dominant i hagen

C

Colonels_king

Min häst är en valack och han är väldigt dominant i hagen, han har fått byta hage flera gånger på grund av stallägare som inte accepterat att han är dominant. Han har nu även fått byta sommarhage för att det var någon som klagade på att han hade bitit hennes häst.

King är ALDRIG elak mot andra hästar, unghästar och ston rör han inte ( såvida de inte leker) men när det kommer en dominant valack till så tänder king till och talar om att han bestämmer. men han är inte den som biter först, han tar stryk och talar sen om att han bestämmer oftast behöver han bara stå kvar och strunta i den andra hästen. Han är som sagt väldigt stryktålig.
Vad gör man egentligen i en sådan här situation, är det någon mer än jag som känner en klump i magen varje gång man åker till stallet för att rida hästen, för att han kanske har bitit någon?

King är inte den vackraste hästen helelr, han har fullt med sparkskador och bitmärken men jag har inte sagt ett ljud om det eftersom hästar är hästar och de måste få göra upp.

Jag har snart gett upp hoppet om att det finns några vettiga personer kvar som faktiskt inser att hästen inte är en porslinsfigur.

King är annars en jättetrevlig häst han är aldrig sur på något!

Vad skulle ni göra i min situation?:cry:
 
Sv: dominant i hagen

Hej
Har egentligen inte något råd att ge, men har själv en testosteronhög vallack som bestämmer sig för att "köra" med både människor och andra hästar stundtals.

Det jag kan göra är att ta ut och in honom själv så jag slipper få ont imagen för att någon är illa åtgången.
Men jag har nu upptäckt att när han får gå med stona som ej brunstar så är han som ett litet lamm gissa om de sätter honom på plats. Så jag tror att om det bara funkar så fixar hästar hästar bättre, än vi människor fixar hästar, så funkar det så låt hästen gå med andra hästar som är dominanta (utan risk för stora skador naturligtvis) de hjälper dig i alla fall på vägen, det tror i alla fall jag

funlight.. som har en hormonstinn herre som nu fogar sig efter tjejernas regler:banana:
 
Sv: dominant i hagen

jag tar alltid ut och in honom i hagen själv och även när någon annan ibland tar in honom är han som ett lamm, han skulle aldrig göra något mot en människa som leder honom. Jag har uppfostrat honom väldigt bra på det.

Han går bra med ston omd et inte finns några valacker i närheten, han vill ha stona för sig själv
 
Sv: dominant i hagen

Jag kan faktiskt förstå stallägaren för det inte alltid så roligt om ens egen häst bli skadad eller biten..ifall det skulle bli så att man får ta ut vetrinär så är det inte roligt och betala räkning för något som ens egna häst inte har orsakat..hästar är inte gjorda av porslin men det är ju inte bra med osämja i hagen...finns det inte så han kan gå med bara ston så han får ha dem för sig själv?
 
Sv: dominant i hagen

Eftersom han inte tycker om andra valcker så skulle jag bara låta honom gå med stona. Och säga det när du kommer till ett nytt stall, att din häst går bra ihop med ston inte med valacker.

Det bästa är ju att ha bara ston och bara valacker eller en valack med ston. Annars kan det bli bråk det får man ha i åtanke.

Sen att en häst har fått ett bit märke och att din häst blir ut peka är fel. Hade de en film kamera som filmade när han bet hästen (om det nu inte var någon som såg det). Så tycker inte jag att man kan peka ut en häst och skylla på den. Det kan lika gärna varit någon annan.

Nu fick du lite åsikter av mig och jag hoppas det löser sig för dig. Och stå på dig lite, men det är inte så lätt med en massa knasiga häst människor.

Lycka till
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 756
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 332
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp