Dokument Inifrån - Vaccinkrigarna (SVT)

Jag säger såhär
Exakt så resonerar de egoistiska antivaxxers. Man vaccinerar sig inte i första hand för sin egen skull utan för de som inte kan vaccinera sig och skulle bli jättesjuka/dö om de får sjukdomen.
Nu säger ju vaccinsamordnaden Rikard Bergström till dom som är tveksamma till vaccinering: vänta och se. Precis som jag och många andra resonerar
 
Varför har så många detta behov av att skuld och skambelägga de som är tveksamma till att ta ett nytt oprövat vaccin? Skräp er! Det är 50% av befolkningen som säger att de tänker vaccinera sig. Varför har ni så oerhört stort behov av att jag ska stå först i kön och knacka på låset (och bli utslängd) när det kommer ta många månader att får de som vill stå där längst fram i kön vaccinerade?
Det är jäkligt oförskämt att kalla folk för antivaxxers bara för att de vill se långtidseffekter av ett helt oprövat vaccin. När de som ser den testning som gjorts som tillräcklig har fått sina doser så har vi även en betydligt längre testperiod på de som ingått i studierna innan vaccinet släppts och fler kommer säkert då att se testningen som mer tillförlitlig.
Debatten hamnar ju på dagisnivå när man envisas med att trycka in folk i antingen den vita lådan eller den svarta lådan när verkligheten består av gråskalor mellan de två lådorna.
 
Varför har så många detta behov av att skuld och skambelägga de som är tveksamma till att ta ett nytt oprövat vaccin? Skräp er! Det är 50% av befolkningen som säger att de tänker vaccinera sig. Varför har ni så oerhört stort behov av att jag ska stå först i kön och knacka på låset (och bli utslängd) när det kommer ta många månader att får de som vill stå där längst fram i kön vaccinerade?
Det är jäkligt oförskämt att kalla folk för antivaxxers bara för att de vill se långtidseffekter av ett helt oprövat vaccin. När de som ser den testning som gjorts som tillräcklig har fått sina doser så har vi även en betydligt längre testperiod på de som ingått i studierna innan vaccinet släppts och fler kommer säkert då att se testningen som mer tillförlitlig.
Debatten hamnar ju på dagisnivå när man envisas med att trycka in folk i antingen den vita lådan eller den svarta lådan när verkligheten består av gråskalor mellan de två lådorna.
Skärp dig själv! Mycket av den här diskussionen handlar om välbeprövade vacciner som nu ratas, samt att svara på de felaktiga resonemangen kring varför man inte ska ta det nya (typ att det tagits fram "för fort", vilket är falskt).
Sitt ned i båten, tänk och läs ordentligt.
 
Varför har så många detta behov av att skuld och skambelägga de som är tveksamma till att ta ett nytt oprövat vaccin? Skräp er! Det är 50% av befolkningen som säger att de tänker vaccinera sig. Varför har ni så oerhört stort behov av att jag ska stå först i kön och knacka på låset (och bli utslängd) när det kommer ta många månader att får de som vill stå där längst fram i kön vaccinerade?
Det är jäkligt oförskämt att kalla folk för antivaxxers bara för att de vill se långtidseffekter av ett helt oprövat vaccin. När de som ser den testning som gjorts som tillräcklig har fått sina doser så har vi även en betydligt längre testperiod på de som ingått i studierna innan vaccinet släppts och fler kommer säkert då att se testningen som mer tillförlitlig.
Debatten hamnar ju på dagisnivå när man envisas med att trycka in folk i antingen den vita lådan eller den svarta lådan när verkligheten består av gråskalor mellan de två lådorna.

Alla vill väl se långtidseffekter av just Covid19 vaccinet- men för att de ska kunna studeras så måste ju någon vaccineras. Jag tycker att man får kalla folk exakt vad man vill när de vill att andra ska ta riskerna men inte bidra själv. Sen får var och en välja att ta åt sig eller inte. Vaccin är i första hand för de som inte KAN vaccineras
 
Skärp dig själv! Mycket av den här diskussionen handlar om välbeprövade vacciner som nu ratas, samt att svara på de felaktiga resonemangen kring varför man inte ska ta det nya (typ att det tagits fram "för fort", vilket är falskt).
Sitt ned i båten, tänk och läs ordentligt.
Det är flera i den här tråden som gång på gång envisas med att kalla de som inte vill stå först i kön för antivaxxers
 
Att ta fram ett vaccin tar inte lång tid alls. Det som tar tid är ansökningar om tillstånd/pengar, testgrupper och annan forskningsinfrastruktur. Att det gått "fort" nu är för att det för en gångs skull finns pengar och liknande.
Min uppfattning är att det gått fort att ta fram vaccinet, för att forskare fortsatte på studier som redan var gjorda (på tex sars) och den chansningen var rätt. Därför kunde de förkorta processen med flera år.
 
Jag önskar att de som bor i mina föräldrars närområde, vaccinerar sig. Därför bör rimligen jag också vaccinera mig, för att skydda andras föräldrar.

Jag känner flera som har haft konstaterad covid. En av dem jobbar inom vården och testas regelbundet, hen hade antikroppar i några månader men sedan försvann de.
 
Varför har så många detta behov av att skuld och skambelägga de som är tveksamma till att ta ett nytt oprövat vaccin? Skräp er! Det är 50% av befolkningen som säger att de tänker vaccinera sig. Varför har ni så oerhört stort behov av att jag ska stå först i kön och knacka på låset (och bli utslängd) när det kommer ta många månader att får de som vill stå där längst fram i kön vaccinerade?
Det är jäkligt oförskämt att kalla folk för antivaxxers bara för att de vill se långtidseffekter av ett helt oprövat vaccin. När de som ser den testning som gjorts som tillräcklig har fått sina doser så har vi även en betydligt längre testperiod på de som ingått i studierna innan vaccinet släppts och fler kommer säkert då att se testningen som mer tillförlitlig.
Debatten hamnar ju på dagisnivå när man envisas med att trycka in folk i antingen den vita lådan eller den svarta lådan när verkligheten består av gråskalor mellan de två lådorna.

Men är det inte lite som att ha kakan kvar men samtidigt äta den att resonera så? Att folk vill att det ska testas mer i större utsträckning men man vill inte vara med i testerna. Det känns verkligen som att samhällsansvaret urholkas när man vill skörda men inte så. Och just med denna pandemin så är det ju lite tidskänsligt eftersom det är pågående. Vaccinet i sig är ju inte framhafsat på två röda utan utgår från ett äldre sars-vaccin som moddats för att fungerar för Covid-19.
 
Skärp dig själv! Mycket av den här diskussionen handlar om välbeprövade vacciner som nu ratas,
Källa på att välbeprövade vacciner ratas? Hur stor andel av Sveriges föräldrar ratar välbeprövade vacciner eller struntar i rådande vaccinationsprogram för deras barn?
 
Källa på att välbeprövade vacciner ratas? Hur stor andel av Sveriges föräldrar ratar välbeprövade vacciner eller struntar i rådande vaccinationsprogram för deras barn?
Ehh... Dokumentären som trådstarten grundar sig på :cautious: alltså, jag påstår aldrig att det var en stor andel svenska föräldrar som struntar i det, i dokumentären nämns bl a det stora mässlingutbrottet i Tyskland. I avsnittet är dessutom en svensk förälder med, en som funderar på att inte vaccinera sitt barn.
 
Vaccin är i första hand för de som inte KAN vaccineras
Har faktiskt skickat iväg en fråga till folkhälsomyndigheten för att få veta den procentuella siffran på hur många av Sveriges befolkning som inte KAN vaccinera sig - vem som säger ifrån (tar beslut om att vaccin inte får ges / tas). Får se om jag får något svar.
 
Alla vill väl se långtidseffekter av just Covid19 vaccinet- men för att de ska kunna studeras så måste ju någon vaccineras. Jag tycker att man får kalla folk exakt vad man vill när de vill att andra ska ta riskerna men inte bidra själv. Sen får var och en välja att ta åt sig eller inte. Vaccin är i första hand för de som inte KAN vaccineras
Givetvis men de som nu är tveksamma och inte vill stå först i kön behöver väl inte smutskastas och få felaktiga etiketter klistrade på sig. Alla gör olika analyser av riskerna och tyvärr så hänger det där svininfluensavaccinet med i den bedömningen, framförallt som man har tagit väldigt dåligt ansvar för de biverkningar som uppkom
 
Ehh... Dokumentären som trådstarten grundar sig på :cautious:
Jag har ännu inte hunnit se programmet. Tycker beskrivningen av programmet blandar ihop korten rejält. Trots att vi lever i en pandemi tycks antivaccin-rörelsen koppla ett allt hårdare grepp om de unga föräldrarna. Först beskriver man en mamma som läst lite för mycket på nätet om mpr-vaccinet, sen att trots brinnande pandemi så har antivax-rörelsen flyttat fram sina positioner så pass att det gör unga föräldrar sömnlösa. De allra flesta föräldrar i Sverige följer vaccinprogram som gäller för deras barn. Däremot ÄR det många -unga som gamla som är tveksamma till vaccin som är obeprövat och väldigt nytt.
 
Men är det inte lite som att ha kakan kvar men samtidigt äta den att resonera så? Att folk vill att det ska testas mer i större utsträckning men man vill inte vara med i testerna. Det känns verkligen som att samhällsansvaret urholkas när man vill skörda men inte så. Och just med denna pandemin så är det ju lite tidskänsligt eftersom det är pågående. Vaccinet i sig är ju inte framhafsat på två röda utan utgår från ett äldre sars-vaccin som moddats för att fungerar för Covid-19.
Nej det är det inte. Jag anser att en mindre än 6 månader lång testperiod för långtidseffekter är på tok för kort. Om du inte anser det så är det sin sak. Jag kräver inte att hela befolkningen ska vaccineras men innan jag tar något vaccin så vill jag se att de som deltagit i studierna inte har några bieffekter sisådär 1 år efter att de fick vaccinet. Där någonstans känns det för mig som ett rimligt tidsfönster att studera något.
Det här återspelas ju i många fall. Vissa tycker att det är helt okej att rida fälttävlan andra tycker det är för farligt att gå i närheten av en häst. Vissa hopparfallskärm andra vill inte ens gå på flygplanet. Vissa tycker det är helt säkert att gå ut i trafiken i svarta kläder en mörk regnig höstkväll, andra ser ut som julgranar osv osv. Det är personliga riskbedömningar rakt igenom så varför detta krav på att man ska stå och knacka på dörren till vårdcentralen just för ett snabbt framtaget vaccin? Är det ett krav kan vi ju börja skymfa alla som inte lever upp till våra egna krav på säkerhet genom att håna de som inte vill hoppa ett fast hinder eller något annat som man själv ser som vardagsmat
 
Givetvis men de som nu är tveksamma och inte vill stå först i kön behöver väl inte smutskastas och få felaktiga etiketter klistrade på sig. Alla gör olika analyser av riskerna och tyvärr så hänger det där svininfluensavaccinet med i den bedömningen, framförallt som man har tagit väldigt dåligt ansvar för de biverkningar som uppkom
Fast är det verkligen bevisat att de fått narkolepsi av vaccinet? De hade ju fått narkolepsi av influensan istället. Det finns liksom inget de som utvecklat vaccinet hade kunnat göra för att undvika det 🤷🏻‍♀️
 
Jag har ännu inte hunnit se programmet. Tycker beskrivningen av programmet blandar ihop korten rejält. Trots att vi lever i en pandemi tycks antivaccin-rörelsen koppla ett allt hårdare grepp om de unga föräldrarna. Först beskriver man en mamma som läst lite för mycket på nätet om mpr-vaccinet, sen att trots brinnande pandemi så har antivax-rörelsen flyttat fram sina positioner så pass att det gör unga föräldrar sömnlösa. De allra flesta föräldrar i Sverige följer vaccinprogram som gäller för deras barn. Däremot ÄR det många -unga som gamla som är tveksamma till vaccin som är obeprövat och väldigt nytt.
Då rekommenderar jag att du ser dokumentären innan du diskuterar i en tråd som handlar om just den och fenomenen som tas upp där 🤷🏻‍♀️
 
Fast är det verkligen bevisat att de fått narkolepsi av vaccinet? De hade ju fått narkolepsi av influensan istället. Det finns liksom inget de som utvecklat vaccinet hade kunnat göra för att undvika det 🤷🏻‍♀️
Men snälla du det är fler fall av narkolepsi i Sverige som massvaccinerade än i de länder som inte gjorde det. Varför är just vaccin så oerhört heligt att man inte får fundera över riskerna av snabbt framtagna sådana där långtidsstudier helt saknas.
 
Men snälla du det är fler fall av narkolepsi i Sverige som massvaccinerade än i de länder som inte gjorde det. Varför är just vaccin så oerhört heligt att man inte får fundera över riskerna av snabbt framtagna sådana där långtidsstudier helt saknas.
Men snälla, man får fundera hur mycket man vill, men man behöver inte fara med osanningar och konspirationsteorier, typ att det är snabbt framtaget för det är det inte.
 
Nu säger ju vaccinsamordnaden Rikard Bergström till dom som är tveksamma till vaccinering: vänta och se. Precis som jag och många andra resonerar
Inte konstigt, det kommer att bli rusning till vaccinering till att börja med. Det är i det perspektivet bra om en del vill vänta.
 

Liknande trådar

Fritid Hade nästan glömt att det börjar idag! Kl 20 på SVT1 men första avsnittet finns redan här...
Svar
4
· Visningar
627
Fritid Igår började VM för herrar i Ottawa, Kanada. SVT sänder. Sverige - USA börjar kl 15 så om 6 minuter. :up: Här...
Svar
4
· Visningar
1 082
Senast: Rosett
·
Övr. Hund När jag slog på TV:en idag var det ett intressant program om räddningshundar på SVT 1. Det är ett norskt program som dels följer...
Svar
2
· Visningar
500
Hemmet Jag har en idé om det perfekta skåpet/minigarderoben. Tyvärr verkar ingen annan dela min vision, så jag hittar ingenting att köpa...
2
Svar
28
· Visningar
1 279
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp