Fiorano
Trådstartare
Hur länge kämpar ni med era hästar innan ni väljer att ta beslutet att ta bort hästen? Jag undrar därför att nar jag läser en del inlägg så blir jag väldigt frågande. Min en häst blev halt dec-05. Hon hade då en kotledsinflammation i v. bakkota. På röntgen hittades även en hörnstödsfraktur (en liten krossfraktur bredvid kotleden). Hon behandlads en gång med adequanin. Hon var ren på åb men klarade inte igångsättningen. Min vet ville då inte behandla mer utan remissade till Hbg för en artroskopi (titthållsoperation) i leden. Resultatet var inte så muntert då hon hade en kronisk inflammation i ledkapseln och leden såg verkligen inte bra ut. Men den städades upp och frakturen togs bort. Hon operades på våren och beordrades lång vila. Till hösten (efter sex månaders vila) åkte vi tillbaka till kliniken. Hon var fortfarande halt... Hon behandlades fem gånger under hösten men blev bara bättre men inte fräsch. Nu har hon vilat hela våren och sen i mars är hon ohalt! Nu ska hon sättas igång under sommar och höst väääldigt långsamt och jag håller tummarn att hon håller.
Men när jag läser ndras historier här undrar jag om inte hon varit död för längesen...
Hur mycket hade ni kämpat och tycker ni att hästar i allmänhet döms ut för tidigt.
Mitt svar på den frågan är JA!
Men när jag läser ndras historier här undrar jag om inte hon varit död för längesen...
Hur mycket hade ni kämpat och tycker ni att hästar i allmänhet döms ut för tidigt.
Mitt svar på den frågan är JA!