Domnande händer

Det har inte med cirkulation att göra.
Skenorna gör att handlederna ligger så att nerven kommer så lite i kläm som möjligt.
 
Det har inte med cirkulation att göra.
Skenorna gör att handlederna ligger så att nerven kommer så lite i kläm som möjligt.
Mao, jag som har mest problem dagtid (märker bara av det på natten om barnen väcker mig), borde rimligen ha skenor på dagen? Är de inte hindrande?
 
Har åxo liknande problem med händerna men för min del så tror jag det kommer ifrån mina diskbråck C4-C7 Förvisso är dom stelopererade nu men har många mystiska fel hela tiden
 
Jag håller på att bli galen. Någon som har tips på hur man får händerna att sluta domna bort?

Har en misstanke om att det är karpaltunnel som är problemet, och har tidigare i veckan kontaktat vårdcentralen. Men i väntan på att utredning och hjälp därifrån så kanske ni har några tips?

Det är mest högerhanden som domnar, främst tummen. Från och till iprincip hela dagen. När jag äter frukost, borstar tänderna, bär dottern, sitter vid datorn, öppnar brev, bär kassar, håller i telefonen ect ect ect.
"Skaka loss handen" hjälper en del, men det är tillbaka lika snabbt igen.
Försöker tänka på att hålla handleden rak.

Någon som har erfarenhet av karpaltunnelsyndrom? Är operation enda lösningen? Har läst att man får någon skena som man ska gå med dygnet runt (?) - men tycker det låter väldigt hindrande i vardagen?
För mig försvann det av sig själv när jag slutade bära bebisen så mycket. Jag fick det några månader efter förlossningen.
 
Jag håller på att bli galen. Någon som har tips på hur man får händerna att sluta domna bort?

Har en misstanke om att det är karpaltunnel som är problemet, och har tidigare i veckan kontaktat vårdcentralen. Men i väntan på att utredning och hjälp därifrån så kanske ni har några tips?

Det är mest högerhanden som domnar, främst tummen. Från och till iprincip hela dagen. När jag äter frukost, borstar tänderna, bär dottern, sitter vid datorn, öppnar brev, bär kassar, håller i telefonen ect ect ect.
"Skaka loss handen" hjälper en del, men det är tillbaka lika snabbt igen.
Försöker tänka på att hålla handleden rak.

Någon som har erfarenhet av karpaltunnelsyndrom? Är operation enda lösningen? Har läst att man får någon skena som man ska gå med dygnet runt (?) - men tycker det låter väldigt hindrande i vardagen?
Hade problem för någon månad sedan. Tror jag löst det (så långt) jag rullade ihop armarna under huvudet med maximal böj på armbågen och sedan maxböj på handlederna. Försökte komma ihåg att lägga dem raka istället, haken är att jag rullar ihop dem igen när jag somnar så jag får reda ut det om jag vaknar med dem domnade. Tror jag börjar lära mig. Vaknar inte lika ofta med domningar i lillfingret (tror jag, eller så vaknar jag inte av det.)
 
För mig försvann det av sig själv när jag slutade bära bebisen så mycket. Jag fick det några månader efter förlossningen.
Mitt har tyvärr varit längre än så. Började lite smått för 3-4 år sedan när jag var gravid första gången. Sen har det blivit lite ökning efter förlossningen, lite mer ökning nästa graviditet, och sen ännu mer ökning efter förlossningen där :p Men det var ändå inte värre än att jag svor någongång över det ibland. Händerna domnade mest när jag hade maximal vinkling på handleden/tryckte ihop fingrarna längre tid eller något sånt.

För ett halvår sedan (då var yngsta barnet 6 månader), så började fingrarna domna under frukosten, och sen har det bara ökat.
Förra veckan tog mitt tålamod slut, då domnade handen hela dagen, varierade bara mellan mycket och litet. :(
Lite bättre nu, men ändå stickningar stora delar av dagen....
 
Jag är arbetsterapeut men arbetar inte så mycket med handproblematik, dock vet jag att många vårdcentraler har som rutin att patienter med symptom liknade dina skickas direkt till arbetsterapeut istället för läkare. Troligen för att arbetsterapeuterna är lite bättre på att bedöma just händer än vad många vårdcentralsläkare är, men jag kanske är partisk... ;)
Ja och för att vi inte har några läkare i primärvården....men jag tycker det är bra, och rätt använd kompetens.
 
Så, då är det en vecka sedan jag var på besök hos arbetsterapeut. Hon konstaterade att jag hade väldigt typiska tecken på karpaltunnelsyndrom. Fick utprovat två skenor att ha på natten.

Såhär efter en veckas användning är resultatet:
Nattetid (med skenor), domnar händerna fortfarande.
Morgon/fm (utan skenor) domnar händerna nästan lika mycket.
Men efter middag/när jag kommit gång och rör mig så försvinner domningar nästan helt. Kommer bara vid "extrema" förhållande ex håller telefonen en längre tid, syr, ect. Domningar bara för att jag råkar böja handleden lite nätt är borta :)
Kvällstid (med skenor) så kan jag sitta vid datorn utan att händerna domnar, surfa på mobilen kan jag dock bara göra någon kort tid, sen domnar händerna bort helt.

Så, ja, bättre är det, men känns som om det är lång väg kvar :) Nytt besök om 5 veckor.
 
En liten uppdatering då.

Då mjuka skenorna hjälpte inte så mycket, så de blev utbytta till hårda skenor efter 2 veckor.
Dessa hjälpte jättebra på vänster hand. efter två månader så tog jag bort skenan där, och det har fortsatt varit bra.

Höger hand var sämre, och jag har fått tid för operation nu den 19 september. :)
Väldigt nervös över denna - någon som gjort operationen och kan berätta sina erfarenheter?
Hur ont har man?
Hur fort går man tillbaka och kan göra normala saker?
Mannen ska iväg på konferansresa 3 dagar senare - klarar man sig själv med 2 småbarn så snart efter operationen - eller bör vi redan nu avboka resan? (han är bara en timme bort så han har inga problem att åka hem om det behövs akut)
Hur länge var ni sjukskrivna? (och vad jobbade ni med)
 
Jag var sjukskriven 2 veckor. Jobbar som djurskötare vilket är ganska tungt emellanåt. Men jag fick avstå tunga lyft ytterligare ett par veckor. Man är vaken under operationen vilket jag tyckte var lite obehagligt. Annars läkte det snabbt och jag blev bra med en gång, hade mycket problem tidigare.
 
Jag var sjukskriven 2 veckor. Jobbar som djurskötare vilket är ganska tungt emellanåt. Men jag fick avstå tunga lyft ytterligare ett par veckor. Man är vaken under operationen vilket jag tyckte var lite obehagligt. Annars läkte det snabbt och jag blev bra med en gång, hade mycket problem tidigare.
Oj, inte längre sjukskrivning? Sköterskan jag pratade med sa 4 veckor, kanske kanske det kunde går redan efter två veckor eftersom jag bara sitter vid datorn och jobbar.
Men låter lovande att det läker fort :)
Hade du väldigt ont första dagarna?
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
1 950
Senast: Gnist
·
L
Kropp & Själ Jag känner mig som sveriges sämsta patient. Igår skulle jag ha gjort en operation. Tyvärr hade jag fått helt snurrig information...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
16 708
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
27 872
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Ska försöka ge en kort återblick för att ni ska ha lite kött på bena o hjälpa mig med svar... *3 okt- ozzy är pippig och tjuter till...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 238
Senast: seaflower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp