Döma och träna ekipage regelbundet, ok?

kopparberg

Trådstartare
Jag har ju bestämt mig för en dressyrkarriär i år. På den enormt höga nivån kanske LA till hösten. Högtflygande planer alltså! ;)

Har hittills tävlat 4 klasser (två tävlingar) och haft 4 olika domare. Pålle har känts fin i alla klasser, jag har varit helnöjd! I allafall så har jag haft tre placeringar av fyra starter vilket jag är lycklig över trots att det är på lägsta nivån (lokal), hoppnisse som jag är! Tre av fyra domare har haft väldigt glädjande kritik som "rörlig häst", "mjukt ridet" osv.
Men med domare fyra kom jag SIST i klassen! En rejäl knäck för självförtroendet, speciellt som pålle gick lika fint i den klassen som i de andra jag startat. Nåväl, bara att acceptera faktum, den domaren tycker inte om något hos mig och pållen. Min ridning, pållen eller vad det kan vara. Det trista är ju att jag ju vet att dömer den domaren, då kommer jag ju få skitpoäng!

Nåväl, jag kom att tänka på att jag förr hörde något om att en domare får inte döma dressyrekipage den regelbundet tränar. Har det någonsin varit så? Jag kollade i TR, hittar ingenstans att det är så nu i allafall?
För det trista är att domaren i fråga tränar ekipagen i klubben jag tävlar för, så blir h*n domare på hemmatävlingar kommer jag ju få skitpoäng vilket känns trist! :(
Någon som vet?
Kanske ska nämna att jag tränar inte för domaren i fråga, har i många år tränat för en annan tränare och är mkt nöjd, planerar inte att byta.
 
Sv: Döma och träna ekipage regelbundet, ok?

Men med domare fyra kom jag SIST i klassen! En rejäl knäck för självförtroendet, speciellt som pålle gick lika fint i den klassen som i de andra jag startat. Nåväl, bara att acceptera faktum, den domaren tycker inte om något hos mig och pållen. Min ridning, pållen eller vad det kan vara. Det trista är ju att jag ju vet att dömer den domaren, då kommer jag ju få skitpoäng!

Välkommen till dressyrvärlden :grin: Det kommer alltid finnas domare som dömer helt åt helvete, jag vet en häromkring där jag bor som inte många fattar logiken i hur den personen dömer och visst en del domare kommer man alltid få skitpoäng för så egentligen är det ju lika bra att stanna hemma när de dömer MEN mitt tips är att ringa upp den domaren (om den domaren dömer mkt där du bor) och fråga om det är ok att få rida upp programridning för då kan man ha en diskussion efteråt och det brukar nästan alltid leda till bättre poäng i fortsättningen (tänk på att dressyr är politik så klarar du dig bättre från knäckar i självförtroendet) :angel:

Svaret på din fråga är att domare får inte döma elev som regelbundet tränar för denna och med det tror jag menades med minst varannan vecka!
Så tränar man en gång i månaden så är det ok vilket är grymt märkligt men men...

Vet inte om dom tagit bort det ur TR :confused:
 
Sv: Döma och träna ekipage regelbundet, ok?

Saxat ur TR II

Mom 209
Hästägare eller närstående till tävlande får ej vara överdomare eller medlem av
domarkollegium i dressyrtävling eller vid fälttävlans dressyrprov. Ej heller får domare
döma klass i dressyrtävling eller fälttävlans dressyrprov där ryttare eller häst deltager,
som han under närmast föregående tre månader regelbundet instruerat eller ridit
(gäller alla discipliner).
Ovanstående gäller även när elev dömer sin tränare.
Som regelbundet räknas minst en gång per vecka.
 
Sv: Döma och träna ekipage regelbundet, ok?

Jag tränar för en domare varje vecka och ser till att inte tävla där han ska döma. Han skulle troligen såga mig vid fot knölarna om han dömde mig.;) Höga krav ???
 
Sv: Döma och träna ekipage regelbundet, ok?

Ha ha ha. Vet inte hur jag ska våga visa honom helgens protokoll i kväll. Han ville se 70 % och så kommer jag med strax över 60%. SUCK !
 
Sv: Döma och träna ekipage regelbundet, ok?

inte mkt o göra...det finns alltid domare som är av annan åsikt.
tror dom flesta har en-två domare som man inte klicka med...
så är det nog bara. antingen stryker mig man sig från dom starterna eller så tävlar man på o hoppas på det bästa..
 
Sv: Döma och träna ekipage regelbundet, ok?

Men det är ju svårt vem som "dömer åt h-e". Rent krasst så kan ju domaren som inte gillar mig döma rätt och de andra tre fel! Vad vet jag?! :confused:

Det var ju längesedan jag tävlade dressyr seriöst, jag trodde i min enfald att så där skilda uppfattningar inte fanns längre! Men, men, det är ju inte alla domare som anser jag ska ligga sist, så då är det ju bara att tävla på känner jag!

Men som du säger, det är ju inte stor idé att starta när man VET man får urkassa poäng! Så om det den närmaste tiden är X antal timmars väntan, gå upp jättetidigt för första start etc och det är den domaren, då kommer jag stryka mig. Och satsa på andra tävlingar/andra klassen.
 
Sv: Döma och träna ekipage regelbundet, ok?

Då fanns det ju! Jag scrollade igenom TR på nätet men måste ha missat det!
 
Sv: Döma och träna ekipage regelbundet, ok?

Jag har de senaste åren blivit mer känslig för negativ kritik, tror det beror på min förra häst, det fungerade så dåligt att jag under en väldigt lång period kände jag var värdelös som ryttare.
Förr kunde jag skaka av mig dåliga tävlingar, men nu fungerar det inte så!
Kände denna gång mig otacksam mot min häst som var så duktig, att flera dagar efter tävlingen älta hur jag kunde komma sist i ena klassen i stället för att känna glädje över att komma högt upp i prislistan i den andra!

Så jag väljer nog ett tag framöver att ducka i det här fallet. Stor chans jag stryker mig om den domaren dömer. Återkommer när jag kommit upp mer i klasserna och provar om jag "duger" då!
 
Sv: Döma och träna ekipage regelbundet, ok?

Men det är ju svårt vem som "dömer åt h-e". Rent krasst så kan ju domaren som inte gillar mig döma rätt och de andra tre fel! Vad vet jag?! :confused:

Spelar det någon roll, det är ju tävling vi pratar om ? De domare som man får dåliga poäng av dömer rent åt helvete och de domare man får bra av dömer rätt :angel:

Hur skall man annars överleva i en bisarr bedömningsport?
 
Sv: Döma och träna ekipage regelbundet, ok?

:D
Ja det är ju sant! Jag ska tänka så nästa gång något liknande händer!
 
Sv: Döma och träna ekipage regelbundet, ok?

Jag misstänker att mammaBerg syftar på alla "Åh nu kommer XXX, nu blir det bra!", "Det här är XXX, det är en domarkollega", "Ojdå det där såg vi inte" etc etc man får höra som skrivare :devil:
(ibland med ett "Nej, skriv inte det där!" efter :angel: )
 
Sv: Döma och träna ekipage regelbundet, ok?

*kl*

Men hörreni, är ni inte lite elaka med hela dommarkåren nu? :angel:

Allvarligt talat, det är ju en udda sport vi håller på med där så många olika individer (hästar + ryttare) ska dömas efter en gemensam mall...
Lägg där till att vi ska bedömas efter en MÄNGD olika kriterier, inte bara efter vem som gjorde programmet snabbast...

Domarna dömer så gott de kan, och är vanliga människor som vill göra ett bra jobb.
Alla bedömningar blir inte perfekta, men sett till en hel tävlingssäsong borde bedömningarna hamna rätt korrekt!
Undvik att dra för stora slutsatser av EN Bedömning, lita på dig själv och din tränare och om eller när du får flera bedömningar som går i samma riktning dra då slutsatser av det, tillsammans med din tränare.

En stor anledning till att det i lägre klasser kan skilja mycket mellan olika bedömningar av samma klass brukar vara hästens form.
Även om domarna gått samma utbildning är gränsen mellan "godkänd form" eller "otillräcklig form för klassen" ibland inte självklar, och poängen i det förstnämnda läget blir ju 6 poäng och uppåt medan det i det andra blir 6 poäng och nedåt = det kan skilja över 10% på bedömningarna! :crazy:

Min erfarenhet av att tävla för någons om tränat mig är:
1. JAG rider bättre! Jag får lite press på mig att leva upp till vad vi faktiskt kan på träning.
2. Hårdare bedömning! :grin: De vet vad vi kan, och framförallt vad vi är dåliga på... :angel:
3. Bättre uppföljning efteråt! Det är lättare att "träna på tävling" på träningspassen om tränaren sett hur det ser ut på tävling... Av förklarliga skäl! ;)
 
Sv: Döma och träna ekipage regelbundet, ok?

Fast många domare vill ofta hävda att de är objektiva i sin bedömning - men så är det ju inte riktigt:angel:

Jag säger inte att alla dömer illa, för det tycker jag inte. Men ofta kan man på förhand (om man känner till domaren) ha en aning vilken poängskala domaren kommer att använda... Många är "sexträskare", en del har sina favorittyper av häst/ponny och hissar ofta dessa etc.

Jag har skrivit mycket och jag håller med mammaBerg:p
 
Sv: Döma och träna ekipage regelbundet, ok?

Jag har varit domarsekreterare! Och blev inte värst mkt klokare av det! :D
 
Sv: Döma och träna ekipage regelbundet, ok?

Jag minns när jag och en kompis var och kollade på dressyrtävling, det var på högre Msv nivå, jag kan inte nivåerna där.
I allafall så kom vi bordet bakom domarna när det var paus, och det var MKT intressant!

De diskuterade att de ansåg att allt för många domare i lätt klass dömde ner hästen för hårt, de ansåg med 100% säkerhet att för lätt klass (upp tom LA), där ska inte en bra gång vara prio 1, där ska noggrannheten av programmet, hästens lydnad, hästens lösgjordhet och rittens jämnhet bedömas i första hand. Häst med kanongång och dåligt av ovanstående ska inte hamna högt i prislistan. De ansåg enigt att dömde domare i lätt klass annorlunda, då följde de inte TR.
 

Liknande trådar

Dressyr Funderar lite på en händelse vid förra tävlingen som jag tyckte kändes lite sådär. Lätta klasser och två domare varav en var sittande i...
Svar
10
· Visningar
2 463
Senast: Gnapp
·
Dressyr Ska man skratta eller gråta? :confused: Jag tävlade två dressyrklasser i våras. Min häst jag haft något år hade börjat uppföra sig...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 998
Senast: Solis
·
Körning I senaste Ridsport finns en artikel om körningen. Det är Christer Pålsson som reagerar på bristen av utveckling inom körningen. Han har...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
17 182

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp