Dömmer vi ut för tidigt?

Fiorano

Trådstartare
Hur länge kämpar ni med era hästar innan ni väljer att ta beslutet att ta bort hästen? Jag undrar därför att nar jag läser en del inlägg så blir jag väldigt frågande. Min en häst blev halt dec-05. Hon hade då en kotledsinflammation i v. bakkota. På röntgen hittades även en hörnstödsfraktur (en liten krossfraktur bredvid kotleden). Hon behandlads en gång med adequanin. Hon var ren på åb men klarade inte igångsättningen. Min vet ville då inte behandla mer utan remissade till Hbg för en artroskopi (titthållsoperation) i leden. Resultatet var inte så muntert då hon hade en kronisk inflammation i ledkapseln och leden såg verkligen inte bra ut. Men den städades upp och frakturen togs bort. Hon operades på våren och beordrades lång vila. Till hösten (efter sex månaders vila) åkte vi tillbaka till kliniken. Hon var fortfarande halt... Hon behandlades fem gånger under hösten men blev bara bättre men inte fräsch. Nu har hon vilat hela våren och sen i mars är hon ohalt! Nu ska hon sättas igång under sommar och höst väääldigt långsamt och jag håller tummarn att hon håller.

Men när jag läser ndras historier här undrar jag om inte hon varit död för längesen...

Hur mycket hade ni kämpat och tycker ni att hästar i allmänhet döms ut för tidigt.

Mitt svar på den frågan är JA!

Sv: Dömmer vi ut för tidigt?

Kan väl i stort bara hålla med dig. Själv har jag "räddat" livet på ett antal ston genom att låna dem för avel. Under den tiden har kunnat läka ihop efter de skador som de haft och gå tillbaka till att vara ridhäst igen.
Men jag förstår också inte alla har möjlighet att hålla en häst i åratal för att vänta ut läkningen efter en skada.

Jag tror det beror på hur hästen tar det också. Jag hoppas att många tar hänsyn till det.

Jag valde att ta bort min dam eftersom hon inte klarade av att vara konvalescent.

Men jo, till viss del håller jag med dig, absolut!

Jag behåller mina hästar (familjemedlemmar/vänner) så länge det går utan att överskrida gränsen för djurplågeri/onödig smärta.

Ja, jag tycker att inställningen över lag är som en kille frågade mig för ett tag sen (han är inte hästmänniska dock, men har hört det från många andra):
"Varför behåller du en sjuk häst som troligen aldrig kommer att bli helt frisk?"

Svar: För att jag vill ge den en chans att bli frisk, och det brukar kunna ta ett tag.

Kul att din häst blev bra och jag håller verkligen tummarna för er. Mitt sto som knäledsopererades i november 3 ggr är fortfarande halt i trav men går hemma och skruttar, ett år till eller två. Hon lider inte av det när hon går i hagen, så vi ger det tid. Antingen blir hon bra, eller inte, det får bli ett senare beslut då om hon ska få leva vidare. Nu tränar vi lite cirkuskonster i stället, för att göra något kul och hålla ambitionsnivån och lusten uppe.

hålletr med dig på alla sina punkter. :bow:
jag har gjort samma som du, hästen klarade inte av det. :( tyvär knappt vi heller :cool:

när man har haft en häst i boxvila redan i sex månader o hästen är påväg til bristningsgräns, hästen helt galen när man ska ut o leda den (vi fick droga henne till slut) så orkar varken människa eler häst när veterinären säger att det inte äns är säkert om hästen kan bli promenadhäst efter lika mycket vila till. men det finns ju alltid en chans, men det är ju ett svårt beslut o ta. det tar mycket på en att ha en häst som inte tycker livet är särskilt roligt att leva längre.

sen så beror det på om man har hästen hemma på gård eller uppstallad, man kanske inte har råd att "bara låta hästen stå" så länge

Jag frågar mej det samma. Ibland får man känslan att de vill inte ha hästen pga att man inte kan rida den och att det är enklare att ta bort den.

Och vadå "inte ha råd till att låta den gå"? Jag förstår inte varför man säger så. Är det bara en undanflykt för att få ta bort den gamla och ersätta den med en ny? Eller det är kärvt med ekonomin? Kanske det är rent av så att de vill ha en häst att rida men orkar inte vänta på att den blir frisk? Vill någon så får de gärna förklara för mej varför de använder de uttrycket.

Om min ponny var sjuk/skadad skulle hon få gå hur länge som helst om hon verkligen inte led av det. Hade hon haft kotledsinflammation skulle jag börja leta efter orsaken till att hon hade det och ev. få rätta mej efter det. Men hon betyder så oerhört mycket för mej så om hon bara hade kunnat gå och skrota i hagen hade hon fått göra det :)

Det heter ju "tiden läker alla sår! ;)

Jag skulle påstå att det kanske är mer vanligt att man behandlar för länge än att man tar bort för snabbt. Hästen lider inte av en snabb smärtfri död, däremot kan den lida väldigt av en lång konvalescens. En del hästar klarar det bra, en del inte.

Och för ägarna är det många hänsyn att ta. Inte minst ekonomiska. "Bara" pengar är inte alltid så bara, om man t ex har sponsorer som förväntar sig resultat, eller har lånat pengar till hästköpet. Tävlingsryttaren som har råd att ha EN häst på hög nivå, så blir den skadad, dålig prognos - visst, man kan vänta och se, låta det ta några år, eller sälja den och förlora hundra tusen... Vi har väl alla en begränsning nånstans för vad det får kosta?

Det är lätt att ha åsikter om vad andra ska göra utifrån den situation man själv har. Man kan erbjuda råd och säga sin åsikt men man måste försöka låta bli att döma, det är svårt nog för de inblandade ändå.

Kan väl i stort bara hålla med dig. Själv har jag "räddat" livet på ett antal ston genom att låna dem för avel. Under den tiden har kunnat läka ihop efter de skador som de haft och gå tillbaka till att vara ridhäst igen.
Men jag förstår också inte alla har möjlighet att hålla en häst i åratal för att vänta ut läkningen efter en skada.

Men du.. Det har jag en god vän med som har gjort. Hon har köpt in 3 st billiga T- märrar. Alltså sånna som har fått utvändiga skador av tävlingar mm. Alla 3 är fullt ridbara i dag.
Ingen hälta syns alls på dom. Man kan ju tro att det handlar om för. bedrägeri ju.

Jag vill bara tillägga att det inte är bättre åt andra hållet. När man skall rädda till varje pris och djuren till sist plågas ihjäl.

Både och, skulle jag vilja säga efter en titt runtomkring mig. Hästar som har en djävulskt dålig prognos får gå och lida i år innan de tas bort, medan hästar som har t ex återkommande ledinflammationer utan några förändringar på plåtar tas bort efter två återbesök.

Generellt (i de kretsar jag har insyn) tycker jag hästägare har för stort inflytande utan att ha tillräcklig kunskap. D v s veterinären vågar inte riktigt tala klarspråk hur illa hästen lider, och sedan läggs (självklart) beslutet hos hästägaren. Som kanske är oerfaren och tycker att "lider h*n så mycket hade ju veterinären sagt det". Och så får man gå och se en häst som magrar av med 35 % på några månader, tappar glans och livslust och bara väntar på att få dö.

Så mitt svar är: ibland. Och ibland väntas det på tok för länge!

Jag skulle påstå att det kanske är mer vanligt att man behandlar för länge än att man tar bort för snabbt. Hästen lider inte av en snabb smärtfri död, däremot kan den lida väldigt av en lång konvalescens. En del hästar klarar det bra, en del inte.

Och för ägarna är det många hänsyn att ta. Inte minst ekonomiska. "Bara" pengar är inte alltid så bara, om man t ex har sponsorer som förväntar sig resultat, eller har lånat pengar till hästköpet. Tävlingsryttaren som har råd att ha EN häst på hög nivå, så blir den skadad, dålig prognos - visst, man kan vänta och se, låta det ta några år, eller sälja den och förlora hundra tusen... Vi har väl alla en begränsning nånstans för vad det får kosta?

Det är lätt att ha åsikter om vad andra ska göra utifrån den situation man själv har. Man kan erbjuda råd och säga sin åsikt men man måste försöka låta bli att döma, det är svårt nog för de inblandade ändå.

:bow::bow::bow:

jag fick välja att behålla Totte men jag klarade inte av det. Det räckte gått o väl med den tiden som car. Att gå från hopp o fölrtvivlan hela tiden. Ena dagen sprang han o såg helt underbar ut, nästa dag stapplade han fram ramlade omkull o hade jätteont. Det var ett svårt steg att ta men jag är glad att jag tog det.

Min veterinär var oerhört tydlig när min ena islandshäst blev halt. Hästen fick först 10 dagar boxvila med smärtstillande. Sen röntgen. Det visade sig att det var lösa benbitar pga spatt. Leden blev inte förbenad utan det nya brosket sprängdes sönder istället. Hon fick ytterligare 6 v i sjukhagen. ( men hon smet till sin hagkompis och blev mycket gladare) Vet. tyckte det var OK och sa att det var bättre att hästen fick vara ute och ha en drägligare tillvaro. Ytterligare en röntgen. Ingen förändring. Då tog vet. över och nästan beordrade mig att avliva. Min vet. som har lång erfarenhet av islandshästar och spatt, såg ingen framtid för hästen. Det skulle bli ett långt lidande och kanske mer än ett års vila. Hästen var så halt att hon inte ville stödja på benet. Samtidigt så var det ju mitt eget beslut. Vet. hjälpte mig att kontakta trotjänaravlivning. Erbjöd sig att t.o.m. vara med vid avlivningen om jag ville. Det kändes bra att h*n var ärlig. Jag ringde dagen efter till trotjänaravlivningen. Veckan efter var hästen borta.

Man kanske kan tycka att det gick fort. Men om man sett röntgenplåtarna så skulle nog vem som helst ha gjort det samma som jag. Hästen hade fruktansvärt ont och var tydligt påverkad av smärtan. I vanliga fall så visade inte denna lilla häst egentligen hur hon mådde. Troligen hade hon gått med spattförändringar en längre tid utan att jag märkte det. Hon var lite avvisande i hagen. Ville inte komma fram utan man fick lura henne. Var rädd för sadeln ibland. Var hetsig att rida och var styv och ville inte gå undan för skänkel osv. Hade jag vartit mer uppmärksam hade jag nog kontaktat vet. tidigare. (blir arg på mig själv att jag inte är mer lyhörd ibland :( ) Men hon visade ingen hälta i någon gångart. Klockren tölt. Hon travade i hagen och även under ryttare. Inte förrän hon blev halt riktigt, då visade hon för första gången grisepass. Då begrep jag att hon hade problem.

Men du.. Det har jag en god vän med som har gjort. Hon har köpt in 3 st billiga T- märrar. Alltså sånna som har fått utvändiga skador av tävlingar mm. Alla 3 är fullt ridbara i dag.
Ingen hälta syns alls på dom. Man kan ju tro att det handlar om för. bedrägeri ju.

Jag har en "sådan" på foder. Hon är tävlad medelsvår dressyr så hon är den perfekta läromästaren till min dotter :). Just nu är hon dräktig med Flyinges Richfield och ska föla nästa år om allt går som det ska.

Min veterinär var oerhört tydlig när min ena islandshäst blev halt. Hästen fick först 10 dagar boxvila med smärtstillande. Sen röntgen. Det visade sig att det var lösa benbitar pga spatt. Leden blev inte förbenad utan det nya brosket sprängdes sönder istället. Hon fick ytterligare 6 v i sjukhagen. ( men hon smet till sin hagkompis och blev mycket gladare) Vet. tyckte det var OK och sa att det var bättre att hästen fick vara ute och ha en drägligare tillvaro. Ytterligare en röntgen. Ingen förändring. Då tog vet. över och nästan beordrade mig att avliva. Min vet. som har lång erfarenhet av islandshästar och spatt, såg ingen framtid för hästen. Det skulle bli ett långt lidande och kanske mer än ett års vila. Hästen var så halt att hon inte ville stödja på benet. Samtidigt så var det ju mitt eget beslut. Vet. hjälpte mig att kontakta trotjänaravlivning. Erbjöd sig att t.o.m. vara med vid avlivningen om jag ville. Det kändes bra att h*n var ärlig. Jag ringde dagen efter till trotjänaravlivningen. Veckan efter var hästen borta.

Man kanske kan tycka att det gick fort. Men om man sett röntgenplåtarna så skulle nog vem som helst ha gjort det samma som jag. Hästen hade fruktansvärt ont och var tydligt påverkad av smärtan. I vanliga fall så visade inte denna lilla häst egentligen hur hon mådde. Troligen hade hon gått med spattförändringar en längre tid utan att jag märkte det. Hon var lite avvisande i hagen. Ville inte komma fram utan man fick lura henne. Var rädd för sadeln ibland. Var hetsig att rida och var styv och ville inte gå undan för skänkel osv. Hade jag vartit mer uppmärksam hade jag nog kontaktat vet. tidigare. (blir arg på mig själv att jag inte är mer lyhörd ibland :( ) Men hon visade ingen hälta i någon gångart. Klockren tölt. Hon travade i hagen och även under ryttare. Inte förrän hon blev halt riktigt, då visade hon för första gången grisepass. Då begrep jag att hon hade problem.

Islandshästarna är ju svåra på det viset för vissa visar ju ingen smärta alls. Jag tycker du har gjort vad du kunde. Tror nog inte det är många som kör och kollar upp sin häst när den är ohalt.

Jag var i helsingborg var 3:e vecka med min gamla häst i ca 9 månader. Ca 25 mil T&R körning + hyra av släp.

Trots upprepande behandlingar & friska röntgenplåtar så blev han inte bra, blev som bäst "bara" 2 grader halt på båda fram.
Var ett monster att hantera & umgås med för både människor & min andra häst.

Jag pratade bort utdömning minst 2 gånger. Men till sist fick jag inse att efter 9 månaders regelbunden behandling & fullständig vila så var han fortfarande halt.

Ingen vet fortfarande varför han var halt, han hade väldigt gamla pålagrningar i båda framkotorna som var ganska grova. Men dom var väldigt rundslitna & blev sk. daterade till innan jag köpte honom.

Han hade gärna fått gå kvar för mig & skrotat om han varit äldre. Men låta en 7 åring med arbetslust, livsenergi men fortfarande halt bara gå & skrota i hagen minst 14 år till. Är ingen livskvalitè & värdigt liv, just med tanke på han blev väldigt agressiv & avundsjuk när jag skulle rida min andra häst. Ändå pysslade jag om & ryktade han dagligen, dvs gjorde allt förrutom han blev inte jobbad på något sätt.
Så jag tog bort honom. Och han ligger begravd hemma i hagen.

Jag ångrar mig inte en sekund då jag vet att jag gjorde han en tjänst. Men han är väldigt saknad. :cry:

JAg anser själv att det både döms ut för mycket ÒCH för lite.. Vissa hästar hade det varit schysstare att avsluta deras lidande tidigare & andra får inte ens en chans att läka ut, utan döms ut för snabbt.

Man får se från fall till fall & individen.

Svar till alla.

Jag tycker att ni som svarat med berättlser här i tråden inte haft annat val än att ta bort era hästar. Många gånger finns det helt enkelt inget annat val ur hästens synpunk. Självklart lider ingen häst av att tas bort. Jag var lite otydlig i mitt orginalinlägg också, de fall jag syftar på är när diagnosen visserligen är osäker MEN att hästen kan komma tillbaka efter lång vila. Tycker att det är väldigt ofta man hör att hästar blir utdömda pga upprepade ledinflammationer. Det som behövs är så ofta tid att låta hästen bara gå i hagen. Är inte det ett ansvar alla hästägare bör ta? Tycker att det är fantastiskt att försäkringsbolagen uppmärksammat detta och löser ut vissa hästar och sätter de i träning hos utvalda ryttare. Hoppas att de kommer att utöka denna verksamhet så att fler hästar får en rättmätig chans!

Beror väll litep å vad "felet" är. Kommer idag åka hem med hästen jag haft et senaste året och nu skulle köpa men inte kommer göra de pga spatt.
Han är behandlad två gånger nu visar ingen förbättring är inte alls pigg och fräsch. Har tappat gnistan ögonen ser alltid lessna ut osv.
Hade detta vart min häst hade jag avlivat honom nu redan, han har vart halt sen i februari i år. Kanske kort tid att vila men för honom , är 6 år, så är inte livet bra som han har det nu och vetrinären har heller inte gett oss nå överdrivet possitiva förhoppningar inför framtiden...

Han har i datgsläget så ont bak att han verbelastar fram så¨han är halt på alla fyra samt har ont i ryggen pga spänningar....:cry: Är en utbrytar kung och vari förrgår ute ur hagen och inne i nästah age där de går en 4 åring som gärna ville leka! Detta resulterari en super halt häst som knappt tar sig ut morgonen efter :cry:

Hade de dock vart en äldre häst hade jag ev försökt litem er en häst som klarar av att bara stå....

Jag kan nog instämma med att det ibland tas bort lite väl snabbt, problemet är nog oftast att man tex i sthlm har hästen inackorderad och betalar rätt saftiga summor. Kan man då bara mocka och borsta och för det får betala över 3 000 i månaden tröttnar nog folk snabbt.

Sen ang ledinflammationer och gå i hagen är det oftast så att det i grunden ligger annat som kommer fram när hästen står omusklad i en hage och som tillslut blir droppen. Man ska tänka på att de som valts ut av fsbolagen är hårt utgallrade och oftast har goda prognoser men inte med skit i sadeln.

Jag tycker att det är ett vanligt fenomen, man slaktar till höger och till vänster :crazy:
Jag tror att många hästar är icke räddningsbara för att
1. Hästen blir halt, den vilar och sedan..
2. Börjar man rida igång för tidigt..
3. Rider för hårt och därmed har man hamnat i en ond cirkel då hästen aldrig blir utläkt..

Jo jag håller med dig. Men självklart är det en ekonomisk fråga för många. Själv har jag haft möjligheten att "ta hem" hästarna till mina föräldrar och svärföräldrar då de blivit skadade vilket har minskat kostnaderna. Jag tror mycket på att vänta ut skador (som självklart är av sådan omfattning att hästen inte har ont, vid smärta skulle jag göra ett helt annat val). Mina hästar har (jag måste dra till mig skador :confused:) varit en hel del skadade de senaste åren. En rullade fast i boxen och fick en fraktur i kotan. Efter operation och konvalecens är hon igång sedan ett par år och jättefin! En annan fick en allvarlig senskada av ett kraftigt slagsmål i hagen (en annan av de fyra hästarna förlorade benet) och han var konvalecens i ett och ett halvt år men även honom väntade jag ut och idag fungerar han fullt ut och är så fin att rida. Min unghäst blev skadad i bakknät av spark i juni förra året och tyvärr visade titthålskirurgin att det inte går att skrapa bort den kant som har skapats på skelettet och som irriterar på böjt spår. Och henne håller jag just nu på att vänta ut. Hon är inte halt på böjprov eller raktspår men på böjt. Hon far fram som ett jihu i hagen och gör piruetter på sitt högra bakben till mitt stora förtret eller glädje jag vet inte riktigt... Nu har vi fått i uppgift av veterinären att rida skogsridning för att se om skadan förvärras av detta. Allt för att se hur hon ska kunna brukas i framtiden. Jag har tagit beslutet att ge henne fram till våren 2008 med detta koncept. Om hon håller för skogsridning utan att bli sämre blir det detta i framtiden samt föl (hon har god stam och rör sig bra) om hon blir sämre betäcker jag henne våren 08 och behåller henne över fölning och sen får vi se om jag tar bort henne. Att behålla en häst född 02 ett helt långt liv utan att hon ska kunna göra annat än att gå i hagen känns inte hållbart och då har hon fått tre år på sig att funka. Så min slutsats är att ja vi ska ge hästarna en chans men vi måste också vara realistiska när det behövs.

Ps... Jag har faktist aldrig haft mina hästar på boxvila mer än ett par dagar. Jag har upptäckt att skaderisken när de går ut första gången efter "instängningen" är betydligt större än en vistelse i liten hage där det ej går att få upp fart under konvalesensen. Detta har funkat på så väl unghäst som tävlingshäst på msva nivå.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 911
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 633
Senast: Liten
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 132
Senast: Janni
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 158
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ögonfärg
  • Sängproblem...
  • Ung kille

Hund, Katt, Andra Djur