Ge upp när??

Sv: Ge upp när??

Det var först 27 april som jag fick en diagnos. Ska jag ge upp då? nu vet vi den här medicinen och det fodret, kan göra han bra. Han har nu gått på medicin i en vecka. Bajset är mer som en koblaja kan man säga. Så en liten förbättring har skett.
Det är inte på tal om några mer operationer. Med mirakelkur vet jag inte vad du menar. Han har medicin som skyddar mag och tarm och sen kortison. Ingen tid är satt för hur läng behandlingen ska fortsätta. Men ett par tre veckor. Har telefon tid nästa vecka med vet.

Hade han vissat tydliga tecken på att lida så hade han fått somnat för länge sen. Just nu har jag en levnadsglad hund med glimten i ögat dock lite mager och sämre flås.
Men ju mer jag tänker på det, så vill jag inte avliva han när han lider. Än så länge är jag säker på även min omgivning att han inte lider har ont. Så därför kan jag med gott samveta ge han dom här veckorna med medicinen. Händer det ingen förbättring, då får han somna som en glad hund och slippa vidare behandlingar.
Har tänkt en massa på det här. Och det känns som det ärligaste mot både han o mig.

Men längst in, så hoppas jag varje gång han sätter sig o bajsar att det ska vara bra. För det är som sagt min bäbis vi pratar om. Så ett mirakel hoppas jag allt på...
/Eviliny
 
Sv: Ge upp när??

jag tror att det är väldigt svårt att se helt klart på sitt djur om det lider eller ej. har du läst min tråd om en gammal sjuk hund? ägaren ser faktiskt inte att hunden lider!

nu menar jag inte att det tvunget är så i ditt fall, men som din pojkvän (?) sa, hur mår man själv efter att ha haft diarré i 1 dag? din hund har haft det betydligt längre än så. och verkar inte bli bra trots tung medicinering.

skogstrollet hade ett bra förslag tycker jag. sätt ett slutdatum där hunden ska vara helt frisk.
 
Sv: Ge upp när??

Det är ju svårt att att se med klara ögonen, han är ju endå min bäbis. Jag har blivit bemöt som om jag överdriver allt av första vet. Så det jag är rädd för att jag ska avliva han även fast han är pigg och ska bli bra, bara för att jag "överdriver" allt...
Exakt slutdatum är svårt att säga, ska prata med vet 8 maj. Han har då gott 1½ vecka på nya medicinen. Om hon kan se en 100% återhämtning inom nån månad så får han en längre chans från min sida. Annars så kommer han få c:a 2 veckor till på medicin, då han han ätit den i nästan 1 månad och enligt vet skulle man se resultat på den tiden.
Tror att det är en bra stratgi att gå efter...

Känns tungt att behöva sitta och tänka på att han ska få somna...
Aj nog slog dig mig verkligen för första gången att det kan komma en tid då jag inte får ha han hos mig. Och det snart....
Har liksom bara tänk kring det här inte kännt. Men nu så känns det...
Nä kan inte skriva mer. Ska ut på promenad i stället....
 
Sv: Ge upp när??

Usch fy fan så hemskt för er! :(

Tyvärr håller jag med bla pangare, det kanske är dags nu.

Jag tog bort min New Foundland nu i januari, och det var faktiskt en befrielse. Nu VET jag att han har det toppen, jag behöver inte gå runt och fundera ihjäl mig på hur han mår egentligen.
Min hund var allergisk mot ALLT, och fick massa följdsjukdomar som t ex furunkulos, kronisk öroninflammation, massa kliande röda hårlösa partier på hela kroppen, mjällkvalster titt som tätt, ögoninfektion jämt, osv. Dessutom hade han Demodex som vi inte fick bort som i sin tur gjorde så att vi inte kunde behandla allergin med kortison. Vi höll på i ett år med utredningar, undersökningar, mediciner, alternativa mediciner, dieter, foderbyten osv.

Det värsta av allt tycker jag är att ta beslutet, och att eventuellt vänta ett par dagar innan det blir gjort.
När det väl är gjort är det givetvis helt sjukt sorligt och man är övertygad om att man själv kommer att dö på kuppen av uttorkning pga alla tårar.
Men, jag iaf, kände mig samtidigt faktiskt ganska lättad. Jag behöver inte vara osäker på om han mår bra eller om jag bara vill att han ska må bra. Jag behöver inte fundera på hur mycket han lider, för led, det gjorde han. Jag behöver inte se honom sjuk längre, det krossar ju ens hjärta när man inte kan hjälpa. Men en hjälp för hunden och för en själv, är att ge hunden ett värdigt slut, istället för att vänta på att hunden ska må "så dåligt det bara går" innan man gör något åt det.

Hur du än gör, så hoppas jag att du gör vad som är/känns rätt, både för hunden och dig själv!
 
Sv: Ge upp när??

Han är ju glad, men kommer ev få leva med diarre för alltid.
Så det jag fundera på kommer han lida, eller mår han bra så länge han är pigg?
Kan man säga att så länge gnistan i ögonen finns kvar så ska man kämpa eller kan det lura än?

Det sista jag vill är att han ska lida...

Så länge gnistan finns kvar så hade jag kämpat, när den är borta så är det slut...:cry:
 
Sv: Ge upp när??

Ja hur har det gått...
Vet ringde i tisdag, sa att skulle han bli bra på den här medicin skulle han ha blivit bättre. Klara inte av att boka en tid då, för avlivning. Hon ringde dock några timmar senare, och hade forskat vidare och en vetrinär kollega hade haft samma besvär på sin hund och den hade blivit bra på tycelin(stavning?) så hon skrev ut det. Och gjorde lite andra ändringar i medicineringen.
Åkte till apoteket idag, vissar sig att det är jätte svårt att få fram den medicin som vet hade skrivit ut. Kunde handla om en vecka innan medicin skulle komma...
Så nu fundera jag på om jag ska avböja denna behandling och låta han somna eller om jag ska prova den. Resultatet skulle komma på en gång med den ny medicinen om den skulle funka för han.

Som vet sa denna behandling är det sista alternativet som finns....

Men som någon sa tidigare att sätta ett slut datum. Har satt nu till sista maj. Har det inte hänt några förbättringar då, så finns det inga MEN kvar. Då får han somna.
 
Sv: Ge upp när??

jag hade provat med den sista medicinen också, om hunden fortfarande är hyfsat pigg. så slipper du "tänk om". det rör sig ju inte om så många dagar.
 
Sv: Ge upp när??

Han är fortfarande pigg, vart till och med piggare nu när kortison dosen drogs ner.
Han har även in sett att medicin är kul att få, för då slinker en massa skinka med oxå. Så jag känner mig inte längre som onskan själv när jag ger medicin...

Så jag känner att jag kan ge han tiden till sista maj utan dåligt samvete...

Tack för erat stöd det värmer verkligen :love:
 
Sv: Ge upp när??

Ja hur har det gått...
Vet ringde i tisdag, sa att skulle han bli bra på den här medicin skulle han ha blivit bättre. Klara inte av att boka en tid då, för avlivning. Hon ringde dock några timmar senare, och hade forskat vidare och en vetrinär kollega hade haft samma besvär på sin hund och den hade blivit bra på tycelin(stavning?) så hon skrev ut det. Och gjorde lite andra ändringar i medicineringen.
.

Isåfall- varför fick han inte denna kur på direkten?

Vi fick ta bort vår labbe för ett år sedan ungefär, det var inte roligt, men idag inser jag att det var ett riktigt beslut att ta, trots att han var relativt pigg för sin ålder, men ändå inte helt frisk.
Det är som de är i slutet man minns dem, och det hade varit hemskt att komma ihåg Raskeman som ett vrak, för det var den knäppgladaste hunden i världen.

Kan bara säga att jag lider med dina våndor, men det ingår ju i djurägarens "deal" att man till 98 % säkerhet överlever sina älsklingar, och förr eller senare ändå tvingas ta ett svårt beslut. Man kommer som inte runt det.
 
Sv: Ge upp när??

Ingen som har nått råd om hur man ska tänka, när det gäller kämpa eller avsluta???

Jag har precis förlorat min ögonsten i livet. Efter 16år :(

Kan bara säga att du vet själv när det är dags. Man känner det i kroppen och beslutet blir ganska självklart.

Jag hade alltid fasat för den dagen och när dagen väl kom så kände jag det i hela själen. Även om det jagar mig varje sekund så vet jag att det var det rätta, att ta beslutet.

Har inga bra råd direkt för det är fortfarande väldigt svårt.
 
Sv: Ge upp när??

Jag skulle omedelbart se till att hunden blev avlivad.

Det är inget roligt beslut att ta, men känslan efteråt är så mycket bättre. Då vet jag att hunden inte behöver må dåligt eller ha ont.

Jag vet att många kommer att bli sura för att jag rekommenderar avlivning, men det får aldrig bli så, att vi för att vi älskar vår hund inte kan ta det beslutet. Vi måste någon gång ändå göra det, att då vänta och låta hunden vara sjuk eller plågas kan aldrig ge oss någon själsfrid.

Fast detta är ju en sanning med modifikation :crazy: Jag kan verkligen inte säga att känslan efteråt var så mkt bättre, om jag skall vara helt ärlig
 
Senast ändrad:
Sv: Ge upp när??

Därför att det är en så pass ovanlig behandling att apoteket har nu jagat medicinen sen i tisdag. Och kan fortfarande inte säga om dom kommer att finna den och till vilket pris isf.

Av en slump var det en vet på strömsholm som hade haft en egen hund med denna diagnos. Och hon hade provat behandling med tycelin, och det funka för hennes hund.

Diagnosen är så pass ovanlig, att kunskaperna om den är liten. Och sen finns det ingen behandling som funkar på alla hundar, utan man får prova sig fram till något som funkar...

Jag ska be vet bokstavera sjukdomen för mig när vi pratar på måndag, kan inte lära mig vad den heter... eller lättare sagt vill inte ta till mig det...

Lite ljus finns det, han har blivit piggare och söker mer kontakt igen. Sover inte lika mycket utan är mer alert. Kortisonet gjorde nog sitt... Det sporrar mig att inte riktigt ge upp än. För gnistan finns där.

Kan säga att jag verkligen värde sätter all tid med ozzy nu, ut gå i regn o rusk spelar ingen roll. Jag får ju gå med han. Till och med killen låter han sova i sängen igen i mellan oss till o med... Även om det snart är slutet så ska han iaf ha den bästa tiden han kan få tills dess...

Nä nu ska vi gosa ner oss o sova...
God natt/Eviliny o Ozzy
 
Sv: Ge upp när??

Har nu fått veta medicinen finns att hämta på apoteket. Så han hinner äta den i någon dag nu innan vet ringer. Medicinen skulle som sagt ge snabbt resultat ifall den skulle funka. Så i veckan tas beslutet eller inte.

Önska oss lycka till!
 
Sv: Ge upp när??

Hur har det gått? jag önskar er jättemkt lycka till!
 

Liknande trådar

Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
695
Hundhälsa Min 6 åriga hund har en lös tand. Han har superfina tänder i övrigt och brukar få beröm hos vet. Nu har han en lös tand som sagt, en...
Svar
6
· Visningar
845
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 391
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 883
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp