Dokument Inifrån - Vaccinkrigarna (SVT)

Men snälla, man får fundera hur mycket man vill, men man behöver inte fara med osanningar och konspirationsteorier, typ att det är snabbt framtaget för det är det inte.
Jo det är snabbt framtaget det är ingen osanning. Normal tidsperiod för sådant här är uppåt 10 år. Ja man har gått igenom alla stegen men vad man förlorat är de där långtidseffekterna. Eftersom man fått klart allt så snabbt så har man helt enkelt inte, pga administrationstid, kommit upp i den vanliga tiden från det att studier på frivilliga startades.
 
Har faktiskt skickat iväg en fråga till folkhälsomyndigheten för att få veta den procentuella siffran på hur många av Sveriges befolkning som inte KAN vaccinera sig - vem som säger ifrån (tar beslut om att vaccin inte får ges / tas). Får se om jag får något svar.
Ytterst är det väl var och en som är myndiga personer som bestämmer eftersom det inte är lag på att vaccineras. Omyndiga och andra som själva inte är förmögna att ta rätt på sig själva blir ju anhöriga som bestämmer
 
Har faktiskt skickat iväg en fråga till folkhälsomyndigheten för att få veta den procentuella siffran på hur många av Sveriges befolkning som inte KAN vaccinera sig - vem som säger ifrån (tar beslut om att vaccin inte får ges / tas). Får se om jag får något svar.

Jag tycker inte det spelar så stor roll. De ska skyddas oavsett om de är 10% eller 0,00001.
 
Min uppfattning är att det gått fort att ta fram vaccinet, för att forskare fortsatte på studier som redan var gjorda (på tex sars) och den chansningen var rätt. Därför kunde de förkorta processen med flera år.
Ja, plus att de har släppt data ”fritt”, så att fler vaccinföretag kan forska.

Det här coronaviruset är ju sars 2, så det borde ha många likheter med sars 1.
 
Har inte sett dokumentären, har fått alla "barnvaccin" är inte det minsta rädd för dessa MEN när svininfluensan kom vägrade jag ta den sprutan, jobbade på bank och de menade på att jag hade en "samhällsviktig uppgift". Höll inte med om detta och som sagt tog inte den sprutan.
Kommer heller inte ta covid-19 vaccinspruta. Varför ? För jag vill hellre ha det den vanliga vägen i sådana fall om jag nu ska ha den. Jag är inte riskgrupp, umgås inte med riskgrupper mm...

Att jämställa ALLA vacciner går inte. MPR är ju gammalt å beprövat. Att då kalla alla som inte vill ta "nya" vaccin för olika negativa saker lär ju inte f de mer benägna att ta de.
 
Har faktiskt skickat iväg en fråga till folkhälsomyndigheten för att få veta den procentuella siffran på hur många av Sveriges befolkning som inte KAN vaccinera sig - vem som säger ifrån (tar beslut om att vaccin inte får ges / tas). Får se om jag får något svar.
Min läkare har sagt att jag och barnen (innan de är 6 månader) inte får ta vissa vaccin.
Jag får tex inte vaccinera mig mot TBE, tyvärr. Det är för stor risk att jag blir dålig av själva vaccinet.
 
Skärp dig själv! Mycket av den här diskussionen handlar om välbeprövade vacciner som nu ratas, samt att svara på de felaktiga resonemangen kring varför man inte ska ta det nya (typ att det tagits fram "för fort", vilket är falskt).
Sitt ned i båten, tänk och läs ordentligt.
Fast covidvaccinet har inte ratats, inte än, det är inte ens färdigt. Hur stor andel som vill vaccinera sig återstår, men möjlighet att resa utomlands eller att ens få sticka näsan in på arbetsplatsen kan vara en stor morot. Det kan mycket väl ske att man får den typen av val.
 
Har inte sett dokumentären, har fått alla "barnvaccin" är inte det minsta rädd för dessa MEN när svininfluensan kom vägrade jag ta den sprutan, jobbade på bank och de menade på att jag hade en "samhällsviktig uppgift". Höll inte med om detta och som sagt tog inte den sprutan.
Kommer heller inte ta covid-19 vaccinspruta. Varför ? För jag vill hellre ha det den vanliga vägen i sådana fall om jag nu ska ha den. Jag är inte riskgrupp, umgås inte med riskgrupper mm...

Att jämställa ALLA vacciner går inte. MPR är ju gammalt å beprövat. Att då kalla alla som inte vill ta "nya" vaccin för olika negativa saker lär ju inte f de mer benägna att ta de.

Problemet är att antivaccinpropagandan i mångt och mycket generaliserar på ett sätt som gör att misstankar ökar mot alla vaccin, inklusive gamla och väl beprövade.

Vaccinationsgraden i Sverige är generellt sett hög när det gäller MPR-vaccinet; 97% är tillräckligt högt för att stoppa en epidemi. Men tittar man på vaccinnationsmotståndet så är det samlat i kluster. De som väljer att inte vaccinera sig är inte jämt fördelade i befolkningen.

I ett par grupper, kanske främst antroposoferna och invandrargrupper med ursprung i Somalia, är vaccinationstäckningen(MPR) betydligt lägre än hos befolkningen i allmänhet. Här kan andelen barn med fullgott vaccinationsskydd vara avsevärt lägre än 95%, vilket är vad WHO anser krävs för att hindra utbrott av mässling. I dessa grupper är det också just antivaccinpropaganda som är orsaken till att föräldrar avstår från att vaccinera sina barn.
 
Ja, så får du förklara din ståndpunkt till de friska barn som fick livslånga svåra biverkningar.
Finns ett vaccin som inte haft acceptabla biverkningar. Det är det ingen som ifrågasätter.För utom foliehattar som har gjort antivaccin till nån sorts sektliknande.
Men inte ens då blev det många fall, även om det inte gör det lindrigare för de som drabbades. Men alla andra har ju varit ganska bra får man väl säga? Saknar inte polio, stelkramp, mässlingen, dysenteri, kikhosta, hepatit osv.
 
Men är det inte lite som att ha kakan kvar men samtidigt äta den att resonera så? Att folk vill att det ska testas mer i större utsträckning men man vill inte vara med i testerna. Det känns verkligen som att samhällsansvaret urholkas när man vill skörda men inte så. Och just med denna pandemin så är det ju lite tidskänsligt eftersom det är pågående. Vaccinet i sig är ju inte framhafsat på två röda utan utgår från ett äldre sars-vaccin som moddats för att fungerar för Covid-19.
Men jag kan inte se poängen med att alla ska hålla sig framme och vara först i kön. Det är många nog som längtar efter ett vaccin. Vi kan inte vaccinera alla på en gång ändå, och det har vad jag förstått inte varit svårt att hitta folk till de regelrätta testerna men 10-tusentals testpersoner.
 
Angående Pandemrix och narkolepsi.

I och med att biverkningen var så ovanlig och risken främst är förhöjd för personer yngre än 20 så är det tveksamt om den skulle upptäckts, oavsett hur länge man skulle forskat innan man började använda preparatet för att vaccinera allmänheten. Pandemrix hade testats på drygt 39 000 personer innan det godkändes, men - av förståeliga skäl - så var ingen av testpersonerna under 18.
 
Varför har så många detta behov av att skuld och skambelägga de som är tveksamma till att ta ett nytt oprövat vaccin? Skräp er! Det är 50% av befolkningen som säger att de tänker vaccinera sig. Varför har ni så oerhört stort behov av att jag ska stå först i kön och knacka på låset (och bli utslängd) när det kommer ta många månader att får de som vill stå där längst fram i kön vaccinerade?
Det är jäkligt oförskämt att kalla folk för antivaxxers bara för att de vill se långtidseffekter av ett helt oprövat vaccin. När de som ser den testning som gjorts som tillräcklig har fått sina doser så har vi även en betydligt längre testperiod på de som ingått i studierna innan vaccinet släppts och fler kommer säkert då att se testningen som mer tillförlitlig.
Debatten hamnar ju på dagisnivå när man envisas med att trycka in folk i antingen den vita lådan eller den svarta lådan när verkligheten består av gråskalor mellan de två lådorna.

Jag förstår att visa tänker som dig, att ni vill låta riskgrupperna och dem frivilliga ta vaccinet först, och vänta och se om dem får biverkningar eller inte, så ni vet om det är säkert för er eller ej.

Problemet är väl mest att hur länge ska man vänta?
Svininfluensa vaccinet gavs 2009 och först 2011 kunde man bevisa att visa fått narkolepsi av vaccinet.

Så tänker du vänta 2 år? 5 år? 10 år? innan du vill ta vaccinet.
För säg att du får covid-19 1 gång/år i 5 års tid, så är det ingen som vet den skadliga effekten på bl.a lungor, smak- och luktsinne, mm, man kan få av att återupprepade ggr får covid-19 + du riskerar att sprida smittan vidare till folk som pga sjukdom inte kan ta vaccinet.

Detta vaccin kommer även vara bättre och mer testat än svininfluensa vaccinet. Och enligt en dokumentär var det troligen något fel på tillverkningen av vissa svininfluensa vaccin eftersom bara vissa områden/länder blev drabbade av narkolepsi och andra länder fick inga såna fall.
 
Angående Pandemrix och narkolepsi.

I och med att biverkningen var så ovanlig och risken främst är förhöjd för personer yngre än 20 så är det tveksamt om den skulle upptäckts, oavsett hur länge man skulle forskat innan man började använda preparatet för att vaccinera allmänheten. Pandemrix hade testats på drygt 39 000 personer innan det godkändes, men - av förståeliga skäl - så var ingen av testpersonerna under 18.
Ca 100 barn mellan 3 och 9 år i Spanien blev testade.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20375709/

Även hört om det på svt men var så länge sedan så finns inte på play vad jag jag se.
 
Jag förstår att visa tänker som dig, att ni vill låta riskgrupperna och dem frivilliga ta vaccinet först, och vänta och se om dem får biverkningar eller inte, så ni vet om det är säkert för er eller ej.

Problemet är väl mest att hur länge ska man vänta?
Svininfluensa vaccinet gavs 2009 och först 2011 kunde man bevisa att visa fått narkolepsi av vaccinet.

Så tänker du vänta 2 år? 5 år? 10 år? innan du vill ta vaccinet.
För säg att du får covid-19 1 gång/år i 5 års tid, så är det ingen som vet den skadliga effekten på bl.a lungor, smak- och luktsinne, mm, man kan få av att återupprepade ggr får covid-19 + du riskerar att sprida smittan vidare till folk som pga sjukdom inte kan ta vaccinet.

Detta vaccin kommer även vara bättre och mer testat än svininfluensa vaccinet. Och enligt en dokumentär var det troligen något fel på tillverkningen av vissa svininfluensa vaccin eftersom bara vissa områden/länder blev drabbade av narkolepsi och andra länder fick inga såna fall.
Men läste du vad jag skrev?
Jag skrev att för mig känns det som om 1 år efter att gruppen som ingick i studien fick vaccinet ser jag det som ett rimligt tidsspann. Varifrån du får att jag ser de som tar vaccinet först som en testgrupp vet jag inte.
 
Såg första avsnittet. Det kändes som föräldrar som i desperation över vad som drabbat deras barn grep en enkel lösning. Sorgligt.
 
Ca 100 barn mellan 3 och 9 år i Spanien blev testade.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20375709/

Även hört om det på svt men var så länge sedan så finns inte på play vad jag jag se.

Den där artikeln publicerades i mars 2010, Pandemrix godkändes för användning i EU i september 2009. Men oavsett är 100 barn en alldeles för liten grupp med tanke på hur ovanlig - om än allvarlig - narkolepsi är som biverkning.
 

Liknande trådar

Fritid Hade nästan glömt att det börjar idag! Kl 20 på SVT1 men första avsnittet finns redan här...
Svar
4
· Visningar
639
Fritid Igår började VM för herrar i Ottawa, Kanada. SVT sänder. Sverige - USA börjar kl 15 så om 6 minuter. :up: Här...
Svar
4
· Visningar
1 091
Senast: Rosett
·
Övr. Hund När jag slog på TV:en idag var det ett intressant program om räddningshundar på SVT 1. Det är ett norskt program som dels följer...
Svar
2
· Visningar
506
Hemmet Jag har en idé om det perfekta skåpet/minigarderoben. Tyvärr verkar ingen annan dela min vision, så jag hittar ingenting att köpa...
2
Svar
28
· Visningar
1 321
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp