Om han inte är sjuk nu så finns det en stor risk att han blir dålig utan att du upptäcker det för att han inte är hanterbar.
 
Sv: Död kaninmamma och nyfödda ungar, hjälp!

Små kaninungar är väldigt svårt att få att överleva utan sin mor tyvärr, om man inte lyckas hitta en surrogatmamma.
Alternativen är att hitta en surrogatmamma med ungar i ungefär samma ålder, eller att försöka nappa upp ungarna.
Är ungarna runt en vecka och under är det oftast "dött lopp", de brukar inte överleva.
Men ju äldre ungarna är, desto större chans att det lyckas.

Ang att honan förlorar första kullen så händer det som sagt.
Hittills har mina förstagångshonor klarat sina kullar.
Min nya avelshona fick däremot en dödfödd kull som sin första.
Efter det har hon fått 4 kullar, varav 3 hon skött utmärkt.
Ena kullen var en enda liten dödfödd.
 

Liknande trådar

Äldre Nytt tillfälligt nick då det är känsligt. Kort sammanfattning: Där jag bor finns en mindre förläggning med c:a 20 asylsökande unga...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 863
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 961
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ För 11år sedan flyttade jag hemifrån, alldeles förtidigt men ändå i sista stund. Min mamma var iskall och ständigt på jobbet, hade...
Svar
18
· Visningar
1 684
Senast: MalinJ
·
Relationer Mitt hjärta brister, det känns som att jag ska gå i tusen bitar. Smärtan är fullkomligt olidlig! I fredags kom min älskade, älskade...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
17 227
Senast: TygerTyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp