Bukefalos 28 år!

Dömd djurplågare har 35-talet hästar

(Ridsport)
En kvinna som nyligen dömts för djurplågeri har fortfarande brister i djurhållningen. Efter en oanmäld inspektion på gården i torsdags fick de polisunderstödda inspektörerna påpeka att kvinnan måste tillkalla veterinär.

Läs mer...
 
Sv: Dömd djurplågare har 35-talet hästar

Man kan ju undra varför hon får ha kvar sina djur :S helt sjukt att en som blivit dömd för djurplågeri får ha kvar sina djur!
 
Sv: Dömd djurplågare har 35-talet hästar

!! djurplågare borde aldrig få ha djur alls tycker jag!!:mad:

Stackars alla djur som blir plågade!
 
Sv: Dömd djurplågare har 35-talet hästar

Man kan ju undra varför hon får ha kvar sina djur :S helt sjukt att en som blivit dömd för djurplågeri får ha kvar sina djur!

Ja, men f*n ta den som har 2 cm för kort boxvägg, men fläckfri hästhållnig, DÅ agerar dom.. :confused::p
 
Sv: Dömd djurplågare har 35-talet hästar

Seriöst ?! Man borde ju tagit hand om djuren redan vid andra föreläggandet !! Hon har ju visat redan då att hon inte är kapapel till att ha hand om djur ?!?! Gud vad jag blir arg på människor !!
 
Sv: Dömd djurplågare har 35-talet hästar

Ja, men f*n ta den som har 2 cm för kort boxvägg, men fläckfri hästhållnig, DÅ agerar dom.. :confused::p


Ja eller när hästarna inte kommer ut i hagen kl 7 på morgonen !! Bara för att en förbipasserande aldrig ser hästarna ute i hagen ?! KLOCKAN SJU PÅ MORGONEN !!! Nä dååå kan dom komma och inspektera !
 
Sv: Dömd djurplågare har 35-talet hästar

Ja, men f*n ta den som har 2 cm för kort boxvägg, men fläckfri hästhållnig, DÅ agerar dom.. :confused::p

Ja, eller som en bekant til mig som har både lång utb o refarenhet inom hästhållning o sköter sina hästar exemplariskt i ett mkt trevligt stall, men som inte kollade om förra ägaren hade förprövningstillstånd när h*n byggde om.... Det lägger dom krut på :mad: Sabba för en mkt hästkunnig person som sköter sina hästar enligt konstens alla regler, bara för att det för några årsen inte gjordes en förprövning av förra ägaren, innan stallet byggdes om från ladugård till häststall, på en jordbruksfastighet..... Det kostade henne ett 5-siffrigt belopp att skaffa det tillståndet i efterhand :eek: Betala eller stäng stallet omgående! Små häststall har ju inte redan mkt ansträngd ekonomi... :crazy:

Att sitta vid ett skrivbord o skriv ut kravbrev, det kan dom, men att agera när djurhållning UPPENBARLIGEN brister, det är för jobbigt... :confused::mad:
Dom j*vlarna som misshandlar sina djur ska ha hundra chanser på sig medans djuren lider att förbättra sig/sin djuhållning, men f*n ta den som missat nån cm hit eller dit :devil:
 
Sv: Dömd djurplågare har 35-talet hästar

Ja, ni, ni kan ju sätta er med högarna av ärenden med alla kontrollrapporter och förelägganden från centimetrar till djurförbud så kan ni ju se hur lätt det är att för det första hinna med och för det andra få ihop tillräckligt så att det håller i rätten när det gäller djurförbud så att djuren inte går tillbaka till djurägaren! Allt är inte så svart och vitt som det beskrivs i tidningarna:devil:
 
Sv: Dömd djurplågare har 35-talet hästar

Ja, ni, ni kan ju sätta er med högarna av ärenden med alla kontrollrapporter och förelägganden från centimetrar till djurförbud så kan ni ju se hur lätt det är att för det första hinna med och för det andra få ihop tillräckligt så att det håller i rätten när det gäller djurförbud så att djuren inte går tillbaka till djurägaren! Allt är inte så svart och vitt som det beskrivs i tidningarna:devil:

Det kan jag ha full förståelse för!

Men hur kommer det sig då att det går att besluta på 2 röda att en tjej som i min kompis fall m förprövningen, har x antal dagar på sig att betala eller tömma stallet????? Det finns det tid till o det prioriteras mer än att rent fysiskt åka ut på gårdarna o kontrollera djurhållningen :crazy:

Jag instämmer med att lagarna är på tok för mesiga o bör skärpas ordentligt så att dom som faktiskt försöker har en rimlig chans att sätta dit dom som inte sköter sina djur! Jag menar om det redan finns en dom o förbud att hålla djur så borde det bara (ja, jag vet att det innebär en hel del arbete o inte är "bara") vara att transportera bort djuren o se till att få en dom på personen ifråga som är betydligt mer kännbart än första då h*n återigen brutit mot lagen o vållat ännu mer skada! :mad:

Man ska inte dra alla över en kant för det finns dom som verkligen jobbar FÖR djurens bästa, men har både händer å fötter bakbundna från högre ort.. :confused: Men det finns oxå dom som i princip aldrig lämnar sitt skrivbord o inte har ser hur verkligeheten i den riktiga världen ser ut :mad: Som väljer de enklare fallen som förprövningar eller måttbestämmelser just pga att det är lättare att få en fällande dom där...:cool:

Dags att dela upp myndigheten o arbetsuppgifterna kanske? En avd som jobbar på kontor "siffernördarna" o en som jobbar ute på fältet o som vågar sätta ner foten :p Då syftar jag på de tyngre målen där det uppenbarligen finns misshandlade/skötta djur! Finns det en dom mot djurförbud så är det NOLLtolerans!
Sen finns det ju alla dessa "tveksamma" mål/anmälningar som kommer in... dom måste ju oxå kollas.. tror i många fall att det där rör sig om mindre allvarliga saker, men absolut viktiga för det. Jag menar för att hästarna inte är ute kl.07.00 på mo (som nån ovan nämnde) så innebär inte det att dom står inne dygnet runt, kanske snarare en irriterad granne som vill sätta käppar i hjulet.. :angel: Men det måste ändå kollas o det kostar i både tid o pengar.....

Känns som att det är dags att se över systemt ordentligt.... Dela upp det mer o framförallt skärpa o förtydliga lagen så det inte går att gå runt den hela tiden! En inspektör kan heller inte vara på mer än ett stället samtidigt... kanske flera led i kedjan vore att föredra?
 
Sv: Dömd djurplågare har 35-talet hästar

Det kan jag ha full förståelse för!

Men hur kommer det sig då att det går att besluta på 2 röda att en tjej som i min kompis fall m förprövningen, har x antal dagar på sig att betala eller tömma stallet????? Det finns det tid till o det prioriteras mer än att rent fysiskt åka ut på gårdarna o kontrollera djurhållningen :crazy:

Jag instämmer med att lagarna är på tok för mesiga o bör skärpas ordentligt så att dom som faktiskt försöker har en rimlig chans att sätta dit dom som inte sköter sina djur! Jag menar om det redan finns en dom o förbud att hålla djur så borde det bara (ja, jag vet att det innebär en hel del arbete o inte är "bara") vara att transportera bort djuren o se till att få en dom på personen ifråga som är betydligt mer kännbart än första då h*n återigen brutit mot lagen o vållat ännu mer skada! :mad:

Man ska inte dra alla över en kant för det finns dom som verkligen jobbar FÖR djurens bästa, men har både händer å fötter bakbundna från högre ort.. :confused: Men det finns oxå dom som i princip aldrig lämnar sitt skrivbord o inte har ser hur verkligeheten i den riktiga världen ser ut :mad: Som väljer de enklare fallen som förprövningar eller måttbestämmelser just pga att det är lättare att få en fällande dom där...:cool:

Dags att dela upp myndigheten o arbetsuppgifterna kanske? En avd som jobbar på kontor "siffernördarna" o en som jobbar ute på fältet o som vågar sätta ner foten :p Då syftar jag på de tyngre målen där det uppenbarligen finns misshandlade/skötta djur! Finns det en dom mot djurförbud så är det NOLLtolerans!
Sen finns det ju alla dessa "tveksamma" mål/anmälningar som kommer in... dom måste ju oxå kollas.. tror i många fall att det där rör sig om mindre allvarliga saker, men absolut viktiga för det. Jag menar för att hästarna inte är ute kl.07.00 på mo (som nån ovan nämnde) så innebär inte det att dom står inne dygnet runt, kanske snarare en irriterad granne som vill sätta käppar i hjulet.. :angel: Men det måste ändå kollas o det kostar i både tid o pengar.....

Känns som att det är dags att se över systemt ordentligt.... Dela upp det mer o framförallt skärpa o förtydliga lagen så det inte går att gå runt den hela tiden! En inspektör kan heller inte vara på mer än ett stället samtidigt... kanske flera led i kedjan vore att föredra?
Det kanske är dags att folk som har djur ser till att följa de regler som finns oavsett om det rör sig om en förprövning, två cm för korta boxar eller annat småtjafs så att man har tid att ta hand om de stora problemen bättre och snabbare. Istället sitter djurägare och tjafsar emot, överklagar skitsaker så att en helsikes massa tid går åt till de där centimetrarna (t ex) istället för att rätta till dessa småfel som faktiskt gör att de bryter mot lagen också även om det kan tyckas som en liten sak om man jämför med folk som inte utfodrar sina djur t ex. Inspektörerna är skyldiga att följa upp alla fall av brott mot djurskyddslagen oavsett hur allvarlig den kan anses vara. Klart att de prioriterar magra djur och annan vanvård, men de där centimetrarna måste också behandlas. Inspektörerna i varenda län går på knäna och drunknar ta mig tusan i ärenden så att påstå att de inte sköter sitt jobb är en kommentar som fullständigt saknar grund!

När det gäller det administrativa så kan inte en administratör skriva förelägganden och inspektionsrapporter då de inte varit på plats vid inspektionen. Det skulle i så fall bli en pappersprodukt som inte blir särskilt rättssäker från djurägarens sida.

När det gäller förprövningen (eller efterprövningen som det blev i din kompis fall) så regleras både den och avgiften i djurskyddsförordningen. Inget som den som jobbar med förprövningar kan göra något åt. De får inte heller blunda för den överträdelsen hur gärna de än skulle vilja.
 
Sv: Dömd djurplågare har 35-talet hästar

Självklart ska alla följa de lagar o regler, men när ett så ytterligt fall dyker upp så börjar man fundera på var prion ligger!
Jag menar inte att det alltid är den enskilde inspektörens fel utan snarare ett grundfel på "högre ort"... Det behöver göras ngt åt de mkt flexibla lagar som finns. Lagar som jobbar för djurens bästa i första hand! Så det inte behövs så mkt arbete för att få någon dömd när det finns tydliga brister såsom magra och/el skadade djur.... Jag talar nu om de fall där det finns TYDLIGA bevis!

Att nån ringer in o påstår att grannens hästar aldrig får gå ut för att dom inte är ute 07.00 på morgonen ser jag inte som ett allvarligt fall, även om det självklart oxå ska kollas upp..

Kanske läge ge mer personal o pengar till de berörda myndigheterna.. att omorganisera till en mer fungerande verksamhet för allas skull?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dömd djurplågare har 35-talet hästar

Självklart ska alla följa de lagar o regler, men när ett så ytterligt fall dyker upp så börjar man fundera på var prion ligger!
Jag menar inte att det alltid är den enskilde inspektörens fel utan snarare ett grundfel på "högre ort"... Det behöver göras ngt åt de mkt flexibla lagar som finns. Lagar som jobbar för djurens bästa i första hand! Så det inte behövs så mkt arbete för att få någon dömd när det finns tydliga brister såsom magra och/el skadade djur.... Jag talar nu om de fall där det finns TYDLIGA bevis!

Att nån ringer in o påstår att grannens hästar aldrig får gå ut för att dom inte är ute 07.00 på morgonen ser jag inte som ett allvarligt fall, även om det självklart oxå ska kollas upp..

Kanske läge ge mer personal o pengar till de berörda myndigheterna.. att omorganisera till en mer fungerande verksamhet för allas skull?
Ja, man kan ju undra hur detta ärende har fallit mellan stolarna, men djurplågeri regleras i brottsbalken (det är polisen som först får in anmälan då) och behöver därför inte nödvändigtvis ha kommit till djurskyddshandläggarens kännedom förrän nu (även om den kommunikationen ofta fungerar bra). I övrigt så skulle nog verksamheten fungera i nuvarande ordning om det kom till mer pengar = mer personal som du säger.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Vid en oanmäld kontroll av djurhållningen hittades två vanskötta hästar. Den ena var i så dåligt skick att den avlivades omgående...
Svar
0
· Visningar
706
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Vet inte vad jag vill, är bara så jävla förbannad nu. Jag har vetat att Sverige är helt värdelösa när det gäller att straffa...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 268
Senast: BIMM
·
P
Hästmänniskan som jag tycker har en vettig syn på djurhållning. Strängare straff för djurplågeri Att husdjurens värde aldrig kan likställas med...
Svar
4
· Visningar
1 325
Senast: Pelle_P
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp