Bukefalos 28 år!

Döma i en "knattedressyr"?

Ottilia

Trådstartare
Hej!

På min klubb så ska de ha en skoj-tävling för barnen som vi har varje år. Men nu har ungdomssektionen som anordnar tävlingen inte fått tag på en domare då den som brukar vara med och döma på dessa "knatte" tävlingar inte kan. Så nu har de frågat mig mest för att inte behöva ställa in och göra barnen besvikna. Klasserna kommer vara LD:1 från 1992, (vilken jag tror är borttagen egentligen) och LC:1. Jag har sagt att jag ställer upp om de inte hittar någon annan men att jag helst ser att de hittar någon som faktiskt är kvalificerad att döma. För det är inte jag. Och de vill heller inte ta någon av de ordinarie ridlärarna eftersom de ser ponnierna så ofta och känner att de lätt blir lite hemma-blinda.

Men om det nu blir så att det blir jag som dömer så vill jag ju göra det bästa av situationen och göra det så rätt som jag kan. Även om det är mycket fokus på lek och maskerad så är det ju stort för barnen att rida ett dressyrprogram.

Jag har försökt leta efter hur man ska döma, vad kriterierna är osv. Men har hittils bara hittat grunderna för betygen. 6= godkänt osv.

Det jag undrar är om vad kraven för godkänt är i just en LD / LC. Det kan ju knappast vara samma krav på takt, form osv som i en LA? NÅgon som vet vart man kan hitta vad som krävs för att uppnå de olika betygen i olika klasser osv. ? Jag har försökt googla men inte kommit så långt.
 
Sv: Döma i en "knattedressyr"?

det måste väl ändå vara bättre att en ridlärare dömer, då de säkerligen har lite mer koll på bedömning och kriterier? Nog ska de väl klara det även om de har sett ponnyerna tusen gånger...
 
Sv: Döma i en "knattedressyr"?

När mina barn har ridit knattedressyr har domaren gett vanlig rättvis bedömning vad gäller siffrorn men kommentarerna har varit uteslutande positiva för att ge protokollet en positiv klang. Barnen tittar ju ändå inte så mycket på procenten.

Vad jag menar är att även de rörelser där de har fått mkt låg poäng (2-3) så har de inte skrivit nåt negativt utan istället gett en enkel beskrivning på vad man kan tänka på för att utföra rörelsen bättre. Exempelvis har det vid utebliven galoppfattning bla stått 'väl kämpat'.
 
Sv: Döma i en "knattedressyr"?

delvis kl.
Jag håller med dig melvin, ingen hellre än jag ser någon mer kvalificerad som domare och ridskolechefen var redan tillfrågad men sade nej. Likaså de andra ridlärarna p.g.a ovan nämnda anledning. Därför kom de överens om att fråga mig som bara vikarierar ibland och inte kan ses partisk för elever eller ponnier. Personligen så tycker jag att ev. hemmablindhet inte spelar någon roll men när de har misslyckats med att övertyga dem om motsatsen så vill jag inte vara den som säger blankt nej och barnen måste bli besvikna om de inte hittar någon annan. Nu har jag sagt att de ska fortsätta leta men att om det inte finns någon annan utväg så ställer jag upp och gör de bästa av situationen.

Bra tänk Kirie, kommer ihåg själv när man var liten på dessa skoj-tävlingar att det tog ett tag att fundera ut varför det bara stod "ö.t." på allt.. Och om det nu blir jag som "dömer" så vill jag att de ska få något roligare och mer pedagogiskt med sig än så. Jag trodde de menade att jag red för fort eller att jag skulle "öka traven" eftersom jag inte visste vad "på tygeln" var för något.
 
Sv: Döma i en "knattedressyr"?

jag brukade döma lingon dressyr på min förra klubb. Då var det för barnen som inte kände sig redo för att tävla klubbdressyr. Sånt som vi dömde på var mest hur dem red vägarna, ryttarens sits och om dom gick i rätt gångart. Haha och fick dem inte fram hästen i galopp så var det lix bra kämpat på en slö häst ;)
Något vi dömde mycket på var hörnpasseringarna ;) Något alla barn fuskar med.
 
Sv: Döma i en "knattedressyr"?

Tack!, Det här är typ samma sak fast det heter maskeraddressyr och alla ekipage ska dessutom vara utklädda för att ta bort fokus på själva tävlandet och göra det roligare.
 
Sv: Döma i en "knattedressyr"?

Jag skulle säga samma som Prinzess dömde, att det är rätt gångart på rätt plats som är det man kollar på i dom programmen. Någon krav på form är det inte mer än att man har kontakt på tygeln. Positiva kommentarer är viktiga! Nog också viktigt att skriva så att dom förstår vad man menar, tog också mig ett tag att förstå vad ö.t. betyder...
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 257
Senast: Cambrie
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 249
Senast: shia
·
Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 560
Senast: Korven
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp