Donera ägg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Trissa

Trådstartare
Jag läste en artikel i Amelia, tror jag det var, om äggdonation till barnlösa par. Tanken har aldrig slagit mig innan, men det kändes plötsligt självklart för mig. Vill själv ( i alla fall inte nu) ha barn, men det är ju gräsligt orättvist om jag kan få det när andra inte kan? Jag uppfyller kraven för donation, har läst på, och nu är det "bara" det moraliska tänket kvar.

Det enda som jag tycker talar emot är det faktum att det finns gott om barn som skulle kunna adopteras istället. Vad tycker ni? Är det rätt och riktigt att donera/ta emot ägg?
 
Sv: Donera ägg

Ser inget hinder alls med äggdonation. Spermadonation är tillåtet så varför skulle man tycka att det är någon skillnad med äggdonation? Det kan jag bara inte förstå.

Jag tycker inte att man ska ställa ägg eller spemiedonation som en motsats till att adoptera.
 
Sv: Donera ägg

Jag ser den naturliga äggdonatorn som en kvinna som själv ska genomgå provrörsbefruktning men får fler ägg att ta ut än vad hon behöver för egen del.

Att som frisk och utan egen motivation till proceduren genomgå en stimulering och äggplockning är tveksamt.

Det är förenat med stora risker och skulle inte råda någon till det utan egen drivkraft för att få ett eget barn.

Själv höll jag nästan på att stryka med av behandlingen och var sjuk låååångt efteråt :(
43 liter proteinrik vätska läckte jag från buken, fick bukhinneinflammationer och tarmvred.

Vidar :love: nu tre år är ju förstås värd det - men som läkare skulle jag känna mig tveksam till att utsätta en "oskyldig" som vill göra en god gärning för sådana risker.
 
Sv: Donera ägg

Silverkedjan skrev:
Vidar :love: nu tre år är ju förstås värd det - men som läkare skulle jag känna mig tveksam till att utsätta en "oskyldig" som vill göra en god gärning för sådana risker.

Oj! Är han redan tre år? Så fort tiden går! :) Grattis till nya graviditeten förresten. Får jag vara fräck och fråga om det också är en ivf?
 
Sv: Donera ägg

Rent moraliskt har jag inget att invända - vill man donera ägg finns det ju definitivt kvinnor som gärna tar emot och är mycket tacksamma för den möjligheten.

Känner mig dock mycket tveksam till om jag skulle kunna tänka mig att göra det själv. Om vi bortser från att jag nog aldrig, inte ens för att få ett eget barn, skulle vilja utsätta mig för själva proceduren, så gillar jag liksom inte tanken på att ha satt ett barn till världen utan att kunna ansvara för det... Givetvis inser jag att ett sådant barn skulle vara mycket efterlängtat och få all omvårdnad i världen, men jag gillar ändå inte tanken på att inte kunna ta hand om ett barn som var "mitt".
 
Sv: Donera ägg

Jag vet att adoption ju kan vara lite lurigt. Alla barnlösa får ju inte adoptera av olika skäl. Ofta kan nog åldern vara ett problem eller om man har barn sedan tidigare.
Jag håller med om att det nog skulle vara lurigt att veta att man har ett barn men att man inte kan ta ansvar för det och se till att det får det bra. Å andra sidan skulle jag givetvis vilja kunna ta emot donerade ägg om jag haft svårt att bli gravid. Man får nog utgå från sig själv lite, skulle man själv inte vilja få ett ägg om man inte hade egna?
 
Sv: Donera ägg

Men man får väl inte ens donera ägg om man genomgår IVF och inte har egna barn? Det har jag i alla fall läst.
Tanken är att det kan bli mkt svårt känslomässigt för den donerande "mamman" om hon själv inte får något barn.
 
Sv: Donera ägg

smulis27 skrev:
Får jag vara fräck och fråga om det också är en ivf?

Hehe, man får fråga. Jag är 41 år och har en ny (yngre) pappa till den i magen. (första pappans spermier simmade inte, därav icsi-metoden Vidar blev till med) Jag hann den här gången bara ta ut hormonspiralen så var jag gravid på första oskyddade ägglossningen, hann inte ens få någon mens :o

Nästan lite snopet när man hade sett fram emot att få försöka "på riktigt" :cool: :banana: :angel:
 
Sv: Donera ägg

Daydream skrev:
Men man får väl inte ens donera ägg om man genomgår IVF och inte har egna barn? Det har jag i alla fall läst.
Tanken är att det kan bli mkt svårt känslomässigt för den donerande "mamman" om hon själv inte får något barn.

Jag förstår tanken, samtidigt så finns det ingen grupp som funderat så noga på det här ämnet som just de som genomgår IVF. Jag hade gärna gett av mina överskottsägg oavsett hur det gått med min egen graviditet. Det TAR ju ingen bebis från mig att hjälpa någon annan. Jag hade 23 ägg som plockades ut och så länge jag garanterades de bästa själv skulle det räckt till att donera också.
 
Sv: Donera ägg

Utan att ta ställning till om jag själv skulle tänka mig att donera så tycker jag faktiskt att det inte alls borde vara något hinder för det hela.
Att ett barn växer i ens kropp är nog det största man kan vara med om, och jag tror att det är ännu lättare för en mamma som fått ägg donerat att ta till sig barnet som sitt än för en man som fått ta hjälp av någon annans spermier.

Jag kanske inte alls har rätt i det, men för mig känns det som att om barnet växt i min mage så _är_ det mitt barn. För min del skulle jag nog endast i mycket flyktiga ögonblick tänka på att ägget inte var mitt från början.
 
Sv: Donera ägg

Roheryn skrev:
så gillar jag liksom inte tanken på att ha satt ett barn till världen utan att kunna ansvara för det...

Nä, det är ju förstås en tanke, fast jag har verkligen försökt fundera över det, och kommit fram till att det inte gör mig något. Men man kan ju aldrig veta förrän man är där förstås... Kanske är det så att tanken på barn är mig så främmande att jag inte kan ta till mig den alls? Jag upplever inte mina ägg som jätteprivata, om man nu kan säga så... :crazy:

Tack alla för era åsikter, jag har bestämt mig för att göra det, och får förhoppningsvis en kallelse till sjukhuset snart!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 861
Senast: Gunnar
·
Relationer Hej, jag har tidigare haft en annan användare här på forumet men har nu valt att starta denna. Jag skulle behöva hjälp med hur jag ska...
Svar
13
· Visningar
5 693
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 154
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
771

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp